Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Stickling problem Reply To: Stickling problem

  • holken

    Member
    2012-01-16 at 10:01

    Yo, it aint over till’ the last plant get smoked!

    Du måste nog transplantera dom till ny jord eller fortsätta flusha så ofta du kan under en veckas tid, skippa rotbollstrimningen ( om den inte ser helt rutten ut, ta då bort så mycket av det döda som möjligt runt rötterna VAR YTTERST FÖRSIKTIG!). Det som har hänt tror jag är att de nya rötterna på sticklingarna har bränt sig på den nya starka jorden, så styr näringsfattig jord, forsit soluta :D

    Att trimma rotbollen kan vara bra när stora rotpartier av någon anledning dör på plantan, då man inte vill ha kvar dess döda massa bland de friska rötterna, det kan orsaka röta, svamp mm.
    Sedan finns det vissa, i min mening extrema, skolor som hävdar att klippta rötter ger mer rotmassa då de faktiskt förgrenar sig(likt en toppad planta) , i mina tankar blir det nog en ytterst marginell skillnad.

    :thinking: Kanske kan vara något för bonsai/micro -odlarna

    – Då detta tar relativt lång tid att fullt återhämta sig ifrån så är det knappast någon effektiv optimering för den som inte har tiden.

    Ps. Om du ska ta sticklingar från sticklingar brukar en tumregel vara att inte ta sticklingar på sticklingar, dom brukar bli om dom blir något ytterst små och knappt livsdugliga (min personliga erfarenhet, rätta mig här gärna om jag har fel). Har du inte kvar dess mammor? :D

    Må bäst!