Beroende...

Boom shiva!

Moderator: Powerpuffgirl

Forum rules
BigBanana
Guleböj
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby BigBanana » 2008-09-07 22:32:37

Jag har aldrig träffat någon som är fast i sitt bruk. Är man beroende lägger man sina pengar på drogen och skiter i mat. Jag har aldrig träffat någon som hellre röker holk än äter mat om dagarna...

Tycker MatteJay kan komma ut ur sin inskränkta lilla håla och se sig omkring på omvärlden.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-07 22:53:03

..
Last edited by reaper on 2010-03-23 0:39:49, edited 1 time in total.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-07 23:52:43

Haha. Så ni håller på fortfarande? :wink:

BigBanana
Guleböj
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby BigBanana » 2008-09-08 1:02:05

Hillarious!

Men iallafall, alla jag känner som upplevt något negativt med det har slutat. Det kan ju finnas positiva beroenden också. Som att jag är beroende av fucking sol, måste fly landet fan.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 3:30:45

Har rökt i 13år, och alla mina väner som lever under denna kultur och vissa har rökt över halva sitt liv och även många nya finare av denna ört!sOch dom jag umgås med har häller aldrig hört någon som har haft mycket värre en att dom svettas mer under 1-2 veckan. sen är det inget annat.

Själv får jag min astma tilbax och ADHDn bryter ut och jag blir jätte TOKIG, och kan inte kontrolera mitt humör och slåss för minsta lilla.
Har hamnat i situationer där jag slagit folk utan att jag kontrolerar det.
Och sedan mår jag jätte dåligt när jag får höra vad jag gjort, och inte kommer ihåg något!
Hamnade i sådanna situationer 4-5gger i veckan när jag inte rökte CB.

Nu händer det om jag har otur en gång på 3 år att jag flippar, och inte har kontrol, och detta allt pga denna underbara ÖRT! (enligt staten drog), enligt mig MEDICIN!

Det är dax att legalisera denna (DROG) i Sverige, men nej då det går inte!
För Staten vet att dom kommer inte tjäna på det, för den kan vi odla hemma i garderoben!

Och ni som säger att denna ÖRT är beroende framkallande borde söka Proffs hjälp för erat ÖRT problem! Jag har själv varit utan i många månader då och då bara för att vissa för folk att det inte är beroende framkallande och att man inte flippar bara för att man inte får röka en fett.

Det ända jag har kännt som jag inte har normalt är extra handsvet och lite kallakårar.

Men slutar med att man börjar odla igen för man vill inte äta massa anfetamin tabletter som gör att jag blir helt väck och snurig!
Och nej det är inget sug eller något som drar mig tillbax utan mitt val att använda denna Ört i medisinskt syfte för att kontrolera mig själv.

[size=18]Det har bara med vilja att göra inget annat = = = [/size]

Ni som vet vad ni gör och tycker om denna underbara ÖRT lika mycket som mig säger jag bara BLESS till och njut av örten och kämpa för en ligalisering i vårat avlånga vackra land

MVH RIGONO :hemp:

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2008-09-08 13:01:47

[quote="ksmb"]Men kom igen nu, hur mycket ni än älskar cb kan ni inte säga att man inte kan bli beroende!

Erat resonemang skulle gå att jämföra med ett snusberoende, inte mår jag dåligt om jag är utan snus men däremot så känner jag emellanåt ett sug efter snus, och det är vad jag kallar ett beroende!

Hur som helst, att påstå att det inte är beroendeframkallande är löjligt, däremot att det är mindre beroendeframkallande än många andra droger är ju ingen hemlighet direkt.[/quote]
jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår fysiskt dåligt om jag inte får snus när mitt sug sätter igång. jag blir förbannad för allt, kallsvettas ibland och har tom. vart med om att jag skakar av nikotinbrist..
livsfarlig drog det där snuset..

ville ha en holk i helgen, men hittade inget, så jag kollade på tv istället och tyckte att det var ju synd att jag inte rökte.

har rökt i cirkus 7 år nu..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 20:32:56

[quote="RodTjur"]det är väldigt omoget när det finns [b]bevis[/b] på att cannabis [b]inte är beroendeframkallande[/b][/quote]

Hur länge har det egentligen forskats om cannabisrökning och ev. biverkningar vid långvarigt "bruk", fysisk kontra psykiskt beroende etc ?

Bara för att det finns "bevis" som tillkommit genom forskning, vad är det som säger att det beviset ens är korrekt?..

Verkar som att en del rökare., verkligen går in för att hävda att cannabis absolut inte är beroendeframkallande. Kanske för att det de flesta associerar med ord som beroende, abstinens osv inte riktigt överensstämmer med hur vi upplever och vad för slags uppfattning vi har om cb. Men kanske går till överdrift i sin övertygelse och ståndpunkt, att det blir för mycket. Rök och låt andra röka, men kanske inte lika snyggt att sitta och dra försvarstal om hur säker man är på att man INTE är beroende..

[quote="http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende"] Substansberoende [redigera]

Från och med fjärde upplagan (1994) av American Psychological Associations standardmanual för diagnoser inom psykiatrin, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) används i manualen begreppet substansberoende (substanse dependence). [i]Substansberoende kan enligt DSM-IV finnas även om fysiologiska abstinenssymtom helt saknas vilket var en förändring jämfört med äldre utgåvor. I äldre versioner av manunalen var fysiska abstinessymtom ett krav för att ett betende skulle räknas som ett beroende. [/i]Alla kriterier som räknas upp i DSM-IV behöver inte vara uppfyllda, det räcker med att minst tre av dem uppfyllts vid något tillfälle under de senaste 12 månaderna.kaj [1] [2][/quote]

kanske bättre att lägga energin på de som upplever sig ha problem med beroende och kanske komma fram till en lösning vad det kan bero på / hur personen tar sig ur sitt upplevda beroende eller förhindrar det från att ske igen!
Vissa verkar uppleva fysiska "abstinens"-symptom av cannabisbruk, andra inte.. räknas inte deras fysiska symptom, eller misstar dom sig bara? dom kanske misstolkar situationen och tror sig få dessa fysiska symptom som svettningar, sömnsvårigheter etc.. (?)

Tror det behövs mer forskning i ämnet innan det går att uttala sig med ord som BEVIS och absolut sanning...

:uh:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-08 21:39:35

Angående beroende eller ej.

Det är företag efter företag som gör undersökningar om det men det är helt omöjligt att kolla om cb är beroendeframkallande eller inte!!!
Och svaren är att det finns väldigt mycket posetivt med denna ÖRT(DROG) men även negativa effekter.(För vissa) Jag kan personligen inte hitta en enda negativ sak med den,
Och om det är tio företag som undersöker saken i usa lått oss säga.

När alla är klara så är det oftast 5 säger ja beroendefrmkallande och 5 säger att det inte är det.
Men tänk på mig bara slipper astman sen jag började röka cb.
men slutar jag måste jag ha inhalator med mig.
Kan dom inte BEVISA ATT DET ÄR FARLIGARE ÄN ALKOHÅL då ska det fan vara lagligt.
Men staten kan inte tjärna på att släppa den fri!
För skulle aldrig betala när jag kan tilvärka själv om det inte är kris.

Det finns mäniskor som inte reagerar på cb alls dom känner altså INGEN effekt över huvud taget.

Andra kan ta av industri hampan och är vecka i flera timmar.

själv använder jag denna ört i medicinska själ.
Och kommer att göra rästen av mitt liv!

Även om det inte blir lagligt!

MvhRigono :hemp:

Doktor_Knark
Ganjaman

Postby Doktor_Knark » 2008-09-09 9:09:28

[quote="yoline"]kanske bättre att lägga energin på de som upplever sig ha problem med beroende och kanske komma fram till en lösning vad det kan bero på / hur personen tar sig ur sitt upplevda beroende eller förhindrar det från att ske igen!
Vissa verkar uppleva fysiska "abstinens"-symptom av cannabisbruk, andra inte.. räknas inte deras fysiska symptom, eller misstar dom sig bara? dom kanske misstolkar situationen och tror sig få dessa fysiska symptom som svettningar, sömnsvårigheter etc.. (?)[/quote]
Låt se, en mycket liten minoritet får abstinenssymptom, denna mycket lilla grupp har via antidrogpropaganda som de matats med sedan barnsben fått veta att knark är farligt och man får ett antal abstinenssymptom. Nej, det är inget mysterium och vi vet redan vad det beror på, ett tämligen välkänt fenomen. Det behöver knappast VI lägga krut på att studera, tror inte ens psykologer tycker det är särskilt intressant längre heller.

Vad vi borde säga är att såna här fenomen är inget att skämmas för, bara för att det är inbillning så är det inte mindre äkta för den som drabbas. Dessa människor är offer, men inte offer för CB, de offer för oppositionen. Det är riktigt tragiskt att många av dessa blir villiga redskap för de som orsakat deras problem.

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-09 9:59:10

Rigono, Doktor_Knark m fl...

Vem försöker ni övertyga? Kanske mest er själva?

Ingen här tror att cb är dödsknark och de flesta är väl för legalisering etc. Men i likhet med kaffe, socker, porr, datorspel och andra saker som ger dopaminpåslag så kan även cb verka vanebildande om man är predisponerad samt använder det på fel sätt.

Vilket verkar smartast enligt er:
A. Att försöka belysa både positiva och negativa aspekter av cb-bruk och dela erfarenheter om hur man undviker problem samt försöka hjälpa dem som mår dåligt av sitt bruk.
B. Bestämma att cb gör alla lyckliga för all framtid och att de som mår dåligt ljuger eller är viljelösa undermänniskor som saknar existensberättigande.

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-09 11:10:09

[quote="JimRob"]Rigono, Doktor_Knark m fl...

Ingen här tror att cb är dödsknark och de flesta är väl för legalisering etc. Men i likhet med kaffe, socker, porr, datorspel och andra saker som ger dopaminpåslag så kan även cb verka vanebildande om man är predisponerad samt använder det på fel sätt.

A. Att försöka belysa både positiva och negativa aspekter av cb-bruk och dela erfarenheter om hur man undviker problem samt försöka hjälpa dem som mår dåligt av sitt bruk.
B. Bestämma att cb gör alla lyckliga för all framtid och att de som mår dåligt ljuger eller är viljelösa undermänniskor som saknar existensberättigande.[/quote]

Jag tror inte dom försöker övertyga någon om att det skulle vara ofarligt eller icke vanebildande för en del personer.
Bara att problemet inte ligger i cannabis som drog, utan i människors sätt att använda den, precis som du säger i "A".
Bara att dom inte har ett behov att belysa negativa sidor i denna tråd?

Jag har försökt bidra med mina erfarenheter om hur man undviker problem.
Jag hävdar fortfarande att man inte blir beroende, tror att alla som känner abstinens eller annat beroende, blandar med tobak.
Men jag vet själv som jag sagt tidigare, att man kan bli beroende av verklighetsflykten, men det betyder ju inte att cannabis är en verklighetsflykt för alla?
Och då är det dom personer som är i behov av verklighetsflykten, som oftast fastnar i att använda cannabis för detta ändamål.

[quote="Rigono"]Andra kan ta av industri hampan och är vecka i flera timmar. [/quote]

Nej nu tror jag du tar dig vatten över huvudet, mängden thc i industrihampa är väll satt väldigt lågt för att ingen människa skall kunna bli påverkad? är det nått forskare och företag skulle lägga energi på, så är det just att industrihampan inte skall påverka.

Och ett het tips till dig Rigono är att tanka hem senaste firefox, sjukt bra rättstavnings hjälp som jag själv är helt "BEROENDE" av just nu ;) Vill bara att du inte skall bli påhoppad av negativa människor som inte har nått annat att göra än att märka ord, och försöka sätta sig på andra.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-09 11:59:16

Det är fortfarande människan som blir beroende av substansen å inte tvärt om, det är psykiskt. Alla har olika psyken, ska man peka på substansen då eller den lilla isolerade grupp som har problem?

Som sagt, positiva beroenden existerar. Som att jag är beroende av kramar och kärlek.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 12:48:31

[quote="Doktor_Knark"]
Låt se, en mycket liten minoritet får abstinenssymptom, denna mycket lilla grupp har via antidrogpropaganda som de matats med sedan barnsben fått veta att knark är farligt och man får ett antal abstinenssymptom. Nej, det är inget mysterium och vi vet redan vad det beror på, ett tämligen välkänt fenomen. Det behöver knappast VI lägga krut på att studera, tror inte ens psykologer tycker det är särskilt intressant längre heller.

Vad vi borde säga är att såna här fenomen är inget att skämmas för, bara för att det är inbillning så är det inte mindre äkta för den som drabbas. Dessa människor är offer, men inte offer för CB, de offer för oppositionen. Det är riktigt tragiskt att många av dessa blir villiga redskap för de som orsakat deras problem.[/quote]

Håller med till fullo att små placebo avtändningar mkt väl helt och hållet kan härledas ur för mkt antidrogpropaganda, inbillning och kanske tom. en liten släng av hypokondri. Och visst, detta är inget att skämmas för, människor är vi allihopa..

Men faktum kvarstår att cb fortfarande är en "drog", ett yttre stimuli vi tillför "kroppen". Ett slags medel för att uppnå ett "högre" varande, med lite mindre utav det gråa tråkiga och lite mer av det..........cb-influerade. Ett slags varande som nödvändigtvis inte uteslutande enbart kan uppnås genom rökning av cannabis! Kanske mer ett sätt att tänka "state of mind" som enkelt uppnås med hjälp av cb.

Att Hassela mfl tillåts infiltrera våra stackars små medvetanden med skräckpropaganda om vår kära mary jane och dess skadeverkningar, är fel. Men tycker det blir fel om man tar det för långt åt det motsatta hållet likaså. Lite Nordkorea varning över det hela ?

Personen jag använder som exempel för att det finns folk som upplever fysiska symptom som svettningar, mardrömmar, små sömnproblem, vid rök-uppehåll efter längre perioder av konstant rökande, är förövrigt själv insatt i saker som inbillning/placebo/hypokondri/skräckpropaganda etc Det kan mycket väl kan vara så att det som händer i kroppen då han lägger ner rökandet kan leda till små symptom som hade kunnat sammanlänkas till ord som "beroende", "avtändning", även om det är ett "beroende" i det [b]absolut mildaste laget[/b]. Om han inte röker, kanske han drömmer mkt mer intensiva drömmar och därmed också svettas mer om nätterna etc.. ganska naturligt?
Tror också att det har att göra med nikotinet. Men låt säga att han endast rökt rent och då skulle uppleva såna här symptom. Vad händer då? Går världen under eller? Beror svettningarna kanske på att det råkar bli varmt ute exakt samtidigt som han lägger ner rökandet?

Det finns ju tex folk som sitter och karvar hasch-pipor i timmar för att få i sig lite mer thc. Folk som dessa är väl de som riskerar att hamna i andra typer av missbruk, tyngre missbruk. Och orsakerna är väl andra än själva ämnet thc eller plantan cannabis. Men att helt och hållet utesluta all typ av "skuld" från cannabis och helt överlägga det på "missbrukarpersonlighet", "samhällsklimat", "opposition", känns lite fel.. Är väl klart att man röker för att man tycker om själva rökandet..så mycket att det kan gå till överstyr om man inte har sitt på det torra i övriga avseenden..

Känns bara lite väl svart-vitt eller som en lite väl förenklad version av verkligheten att stenhårt påstå att typ det enda i hela världen som INTE är beroendeframkallande stavas cannabis........

Och varför ska ämnet INTE studeras ifall en legalisering är av intresse?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 12:53:14

[quote="Puffpuff"][quote="JimRob"]Rigono, Doktor_Knark m fl...

B. Bestämma att cb gör alla lyckliga för all framtid och att de som mår dåligt ljuger eller är viljelösa undermänniskor som saknar existensberättigande.[/quote]

Jag tror inte dom försöker övertyga någon om att det skulle vara ofarligt eller icke vanebildande för en del personer.
Bara att problemet inte ligger i cannabis som drog, utan i människors sätt att använda den, precis som du säger i "A".
Bara att dom inte har ett behov att belysa negativa sidor i denna tråd?

Jag har försökt bidra med mina erfarenheter om hur man undviker problem.
Jag hävdar fortfarande att man inte blir beroende, tror att alla som känner abstinens eller annat beroende, blandar med tobak.
Men jag vet själv som jag sagt tidigare, att man kan bli beroende av verklighetsflykten, men det betyder ju inte att cannabis är en verklighetsflykt för alla?
Och då är det dom personer som är i behov av verklighetsflykten, som oftast fastnar i att använda cannabis för detta ändamål.

[quote="Rigono"]Andra kan ta av industri hampan och är vecka i flera timmar. [/quote]

Nej nu tror jag du tar dig vatten över huvudet, mängden thc i industrihampa är väll satt väldigt lågt för att ingen människa skall kunna bli påverkad? är det nått forskare och företag skulle lägga energi på, så är det just att industrihampan inte skall påverka.

Och ett het tips till dig Rigono är att tanka hem senaste firefox, sjukt bra rättstavnings hjälp som jag själv är helt "BEROENDE" av just nu ;) Vill bara att du inte skall bli påhoppad av negativa människor som inte har nått annat att göra än att märka ord, och försöka sätta sig på andra.[/quote]
-------------------------------------------------------------------------------------

JimRob!

Jag försöker inte övertyga någon som hels att det inte är beroende framkallande eller ej!
ALLA FÅR TRO VAD DOM VILL!
Jag berättar vad det gör för mig och att jag inte märker en ända negativ bivärkning av CB.
Och självklart är det känslan av CB jag är ute efter, för den tar ner min oro och stress som jag får av min sjukdom!(ADHD)

Och den finns i säkert tusen olika mixar på denna sjukdom.

Min adhd ger mig hypperaktivitet dygnet runt och det spelar ingen roll om jag sover eller är vaken.

För jag rör på mig HELLA tiden!!

ETT EXEMPEL PÅ EN SÅDAN SOM JAG!!!!
Den som sitter och i klass rummet eller på bion med en penna, och klickar konstant!

Och den medicin som finns gör mig som en zombi, och jag kan inte fungera i ett vanligt samhäle, men med CB så kan jag till och me jobba som en vanlig SVENSON.
Om det är där man ska vara för att räknas som en (NORMAL) människa.

Så varför förbjuda något som inte skadar någon annan än mig!!(om det nu är skdligt :?)

Då ska man förbjuda ALLA light produkter som finns i matvaruaffärerna =

För där finns tom bevis på dödlig ämnen i i dom! (VID FÖR STORT INTAG)

Men det finns INTE bevis på att CB är dödligt!
----------------------------------------------------------------------------------

Okej jag ska läga till en sak om mitt tidigare inlägg, och ska förklara som för 2åring.
SÅ INGE MISSFÖRSTÅR!

Jag skrev att vissa kan ta industrihampa och bli väcka i flera timmar!

Det jag menar är: Om två tomtar vid namnen Nisse och lillnisse och dom jobbar i tomtens värkstad!En dag bestämmer sig dom för att röka av den magiska misteln!

När dom rökt ett gram var så säger nisse gud vad dåligt denna misteln var, medans lillnisse har somnt i det varma höet!
Poängen med det hela är att alla känner olika effekt.
Hoppas alla förstår!

MVH TOMTEN RIGONO

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-09 13:10:34

[quote="yoline"]
Tror också att det har att göra med nikotinet. Men låt säga att han endast rökt rent och då skulle uppleva såna här symptom. Vad händer då? Går världen under eller? Beror svettningarna kanske på att det råkar bli varmt ute exakt samtidigt som han lägger ner rökandet?

Det finns ju tex folk som sitter och karvar hasch-pipor i timmar för att få i sig lite mer thc. Folk som dessa är väl de som riskerar att hamna i andra typer av missbruk, tyngre missbruk. Och orsakerna är väl andra än själva ämnet thc eller plantan cannabis. Men att helt och hållet utesluta all typ av "skuld" från cannabis och helt överlägga det på "missbrukarpersonlighet", "samhällsklimat", "opposition", känns lite fel.. Är väl klart att man röker för att man tycker om själva rökandet..så mycket att det kan gå till överstyr om man inte har sitt på det torra i övriga avseenden..

Känns bara lite väl svart-vitt eller som en lite väl förenklad version av verkligheten att stenhårt påstå att typ det enda i hela världen som INTE är beroendeframkallande stavas cannabis........

Och varför ska ämnet INTE studeras ifall en legalisering är av intresse?[/quote]

Om något upplever abs symptom när dom slutar röka RENT gräs. Utan att blanda med något annat. Så vill jag vara först att få reda på det.
Jag vill veta allt, ha alla fakta, jag vill bilda mig en större och bättre uppfattning. Bla därför ni ser mig här på forumet.

Dom som röker skrap borde nog se över sitt rökande imo. Dom vill bli stenade till ett högt pris, för vad jag har förstått är det onyttigare att röka än rent gräs/hasch.

Nu en fråga från min sida. Om man äter cannabis i en längre period, och sen slutar. Kommer man känna samma sug? Kommer man uppleva svettningar?

Vi säger inte att cannabis skulle vara det ända som inte är beroendeframkallande, jag nämner ganska mycket i mina tidigare inlägg.
Jag talar om datorspelade bland annat.
Du misstolkar oss nog, vi försöker inte få det att framstå som nått oskyldigt och nyttigt.
Vi har bara olika definitioner på beroende. Och vad det igentligen är.
Alltså, jag håller inte med om att termen beroende borde vara samma för både psykiskt och fysiskt. Då det misstolkas så väldigt lätt.
Och jag tycker att psykiskt beroende är en ursäkt för att man inte kan hantera någonting roligt, härligt, spännande eller gott, utan att det går för långt.

Men jag förstår hur du tänker, eftersom vi har termen psykiskt beroende i bruk. Så bör man kunna tillämpa den på cannabis missbruk.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 13:19:10

Men Missbruk är väll om man använder något på fel sätt eller har jag fel??

Vem kan säga hur man ska använda cb, och hur ofta, det är ju så olika från person till person, så vad ärdå missbruk???

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 13:33:00

[quote="Puffpuff"]

Vi har bara olika definitioner på beroende. Och vad det igentligen är.
Alltså, jag håller inte med om att termen beroende borde vara samma för både psykiskt och fysiskt. Då det misstolkas så väldigt lätt.
Och jag tycker att psykiskt beroende är en ursäkt för att man inte kan hantera någonting roligt, härligt, spännande eller gott, utan att det går för långt.

Men jag förstår hur du tänker, eftersom vi har termen psykiskt beroende i bruk. Så bör man kunna tillämpa den på cannabis missbruk.[/quote]

Tror det är lite där det sitter, hur var och en väljer att definiera beroende/abstinens/biverkningar m.m

Går man exempelvis efter DSM-IV definitionen av begreppet substansberoende, räknas ju psykiskt beroende till detta. Och antar att det är kring liknande banor hassela mfl opererar..

[quote="Puffpuff"]
Nu en fråga från min sida. Om man äter cannabis i en längre period, och sen slutar. Kommer man känna samma sug? Kommer man uppleva svettningar? [/quote]
Har inte testat, men är inte alltför långsökt att anta att jag själv kanske drömt lite extra intensivt under de första nätterna. Och är det allt jag känner av utav de (hypotetiskt) fysiska abstinenssymptomen, så kan man ju hålla med den forskning som påstår att cannabis ligger väldigt lågt bland beroendeframkallande substanser. Nån annan kanske inte hade märkt nåt konstigt alls. Nån annan kanske bara kännt sig lite piggare. Då kanske den personen hade menat att den känt av fysiska "biverkningar" som pigghet / "ändrad känsla av vakenhet".

Jämför man då dessa "avsättningssymptom" eller vad det nu kan kallas, med de man upplever vid ex att sluta dricka alkohol efter 3 veckors konstant alkoholkonsumption, kan man ju ganska tydligt se vilken av dessa "droger" som är minst beroendeframkallande......

Puffpuff
pass...

Postby Puffpuff » 2008-09-09 13:35:00

[quote="Rigono"]Men Missbruk är väll om man använder något på fel sätt eller har jag fel??

Vem kan säga hur man ska använda cb, och hur ofta, det är ju så olika från person till person, så vad är då missbruk???[/quote]

Jag definierar det på följande vis; När det tar kontrollen över dig och ditt liv.
När du skiter i viktiga saker för att vara stenad istället.
Alltså, du kan inte längre kontrollera ditt bruk. Det blir ett problem och inte ett nöje.

Klart att det varierar från person till person vart gränsen går.

Finns säkert någon fast siffra på vad missbruk är, tex, 5g om dagen. Men det är inget jag känner till.

Så blir inte ditt liv lidande av ditt bruk, anser jag inte att det kan klassas som missbruk.

Edit: yoline, skönt att vi förstår varandra. Håller med om alkoholen. :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 13:57:17

[quote="Doktor_Knark"]Det behöver knappast VI lägga krut på att studera, tror inte ens psykologer tycker det är särskilt intressant längre heller.
[/quote]

Tror förövrigt att det är precis sån typ av forskning som behövs för att få fram ett öppnare synsätt bland antidrog människor. Gärna genom så liknande metoder som de själva använder sig av som möjligt. En trojansk häst proppad med saklig fakta snarlik den de använder sig av själva, med undantaget att den är mer verklighetsförankrad och korrekt!

Att bara upprepa att cannabis inte är farligt alls och sitta inne på sitt rum och snöa i 4 år med spliffen i högsta hugg kanske inte leder till så mkt i det stora hela? Kanske om alla gör det, men tyvärr så är det inte lagligt, och är väl dessa människor som bör övertygas om varför det inte borde vara olagligt.. Då kan man ju göra det på ett sätt som dom förstår sig på och redan är bekanta med= forskning och ändlösa exempel på orsak & verkan, empiri, exempel ur verkligheten, även sådan som kanske säger att det finns nåt som kanske kan kallas beroende osv..

Sorry för ev ot / besatthet i ämnet..

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 14:34:10

Jag definierar det på följande vis; När det tar kontrollen över dig och ditt liv.
När du skiter i viktiga saker för att vara stenad istället.
Alltså, du kan inte längre kontrollera ditt bruk. Det blir ett problem och inte ett nöje.

Klart att det varierar från person till person vart gränsen går.

Finns säkert någon fast siffra på vad missbruk är, tex, 5g om dagen. Men det är inget jag känner till.

Så blir inte ditt liv lidande av ditt bruk, anser jag inte att det kan klassas som missbruk.

Edit: yoline, skönt att vi förstår varandra. Håller med om alkoholen.

Helt Rätt inställning till det hela!

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-09 14:36:22

Alla problem som uppstår är ju för att cannabisen har tagit över kroppens egna sätt att hantera vissa saker, det är som att någon slutar röra på sig och får ont i musklerna och skyller det på sin tidigare träning.

Växa upp är det många som sig bör.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-09 17:11:16

[quote="yoline"]...forskning, forskning, forskning...[/quote]

Det finns hur mycket forskning som helst om cannabis.

Läs:

[quote="EMCDDA (2008), A cannabis reader: global issues and local experiences, Monograph series 8, Volume 1"]While cannabis is the most consumed illicit drug worldwide, politically cannabis is a great divider. The illegality of the drug means that the evidence base is often patchy. Lobbyists, libertarians, prohibitionists, think-tanks and commercial interests all by definition speak to the issue from divergent positions. Even research in this area can sometimes appear to be influenced by a political as well as a scientific agenda. [b]The information base in this area is considerable[/b] and this fact alone poses a serious challenge to any reader who attempts to navigate it. The goal of this publication is to gather knowledge that will provide a base for improved policy approaches to cannabis in the future. In reaching this goal, leading experts have been asked to clarify what is known and what is not known about cannabis; on which issues scientists agree and which issues are still under debate.[/quote]

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-09 18:10:58

[quote="Jesus"]Läs:
[/quote]

Har inte sett den innan. Jesus: Har du läst den, och i så fall, kan du förmedla någonting nytt eller tänkvärt från den.

Jag är givetvis för lat för att plöja igenom den själv... :oops:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 18:36:23

Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande men det är inte Jack Vegas heller.
Har träffat på massvis med människor som har varit riktiga brajtorskar. Vissa av dom beter sig stundom nästintill som heroinister. Missbruk och beroende är ganska luddiga begrepp och om man använder sig av dom kommer man in i en evighetslång semantisk diskussion.
Ingen har sugit kuk för braj men en hel del snubbar kan tänka sig att cykla en timme tur och retur, mitt i natten i pissigt väder, sitta i någon t************s lägenhet och vänta på någon ruggig halvpsykopat till kran som de garanterat kommer bli halvblåsta av, bara för att allt de kommer att tänka på om de inte får sin "fix" är braj.
Nej långt långt ifrån alla blir såna torskar men de är inte jättesällsynta.
Tycker det är naivt och oansvarigt att som vissa påstå att det inte finns cannabisbrukare med ett problematiskt förhållande till drogen.
Cannabis är inte heroin men det är faktiskt en ganska kraftfull drog ändå-

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-09 19:20:28

[quote="prokunin"]...Missbruk och beroende är ganska luddiga begrepp och om man använder sig av dom kommer man in i en evighetslång semantisk diskussion...[/quote]

Missbruk och beroende är två olika saker.
Vi är alla beroende av mat, vatten och sömn.
En alkoholist eller heroinist är beroende av sin drog. En person som är heroinist/alkoholist kan inte fungera utan sin drog, blir sjuk och kan till och med dö om den inte får sin drog.

Det är inte bara droger som missbrukas, utan även sex, porr, spel & dobbel, TV-spel, mat, etc, etc...

Att man missbrukar någonting, oavsett om det är en substans eller en företeelse eller någonting annat, betyder inte att man är beroende.

Jag röker cannabis varje dag, men jag är inte beroende. De dagar jag går utan klarar jag utan att må dåligt. Det finns många cannabismissbrukare, men ingen (utom vissa som använder cannabis medicinskt) är cannabisberoende. Varken cannabismissbrukaren eller spelmissbrukaren slutar fungera bara för att de avstår från att tillfredsställa sitt missbruk.

Hur DSM-IV eller svenska staten eller någon annan definierar missbruk och beroende intresserar inte mig.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 19:34:21

[quote="Jesus"]
Hur DSM-IV eller svenska staten eller någon annan definierar missbruk och beroende intresserar inte mig.[/quote]

Inte mig heller, däremot blir jag lite lack att bilden av cannabis som totalt harmlösts sprids.
Knarka lugnt.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2008-09-09 19:45:58

[quote="JimRob"][quote="Jesus"]Läs:
[/quote]

Har inte sett den innan. Jesus: Har du läst den, och i så fall, kan du förmedla någonting nytt eller tänkvärt från den.

Jag är givetvis för lat för att plöja igenom den själv... :oops:[/quote]

Länk där det diskuterats (lite) om rapporten. Har inte läst hela men har tänkt plöja igenom den så småningom. Det jag läste var inte direkt någon nyhet för mig men kan säkert vara det för många som hänger här (och ännu mer för de som inte hänger här :wink:).

[quote="prokunin"]Inte mig heller, däremot blir jag lite lack att bilden av cannabis som totalt harmlösts sprids. [/quote]
Cannabis är i stort sett harmlös, men alla typer av missbruk kan vara destruktiva. Missbrukare överlag är väldigt självdestruktiva.

Snoris
Ganjaman

Postby Snoris » 2008-09-09 20:44:00

Har inte pallat läsa igenom tråden.

Ett psykisktberoende är ju också ett beroende. Klart att det bara är att låta bli igentligen men det betyder ju inte att det är beroendeframkallande. Det som är drygt är ju att det är så lätt att ta en holk utan att det blir några direkta konsekvenser.

När man får ångest är det väl dags att tänka på att låta bli det.

Jag mår bara bra av det än så länge. :hippie:

Defroe
Nyfrälst och hög

Postby Defroe » 2008-09-09 20:54:15

im an addict a sensimilja addict

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-09 21:05:47

okej, kalla det inte beroende då, men visst kan man som person skaffa sig ett problematiskt bruk av CB. Man tillochmed vet att det är skitdumt men man skall ändå bara ta en spliff. Typ man har inget att göra så man röker för vad skulle man annars göra. Tillslut röker man hela tiden. Där har jag varit, men jag har lämnat det nu.

Så okej, det kanske är mig det är fel på och inte CB, men att säga att om man bara röker det rent osv osv så får man inga problem med det. CB är som salt, det förstärker smaken/upplevelser/livet men för mycket förstör det.

Förneka nu inte att folk kan ha problem med det, okej du kanske inte har det, men kan du vara öppen nog att förstå att alla inte är som du och att oavsett om det är jag eller du som är normal så finns jag och jag har haft ett problematiskt bruk.

Basta!

JimRob
Garderobssnille

Postby JimRob » 2008-09-10 0:45:39

[quote="Jesus"]

Länk där det diskuterats (lite) om rapporten. Har inte läst hela men har tänkt plöja igenom den så småningom. Det jag läste var inte direkt någon nyhet för mig men kan säkert vara det för många som hänger här (och ännu mer för de som inte hänger här :wink:).
[/quote]

Tack för hjälpen. Vore kul ifall någon skulle få för sig att göra en kausalitetsstudie angående lyckliga danskar och deras cannabiskonsumtion.

Juckmuck
Gräsfläckar på knäna

Postby Juckmuck » 2008-09-10 8:49:51

[quote="MatteJay"]haha. ok what eva! man kan bli beroende! thats it![/quote]

nybörjare kan man lugnt kalla dig...du har garanterat så jäääävla lite fakta som stämmer så man kunde ta dig som en 15 åring som tror du vet allt...varför är inte jag beroende? har brukat cb i 5 år men har ingen abstinens om jag håller upp t.ex. 1 månad...går hur bra som helst....nä du..gå tebax till sandlådan och sluta röka för du är en typ som inte klarar av det

haräven konsumerat starkare droger förrut ganska länge men aldrig haft nåt besvär att hålla mig undan det...du har inte kommit med ett enda seriöst inlägg så du kan ju lika bra va tyst då du inte vet vad nu pratar om

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 10:47:15

[quote="Juckmuck"]nybörjare kan man lugnt kalla dig...du har garanterat så jäääävla lite fakta som stämmer så man kunde ta dig som en 15 åring som tror du vet allt...[b]varför är inte jag beroende? har brukat cb i 5 år men har ingen abstinens om jag håller upp t.ex. 1 månad...[/b] .
[/quote]

Så du utgår från att alla funkar som dig? Om du inte har något beroende eller missbruksproblematik så beror det på att du är du helt enket.
Själv sover jag riktigt dåligt de första dagarna under c-b-uppehåll och under längre tider av avhållsammhet kan jag bli nedstämd ,lättirriterad , känner ett extremt sug efter drogen, plus att jag drömmer om braj var och varannan natt.
Förstår inte alla som bara utgår från sig själva.
När det gäller alkohol kan jag dricka måttligt, även fast jag börjar bli salongsberusad och skulle tycka det var skoj att partaja vidare kan jag ta en tidig buss hem om jag har något viktigt att göra dagen efter.
Om min polare får i sig mer än en öl slutar inte kvällen förräns han kryper in i en taxi vid tidig morgon, alternativt insläpad i en snutbil, och fram tills dess har han garanterat betett sig som en jävla galning.
Han är han, jag är jag.

[quote]nä du..gå tebax till sandlådan och sluta röka för du är en typ som inte klarar av det.[/quote]

Jaha så det finns ändå folk som inte klarar av det :roll: .

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 11:42:08

Nu får ni ta o lägga ner va... ? jag är 27 år gammal jag har brukat cannabis i 15 år! jag har själv suttit fast i skiten en gång i tiden så jag vet at man kan fast i ett beroende även om det nu inte är fysiskt! Väx upp själv för fan!

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 12:01:39

[quote="prokunin"]
Ingen har sugit kuk för braj men en hel del snubbar kan tänka sig att cykla en timme tur och retur, mitt i natten i pissigt väder, sitta i någon t************s lägenhet och vänta på någon ruggig halvpsykopat till kran som de garanterat kommer bli halvblåsta av, bara för att allt de kommer att tänka på om de inte får sin "fix" är braj.[/quote]

Du tror väl inte att dom står ut med allt det där [b]för att dom måste[/b].

Snälla, det är individernas egna ansvar. Om folk nojjar så mycket utan brajja är dom psykiskt sjuka, som sagt inget man beskyller Mary Jane för.

Edit: Vi skiter fullständigt i de personer ni personifierar här i tråden som "missbrukare". Det är sorry ass mother fuckers som inte har någonting att göra nära en mind-altering drug, sök hjälp för i helvete.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 12:21:53

[quote="BigBanana"]
Du tror väl inte att dom står ut med allt det där [b]för att dom måste[/b].
.[/quote]

Nä och en spelmissbrukare måste inte förskingra stålar från sitt företag, ljuga och sabba sitt liv men många gör det. Vad vill du ha sagt?

[quote="BigBanana"]
Snälla, det är individernas egna ansvar. Om folk nojjar så mycket utan brajja är dom psykiskt sjuka, som sagt inget man beskyller Mary Jane för.
.[/quote]

Ja på sätt och vis är de psykiskt sjuka, de har skaffat sig ett psykiskt beroende (beroende var väl typ topicen va?).

[quote="BigBanana"]
Edit: Vi skiter fullständigt i de personer ni personifierar här i tråden som "missbrukare". Det är sorry ass mother fuckers som inte har någonting att göra nära en mind-altering drug, sök hjälp för i helvete.[/quote]

Trevlig människosyn. Nu är ju din egoistiska syn på livet ganska ointressant i sammanhanget, saken är ju att de här människorna finns och många av dom hade mått bra mycket bättre om de inte hade börjat med cannabis.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 12:57:44

Spelmissbruk är en annan sak, dom har ju ett mål, pengar. Det är [u]skillnad[/u] mot vad ett cannabisrus har att erbjuda.

Nej, jag vill mena att dom [b]redan från början[/b] är psykiskt labila.

Formulerar om mig själv, jag bryr mig inte om vad [b]ni[/b] har att säga om dessa personer, självklart bryr jag mig om individerna. Konstigt att du kan tro något annat.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 14:10:54

[quote="BigBanana"] [b]Spelmissbruk är en annan sak, dom har ju ett mål, pengar. Det är [u]skillnad[/u] mot vad ett cannabisrus har att erbjuda.[/b]

Nej det där stämmer inte, läs på om missbruk, belöningscentra etc. . Självklart rationaliserar speltorskar sitt vidare missbruk med att de ska vinna tillbaka stålarna men det är de där adrenalinkickarna och endorfindoserna hjärnan delar ut när det plingar in en vinst på spelautomaten eller när man dubblar upp i en pott som är boven.

[quote="BigBanana"]
Nej, jag vill mena att dom [b]redan från början[/b] är psykiskt labila.
[/quote]

Inte nödvändigtvis men visst är det inte bara drogen i sig som är boven.
Arv, miljö, social situation och en massa andra faktorer spelar ju in. Vissa kan bruka en drog väldigt länge utan att trilla dit för att senare börja missbruka den.
En släkting gick från snobbig, välbetald kostymnisse till arbetslöst parkbänksfyllo på några månader (frugan hade stuckit).

[quote="BigBanana"]
Formulerar om mig själv, jag bryr mig inte om vad [b]ni[/b] har att säga om dessa personer, självklart bryr jag mig om individerna. Konstigt att du kan tro något annat. [/quote]

Det gläder mig att höra. Tycker bara att det är oerhört föraktfullt att kalla missbrukare för "sorry ass mother fuckers" och att dra slutsatsen att du inte har specielt mycket till övers för dessa är inte såå konstigt.
Tur att jag hade fel då.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-10 14:56:11

[quote="prokunin"]Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande men det är inte Jack Vegas heller.
Har träffat på massvis med människor som har varit riktiga brajtorskar. Vissa av dom beter sig stundom nästintill som heroinister. Missbruk och beroende är ganska luddiga begrepp och om man använder sig av dom kommer man in i en evighetslång semantisk diskussion.
Ingen har sugit kuk för braj men en hel del snubbar kan tänka sig att cykla en timme tur och retur, mitt i natten i pissigt väder, sitta i någon t************s lägenhet och vänta på någon ruggig halvpsykopat till kran som de garanterat kommer bli halvblåsta av, bara för att allt de kommer att tänka på om de inte får sin "fix" är braj.
Nej långt långt ifrån alla blir såna torskar men de är inte jättesällsynta.
Tycker det är naivt och oansvarigt att som vissa påstå att det inte finns cannabisbrukare med ett problematiskt förhållande till drogen.
Cannabis är inte heroin men det är faktiskt en ganska kraftfull drog ändå-[/quote]

Sanslöst mycket idioti och naivitet i den här tråden. Forumet har sjunkit rejält sen sist märker jag...

Ovanstående citat är dock det vettigaste hittills. Givetvis är cannabis beroendeframkallande, det är inget att diskutera. Ni framstår bara som korkade haschflummare när ni försöker hävda att "det är inte gräset, det är personen det är fel på..."

[quote="Puffpuff"]Om något upplever abs symptom när dom slutar röka RENT gräs. Utan att blanda med något annat. Så vill jag vara först att få reda på det. [/quote]

Absolut får folk det. Jag är en av dom och jag känner flera andra. Har lång erfarenhet av både bruk och missbruk, har rökt i ca 19 år. När jag rökt som mest och sedan slutat tvärt har jag upplevt en mängd abstinenssymptom, bla huvudvärk, svettningar, sömnsvårigheter, magbesvär, ångest, nedstämdhet.

Och nej, jag är inte psykiskt labil, har problem eller några andra typer av svårigheter. Misstänker att många av er helt enkelt rökt för lite under för kort tid för att upptäcka att cb har flera negativa baksidor. Ge det några år och kg:n till så kommer ni inte vara lika nyfrälsta och okritiska.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 17:53:59

..
Last edited by reaper on 2010-03-23 0:39:13, edited 1 time in total.

Snoris
Ganjaman

Postby Snoris » 2008-09-10 18:45:10

[quote="Atlas"]För det du säger stämmer INTE överlag, jag har som sagt anv mig av Cb i gott och väl 25 år så där smiskar jag dig på fingrarna och ALDRIG att jag har fått de symptomen du har.[/quote]

Det är väl individuellt? Finns ju dom som inte blir bakfylla efter dom supit medans andra får sjuk bakfylla. Dumt att jämföra med alkohol förstår jag. :oops: Vad dumt. Ett till. Finns dom som kan trycka hur mycket mat som helst utan att bli feta medans det är tvärtom för andra. Människor är olika. Varför inte bara acceptera. Peace! :hippie:

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-10 18:52:48

[quote="Atlas"]Jag tycker du borde lägga in dig på klinik eller återkom om några Kg till, För det du säger stämmer INTE överlag, jag har som sagt anv mig av Cb i gott och väl 25 år så där smiskar jag dig på fingrarna och ALDRIG att jag har fått de symptomen du har.
[/quote]

Och bara för att du aldrig upplevt några negativa saker betyder det att ingen annan har det heller? Alternativt att dom är psykiskt svaga? Strålande logik där. :roll:

Om du anstränger dig lite, använd google tex, så kommer du ganska snart upptäcka att det finns mängder av personer som har stora problem med sin cannabiskonsumtion. Det finns, hör och häpna, tom specialist kliniker i Holland som uteslutande arbetar med problematiskt cannabisbruk.

Maroxx
Ganjaman

Postby Maroxx » 2008-09-10 19:20:05

bra inlägg Prokunin, yogi och de andra

Det var bl.a. Prokunin som ändrade min uppfattning om att cb var helt och hållet harmlös, kan säga att jag tack vare honom(/henne?) nu har bättre syn på cb och dess negativa sidor, och på så sätt kanske hindrat mig från att hamna i framtida problem?

eloge till er!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 19:25:44

..
Last edited by reaper on 2010-03-23 0:40:31, edited 1 time in total.

Yogi
Ganjaman

Postby Yogi » 2008-09-10 19:27:12

Du behöver inte be om ursäkt, det är mänskligt att fela. :wink:

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-10 20:01:04

Ordet beroende säger sig självt vad det innebär, bara för att man känner ett sug, starkt eller svagt, betyder det inte att man är beroende. Ett sug innebär att du vill ha något, inte att du behöver det.
Är man beroende tillförlitar man sig på något, inte alltid en drog, för att klara sig genom dagen, du är beroende av (?) för att klara din vardag, får du inte (?) klarar du inte din vardag.

Cannabis är inte beroendeframkallande och ger inga negativa skador på majoriteten av brukarna. Duger inte det som svar? De som känner att de har ett beroende har väl tur i oturen på sätt och vis, eftersom det inte är så svårt att få tag på cannabis nu för tiden... Tyngre substanser kan ju vara bra mycket svårare att få tag i...

Är man nu beroende av cannabis kan jag inte tänka mig att det är särskilt svårt att ta sig ur det beroendet heller, gäller bara att ha lite vilja om man tror sig ha ett beroende...

Sen kan jag bara tala för mig själv, jag känner inte något beroende av cannabis, och att döma av vad man läst lite överallt är det inte vanligt med ett cannabisberoende, jag skulle tippa på att högst 5% av brukarna känner någon typ av beroende, 0.1% känner ett starkt beroende. Eftersom de beroende är en grov minoritet, tänk efter innan ni påstår att det inte är individen det är fel på om man är beroende av cannabis. Jag har de senaste månaderna utforskat mitt inre, jag har verkligen lärt känna mig själv, och jag har självlärt mig om hur det mänskliga sinnet fungerar, det kan ibland vara små förträngda saker som gör en så stor skillnad i nuet om man bara konfronterar det. Kände att det var värt att tilläggas, varje individ som läser det får tolka det på olika sätt när det gäller beroendet...

Vill tillägga att min själv-utforskning inte beror på något problem jag haft, det handlar mer om att komma till rätta med sina osäkerheter och att kunna leva med sig själv i harmoni. Testa själva! Det har hjälpt mig väldigt mycket på många sätt, cannabis är ett positivt bidrag till detta även!

Puss & kram
"The reason that drugs kill people is that drugs is drug"
-Sofia Modigh [KD]

Who need drugs when there is weed?

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 20:04:38

Tydligen förändras allt det där när man levt längre och rökt kilon... :roll:

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-09-10 20:58:47

Ni som säger att man inte kan bli beroende eller ha ett problematiskt cannabis bruk, säger ni inte samtidigt att alla som säger sig ha problem ljuger ?

Eller är de bara undermänniskor ?

och i så fall, kan inte människor bli beroende och få problem. Bara avarten undermänniskor kan få det eller ?

En gång i tiden satt jag också på det här forumet och även på gamla psykedeliska bokhandelns forum och jiddrade med folk som sa sig vara beroende och jag svalde all legaliserings propaganda med hull och hår. Idag är jag äldre förvisso men framför allt har jag lärt mig ödmjukhet. Och även insett att jag en gång i tiden kanske dansade med mary för ofta och för mycket och av helt fel anledningar. Idag blir det sällan, uteslutande utomlands där det är lagligt eller avkriminaliserat. För lagligt är det väl ingenstans egentligen.

Tänk också på de stora ekonomiska intressen som verkligen kämpar för en legalisering. Vissa utav legaliseringsrörelsens kämpar är verkliga idealister som inte vill skada någon inte ens en insekt. Men där sitter också mörkermän med blodspengar och väntar på att få slåss om marknadsandelar.

Visste ni t.ex. att philip morris har köpt flera produktnamn med tydlig anspelning på marijuana.

BigBanana
Guleböj

Postby BigBanana » 2008-09-10 21:01:16

Det talas lite för olika språk i den här tråden bara.

RodTjur
Garderobssnille

Postby RodTjur » 2008-09-10 21:05:55

[quote="BigBanana"]Det talas lite för olika språk i den här tråden bara.[/quote]

Precis, jag är ödmjuk, antagligen mer ödmjuk än många på Swecan... Jag talar inte ner på folk som påstår sig vara beroende, jag tror bara att de måste komma till rätta lite, varesej det har med cannabis att göra eller inte, för cannabis har inga bevisade ämnen som framkallar ett direkt beroende.
"The reason that drugs kill people is that drugs is drug"

-Sofia Modigh [KD]

Who need drugs when there is weed?

Return to “Coffeeshopen”