Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Ventilation 60x60x140 250w hps, kanalfläkt högljudd?

  • Ventilation 60x60x140 250w hps, kanalfläkt högljudd?

    Posted by marjaana on 2010-11-17 at 05:30

    Hej!

    Har nu inhandlat ett tält, hps samt fläktar, problem föjande:

    Utrymmet är lyhört som satan (flerfamiljshus) och jag inser redan nu innan jag ens testat 350 rvk kanalfläkten att det troligen inte kommer att funka ljudmässigt, trots ljudisolerad slang. (Har inte möjlighet att borra och rigga upp den hängandes för att minimera ljudnivån). Kan någon tala om hur mycket en sådan låter, är det dammsugarljud, spisfläktnivå eller vad kan man jämföra med?

    Utrymmet är nu på vintertid svalt, max 15 grader och kan krypa ner till 5 om det är minusgrader ute. Min fråga är om det kommer att gå att köra 250w hps i det utrymmet med hjälp av passivt insug (tänk maxvärme 15 i rummet) och en inline fläkt på 195m3 som utsug (via kolfilter förstås)? Rummet kanske är på 3kvm2 så luften kommer väl antagligen värmas upp av hpsen också

    Har letat igenom hela internet i jakt på råd, men är inte klokare än. Matteformler där jag själv kan räkna ut exakt vad jag behöver är överkurs, samt tips om att bygga ljudisolerade lådor, koppla in varvtalsregulator etc då mina skills inom elektronik, matte och fysik är direkt pinsamma.
    Har heller inte hittat tillräckligt med bra info om ljudnivå på kanalfläkt, hur löser ni det som bor i små lägenheter och behöver leva och bo i ljudet och även tänka på grannarna?

    replied 13 years, 4 months ago 5 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • tomgreen

    Member
    2010-11-17 at 06:33

    Tja. Jag skulle vilja påstå att det låter som en spisfläkt som går på full fräs.
    Med samma setup upplevde Jag att en Varvtalsregulator var ett måste för att få ner ljudnivån i mitt lyhörda hus.
    Varvtalsregulator är inte svårare att installera än lampan eller fläkten.

    Däremot tycker jag det låter som att du kommer få värmeproblem när lampan är av! Bara att isolera och/eller skaffa ett extra element som får brumma på vinternatten. Under vegg med 24/24- ljus ser jag inget problem dock.

  • marjaana

    Member
    2010-11-17 at 07:39

    Jo, jag vet att det troligtvis blir problem med värmen åt andra hållet i blom, fan vad krångligt allt ska vara…

    Grejen är att jag inte har en skitaning om hur jag ska koppla kanalfläkten heller, får hjälp av en person som ska klura på det men han är inte heller erfaren vad gäller kanalfläktar.. märkte att jag tydligen måste köpa nån slags sladd till den också då det inte ingick, vad det ska vara för en, pris etc vet jag inte, kul att vara en teknisk idiot… du råkar inte veta, som har kört samma setup? Kom igen, hjälp en ganjasista i nöd :)

    Så vad är en varvtalsregulator? Var köper man en sådan? Pris? Vad går ljudet att jämföra med efter att en sådan installerats? Hur stor är den, mltt utrymme är mycket begränsat.

    Vore ytterst tacksam om du Tom Green och andra som kört samma setup kunde hjälpa till, känns som att jag behöver dr60 250w hps setup for Dummies-guidning

  • tomgreen

    Member
    2010-11-17 at 08:27

    OK. Ska försöka i mån om tid..

    Tips: Köp ljudisolerad Ventilationsslang och anv. den som ljuddämpare. Den minimerar markant det (lilla) luftströmsljud som finns kvar efter varvtalsregulatorn.

    Min kopplingsordning: Kolfilter – Vanlig Ventilationsslang – Kanalfläkt – 1m Ljudisolerad Ventilationsslang ut.

    Ventilationen är enkel: http://www.youtube.com/watch?v=PEHKVI7J-sg

    Ballast installation: http://www.youtube.com/watch?v=D27y1wR7gaI

    Plug ‘n Play varvtalsregulator:
    http://www.head-nature.com/00012

    Kabel:
    http://www.head-nature.com/04614

    Ljudisolering:
    http://www.head-nature.com/03888

    OBS: Endast 10€ frakt från HN.

    Lycka till och säg till om jag missade något! :)

  • ookami

    Member
    2010-11-17 at 17:49

    Jag har en kanalfläkt i den här stilen: http://www.swedish-growsystems.se/se/art/ruck-kanalflakt-160m3h-100mm.php
    Här har de angett två olika värden för luftgenomströmningen. På min är det i vart fall 160m3/h som gäller. Den hörs när man befinner sig i samma rum. Men den låter rätt svagt. Men då har jag dels placerat den ovanpå ett Secret Jardin DR60-tält utan att fästa den i något fast föremål, så den hänger mjukt på tältet. Dessutom har jag en lång ventslang som är ljudisolerad. Jag kan tänka mig att den låter mer om man fäster den mot något fast föremål som vibrationer kan fortplantas i. I början av odlingen använde jag också en Clas Olsson-fläkt som gick på 220V, men såg ut som en stor datorfläkt. Men det var bara för att blåsa lite på växterna för att de skulle växa sig starka. Den fläkten lät mycket mer, så den fick vara avstängd när jag sov. Nu använder jag enbart den stora fläkten, och inget insug. Den är tillräckligt stark för att tältväggarna ska bukta inåt. Den räcker för att hålla temperaturen runt 27°C när min 150W hps är igång. Möjligt att det krävs starkare fläkt när man kör med 250W hps, men såvitt jag kan se, räcker 150W hps utmärkt när man odlar bara fyra plantor i det där tältet. Det växer i vart fall rätt bra.

  • marjaana

    Member
    2010-11-18 at 13:11

    Ok, låter bra det där! Ska inhandla en regulator och testa fläkten på sisådär halvfart, utrymmet i sig är ganska svalt så jag har goda förhoppningar om att det löser sig med allt utan att sneaky grannar i huset ska börja undra över 12-timmars intervaller med fläktljud. Ska även lägga kanalfläkten på tältet enligt era råd, tillsammans med isolerad slang.

    Tack för all hjälp!

  • ganjakid

    Member
    2010-12-16 at 09:55

    Detta är kanske offtopic, men går det bra (utan risk för brand) att linda in sin kanalfläkt i handdukar och dylikt för att minska oväsen? Märker nämligen att den blir väldigt tyst när detta görs.

  • marjaana

    Member
    2010-12-16 at 18:53

    GanjaKid exakt samma sak har jag också funderat på :) Någon som vet?

  • ganjakid

    Member
    2010-12-16 at 19:57

    Jag testade göra det nu på min, fungerar väldigt bra för att dämpa ljudet utan att sänka effekten eller behöva köpa massa extra grejer. :)
    Förstår inte hur det skulle kunna vara brandfarligt iom. att hela fläkten är i plast och samtliga sladdar är monterade bakom en stängd låda. Fläkten blir heller inte nämnvärt varm när den varit igång ett tag trots att den är inlindad i massa tyg.

  • sotoro

    Member
    2010-12-16 at 20:28

    @ganjakid wrote:

    Jag testade göra det nu på min, fungerar väldigt bra för att dämpa ljudet utan att sänka effekten eller behöva köpa massa extra grejer. :)
    Förstår inte hur det skulle kunna vara brandfarligt iom. att hela fläkten är i plast och samtliga sladdar är monterade bakom en stängd låda. Fläkten blir heller inte nämnvärt varm när den varit igång ett tag trots att den är inlindad i massa tyg.

    har gjort precis samma sak låter ju definitivt mindre, men har ändå svårt att tro att det är helt ofarligt..

Log in to reply.