• Synpunkter på ett fall

    Posted by reaper on 2005-04-12 at 17:43

    Ponera att en person blir gripen ute på stan med cirka två hekto marijuana. Han är minderårig men har tidigare blivit straffad flera gånger (stöld, skadegörelse, misshandel och ringa narkotikabrott) och har suttit i ett slutet ungdomshem i enlighet med LVU §12. Är då följande utveckling av fallet korrekt ur en juridisk synpunkt.

    Personen tas till polisstationen, där inväntar man fadern och advokat sedan inleds förhöret. Efter ungefär tre timmar låter man den misstänkte gå. Den misstänkte sätts på fri fot under uppsyn av hans föräldrar i väntan på vidare åtgärder.

    Vidare vill jag veta hur straffbilden skulle se ut i ett sådant fall?

    replied 18 years, 12 months ago 2 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • cliff

    Member
    2005-04-12 at 17:57

    Well, spontant så låter det som att personen får åka tillbaka till LVU-hemmet igen.

    Är man under 18 bör man inte röka gräs och än mindre springa runt med två hekto i ryggsäcken. Om personen finns på riktigt så kan du hälsa honom att han bör skärpa sig och gå till skolan istället.

  • reaper

    Member
    2005-04-12 at 18:02

    Kan tillägas att personen i fråga snart blir myndig, med största sannolikhet innan rättegång.

  • cliff

    Member
    2005-04-12 at 18:15

    Straffet utmäts med hänsyn till gärningsmannens ålder vid brottstillfället samt åldern när domen vinner laga kraft. I princip utdömer man inte fängelsestraff till omyndiga.

    Myndiga kan dock inte dömas till sluten ungdomsvård då LVU bara går att applicera på omyndiga. Med tanke på historiken av kriminalitet och den unga åldern så skulle jag gissa på ett kortare fängelsestraff. Om det i praktiken innebär att han låses in eller får fotboja är svårt att säga. Sköter han sin skolgång någorlunda hyfsat kan han ju hoppas på det senare.

  • reaper

    Member
    2005-05-12 at 17:31
    cora wrote:
    Straffet utmäts med hänsyn till gärningsmannens ålder vid brottstillfället samt åldern när domen vinner laga kraft. I princip utdömer man inte fängelsestraff till omyndiga.

    Myndiga kan dock inte dömas till sluten ungdomsvård då LVU bara går att applicera på omyndiga. Med tanke på historiken av kriminalitet och den unga åldern så skulle jag gissa på ett kortare fängelsestraff. Om det i praktiken innebär att han låses in eller får fotboja är svårt att säga. Sköter han sin skolgång någorlunda hyfsat kan han ju hoppas på det senare.

    Fel
    På en vanlig rättegång hoss tingsrätten eller hovrätten så kan ingen dömas till LVU.Det görs hoss länsrätten och soc kan begära prövning där.
    Tror inte ens du får komma dit o försvara dig utan dom avgör det helt utan dig :(
    Desutom kan MAN FÅ LVU TILLS MAN ÄR 20 om det gäller droger och det är jag 100% säker på gäller det annat kan du bara få tills du fyllt 18. Efter man fyllt 20 är det LVM som gäller.Och det är jävligt svårt att få.Dom ja känner som fått det har pundat rätt så hårt och det ska vara fara för ens liv. Alltså massa överdoser eller livsfarliga yrheter.Så man behöver inte oroa sig för LVM om man bara röker cb.
    Om du fått lvu förre du fyllt 18 så kan du ha det tills du fyllt 20 eller 21.
    När du väll fått LVU en gång så blir det lättare att ge en LVU igen eller LVM. och socialen har ju inget emot att ha en i ens klor.
    Men krävs hur som helst endel för att soc ska kunna ge en LVU.Så låt dom inte köra med er utan vissa att det är ni som bestämmer.Dom kommer att bli förbannade men man ska inte gå med på soc ideer utan vidare.

    Tror din polare får öppenvård eller skyddstillsyn.Vill han hålla sig undan LVU så kan de ju vara en ide att gå på frivilliga drogtester ett tag. Soc kommer nog betala dom om han säger att dom hjälper honom att vara drogfri eller nått sånt.Pissar han rent ett tag så slipper han ju iallafall oroa sig för LVU.

  • cliff

    Member
    2005-05-12 at 22:10

    Du har helt rätt, man kan dömas till vård inom socialtjänsten och dessa kan senare ta upp frågan om LVU i korrekt instans. Rätta mig om jag har fel; det var några år sedan jag läste juridik och ännu fler år sedan jag besökte ett LVU-hem.

  • reaper

    Member
    2005-05-13 at 16:41

    Man behöver inte ens begå ett brott för att hamna på lvu-hem.
    man behöver bara ha lite otur med socialen.
    Tro mig, jag hade oturen :(
    Det blev lite mer än fyra år på hem…. Men nu är den tiden slut!!!

    Säg till snubben att aldrig försätta sig i skit igen!!!

Log in to reply.