Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Tetrahydrocannabinol skapar hallucinationer, enligt NE?

  • Tetrahydrocannabinol skapar hallucinationer, enligt NE?

    Posted by mrblejser on 2010-06-03 at 21:23

    tetrahydrocannabinol (THC), som framkallar hallucinationer och andra upplevelser som kan uppfattas som njutningsfyllda och som ligger bakom att cannabispreparat under olika benämningar missbrukas i större delen av världen

    Vad är detta, hur kan detta stämma när jag aldrig i hela mitt liv fått en hallis av MJ?

    replied 13 years, 11 months ago 9 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • drullper

    Member
    2010-06-04 at 04:58
    Mrblejser wrote:
    tetrahydrocannabinol (THC), som framkallar hallucinationer och andra upplevelser som kan uppfattas som njutningsfyllda och som ligger bakom att cannabispreparat under olika benämningar missbrukas i större delen av världen

    Vad är detta, hur kan detta stämma när jag aldrig i hela mitt liv fått en hallis av MJ?

    Nu är jag ute på djupt vatten men:

    Enligt NE
    “hallucination, sinnesförnimmelse som uppstår utan att det finns någon motsvarande sinnesretning. Det kan vara hörselupplevelser (ofta i form av att personen hör röster) eller syn- eller luktupplevelser. Hallucinationer kan uppstå vid svårare psykisk störning, t.ex. schizofreni, vid påverkan av hallucinogena droger, vid epileptiskt anfall m.m.”

    Skulle då inte mina ibland mer begränsade uppfattning om tid och rum samt förstärkta intryck av musik faller in under begreppet hallucination, kanske även det faktum att maten smakar så mycket bättre men framförallt mer. Dvs sinnesförnimmelse som uppstår utan att det finns någon motsvarande sinnesretning. Det är däremot inte samma typ av hallucination som försöker visualiseras i filmer som “fear and loathing in las vegas” eller att konstiga saker talar till en, men likväl hallucinationer.

    blir gärna rättad om jag har fel, flyttar därför över tråden till coffeshopen där fler kan svara.

    //D

  • whiterasta

    Member
    2010-06-04 at 09:47

    e på samma linje som dig där drullis, det klassas väl som det men jag är själv inte helt säker.
    Personligen tycker jag att förstärkta sinnesintryck som smak, lukt, hörsel inte borde klassas som hallisar, då hallisar ändå är väl saker som inte finns men som du uppfattar som att det finns.
    Men så räknas det kanske inte inom det medicinska..

  • billball420

    Member
    2010-06-04 at 10:17

    När jag intar CB inbakat i muffins, har jag hallucinatoriska upplevelser av att folk, eller djur finns i mitt perifera synfält. Jag tycker det sitter någon i en soffa bredvid mig, eller att det rör sig något djur i dörröppningen. Den typen av syner har jag inte när jag vappar.

    bill

  • sticklingen

    Member
    2010-06-04 at 10:21

    En ganska tydlig hallucination borde ju vara nojjan. En annan panikångest.

    Jag har ganska ofta diffusa syner i den perifera synfältet samt korta tillfälliga ljus o färgskiftningar i det direkta synfältet. Det förutsätter dock att man röker ett bra och trippigt röka. Blunda och det kommer fram massa färger o former som rör sig och i rätt s&s kan man få helt kristallklara bilder innanför ögonlocken. Dessa bilder kan vara skrämmande lika hinduiska gudar. Kan ju fundera på var avbildningen av de kommer ifrån. 😆

  • doktor_knark

    Member
    2010-06-04 at 16:39

    Hallucinationer är inte det som filmer visar som hallucinationer. Det är oftast tracers svarta skuggor i sidan av synfältet, ljudförstärkning, färgskiftningar osv. Tidsuppfattningen som Drullper nämner är nog att klassa som en hallucination.

    Jag har vid tillfälle råkat få i mig en massiv dos hallucinogen och det ledde till nästan total upplösning av verkligheten. Men bara nästan.

    På THC har jag sett regnbågsskiftningar av att titta på ljus, så ja, man kan få hallucinationer men det är inte mer spektakulärt än det du kan få av att vara vaken lite för länge.

  • jultomten

    Member
    2010-06-04 at 21:30

    Jag kan inte annat än att hålla med, cannabis är i viss mån hallucinogent, speciellt i väldigt höga doser. Jag har själv upplevt både OEV:s och CEV:s (Open eye visuals / closed eye visuals) under påverkan av endast och allena cannabis. Som sagt består de hallucinogena effekterna mest i att man uppfattar rörelser i periferiseendet eller liknande. Ofta tror jag mig höra ljud som inte borde vara där men kommer oftast till insikten att ljudet borde vara där, alltid har varit där, men att jag bara uppfattat det på ett annat sätt den här gången. Man lägger helt enkelt märke till saker som man i vanliga fall filtrerar bort, oftast småsaker utan relevans, ibland mer intressanta iaktagelser. Detta är en kvailtet man också kan tillskriva andra hallucinogena droger, vissa mer än andra.
    Nu skulle jag ändå inte vilja kalla cannabis för en hallucinogen, det tar endast bort delar av filtreringen av information. Mina erfarenheter säger mig också att det i samtliga fall (för mig) går att skärpa till sig och bli av med hallucinationerna bara man vill, liksom borsta dem av axeln och strunta i dem. Detta är inget man kan göra med starkare halluciongener.
    Cannabis ger inte heller den typen av hallucinationer som förändrar verklighetsuppfattningen på omvälvande och oförutsägbara sätt, man är fortfarande sitt vanliga bänga jag och man sitter fortfarande i samma tråkiga soffa, den kanske bara är lite mer blå i nyansen än vanligt? Eller är den det? 😆
    Någon som upplever det radikalt annorlunda än mig?

  • agatonsax

    Member
    2010-06-05 at 12:35

    Första gången jag rökte, kanske bör tilläggas att det var en mycket lyckad odling och jag visste inte hur starkt det var fick jag ett par kraftiga OEV`s. Bla så upplevde jag att jag såg extremt långt, som med en kikare kan man säga, detta höll i sig kanske 5 minuter, då kan jag inte säga att jag tyckte det var speciellt roligt eller något jag skulle vilja utforska mer av, men nu ca 6 år senare så skulle jag göra vad som helst för att få uppleva detta igen.

  • mrblejser

    Member
    2010-06-13 at 00:25

    Tackar för alla svar, information och spekulationer, återigen har jag lärt mig genom Swecan!

    Må bäst!

    Mvh

  • cthullu

    Member
    2010-06-14 at 20:33

    kul tråd och roligt att höra allas erfarenheter :D

    Vissa strains är mer benägna till sådant än andra, och vissa sägs t.ex. vara mer visuella än andra, finns säkert de som påverkar hörseln extra mycket också osv.

    Själv var min konstigaste upplevelse en gång när jag sög i mig helt på tok för mycket hemmagjort hasch av superb kvalitet jag fått av en annan odlare (var nog 11-12 år sedan så är lite osäker, men det var antingen SuperSilverHaze eller Punta Rojo, troligtvis det senare när jag tänker efter så SSH biten jag jag hade samtidigt brukade ge lite mer svallningar och stickninar i stora intag)

    Hoppar raskt över den stunden jag låg på sängen och kräktes i en hink och var på fullt allvar helt övertygad att jag var den första människan i världshistorien som skulle dö av en överdos. :( Inte min bästa stund.

    Men över till hallisarna, när det gick över var alla färger extremt intensiva, jag klev upp och satte på Enigma på stereon. Jag kunde bokstavligt talat se musiken, fast ändå inte på samma gång. Virvlande lyckligt dansande solar som ändrade storlek i takt med styrka och ton typ. längre bakom låg bastonerna
    och svajade som mer långa utdragna band.

    Det i sig låter ju ganska extremt, men efter det kom det riktigt udda när det lugnat sig lite och jag gick upp och satte mig vid datorn en stund.
    Min jag-känsla hade skillt sig från kroppen.
    “Jag” bestod i min hjärna med ryggmärg, och “jag” tittade ut genom ögonen på den där kroppen som jag relaterade till lite som en styrd robot. Nöp mig själv i armen osv. Samtidigt hade jag 100% insikt i att det bara var en effekt av rökat så
    blev inte alls längre orolig utan var helt lugn.
    Men det var en riktigt riktigt skum känsla.

    Förutom den där första biten, så skulle jag precis som Agatonsax uttryckte det nu långt i efterhand nästan kunna ge vad som helst för att uppleva det igen.

    Ja, vet inte riktigt om det där föll helt under det man oftast menar med hallisar,
    men såpass kraftigt ändrad perception kändes som det platsade in här.

Log in to reply.