• Creator
    Discussion
  • #59228

    exil
    Participant

    Vad fan jag blir skitledsen när SD får så mycket. Rasblandad familj och det känns trist när 12-14% tycker min fru (adopterad från Asien) är en apa och jag bävar lite inför när mina ungar börjar skolan. Negerbollsälskarnas ungar kommer säkert vara taskiga.
    Den här skiten är så personligt sur att ta.

    För några månader sedan slog det mig att jag funderade på vilket land som skulle kännas etniskt/genetiskt säkert för oss (Fritt från trakasserier).
    Hade aldrig tänkt tanken för 2 år sedan.

    Tja. Det var allt. Håll en nice ton om ni skriver. Det är alltså personligt tufft.
    Val 2014 :-(

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #616453

    cthullu
    Member

    Det finns garanterat en hård kärna riktiga rasister som stöder SD, men tror de flesta av de väljare som tillkommet till dem detta val inte är rasister.

    Om man funderar på vilket allmänt lågt förtroende politikerna har numera, och även media samtidigt som de har betett sig faktiskt rent utav svinigt mot SD med allehanda fulknep och särbehandlingar är det lätt att bli sugen att rösta på dem bara för att jävlas och ge en knäpp på näsan.

    Nu gjorde jag inte det, men, jo faktiskt väldigt sugen blev jag eftersom jag vet att det retar gallfeber på just alla de där falska skithuvuden som ljuger sig genom skandal efter skandal, aldrig ställs inför rätta, lovar en massa och för sedan föra helt annan politik i 4 år samtidigt som media stryker dem medhårs och inte heller ställer dem mot väggen.
    Enklare att bara vidarbefodra pressmedellandena helt okritiskt.

    Jag har inte längre någon tilltro till representativ demokrati, eftersom det inte finns några äkta alternativ, mest charader och teater i riksdagshuset, spelar ingen större roll vem som vinner valet blir ingen riktig förändring då det främst är retoriken och lögnerna som skiljer, men handlingarna blir desamma.
    Det oppositionen är så innerligt emot driver den plötsligt vidare om det blir skifte.

    oj, sorry om jag vräkte ur mig lite mycket i din vräka ur dig tråd! :P

  • #616454

    exil
    Member

    I en demokrati så får man allt äga den röst man lagt. Har man lagt den på SD så är det väl där ens sympatier ligger. Det är det samhället man vill ha.
    För min del innebär det att jag känner att min familj har gått från helt inkluderad till att bli något man kan diskutera. En väldigt obehaglig känsla.
    Jag köper inte att det bara skulle bero på marginalisering osv då även välmående stadsdelar röstar starkt på SD.
    Man gillar helt enkelt att säga negerboll, tror “kulturen” är hotad och ser hellre att folk på flykt drunknar i Medelhavet.

    Ledsamt mycket ledsamt.

  • #616455

    syndig
    Member

    Det är väldigt ledsamt, det håller jag med om.
    Man undrar hur de tänker, men det är nog som de andra säger att de flesta bara är trötta på vissa frågor som SD har lyft fram och tycker att SD har rätt “svar”. Jimmie är en sliskig med duktig debattör tyvärr. Han får med sig en del, men vi är 87% som inte tycker som honom och som tar avstånd från hans värderingar. Det får man inte glömma :)

    kram på dig

  • #616456

    starocean
    Member

    Jag tror inte argumentet är så enkelt. Tittar du på invandrartäta områden så har SD gått frammåt i nästan alla de distrikten över hela landet jämfört mot föregånde val.
    Jag har svårt och tro man röstar på dem för man på något sätt skulle hata sig själv, så jag köper inte att det skulle enbart röra sig om att nästan en miljon männikor i Sverige plötsligt är fullfjädrade rasister och fascister. Tittar vi exempelvis på SvP som är ett nazisiskt parti så fick de inte ett endaste mandat. Om nu vi hade haft så många rasister och fascister i landet borde de ha röstat på dem för det skulle mer falla i linje med sådana synsätt.

    Tror som behandlat här i tråden att det handlar om pengar, det handlar om att de senaste årens politik som förts (både från röda och blåa blocket) har skapat en ny fattigklass i Sverige. Där ingår många invandrare, sjuka, arbetslösa, pensionärer samt lågavlönade arbetare.

    SD är det enda parti som ens pratar om detta, har de ensamrätt på det ? Absolut inte men de snarare ges ensamrätt då alla andra partier hitills bara stått och skrikit sig hesa utan att ens våga ta i frågorna.

  • #616457

    Raderad

  • #616458

    barkb
    Member
    “exil wrote:
    Negerbollsälskarnas

    jag undrar vad du menar med detta?

    Ska vi vara griniga för ett ord som “kan tolkas som negativt”?
    Jag är vit, har så många olika nationaliter och olika ursprung på vänner och bekanta att det omöjligt kan räknas upp och jag ser ord som ord inte dolda rasistiska budskap. det har i mitt liv Inte varit en enda afrikanskt/asiatisk född svart/mörkhyad (hur man nu ser på det) person som ens tyckt det varit i närheten av kränkande. majoriteten av alla som yttrar sig om den här stackars bollen har varit och kommer alltid vara vita personer.

    gör det enkelt för mig och saxar från wikipedia om ordet Neger/niger

    Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets “niger”, som betyder svart

    Man använder än idag benämningen Negroid och Kaukasier i usa vid t.ex. passkontroller.
    Och titta på spanskan och portugisiskan som har tonvis med användning av ordet Negro (osäker på negra och orkar inte kolla upp det) och det utan att syfta på annat än färg och färgton. ett bra exempel är rio Negro som absolut inte betyder en dold hatisk innebörd som “svartingfloden” utan bara betyder den svarta floden.

    Nu finns det ju idioter som ser en fara i hudfärg, svart, vit, gul och brun, alla hatar och hatas av en annan. bittra sanningen. mer kulturellt bundet än genetiskt för samma sak gäller ju i t.ex. fotboll och dess supportrar. Har du fel tröja “fuck off”

    Ska vi enas om att alla som använder ordet “negerboll” inte är hatiska och vill kränka någon eller för den delen göra sig lustig utan enbart ser ord för ord.

    Jag har aldrig tolkat ordet negerboll för något annat än “svart boll” och skiter i den ursprungliga innebörden och andras användning och vill självklart inte bli klassad som rasist för det. Jag vet att vissa tar illa upp men det är inte så att jag skriker “jag hatar mörkhyade”

    Dom som använder ordet negerboll negativt, slå ihjäl dom vad mig anbelangar. men dra inte mig över en kam när jag är fostrad till att vara öppensinnad och se folk som folk och ord för ord. Inget hat utan anlednig för min del.
    och om dina barn/fru utsätts för något negativt p.g.a. ordet negerboll så har du absolut mitt medhåll om att det varit fel och orättvist.

    Leve delikatesen Negerboll/svara bollar/chokladbollar för det den är GOD, mörk med en ljuvlig mocka/chocklad smak.

    Wikipedia-Neger

  • #616459

    exil
    Member

    Äh fan jag pallar inte. Ha det gott allihop.

  • #616460

    Anonymous
    Guest

    Asså jag kan inte låta bli att lägga mig i. Vi gör gott i att INTE säga negerboll för att så många tar illa upp av det, ok? Hur kan det vara så svårt att förstå?

    Angående valet kan jag inte annat än hålla med. Läste något om att SVP fått mer mediauppmärksamhet än vad PP fick i våras. Suck!

  • #616461

    starocean
    Member

    @Rygel wrote:

    Asså jag kan inte låta bli att lägga mig i. Vi gör gott i att INTE säga negerboll för att så många tar illa upp av det, ok? Hur kan det vara så svårt att förstå?

    Angående valet kan jag inte annat än hålla med. Läste något om att SVP fått mer mediauppmärksamhet än vad PP fick i våras. Suck!

    Ja det är inte svårt att förstå, vad gäller Svp så må de ha fått mediauppmärksamhet och tog ändå inte ett endaste mandat så värst många reonodlade rasiter och fascister har vi faktiskt inte i landet.

  • #616462

    Anonymous
    Guest

    Om det ska vara så svårt att komma på ett ersättande ord föreslår jag rygelboll. ;)

    DB du verkar ju inte förstå. Många med invandrad familj känner sig bortsorterade av ord som neger vilket iaf jag kan förstå.

    Bless

  • #616463

    Raderad

  • #616464

    freddan85
    Member

    kan säga att jag var den enda som inte röstade SD i min familj ingen av dom är rasister heller dom röstade enbart på SD för allt skit dom får ta och hur media behandlar dom. så tack vare media och allt jävla rasist gapande så gick det bra för SD

  • #616465

    Anonymous
    Guest

    Jag har inte kallat någon rasist eller SDare. Först tolkade jag det som en tyst acceptans från ditt håll men när du utvecklade det så blev det tydligare för mig.

    Borde ha skrivit ett frågetecken istället då det var mer av en fråga.

    Röstade oxå PP. :P

  • #616466

    supaman
    Member

    @exil
    Jag vill att de som kommit hit ska få känna sig välkomna. Kommer du hit ska jag i alla fall rulla upp oss en fet jolle vi kan njuta tillsammans, det lovar jag. Tror också att SD fått mest missnöjesröster, hoppas det i alla fall. Folk är inte nöjda med vare sig röda eller blåa blocket, då tar man något nytt och oprövat. oavsett vad politiken innehåller. Har sett många på Flashback som tror att en röst på SD skulle vara en röst för legalisering. Snacka om att inte veta vad man röstat på i så fall.Tror också att SD kommaer att falla sönder, precis som Ny demokrati gjorde efter att dom gjorde ett hyfsat bra val på 90-talet. Sen kan vi väl lägga ner det här tramset om negerbollar en gång för alla. Den innehåller choklad, så det är väl inte på något sätt fel att kalla det för chokladboll.
    peace out.

  • #616467

    teslakid
    Member

    Jag är dock lite skeptisk till att 13% av befolkningen plötsligt blivit rasister och att verkligheten över en natt förändrats..
    Min gissning är att den stora majoriteten missnöjje röstar pga hur barnsligt övriga partier betett sig och man ser inga andra allternativ att rösta på för att få någon typ av förändring…
    Man ser att folk kommer i klämm och hamnar utanför det välfärdssystem alla förväntar sig bara ska funka och man hör gång på gång om låga löner och nerskärningar inom vård, skola och omsorg, samtidgt som de dyker upp flyktingboenden i var och varannan småort..
    Dom enda som ger någon typ av praktisk lösning och inte bara samma tomma prat som alla andra är tyvärr SD, och därför får dom många röster..

    Nu röstade jag inte alls iår, då jag tycker samtliga politiker oavsätt parti är hypokrater och skitstövlar, men detta är den förklaring jag kommit fram till och känner är rimlig.. Väldigt få har något emot folk från andra länder i sig, det är mer media och övriga partier som försöker sprida den bilden. (Jag vet om SDs histora och det finns självklart kräk och idioter även i det partiet, som i alla andra, men till skillnad från övriga partier så tycks dom som klantar sig få ta konsekvenser av sitt handlande ist att det tystas ner)

Page 1 of 2

Log in to reply.