Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Ljus o självförsörjning Reply To: Ljus o självförsörjning

  • hr-sanders

    Member
    2003-10-09 at 03:17

    @niklas wrote:

    Tjo

    Hej niklas, och välkommen till SweCan.

    Ska precis börja odla själv i garderoben & jag har några frågor som jag inte lyckats läsa mig till.

    Av frågorna att dömma skulle du behöva mer läsning. Men jag är en hygglig prick, så jag svarar i alla fall :)

    1. Varför LE – lågerergilampor? Varför inte köra på vanliga lampor, med säg 200w. (Finns i CO-katalogen för 26,50:- /st). Borde inte dem vara mer effektiva?

      Av ett antal anledningar:

    • De ger inte ett lika bra ljus.
    • De drar onödigt mycket ström. 200W glödlampa motsvarar 40W LE. Med 200W LE får du ≈5 gånger så mycket ljus, för samma antal watt.
    • De blir onödigt varma. (de W som skiljer går bort i värme)
    • De håller inte alls lika länge.[/list:u]

      2. Hur länge håller sig fröna man beställer? Behöver inte vara exakt men på ett ungefär. (Har beställt Northern Lights btw)

      Länge. Upp till flera år under goda betingelser. Grobarheten minskar dock något med tiden.

      3. Vilket är det bästa sättet att bli självförsörjande, att slippa beställa nya frön och bara köra på det man har? Går det över huvud taget? Har läst guiden om rullande SoG men eftersom jag ska odla i en garderob så funkar ju inte det.

      Jodå, det gör det. Du får dock dela av garderoben (på höjden) i en blomdel och en klondel. (och kanske ha färre plantor i varje stadie än i exemplet i guiden.)

      :) Happy Growing :)

      / Hr Sanders.