• Havrebollar

    Posted by kattspya on 2005-08-21 at 15:45

    Här är ett recept på havrebollar som smakar precis som de köpta. Jag har tidigare försökt få liknande smak på mina egna bollar men misslyckats. (glöm inte att observera den mycket underhållande dubbelmeningen)

    Hyffsat stor sats i och för sig men det är ju bara att minska ner på mängden vid behov. Jag tvivlar på att det går att ersätta margarin med smör om man vill bibehålla den “köpta” smaken.

    500g Margarin
    5dl Socker
    15dl Havregryn
    5tsk vaniljsocker (vanillin fungerar också)
    3/4dl Nybryggt kaffe
    5msk Oboy

    Blanda smör och socker i minst 20 minuter tills det blir poröst, tillsätt övriga ingredienser och blanda 20 minuter till.

    replied 18 years, 8 months ago 3 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • reaper

    Member
    2005-08-21 at 21:36

    Håller med om att dubbelmeningen var klart underhållande :). Dessvärre fick den in mig på sånna tankar att jag forsatte se liknande saker i resten av texten.

    Asså det var ju en jäkla stor mängd det där, hur många bollar kan de bli av det på ett ungefär? Ett par hundra kanske? Ska ta och testa nån dag när jag har tid och ork att göra en mindre mängd.

  • reaper

    Member
    2005-08-21 at 21:45

    100 g smör eller margarin
    1 msk kakao
    4 msk socker (gärna råsocker)
    3 dl havregryn
    1 msk vatten

    För de som inte vill laga åt ett helt regemente ;)

  • kattspya

    Member
    2005-08-21 at 23:05

    Jag får väl tacka så mycket för nedskalningen av mängden joeykiller. Jag har tyvärr inte tillverkat dessa bollar själv men däremot smakat den färdiga produkten och skrev bara av det recept jag fått. Fin addition av råsocker också eftersom det tenderar att ge både lite smak och viss färg.

    Ha gärna en mindre mängd socker i all mat ni lagar speciellt om det innehåller tomat. Det gäller dock att hålla koll på sockermängden hos råvarorna så att maten inte smakar godis. Det kan nog vara bra att slänga i en nypa salt i havrebollarna också vid närmare eftertanke, men margarinet kanske är saltat (jag har ingen erfarenhet av margarin då det i vanliga fall är smör som gäller).

    “WhiteSpirit” Det är bra att du bibehållit din avatar så att man direkt kan se vem du var. Blev lite ställd när jag läste WhiteSpirit nedan (ingen avatar när man postar) och undrade vem det var. Du och jag kanske kan smaka på varandras bollar någon gång i framtiden.

  • reaper

    Member
    2005-08-22 at 13:36

    Att smaka på Kattspyas bollar har jag drömt om länge, fick nog de ideérna redan under högstadiet. Kan ju bero på att jag alltid varit dvärglång i jämförelse med dig så jag sett på dig ur en speciell synvinkel, särskilt under hemkunskapen.

    Om om du är sugen på mina bollar så ska jag se till att ladda en ordentlig sats så kan du få bearbeta den med dina lurviga tassar. Jag ska tänka på att tillsätta en extra nypa socker, har hört att det kan bli lite salt annars.

  • kattspya

    Member
    2005-08-22 at 14:22

    This ends now.

  • svinet

    Member
    2005-08-24 at 19:30

    testade det här receptet idag, ända skillnaden var att jag bytte oboyen mot lite smält choklad. det blev inte så gott, det var för sött och när jag tillsatte kaffe (mindre än vad det stod på receptet) så blev smeten alldeles rinnig. om det var mitt fel eller inte vet jag inte.

  • kattspya

    Member
    2005-08-25 at 07:07

    Du ställer in den i kylen innan du gör bollarna.

Log in to reply.