Beroende...

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
Yogi
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Yogi » 2008-09-16 11:42:20

[quote="Jesus"][quote="Yogi"]
"Allt går att missbruka" säger du. Gör det verkligen det,...[/quote]

Ja, det gör det. Därför att...

[quote="Yogi"]I grund och botten är allt fysiskt eller kemiskt då det handlar om att man påverkar balansen av olika transmittorsubstanser i hjärnan då man tar en drog.[/quote]

...detta inte gäller bara när du tar en drog, det gäller hela tiden vad du än gör. Allt påverkar balansen av transmittorer i hjärnan.[/quote]

Jag vet inte om du missförstår med avsikt eller om du bara läser slarvigt. När jag talar om missbruk så avser jag givetvis den gängse definitionen på missbruk. Där det kräves att man bla misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet, fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning samt att man tex försätter sig i fara. I ljuset av detta går det självklart inte att missbruka kärlek, frimärkssamlande eller kanske tom tobak och koffein.

[quote="Jesus"]Räknas sug, oro och nedstämdhet som kriterier för beroende kan man vara beroende av allt, från modellplansbyggande till kärlek.[/quote]

Det gör det inte. Jag tog det som exempel på abstinenssymptom som förvisso är ETT kriterie på beroende.

[quote="Jesus"][quote="Yogi"]...och/eller fysiska som tex svettningar.[/quote]

Här gör du själv skillnad på fysiska och psykiska abstinenssymptom trots att du tidigare sade:

[quote="Yogi”] Jag tycker indelningen i fysiskt kontra psykiskt beroende är konstlad och egentligen meningslös då det ena inte kan existera utan det andra. Kropp och "själ" är inte separerade på det sätt som vi ofta får för oss i västerlandet.[/quote]

Åter igen. Jag talar om beroende vilket INTE är samma sak som abstinens. Du läser för slarvigt.

[quote="Jesus"]Cannabismissbrukare har svårt att sluta (huvudsakligen) av samma anledning som en spelmissbrukare har svårt att sluta spela, inte pga biologiska förändringar i hjärnan eller biokemisk påverkan på hjärnan orsakad av en substans. Cannabis orsakar inga svåra fysiska abstinenssymptom, och de flesta klarar av dessa utan problem. Det är inte den fysiska komponenten (cannabisen) som skapar beroendet, utan den psykiska (brukaren själv).[/quote]

I majoroiteten av fallen stämmer det du säger, de allra flesta som har problem med sitt cannabisbruk och svårigheter att sluta har det av psykologiska orsaker. Dock bör man komma ihåg att ävan när det gäller tyngre droger så är det det suget, eller det ”psykologiska beroendet” (ja, nu använder jag det ordet för att förenkla diskussionen) som är det svåraste att bryta.

Det är dock att förneka och förringa en verklighet som många befinner sig i när man påstår att ingen upplever svår fysisk abstinens orsakad av cannabis. Jämförelsen med spelmissbruk haltar betänkligt då man ej tillför någon substans till kroppen. Visst ger det förändringar i transmittorsubstanser men i jämförelse marginellt. Den moderna forskningen jämställer snarare spelmissbruk med tvångsbeteenden som man ser i OCD och besläktade tillstånd.

PS: Det vore fortfarande intressant att höra din hemmasnickrade definition av beroende.

Yogi
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Yogi » 2008-09-16 11:45:13

[quote="Atlas"]
Jag hävdar fortfarande att oavsett är jag ett levande exempel på att man BEHÖVER INTE bli beroende av CB, och det kvittar nog om vi snackar 5 år eller 35 år.[/quote]

Självklart. Och jag tror ingen skulle hävda att du har fel här. Det jag och några få till hävdar är att MAN KAN BLI beroende. Något som ihärdigt förnekas.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 14:32:06

..
Last edited by reaper on 2010-03-23 0:41:04, edited 1 time in total.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-16 17:20:11

[quote="Yogi"]I majoroiteten av fallen stämmer det du säger, de allra flesta som har problem med sitt cannabisbruk och svårigheter att sluta har det av psykologiska orsaker. Dock bör man komma ihåg att ävan när det gäller tyngre droger så är det det suget, eller det ”psykologiska beroendet” (ja, nu använder jag det ordet för att förenkla diskussionen) som är det svåraste att bryta.[/quote]

Orsaken till beroendet ligger hos missbrukaren, inte hos drogen.
Vilken drog det är spelar ingen större roll. Så länge missbrukarens grundproblematik finns kvar kommer beroendet finnas kvar. Vissa preparat skapar fysisk abstinens, ibland så svår att missbrukaren dör om den slutar. Bortsett ifrån den fysiska abstinensen är alla missbruk lika. De preparat som orsakar abstinens är beroendeframkallande, preparat som inte orsakar abstinens är inte beroendeframkallande. Att du inte klarar av att motstå frestelsen att ta en drog betyder inte att du är beroende av drogen.

[quote="Yogi"]PS: Det vore fortfarande intressant att höra din hemmasnickrade definition av beroende.[/quote]

Det fick du just göra, för säkert fjärde gången i den här tråden.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-16 17:37:58

[quote="Jesus"]
Orsaken till beroendet ligger hos missbrukaren, inte hos drogen.
Vilken drog det är spelar ingen större roll. Så länge missbrukarens grundproblematik finns kvar kommer beroendet finnas kvar. Vissa preparat skapar fysisk abstinens, ibland så svår att missbrukaren dör om den slutar. Bortsett ifrån den fysiska abstinensen är alla missbruk lika. De preparat som orsakar abstinens är beroendeframkallande, preparat som inte orsakar abstinens är inte beroendeframkallande. Att du inte klarar av att motstå frestelsen att ta en drog betyder inte att du är beroende av drogen.
[/quote]

Ja men dåså. Då är vi ju överens i alla fall. :D Eftersom cannabis kan orsaka abstinens så kan man enligt din definition bli beroende av det. :D

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-16 17:43:49

[quote="Yogi"]Ja men dåså. Då är vi ju överens i alla fall. :D Eftersom cannabis kan orsaka abstinens så kan man enligt din definition bli beroende av det. :D[/quote]

Nej.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-16 18:49:46

Ok, Ska jag tolka ditt svar som att man ej kan få abstinensbesvär av cannabis eller som att vi inte är överens?

Nåja, du är uppenbarligen inte intresserad av vidare diskussion så vi kan lämna det därhän.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-16 19:11:51

Har inte läst igenom hela tråden, men klart som fan att CB är beroendeframkallande. Dock i mildare grader än alkohol.

Har du druckit 2 veckor i sträck så får du feta abstinensen på 15e dagen då du inte har råd med alkohol. Du mår antagligen skit för att du inte får din "fix".

Har du rökt 2 veckor i sträck så får du antagligen inte abstinens, men du är jävligt sugen. Nu säger någon säkert, abstinens = jävligt sugen. Men jag ser snarare på det så här, abstinens = fysiska besvär! Kanske psykiska besvär också.

När jag får slut på röka mår jag inte piss för det, utan det tar man med enkelhet, kanske är lite less och har jävligt tråkigt den dagen som max!

Return to “Coffeeshopen”