Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Bladen ser konstiga ut (Bilder)

  • Bladen ser konstiga ut (Bilder)

    Posted by reaper on 2005-09-20 at 05:44

    Jag har lite problem med mina sativor, bladen ser ut att “torka” och som blir skruvade och får små prickar. Jag hade exakt samma problem när jag odlade northen lights. Det avtog efter ett tag och plantorna blev fina. Dom repade sig samtidigt som jag började med näring om jag inte minns mig fel…. men det kan ju vara en slump åxå.

    jag har bara veggat dom med LE (fast jag bytte till hps precis nu när jag tog kortet). Dom har vanlig planteringsjord med NPK 11-5-18. Jag sådde fröna i jiffys (det gjorde jag även med mina northen lights). Ingen näring har använts än och tempen har varit mellan 26-29 grader. Luftfuktigheten ligger på omkring 30%.

    Om någon vet vad som händer med mina älsklingar så berätta gärna. Dom fyller precis en vecka idag.

    replied 18 years, 5 months ago 3 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • reaper

    Member
    2005-09-21 at 17:00

    jag skulle gissa på spinn som har varit och sugit på din planta

    ta död på dom om du ser rom

    8)

  • reaper

    Member
    2005-09-21 at 17:02

    och försök att höja luftfuktigheten till minst 45 gärna runt 60

  • reaper

    Member
    2005-09-21 at 17:24

    Spinn? Små ohyra som gör nät har jag förstått? Jag har inge ohyra vad jag har sett på mina plantor. Däremot så har jag lite irriterande blomflugor. Medlestora svarta som springer runt i garderoben. Ska ställa in lite sockerbad till dom nu får se om dom nappar :)

  • reaper

    Member
    2005-09-24 at 14:40

    ta och blanda till lite äppelcider vinäger vatten och tillsätt nåra droppar diskmedel och ställ in i ditt odlings utrymme så flyger dom ner i vattnet och dör funkar perfa(för min odling iallafall) 8)

  • canabiz

    Member
    2005-09-24 at 21:35

    @sir_smokeallot wrote:

    ta och blanda till lite äppelcider vinäger vatten och tillsätt nåra droppar diskmedel och ställ in i ditt odlings utrymme så flyger dom ner i vattnet och dör funkar perfa(för min odling iallafall) 8)

    Ursäkta mitt ovetande, men sen när kan spinn flyga?

  • reaper

    Member
    2005-09-25 at 13:15

    Tror dom snackar om blom flugor..

  • reaper

    Member
    2005-09-25 at 15:29

    @sir_smokeallot wrote:

    ta och blanda till lite äppelcider vinäger vatten och tillsätt nåra droppar diskmedel och ställ in i ditt odlings utrymme så flyger dom ner i vattnet och dör funkar perfa(för min odling iallafall) 8)

    Ja det fungerade bra :) Och föresten angående spinn, kan dom flyga?

  • canabiz

    Member
    2005-09-25 at 15:50

    @Stranger wrote:

    Och föresten angående spinn, kan dom flyga?

    Nej!
    Den metoden som sir_smokeallot pratar om är mot sorgmyggor och liknande…

  • reaper

    Member
    2005-09-26 at 11:25

    @canabiz wrote:

    @Stranger wrote:

    Och föresten angående spinn, kan dom flyga?

    Nej!
    Den metoden som sir_smokeallot pratar om är mot sorgmyggor och liknande…

    Men jag hade i socker åxå, det ligger massor mer döda blomflugor där å badar (jag skippade vinäger).

  • smeagol

    Member
    2005-09-26 at 22:34

    Gokväll!
    Om du nu råkar ha ett glas vin över efter en blöt kväll så hiva ner en sked
    socker i det och ställ det i odlingen…bra mycket mer effektivt än vinäger
    …råkar du dessutom ha lite brännvin hemma..släng ner en 2:a eller så,
    kräken är riktigt förtjusta i den kombinationen!!
    polarn fick spelet och ställde in 2 glas på morgonen varpå han på kvällen
    kunde räkna till 86 döda kräk…..
    (räkning kan man ju roa sig med om man inte har nåt bättre för sig…..)

  • reaper

    Member
    2005-09-29 at 14:57

    spinn kan inte flyga
    och om man har problem med dom så blanda en saft lösning p 1/10
    och spraya på balden så fastnar dom i kletet och dör

    och det med vinägervatten gäller dom små äckliga blomflugorna

    blomflugan e nått utav de djur som jag ogillar mest 👿 dom lägger sina egg i plantans jord och när eggen kläcks så äter larvena (i värsta fall) upp rötterna på dom nyfödda plantorna 👿

    peace sir_smokeallot

  • reaper

    Member
    2005-10-30 at 04:45

    sitter och läser massa för att skaffa information till mina egna första odlingar jag ska göra..tänkte på det att går det inte förebygga genom att sätta ett glas med socker och vin vid varje planta? då borde man väl inte riskera att de sätter sig på bladen??

    Peace

  • reaper

    Member
    2005-11-23 at 13:20

    Är spinn synliga?

  • reaper

    Member
    2005-11-25 at 15:55

    Ok nu handlar det om spinn Helt och hållet. Jag hade spinn på en odling för ett årsen. Det finns spinnmedel som funkar, dessutom så kan man kola plantorna varje dag och klämma ihjäl all spinn som syns( kryper ofta omkring eller sitter under bladen) Ja Spinn syns, Dom är någon tiondels mm. Man kan antagligen göra eget spinn medel med svag diskmedels lösning och spreja plantan varje dag, se då till att spreja under löv och vekligen komma åt överallt. Håller man på på det viset blir man i regel av med dom eller reducerar stammen så den inte åstakommer mycket skada.

    Obs! Använd inte samma krukor som du fått spinn i, eller rengör åtminstone allt som haft med odlingen att göra grundligt, spinn har en hemsk förmåga att gör comebackefter några månader.

    Mvh

    Donosti

Log in to reply.