Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Durbantopia, SKÖRDAT! Reply To: Durbantopia, SKÖRDAT!

  • cthullu

    Member
    2010-04-25 at 13:55

    @duidui48
    Härligt att “se” dig igen, hoppas allt är ok ändå med dig… väntar på PMet.

    Han jag kallar för min “mentor” var en odlare jag mötte på swecans första inkarnation (f2s någonting var adressen), fick mina första frön av honom
    och han hjälpte mig genom första odlingsåret, första näringsbristen osv hehe
    Mesta kontakten var via vanlig email då jag inte ville exponera mig för mycket.
    Tror inte ens TOR och liknande existerade då.
    Någon gång hände det att vi skickade smakprov till varandra :D
    Grymt kunnig old-school snubbe iaf (tror faktiskt han var bonde t.om. men fick
    aldrig riktigt klarhet i det).
    Han brukade använda kogödsel+plantjord utomhus men bara kemiska produkter inomhus.
    Sen hamnade han på en “av staten betald semester” och vi tappade kontakten. :(
    Väldigt synd, där fans stora kunskaper och erfarenhet.
    Och mycket exotiska fröer – min AUS landrace strain kom därifrån, sen hade hans kompis hämtat hem äkta punto rojo ( -> den legendariska Colombian Red alltså) från colombia på 80 talet som var mer eller mindre aklimatiserad och han odlade den varje år utomhus)
    hursomhelst, därefter fick jag vandra och hitta min egen väg mao….

    @stilnoct
    google hittade den här gamla tråden åt mig:
    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45980
    Kanske borde skriva dit något, men jag har alltid svårt att hyffsa till och avsluta
    när jag försöker skriva på guideform….. (host – borde titta till min gamla lysrörsguide någon dag) Sen så gillar jag mer att “visa vägen” genom att
    delge lite av hur jag får mina erfarenheter och leda någon in på sin egen stig
    mer än att bara kasta fram ett färdigt recept vilket inte skulle ge samma förståelse kanske.

    @billball420
    Jo, inte varit så intresserad heller, tills jag hittade begreppet “aktiv jord” och började läsa på – sen var jag helt hooked.
    Du kan kompostera teblad och kaffesump och egentligen allt av jord kommet :P

    eco-juicen är en slags enkel “fusk” kompostte.

    finns det hur mycket som helst att läsa ute på internet om man googlar “compost tea”. Ibland är det lite motstridig info, bästa är väl att läsa så mycket man orkar
    från flera källor till att börja med.

    Absoluta grunderna för kompost te’ sammanfattas:

    Kompost är bra för odling. Hur tillföra mer i redan befintlig odling? (förutom att dressa med ett lager då)

    1 ) man kan lägga färdig kompost i en hink vatten och låta stå ett tag och röra om lite. Vattna med det. Därav namnet, man gör “te” på kompost!

    2 ) För att få ordentligt mer sprutt på microberna och hålla mer vid liv – syresatt kompost te – dvs använd en luftpump som konstant syresätter vattnet.
    Många lägger komposten i en påse (örngott eller liknande) och det brukar
    finurligt nog kallas tepåse då. Bra om man inte vill få med partiklar/guck när
    man vattnar sen – speciellt om man kör det genom autobevattning osv.
    Själv tycker jag om att det följer med och lägger sig som superaktiv topdressing…

    3 ) Ett steg till, häll i extra mat åt mikroberna. För en bakteriedominerad kultur något
    som innehåller mäkta mycket socker t.ex. melass, mörk sirap, honung, ….
    de kommer då alltså att föröka sig explosionsartat och det blir en jäkla fart i sörjan….

    4 ) För lite mer svampbaserad kultur ska det vara mer proteiner. bara att googla och läsa på….

    5 ) olika mat att bryta ned för olika NPK ratios såklart… funkar bra i kombo med
    dressning också, dressningen bryts ned fortare av den hyperaktiva sörjan du
    häller på.

    …och så vidare….. en hel vetenskap i sig med olika kulturer beroende på ingredienser och även hur lång tid det står och puttrar. Man kan gå hur djupt som helst.

    Själv har jag ju fuskat ganska mycket och stoppat ned köpejord ofta i kombo med biobact istället för ordentlig kompost. Köpejorden innehåller dock alltid komposterad
    stallgödsel i en eller annan form (hönsskit, koskit, hästskit osv. Höns är absolut vanligast) och andra tillsatser och är bra balanserad från början.
    Men som sagt, tillverka egen kompost på falfritt sätt, eller t.ex. köpa färdig
    maskkompost (wormcastings) är väl egentligen mycket bättre.
    Man vill dock inte ha steriliserad död jord och inga läskiga kemikalier som är dåligt för microkulturen. Saker märkt organsikt och/eller ekologiskt är såklart
    därför att föredra.

    Och har man en stor odling behöver man _inte_ göra en mycket större laddning.
    Bara att spä ut när man ska vattna, och ha i mer microbmat om man vill att
    det ska vara starkare. De flesta verkar spä ca 1:4 eller 1:10.
    Har man i väldigt mycket är det väl syresättningen som blir begränsande.
    Så gör du 5 liter en gång i veckan täcker det en jävligt stor odling.
    (hur många vattnar med 50 liter vid ett och samma tillfälle??)

    Många applicerar den via spray också, både på jorden och på blad.

    hursom, google is your friend…. :D

    EDIT: editeringar i kursivt ovan.