• Posted by reaper on 2004-09-10 at 15:32

    Har en fråga angående ballast till HPS. Jag har en 150W HPS med tillhörande armatur som jag har börjat testa lite med. Allt funkar finfint men ballasten blir mycket varm efter att lampan vart igång ett tag. Den blir så varm att man knappt kan nudda den utan att bränna sig. Jag har testat att köra den ett par timmar åt gången ett par gånger nu och det har ju fungerat hela tiden. Vad jag undrar är om det är normalt att ballaster blir så här varma och hur man ska montera den bäst för att inte skada underlaget (skåpshylla).

    /LacKNafta

    replied 19 years, 7 months ago 6 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • yogi

    Member
    2004-09-10 at 16:08

    Visst är det normalt. De blir varma som satan. Placera den på något som inte tar eld. Jag hade t ex min på en keramiktallrik ett tag. Brandsäkert men dock så fortplantade sig vibrationerna vidare.

  • torso

    Member
    2004-09-10 at 16:11

    Har en 70watt hps och dess ballast blir väldigt het oxo. Så antar att dom blir varma helt enkelt. Jag funderar på att fixa tegelsten eller nått att låta den ligga på. Men nu för tillfället så ligger den på en fluffig kudde av folie som jag vikt ihop så den e luftig och ca: 1cm tjock. Men som sagt så ska jag fixa en tegelsten elelr liknande obrännbart underlägg.

  • reaper

    Member
    2004-09-10 at 16:28

    Tack för svaren, då törs jag låta lampan vara igång även när jag inte sitter bredvid och bevakar. Får fixa något bra underläg till ballasten först bara, har bara ett tunt lager alu-folie under nu.

    /LacKNafta

  • torso

    Member
    2004-09-10 at 17:35

    Läs min forra post dude….. Tror du hittar svaren där :)

  • knarkkorven

    Member
    2004-09-10 at 19:44

    En fläkt som blåser på ballasten är inte fel om man inte har ont av den ökade ljudnivån.

    Förlänger livslängden.

  • reaper

    Member
    2004-09-10 at 20:06

    Jo kanske sätter dit det, får se. En kylfälns skulle man kunna sätta på också för skojs skull, har en liggande.

    /LacKNafta

  • cliff

    Member
    2004-09-11 at 12:08

    Häng upp den och låt den hänga fritt i någon sorts trådkonstruktion.

  • megathron

    Member
    2004-09-11 at 14:37

    @Knarkkorven wrote:

    En fläkt som blåser på ballasten är inte fel om man inte har ont av den ökade ljudnivån.

    Förlänger livslängden.

    Ja, asså det är helt rätt.
    Att försöka fixa isolering så saker inte bräns som den står i närheten av är ju helt galet bara.

    Det krävs inte en alls kraftig fläkt för att kyla den heller.

  • reaper

    Member
    2004-09-14 at 12:58

    Själv har jag byggt en huv av plywood till min ballast. Med en datorfläkt ovanpå som intag och en likadan för utblåset på ena kortsidan. på utblåsfläkten passar för övrigt en 100mm vent. slang bra. Lätt att göra sig av med värmen. och dessutom funkar det så bra att ballasten inte är mer än jummen.

Log in to reply.