• Tips till veggkammare sökes.

    Posted by reaper on 2009-08-01 at 11:17

    Tjena igen!

    Då min nuvarande setup inte fungerar sådär jätte bra så har jag nu funderat på att bygga om lite.
    Utrymmet där jag veggar är ca: 50x50x50cm.
    Där inne finns:
    – 125W LE lampa
    – Luftfuktare biltema.
    – 120mm pc fläkt.

    Jag har ingen luft som kommer in eller ut just nu & känner att det kan vara problemet. Trodde inte det var så viktigt i vegg, men hade nog fel? (rätta mig gärna).

    Däremot är jag orolig för att luftfuktigheten kommer sjunka dramatiskt om jag har några passiva hål + ett 80mm hål med en fläkt som blåser ut luften.

    Så om någon har lite tips hur kan kan göra så är jag tacksam. Det måste vara så tyst som möjligt!

    replied 14 years, 9 months ago 3 Members · 3 Replies
  • 3 Replies
  • slick82

    Member
    2009-08-01 at 12:52

    Du måste helt klart ha insug (aktivt eller passivt) och ett aktivt utsug. Annars kan plantorna inte leva. Testa själv att leva i ett utrymme utan ventilation, blir ingen trevlig upplevelse till slut.

    Röstar på passivt insug och ett kolfilter som du har på utsidan kopplat till fläkten, så aggerar kolfiltret som ljuddämpare och luktbekämpare på en gång

  • evoke

    Member
    2009-08-01 at 15:46

    En mindre odling med bara LE lampor kan klara sig utan in och utsug. Det räcker med att öppna någon gång om dagen för att cirkulera in ny luft. Detta kräver dock att du har något annat sätt att ta bort lukten.

  • reaper

    Member
    2009-08-01 at 19:23

    Tack för era svar.

    Jag lämnar nästan alltid dörren lite på glänt i dagsläget.

    Men betyder det att jag skulle kunna ha typ 4st hål i väggen bakom där pc-fläkten står och sen kanske 4 lite större hål på andra sidan av garderoben som agerar passivit utsug?

    För det vore då det smidigaste om det skulle göra susen ^^

Log in to reply.