Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Vårt alldeles egna drogfria samhälle Reply To: Vårt alldeles egna drogfria samhälle

  • hooch

    Member
    2006-12-12 at 22:16

    Först och främst en total legalisering av lättare droger som svamp och cannabis, medan de som vill använda tyngre droger måste inta dessa på speciella institutioner (ungefär som ett systembolag utan möjlighet att ta med produkten hem och sälja vidare), där de själva betalar för drogerna och får hjälp med dosering.

    Deras bruk blir protokollfört samtidigt som brukarna tilldelas information om droger samt ges möjlighet att bli ordinerade till läkare som kan skriva ut Metadon och hjälpa brukaren att sluta använda droger.

    Det ska även finnas möjlighet att bli ordinerad till en psykolog, då många som använder tyngre droger gör detta för att komma ifrån ständiga känslor som pinar dem. På dessa institutioner kommer alla former av droger säljas till alla över 21. Drogerna kommer framställas under strikta förhållanden inom Sveriges gränser, vilket i sin tur kommer skapa jobb.

    En institution ökar inte bara kvalitén på produkten som brukaren använder, staten kommer samtidigt få ett större begrepp om hur många som använder narkotika och ge dem som använder narkotikan av “fel” anledningar hjälp patt komma ur missbruket. Pengarna som kommer tjänas in på försäljning och minskandet av de polisiära resurser som läggs på drogspan kommer att läggas på sykvården, vars budget är ytterst tun just nu.

    Pengar kommer även gå till forskning om drogernas användbara medicinska effekter och en mer exakt kartläggning över hur de påverkar kroppen. Läkare ska kunna skriva ut medicinsk marijuana till patienter som själva tycker att det låter som ett vettigt alternativ.

    Så några punkter jag hade haft med skulle då vara:
    1. Tillåtelse av Metadon som botemedel och aktiv hjälp till de missbrukare som vill sluta använda droger.
    2. Institutioner dit allmänheten kan gå för information, hjälp eller köp resp. intag av droger.
    3. Tillåtelse av statligt skötta fabriker för framställning av droger.
    4. Större budget för psykvården.
    5. Större budget till undersökningar av drogers inverkan på kropp och psyke.

    Det blev ganska långt, men jag hoppas det blev någorlunda koncist. Några synpunkter?

    Jag är öppen för välargumenterad kritik! :D