Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Sanningen måste fram!

  • Sanningen måste fram!

    Posted by reaper on 2005-01-08 at 10:44

    Hallo!
    Jag är arg pga att allt vi får höra på nyheterna är att de stackars utlänningarna tas välhand om men vad hände med befolkningen och varför är det så att det är semester orterna som byggs upp först och vart tar alla våra pengar vägen??????

    Det är nämligen så att en av mina gamla vänner var chef över Rödakorsets logistik avdelning i England och han sa till mig: Du ska veta att Rödakorset är ren humbug! De utnyttjar media just nu för att få gratis reklam och etc. Av alla pengar som sänds kommer kanske max 3-7% fram till folket. En massa av dessa pengar går till människor som säger att de ska bygga upp allt om de får en miljon dollar men i själva verket kostar det bara 50 000 dollar. Sedan är det alla gäng som man måste muta för att de ska låta en göra något i huvudtaget i området. Sist men inte minst ska alla löner betalas, det finns massa frivilliga och det är bra (tänker rödakorset) för de kostar bara mat och lite logi inget mer, de som får mest pengar där nere är korrupta människor och rödakorset. Rödakorsets arbetare finns där ute och hjälper, detta pga att media ska se dem, men det finns inte mycket de kan göra då det saknas pengar! pga att alla “löner” ska betalas.

    Jag vart så arg när jag hörde detta och dagen innan hade jag tänkt att åka till Srilanka och det roliga med detta är att jag kunde ta mig ned dit på 12 tim men ingen annan kunde det. Detta pga att rödakorset och alla andra slösa bort tid på att planera vad de skulle göra innan de gjorde något. Fan det är bara att ta det man kan ta med sig och åka! Om de hade varit där de inom de första 19timmarna hade fler överlevt!! Och vart är alla grävmaskiner? Det är inte så svårt att skicka ned en maskin, de har fått 500 Miljoner av oss i Sverige bara och då kan de fan få ned 500 maskiner minst!
    De ända jag skickar pengar till är Läkare utan gränser. Jag är bitter och irriterad.

    Sist men inte minst jag var villiga att åka ned för att hjälpa men min vän sa till mig att det är ingen bra idé pga att du inte har tillräckligt med kunskap! Du kommer dessutom att bli så irriterad av all dumhet som rödakorset och alla andra har för sig.

    Jag var tvungen att säga detta pga att alla ska hjälpa men ingen vet vad det är som de hjälper. Nästan inga av pengarna som går genom rödakorset kommer fram och all media mjölkar händelsen så att alla läser deras tidning och tittar på deras tv program! Det är tragiskt!
    Jag sörjer med alla som förlora någon men mest till befolkningen för där finns ingen socialhjälp ingen som bryr sig om dem och det är nästan garanterat att någon kommer att utnyttja dem för arbete!

    Ha det bäst mina vänner ni får rätta mig om jag har fel!

    replied 19 years, 3 months ago 11 Members · 27 Replies
  • 27 Replies
  • reaper

    Member
    2005-01-08 at 11:19

    Det är en full branch det där med att skänka pengar. Jag har tänkt i samma banor själv ganska länge nu – vart går alla pengarna? Det är uppenbart att väldigt mycket kommer förskingras på vägen. Själv ger jag aldrig några pengar till såna organisationer, kalla mig skeptisk. Jag skickar hellre ner lite pengar till en person jag känner i området personligen om möjlighet finns.

  • sleepaz

    Member
    2005-01-08 at 11:32

    de har rätt hård granskning på sig också..
    Många organisationer som blir av med sina 90 konto om det missbrukas.
    Skulle röda korset bli av med sitt 90 konto skulle det innebära döden för dem.

  • gropen

    Member
    2005-01-08 at 13:30

    Vad är ett 90 konto?

  • powerpuffgirl

    Member
    2005-01-08 at 13:44

    90-konton är de konton som går till hjälporganisationerna. Radiohjälpen, Röda Korset osv.

    Att en del av pengarna går åt till administration kan man förstå (maskiner, flyg etc ÄR tyvärr inte gratis) men att bara en mycket liten del går till de behövande gör mig sur.

    Dock så ger jag pengarna hellre till ett 90-konto än till någon okänd organisation, för ger jag till ett 90-konto, så är det som SleepaZ säger, en viss koll på att pengarna inte missbrukas.

    När jag var ung (och till viss del än idag) så tänkte jag lite som Amsterdamguy. Varför ge pengar till folk i fattiga områden om pengarna bara går till de rika där? Då “behöver” vi väl pengarna tom bättre här hemma?

    Samtidigt så måsta man göra något i dessa lägen….

  • reaper

    Member
    2005-01-08 at 14:37

    Jag har ingen större koll på ded olika organisationerna, men är inte läkare utan gränser ganska bra på att använda pengarna till det de var ämnade för?

    Fred

  • reaper

    Member
    2005-01-08 at 15:19

    det där va inget nytt… synd att de ska behöva var a på det viset..

  • reaper

    Member
    2005-01-08 at 16:51

    Har alltid vetat det. Jag har alldrig skänkt 1 krona till hjälporganisationer för att pengarna kommer alldrig fram.
    Skickar du 10 miljoner kommer 10.000 kr fram. Ska man få förändring i områdena så måste man åka dit själv. Frälsningsarmens klädinsamling säljs i butiker i u-länderna. Så du skänker inte kläder till behövande som det står på plakaten. Det säljs till behövande. Helt sjukt.

  • sleepaz

    Member
    2005-01-08 at 17:00

    Det företag som finns i sverige som har 90-konto blir jäkligt hårt bevakade, ni vet väl själva hur jäkla bra staten har koll på ens inkomster. Inte en 1 krona får man över efter deklarationen.

    Det man skall väcka missnöje över är hurvida pengarna används på andra sidan, dvs när pengarna väl skall börja användas i det tänkta landet man skänkte till.
    Men även där är det seriösa företagen bäst, rödakorset har en enorm kompetens världen över.
    Så skänk med gott samvette! Och fortsätt åka till Thailands västra sida¨, när det lungat ner sig lite.

  • reaper

    Member
    2005-01-09 at 00:38

    Stog det inte i Aftonbladet(doh) eller GT(doh doh) att röda korsets chef hade en jaguar som tjänstebil?
    isf undrar jag vad man kunnat göra med dom pengarna istället……

  • chong

    Member
    2005-01-09 at 01:22

    Sticker väl i ögonen men en jagga är ju inte dyrare än en volvo. Frågan är väl om dom skall ha tjänstebil överhuvudtaget.

    Mvh chong

  • reaper

    Member
    2005-01-09 at 02:42

    Den ända i mitt tycke hjälporganisationen som verkligen inte strular och skor sig på insamlade pengar är Frälsningsarmén. Dit kan Du tryggt ge pengar. Ha det.

  • reaper

    Member
    2005-01-09 at 08:54

    Det har väll skänkts hundratals miljarder genom några år. Men jag ser dock ingen förbättring. Allt annat än hjälpen kostar. Bilar, resor, folk ska ha lön osv… Världen är hopplös. U länderna är fortfarande u länder sen hjälpen startade kring 80-talet.

  • reaper

    Member
    2005-01-09 at 10:22

    Frälsningsarmen är inte så snälla som du kan tänka dig. de äger mer en 1 miljard ( OBS 1 000 000 000) kronor i fastigheter (som vanligt folk hyr av dem men som igentligen skulle vara till hemlösa)och en reserv fond i Schweiz som ingen vet hur mycket pengar det är i. till detta har deras “VD” en lön på 1 miljon eller vad det var, jag minns inte! Frälsnings armen är humbug och att alla 90 konton är hårt övervakade har jag bara en sak att säga:
    De håller koll på pengarna ända tills de lämnar landet.
    Ser du någon katastof i sverige???
    Tror du staten vet vart alla pengar går….NEJ.
    Tänk nu att du jobbar på Rödakorset och ska förklara varför du behövde en miljon kr för att städa upp ett område. “ÖÖ jag behövde betala den där arbetaren och muta de där gänget plus att jag vill ha lön för mitt arbete”. Jag tror inte att de har så stor koll på något utan för sverige.

    ha det bäst

  • sleepaz

    Member
    2005-01-09 at 11:07

    @farzad_dererer wrote:

    Frälsningsarmen är inte så snälla som du kan tänka dig. de äger mer en 1 miljard ( OBS 1 000 000 000) kronor i fastigheter (som vanligt folk hyr av dem men som igentligen skulle vara till hemlösa)och en reserv fond i Schweiz som ingen vet hur mycket pengar det är i. till detta har deras “VD” en lön på 1 miljon eller vad det var, jag minns inte! Frälsnings armen är humbug och att alla 90 konton är hårt övervakade har jag bara en sak att säga:
    De håller koll på pengarna ända tills de lämnar landet.
    Ser du någon katastof i sverige???
    Tror du staten vet vart alla pengar går….NEJ.
    Tänk nu att du jobbar på Rödakorset och ska förklara varför du behövde en miljon kr för att städa upp ett område. “ÖÖ jag behövde betala den där arbetaren och muta de där gänget plus att jag vill ha lön för mitt arbete”. Jag tror inte att de har så stor koll på något utan för sverige.

    ha det bäst

    Man uppskattar hur mkt mat osv som behövs till en viss region. Mutning håller det knappast på med. Många eldsjälar jobbar gratis för dessa organisationer.

  • powerpuffgirl

    Member
    2005-01-09 at 13:28

    Och, en liten parentes: katastrofer SKER i Sverige också, men jag antar att det är våra skatter som finanseirar dessa och hemvärnet som gör mycket ideellt arbete där.

    Senast igår så var det orkan i södra Sverige och 7 personer har dött 😥 . Tågtrafiken kommer igång i eftermiddag och små vägar är raserade. Ingenting jämfört med vad som har hänt i Asien, men för de omkomnas familjer är tragedin inte midnre för det.

Page 1 of 2

Log in to reply.