• Brun av Hps?

    Posted by reaper on 2006-08-24 at 09:31

    Hoppas för guds skull jag skickar den här frågan till rätt forum nu då… :uh:
    Är så att jag har en dum fråga, nämligen kan man bli brun av en vanlig Hps 400w lampa?
    Nu när vintern är på väg, och gräset från mina ww bäbisar likaså ;D så kommer de ju bli att man fastnar inne i soffan och framför weeds som snart börjar, så kanske man kan bättra på brännan sedan sommaren?

    Men men… frågar man inget får man inget veta, och orkar inte testa själv heller! :yeah:
    Peace! :hippie:

    replied 17 years, 8 months ago 2 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • enviousness

    Member
    2006-08-24 at 16:19

    Brun blir man av solens UV(x)-strålar eller motsvarande. Så svaret borde väl vara nej? Mig veterligen avger inte en HPS någon sådan strålning. Jag borde kanske egentligen inte svara på den här frågan eftersom jag inte är helt säker, men det låter märkligt att man skulle kunna få en solbränna av var och varannan lyktstolpe som sitter uppe i vårt avlånga land. Någon annan med mer info får gärna fylla i och rätta om nödvändigt 😉

  • trestor

    Member
    2006-09-02 at 16:08

    HID, speciellt MH, avger ganska mycket UV-strålning MEN denna blockeras av “bulben”, dvs det yttre glaset som i princip enbart har den funktionen (samt givetvis att skydda lampans inre mot fysisk påverkan). Du skulle kunna bli brun om du skadar eller tar bort glaset på en MH, men du skulle också kunna göra dig permanent blind så det rekommenderas INTE!! Tänk på att UV-strålar är skadliga för allt levande, även om de nu ger solbränna. Speciellt ögonen är väldigt känsliga, vilket är en av orsakerna man aldrig ska titta direkt på solen eller HID-lampor.

    En normal, hel lampa kan alltså inte ge någon solbränna, även om små mängder UV avges så är det så små att du skulle få stå framför lampan LÄNGE för att det ska påverka…

Log in to reply.