Köp & Sälj

Förslag, synpunkter, kritik och frågor.
Forum rules
onemanarmy
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby onemanarmy » 2008-07-31 23:37:28

På ett sätt är det jäkligt bra då vi slipper många scams.
Men å andra sidan så ska sådant som scam inte förekomma.

Ni som säljer lampor etc får väl börja lägga era annonser på blocket, och kanske (?) få tillåtelse att länka sådan försäljing i en särskild tråd i KoP forat?

Jag anser ju att t.ex en tråd som "grönade..." måste bli klistrad och inte raderas efter en månad.

Man skanske skulle kunna ordna en tråd med "länkar" som klistras?

Då material utanför swecans servar inte är swecans ansvar, att länka en blocket annons är inte olagligt...

Det är mina 2 cent.

Mvh. OmA

Jesus
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Jesus » 2008-08-01 1:54:08

[quote="undercoverhippie"]Absolut, men om det finns någon tydlig regel att följa slipper man rubriker i klass med; "FRÖN!!! SNOWRYDER\\\MASSA KVAR? = BILLIGT" vilka jag personligen tycker är grymt störande.

Som jag skrev i mitt inlägg innan, det är Min tanke, hur många som delar den tanken med mig vet jag inte.[/quote]

Det finns redan en regel som säger att rubriken skall vara informativ. Det finns många regler på detta forum. Problemet är att folk skiter i reglerna. Om du ser till att bara läsa de trådar som har informativ topic så är problemet löst.

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-01 6:38:00

I give up
[i]Not here.[/i]

daddy
Garderobssnille

Postby daddy » 2008-08-01 11:58:47

Älskar själv standardiserade mallar osv. Ser grymt snyggt ut, helst så ska folk också använda stora och små versaler där dom ska vara.

Men tyvärr så fungerar inte världen så. Det enda sättet det skulle fungera är att om man tar bort raden "ämne" och ersätter den med en rullista som innehåller typ alla strains som finns. Och då skulle vi få 100 trådar med "Whine, whine, whine jag kan inte hitta rätta strainen så jag skrev min Caliorangexruderalis som en Durban Poison istället".

Alternativt att man skulle ha en mod fastkedjad framför forumet hela dagarna i enda och döper om trådarna, men vem vill leva så?
We divide the world to stop us feeling frightened
Into wrong and into right and
Into black and into white and
Into real men and fairies
Into status quo and scary
Yeah we want the world binary, binary - 00 11 - 01!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-01 14:11:02

Jag tycker att det var ett bra beslut, när så mycket pengar cirkulerar som det gör om det säljs tält proffesionellt och flera HPS:er i veckan, gör att skumt folk lockas att blåsa folk. Man kan ju bli blåst även på frön, som jag blev av mrniceseedguy, men det blir mindre dragning på kriminella element om det "bara" är frön för ett par hundringar man kan blåsa folk på.

Jag köpte själv min lampa, mina fläktar och kolfiltret här på swecan, och hade aldrig kommit igång med odlandet om det inte vore för KoS här på swecan- men informationen och hjälpen kommer i första hand, fröförsäljning på andra och resten på tredje...

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-01 14:54:10

Om ni trivs bättre på internationella forum, så varsågod, men det ni då missar är den svenska kontexten, med diskussioner om svenska nyheter, svensk lagstiftning,svensk narkotikapolitik osv. osv.

Att odlingsutvecklingen skulle hämmas av att Swecans K & S förändrats? Skulle en moderator skrivit detta skulle jag kalla det hybris. Odlingsutvecklingen fanns innan internet, den har exploderat med internet, och den kommer INTE att hämmas av detta beslut. Om inte åratal av förbud och repression kan stoppa oss trägårdsmästare, hur ska denna petitess kunna göra det? Var lite kreativ i stället. Lyssna på friggs, handla på blocket och låtsas vara orkidéefanatiker, vettja!

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-08-01 14:58:49

[quote]Som sagt det har blivit en het potatis pga att ingen information har gått ut till medlemmarna, i ett demokratiskt samhälle så rådfrågas de röstberättiga när det skall införas större ändringar t.ex genom allmänna val. Jag undrar har vi medlemmar inget att säga till om utan får enkelt finna oss i alla beslut som moderatorerna tar. Det påminner lite om den gamla Sovjetstaten där en maktelit styrde och ställde lite som de ville.[/quote]

Detta beror givetvis på att Swecan inte är någon demokrati. Swecan är ett internetforum och de som bestämmer kallas admins.

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-08-01 15:39:52

Jag tror att fortsätter modsen att plocka bort det ena efter det andra så kommer detta forum att snart vara tomt. Vad ryker nästa gång coffeshopen?

Holken
Garderobssnille

Postby Holken » 2008-08-01 15:51:12

[quote="Herr J"]Jag tror att fortsätter modsen att plocka bort det ena efter det andra så kommer detta forum att snart vara tomt. Vad ryker nästa gång coffeshopen?[/quote]

Det vet man inte förrän det e borta * POFF* säger det här ...

Pz

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-01 16:05:36

[quote="Herr J"]Vad ryker nästa gång coffeshopen?[/quote]Coffeeshopen har varit uppe till diskussion så det är inte omöjligt. :D

Big-box
Gräsfläckar på knäna

Postby Big-box » 2008-08-01 17:41:44

Ää jag tycker ni är lite hårda mot moddsen, Tänk hur mycket tid dom lägger ner på forumet med nästan ingen uppskattning.
Jag har inte varit medlem så länge men jag gillar detta forum skarpt pgr av att det finns så många grymt duktiga odlare här och jag försöker bli lika bra som dom (nån dag) och då vill inte jag att det ska vara ett X antal personer som drar ner standarden.
Gällande köp/sälj delen så kan jag förstå varför dom bara valde frön!
Allt började urarta folk säljer kött och den andra säljer tält för misstänksamma priser (var det samma person:P) folk blir lurade hit och dit.
Nån stans måste man ju dra en gräns.

vill bara be om ursäkt för min stavning :oops:
"I Do Because I Can, I Can Because I Want To, I Want To Because You Said I Couldn't"

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-08-01 17:45:41

Jag har full förstålelse för modsen. Men bara för det så innebör det inte att jag gillar det. Kan säga att det är ingen mod som jag retar mig på utan uppskattar till 90% av allt dom gör. Gillar denna sajt men det måste få finnas vissa saker tex coffeshopen och köp å sälj det är där jag oftast är.

felicia
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Postby felicia » 2008-08-01 18:00:36

[quote="friggs"][quote="Herr J"]Vad ryker nästa gång coffeshopen?[/quote]Coffeeshopen har varit uppe till diskussion så det är inte omöjligt. :D[/quote]

nu njuter du va!!??
hah....
va va det ja sa....

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-01 18:42:21

Blir nog kvar här ! Är nog för nojig, för att ändå göra affärer med medlemarna :oops:

[b]Men vilken ton det har blivigt...[/b]

alfred5000
Gräsfläckar på knäna

Postby alfred5000 » 2008-08-01 22:29:06

Tänk på att om ni länkar era blocketannonser i era signaturer är det viktigt att ni inte lämnar för mycket information på blocket för då är ni inte så anonyma längre. :wink:

Angående användet av [K] / [S] i rubrikerna i Köp & Sälj-forumet så är det bara att försöka få så många som möjligt att följa den mallen. Om tillräckligt många följer samma mönster är det lätt hänt att andra apar efter. Då behövs ingen regel.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-01 22:33:56

[quote="alfred5000"]Tänk på att om ni länkar era blocketannonser i era signaturer är det viktigt att ni inte lämnar för mycket information på blocket för då är ni inte så anonyma längre. :wink:

Angående användet av [K] / [S] i rubrikerna i Köp & Sälj-forumet så är det bara att försöka få så många som möjligt att följa den mallen. Om tillräckligt många följer samma mönster är det lätt hänt att andra apar efter. Då behövs ingen regel.[/quote]Vi vill inte se några annonser i signaturerna, just för att som du skriver så försvinner anonymiteten vilket innebär brott mot regel
A.6. [i]Strikt förbud mot att kompromissa och/eller att på annat sätt försöka skada Swecans medlemmars integritet och/eller säkerhet.
(Gäller såväl på som utanför Swecan.)[/i]

Alltså, INGA LÄNKAR ELLER LIKNANDE TILL ANNONSER I ERA SIGNATURER.

Vi kommer inom en snar framtid att uppdatera reglerna på regelsidan om detta.

ashtray
Überstürmbandführer

Postby ashtray » 2008-08-01 22:49:27

Folk blåses höger och vänster. Personer säljer balaster/lampor från lyktstolpar och annat stöldgods. Säkerhetsaspekten att handla på ett forum som detta kan man skriva en hel avhandling om.

Kanske kommer det att lösas i framtiden med krav som att man måste varit medlem en specifik tidsperiod och gett ett seriöst intryck innan man ens får tillgång till forumet. Det är många faktorer som måste klaffa.. tiden får utvisa.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-01 23:12:11

[quote="ashtray"]Folk blåses höger och vänster. Personer säljer balaster/lampor från lyktstolpar och annat stöldgods. Säkerhetsaspekten att handla på ett forum som detta kan man skriva en hel avhandling om.

Kanske kommer det att lösas i framtiden med krav som att man måste varit medlem en specifik tidsperiod och gett ett seriöst intryck innan man ens får tillgång till forumet. Det är många faktorer som måste klaffa.. tiden får utvisa.[/quote]

WORDs to live by! :)

Må bäst...

stilnoct
Småodlare

Postby stilnoct » 2008-08-02 2:51:33

K&S delen gav ju en del drömmar om vad man vill ha,men jag förstår skälet till o ta bort den.Därimot kommer man nog sakna den lite.Men det finns ju fler ställen för sådant och när man trillande in här var det främst info man jagade och info finns det i överflöd :)

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-08-03 13:18:25

Ja, det blir nog inte lika roligt att hänga här för dom oseriösaste nytillvärven utan köp&sälj. Vi kan ju hoppas att folk hänger sig mer till odlingsdelen av cannabis. Så som det var på den tiden jag joinade forumet... Större odlarglädje på den tiden helt klart. Men det kan ju ha med dom nya tidernas nojjor också, som förhårdar klimatet på forumet.

Fattar inte nykomlingarna att om alla nykomlingar skulle ställa alla sina frågor så skulle forumet översvämmas av skräp. Nä inför ett nytt kvalitéts-tänk, fast de yngre generationerna blir ju bara matade sämre och sämre kvalitét för varje år som går. Samhällets hela tankar kring kvalité och att lägga ned tid på saker och ting håller på att grusas totalt...

På något sätt måste man få folk att förstå att alla gagnas av bättre formulerade trådar, bättre språk osv. Ta sig lite tid och inte stressa så mycket, känns som vissa trådar skrivs av folk som har svårt att sitta still på stolen medans dom skriver det.

Tror det kan bli bättre, men på det stora hela är bananen ledsen över det som hänt. En stor del i att jag startade odla var just enkelheten att möta upp en annan forumsmedlem å överta hans utrustning. Jag kommer aldrig använda mig av blocket den saken är säker, så andelen lampor och utrustning som istället läggs i källaren när det inte längre behövs kommer antagligen öka i landet, det är tråkigt, men där kommer kanske Kiruna in och hjälper till. Så på det stora hela tycker jag att man kan se ganska ljust på situationen, och att jämföra ett forum med en demokratisk utopi är lite skevt. Det är ju "deras" forum, dom borde ha rätt att göra vad dom faller dom i tycke eller vad dom tror kan gagna forumets intressen.

Sorry för OT

undercoverhippie
Småodlare

Postby undercoverhippie » 2008-08-03 14:04:40

Kan inte annat än att hålla med dig i det du skriver BigBanana. Du har en fin tankeverkstad, respect!

Må väl
[i]Not here.[/i]

Asmund_Arle
Gräsfläckar på knäna

Postby Asmund_Arle » 2008-08-03 23:26:19

[quote="friggs"]Om beslutet:
Alla moderatorer var helt eniga i detta beslut. Däremot kan orsaken till att var och en kom fram till beslutet skilja sig åt. Själv resonerade jag bland annat så här:

Skulle jag själv vilja köpa begagnad HPS eller krukor etc begagnat skulle jag faktist föredra tradera/blocket på så sätt att då MÅSTE jag inte betraktas som cannabisodlare, det kan vara orchideer jag tänker odla. Jag tror det skulle vara ett plus för alla odlare om odlingsutrustningarna försvann i mängden bland alla orchideodlare. Då kan du faktist gå till polisen om säljaren eller köparen skulle försöka lura dig utan att bli misstänkt själv.

Under det senaste året har Köp & Sälj utvecklats på ett sätt som jag inte uppskattar. Avdelningen har gått från att ha varit en plats där folk främst sålt frön och då och då en begagnad ballast, till att bli en handelsplats där folk i första hand försöker tjäna pengar. Folk har blåst våra medlemmar på pengar vilket i sin tur skapat oro och irritation. Företag har till och med gått ut och försökt kränga sina varor på forumet. Jag har fler exempel men jag orkar inte dra alla. Visst har aktiviteten helt klart ökat i avdelningen, men då Swecan först och främst är kunskapsforum så är inte det odelat positivt, framförallt inte när handeln tar över så som det gjort under de senaste månaderna.

Vi grunnade faktist på om vi skulle ta bort avdelningen helt och hållet, men eftersom frön är grunden till all cannabis så ser vi det som en nödvändighet att ha den biten kvar.

Så resonerade jag , men andra moderatorer kan alltså ha andra resonemang bakom sitt val.[/quote]

SLUTA GNÄLLA. Jösses vad är problemet :x .

Fråga vad som behövs för din odling bland medlemmarna.. Har man så lite pengar så RÖK INTE. Eller köp vad du behöver det är inte en mänsklig rättighet att sälja gamla lampor o annat här. Fattar inte vad problemet är.
Visst jag kan låta dum :twisted: . Men vill att detta forum ska vara kvar, Många medlemmar vill ha råd o tips inte gamla lampor o skit. Nu låter jag dum men SWECAN SKA VARA KVAR :D

Vet inte vart genomsnits ålderna ligger här men TÄNK LITE.PLZ VA FAN ALLT SNURRAR INTE ÅT ERAT HÅLL ALLTID.

SORRY 8) . Lite rätnig i leden eller om ni fattar 8) .

Jag förstår mod, hoppas att andra gör det

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-08-03 23:52:56

Sitt still på stolen när du skriver... :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-03 23:54:38

En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.

Juckmuck
Gräsfläckar på knäna

Postby Juckmuck » 2008-08-06 8:43:43

känns lite lessamt ärligt sagt att dom tagit sånahär beslut i egna händer utan att fråga av oss medlemmarvad vi vill och tycker...jag hoppas stort på att ni kommer ändra säljestråden så den blir som förrut och jag kan tänka mig vara en admin på det forumet som rensar bort skräp och oseriösa personer för jag har tid att sitta vid datorn och spendera tiden här...ni mods får gärna pm:a mig om det låter som en lösning eller bara ett dumt alternativ...jag kan ta emot kritik så det är lugnt :) men det märks att det inte är lika mkt aktivitet här mera sedan ni ändrade säljesforumet utan våran samtycke fast det är ni som bestämmer...hoppas ni ändrar detta så vore jag och garanterat flera andra glada och tacka er för att ha kunnat resonera med oss..

ha de fint

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-06 20:38:28

..
Last edited by reaper on 2010-03-23 0:51:22, edited 1 time in total.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-06 20:55:49

[quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-06 21:10:51

[quote="Juckmuck"]känns lite lessamt ärligt sagt att dom tagit sånahär beslut i egna händer utan att fråga av oss medlemmarvad vi vill och tycker...jag hoppas stort på att ni kommer ändra säljestråden så den blir som förrut och jag kan tänka mig vara en admin på det forumet som rensar bort skräp och oseriösa personer för jag har tid att sitta vid datorn och spendera tiden här...ni mods får gärna pm:a mig om det låter som en lösning eller bara ett dumt alternativ...jag kan ta emot kritik så det är lugnt :) men det märks att det inte är lika mkt aktivitet här mera sedan ni ändrade säljesforumet utan våran samtycke fast det är ni som bestämmer...hoppas ni ändrar detta så vore jag och garanterat flera andra glada och tacka er för att ha kunnat resonera med oss..

ha de fint[/quote]Valet att ta bort K&S har inte med tidsbrist hos moderatorerna att göra. Om du läser vad jag skrivit högre upp inser du att den främsta orsaken är säkerheten för våra medlemmar. Den säkerheten kan inte modereras fram.

Eftersom du inte ens bemödar dig till att använda stor bokstav i början av en mening och skriver slarvigt i allmänhet så är du inte vad vi betraktar som moderatorämne, än mindre adminämne. Tvärtom ligger du i farozonen att åka på en varning för att bryta mot regel A.9. Skärpning!

Att aktiviteten på forumet sjunkit något behöver inte nödvändigtvis vara negativt. Hellre kvalitet än kvantitet brukar man säga.

Själv finner jag det intressant att det främst är våra färskaste medlemmar som protesterar, medan de äldre tvärtom tycker att förändringen är positiv.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-07 22:13:05

hej
har inte postat mycket, men hänger/läser här så gott som dagligen.
vill bara säga att jag tycker det var ett mycket bra beslut att ta bort kos... detta ur ren säkerhets synpunkt, blev för stort helt enkelt, mycket försäljning = mer uppmärksamhet från farbror blå, privat spannare, scamers m.m, listan kan göras lång...

tassar nu tillbaka in i skuggan...

peace
d

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-07 22:37:13

[quote="friggs"][quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.[/quote]

Varför inte? :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-07 22:38:35

[quote="misaer"][quote="friggs"][quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.[/quote]

Varför inte? :)[/quote] :stfu:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-07 23:00:20

[quote="Atlas"][quote="misaer"][quote="friggs"][quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.[/quote]

Varför inte? :)[/quote] :stfu:[/quote]

Vad var det du ville få fram med det där?.. Jag är nyfiken på varför det inte skulle vara möjligt att göra det, gör det BETYDLIGT svårare för folk att bli blåsta samtidigt som de vet var de kan hitta CB-gear.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-07 23:05:32

[quote="misaer"]
Vad var det du ville få fram med det där?.[/quote]

Ska vi leka en lek?om du börjar med att säga vad DU tror att jag ville med Shut the fu_ck up så ska jag efteråt ge dig det korrekta svaret om du nu då inte förstår vad jag menade,OK =

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-07 23:36:16

[quote="misaer"][quote="friggs"][quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.[/quote]

Varför inte? :)[/quote]Därför att swecan inte ska vara inblandade i dessa affärer över huvudtaget.

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-08-07 23:54:10

[quote="Atlas"][quote="misaer"][quote="friggs"][quote="misaer"]En fråga bara.. Borde det inte vara möjligt att ha en enskild sektion för tradera/blocket-annonser?, dvs köp/sälj sköts inte via swecan utan medlemmar som säljer förmedlar endast en annons där köpet senare genomförs osv.[/quote]Nej.[/quote]

Varför inte? :)[/quote] :stfu:[/quote] :clap:

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-08-08 1:52:33

[quote="friggs"]Att aktiviteten på forumet sjunkit något behöver inte nödvändigtvis vara negativt. Hellre kvalitet än kvantitet brukar man säga.[/quote]
:clap:

Juckmuck
Gräsfläckar på knäna

Postby Juckmuck » 2008-08-10 20:15:52

[quote="Atlas"][quote="Juckmuck"]känns lite lessamt ärligt sagt att dom tagit sånahär beslut i egna händer utan att fråga av oss medlemmarvad vi vill och tycker...[/quote]

Jag förstår dig Juckan :wink: Ledsamt när sådana beslut tas,kan man tycka.
Jag tycker det är ganska skönt,man kan luta sig tillbaka och slappna av och tänka att Mod/Admin ser efter allas säkerhet.

Vad skulle hända om de ställde den frågan till ca 4000 personer :roll: jo en del skulle inte bry sig ens med ett svar,en del skulle tycka det var Ok,en del skulle skrika ut sin ilska,en del skulle komma tillbaka efter månader och dra upp tråden igen i det oändliga,en del skulle :? ja du hajar va =

Vad vi tycker är olika så varför då ställa frågan,nej en fast hand där klara direktiv gäller är nog det som faktiskt bär upp Swecan,och det hoppas jag iaf ska fortsätta.[/quote]

joo det är sant...känns bara så jäkla synd då man måste söka som fan för att hitta begagnad utrustning eller vad man behöver..men visst är det bra att det finns fröförsäljning också och då är det mindre lurendrejeri..så det är en bra sak...nåjaa jag hoppas fortfarande dom ändrar tebax till det som var förrut :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-30 19:33:09

Finns det nått ställe där man kan sällja saker nu för tiden...

Har inte varit inloggad på ett tag och kommer tillbaka och har noll koll... :D

PMá mig...

atos
Gräsfläckar på knäna

Postby atos » 2008-08-31 23:29:47

Tycker det låter suspekt att ni inte vill att swecan ska blandas in. Det är ju fortf medlemmarna själva som står för sin egen integritet. Om en massa börjar torska då skulle jag snarare kalla det survival of the fittest. Även känt som naturligt urval. Ibland behövs ett wakeup call.

Sen verkar det ju inte som att alla mods var helt eniga. Från vad jag uppfattat verkar det som att ni moderatorer går efter varandra med. Men det är sant... det behövs ju alltid en syndabock. Gör det inte? Som vanlig medlem vet jag faktiskt inte vad jag ska tro. =)

Undrar vart jag ska finna beg HPS/MH-lampor nu. Dom är helt tokdyra nya ju. Nåja, nog med svammel. Nu ska jag sova!

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-09-01 0:48:17

Atos: Det var ett enhälligt beslut.
[quote]Från vad jag uppfattat verkar det som att ni moderatorer går efter varandra med. Men det är sant... det behövs ju alltid en syndabock. Gör det inte?[/quote]
Här förstår jag inte riktigt vad du menar?
Menar du med att vi moderatorer alltid tycker lika? Så är inte fallet.
Vad du menar med syndabock förstår jag inte, vem eller vad och varför en syndabock?

atos
Gräsfläckar på knäna

Postby atos » 2008-09-02 2:48:52

Enhälligt för admins i så fall väl? Som jag har förstått det finns det flera grupperingar.

Hur Swecan styrs har inte så mycket med mods att göra vad jag vet? Givetvis kan jag tänka mig att ni har mer att säga till om än oss dödliga. Men huvudbeslutet är ju fortfarande något admins måste ta ställning till. Då dessa är ytterst ansvariga. Eftersom Swecan inte är en demokrati (som christianiten upplyst mig om såå många gånger) så är det rätt självklart att ni inte tycker lika jämt. :)

Tja har någon blivit borttagen ur moderatorgruppen nyligen? Jag har då tyckt att det blivit mer skräpposter. Så något har säkerligen hänt. Fast det verkar ha ökat i det sista. Känns lite synd att man har en såpass ny användare. Men man behövde en för att komma in på köp och sälj ändå ju.

Dessutom tar inte den här ändringen bort det problemet för fem öre. Samma person skulle fortf kunna köpa legitima fröer från seedbanks och sälja/ge bort på forumet och fortsätta i samma stil.

Möjligt att jag bara susar, det är sent och jag glömde bort att titta i tråden tidigare. Nu sover jag igen. En himla massa sovande. God natt!

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-09-02 7:02:25

Beslutet var enhälligt hos de aktiva admins och moderatorer som deltog i diskussionen.

Vilken moderator syftar du på skulle vara borttagen ur moderatorgruppen?

Mvh

atos
Gräsfläckar på knäna

Postby atos » 2008-09-02 9:40:05

Så lät det inte då var mods överens men nu var det enbart aktiva?

Nä jag kanske bara svamlar. Hur som helst angår det inte mig som vanlig användare ändå. Ni gör det ni tycker är bäst.

Men faktum kvarstår att samma sak kan hända igen i köp & sälj och göras med frön denna gång.

Gin
Shôgun

Postby Gin » 2008-09-02 11:38:32

Söker du gräl atos? Det är den slutsatsen jag drar ifrån dina poster här.
Svamlar gör du iaf. Men att det inte skulle angå dig tycker jag inte. "Vanlig" medlem eller inte spelar ingen roll, alla har samma rätt att nyttja Swecan samt lufta sina åsikter.

Vi har skrivit flera ggr nu i flera trådar att beslutet av enhälligt bland oss. Varför skulle vi ljuga om detta? "Aktiva moderatorer" betyder de Admin/Mods som deltog i diskussionen/beslutet. Samtliga admins och moderatorer kan inte vara närvarande på Swecan 24/7. Om du följt denna historia måste du förstå att en aktion ifrån oss inte kunde vänta hur länge som helst.

[quote]
"Men faktum kvarstår att samma sak kan hända igen i köp & sälj och göras med frön denna gång."[/quote]

Jag tvivlar. För det första har väldigt många här förhoppningvis lärt sig en ordentlig läxa och gör troligtvis säkrare och mer genomtänkta affärer i fortsättningen. Sedan är det ingen vidare lukrativ affär att blåsa Swecanmedlemmar på några hundralappar för ett par frön. Det kan möjligtvis ske bedrägeri om någon har hundratals/tusentals fröer att auktionera ut. Jag tror dock en sådan scam skulle uppmärksammas relativt omgående.

[quote]Tycker det låter suspekt att ni inte vill att swecan ska blandas in.[/quote]

Det är inte suspekt att värna om Swecan- och dess medlemmars säkerhet. Det är A och O i vårt arbete.

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-09-02 14:12:58

Med facit i hand är jag glad över att Köp och sälj togs bort. Önskar dock att det kom tillbaka med vissa krav!

atos
Gräsfläckar på knäna

Postby atos » 2008-09-10 16:36:13

Hej Gin,
för att bemöta ditt påhopp om jag söker bråk. Nä, jag är rätt pacifistisk. Jag anser mig vara en trevlig individ och klarar av att hålla en sansad dialog. Sedan kommer du och frågar om jag söker gräl. Det känns lite trist tycker i varje fall jag.

Svamlar har jag t o m erkänt att jag kanske gör. Så det var väl onödigt att påpeka? :p

Jag har faktiskt inte följt diskussionen så nära. För jag har helt enkelt inte känt att den har berört mig alls då jag använder vedertagna metoder för att säkerhetsställa att jag förblir anonym. T.ex målvakt och dylikt.

Har ni verkligen ingen maillista mellan mods, admins och dy.l?

Nä, det spelar ingen roll. Det kommer inget vettigt att den här diskussionen ändå.

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-10-03 17:02:42

Atos skrev:
[quote]Tja har någon blivit borttagen ur moderatorgruppen nyligen? Jag har då tyckt att det blivit mer skräpposter. Så något har säkerligen hänt.[/quote]

Ja, en sak som hänt är att jag nu pluggar på 200 % och därför inte kan moderera flera timmar om dagen som jag brukar. Men vänta bara, snart har jag tid med ett ryck igen...

Angående det som Gin skriver om aktiva moderatorer, och det som du skriver om mejlinglista osv., så skulle jag vilja förtydliga lite. Aktiva moderatorer ska inte tolkas som de som råkade vara inloggade just de aktuella dagarna, utan det handlar om dem som i dagsläget är aktiva moderatorer, dvs. som kontinuerligt befinner sig på Swecan och modererar osv. Om en moderator har kvar sin moderatorstatus, men t.ex. befinner sig utomlands ett år utan möjlighet att moderera, så är man inte aktiv, men ändå moderator. Av alla de som idag är aktiva moderatorer och admins, så var alla helt överrens om förändringen av köp och sälj.

Wayne
Ganjaman

Postby Wayne » 2008-10-05 11:15:15

Skrev det här i en annan tråd men tänkte jag kunde klistra in det här också så ni admins och moderatorer som lägger ner en massa tid på det här får iaf lite uppskattning.

Jag tycker det är skitbra att köp och sälj försvann. För det första för att förhindra Kirunascams igen. Och för att minska risken för troll som söker personuppgifter. Jag skulle inte ens våga handla oldingsutrustning privat med målvakt.
Att fröförsäljningen fortfarande får pågå är såklart skitbra. Tack swecan!

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-10-05 13:45:00

[quote]Tja har någon blivit borttagen ur moderatorgruppen nyligen? Jag har då tyckt att det blivit mer skräpposter. Så något har säkerligen hänt.[/quote]

Tycker det hela är skumt.

Forumet svämmar ju över. Klart att det finns mods som är satta ur tjänst!

PapaiNoel
Tomtenisse

Postby PapaiNoel » 2008-10-06 21:46:20

Nej, det finns inga mods som är satta ur tjänst. Men, som jag skrivit ovan så har jag temporärt fått mindre tid att moderera. Dessutom finns det fler mods som har lite körigt nu. Vi ska göra vad vi kan för att hinna med, och samtidigt kan ju ni hjälpa oss genom att ge f-n i att skräpposta...

Return to “Om Swecan”