Ett svenskt cannabisforum›Forums›Universitetet – Samhälle och kultur›U| Lag & rätt›Vad kan jag vänta mig? 200-300g
-
Vad kan jag vänta mig? 200-300g
Postat av rygard på 2012-08-20 at 14:39Hej!
25 år och tidigare ostraffad. Haft fast jobb sen flera år tillbaka men har precis börjat plugga.
3 plantor i ett tält som stod en vecka extra.. de var garanterat klara. Om jag hade fått trimma dom så hade nog vikten legat runt 80-120g.
Men med tanke på att de väger allt torkat material så borde vikten hamna runt 200-300g (väldigt buskiga indikor).Vad kan jag vänta mig för straff?
svarade 10 år, 5 months sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
hej! Törs inte ge dig någon gissning på vikten.
Men skriv INTE under något papper om erkännande och straff föreläggande!
Du kan med en bra advokat säkert peka på lite förmildrande omständigheter (t.ex. självmedicinering), dra en snyfthistoria osv, och framförallt om de väger stammarna kan du försöka bestrida vikten m.m.De brukar dra alla möjliga fulingar för att få dig att skriva på, om du gör det får du ingen möjlighet alls att reducera ditt straff, och du kommer aldrig bli hårdare dömd i en rättegång, du kan bara komma lindrigare undan.
De försöker inge förtroende alt. skrämmas, allt för att du skall skriva på.
Det har också inträffat att de försökt med att lura en medlem här på swecan att skriva under redan innan beslaget torkats och vikten då angetts fel på papprena.
Kom ihåg att deras enda mål är att slippa en rättegång som kostar staten pengar samt snabbt kunna bättra sin statistik efter eget tycke utan att du får möjlighet att komma med invändningar.
-
Precis som Chtullu skriver så skriv inte under någonting! Det ger dem övertaget med hästlängder och det finns många som tror/trodde att deras straff skulle bli lindrigare om dom erkände direkt på förhöret som förhörsledaren sade när det i själva verket är tvärtom. Jag tror personligen inte att dem kommer yrka på förberedelse av försäljning men däremot “framställning” (fann inget bättre ord), såvida du inte hade massor av zip-påsar och dylikt. 🙄 Vikten törs inte jag heller spekulera kring, men en gissning kan jag nog våga mig på och detta är baserat på att du är -> Ostraffad, haft fast jobb under längre tid, Studerar för tillfället. Fängelse känns inte men kan ändock bli aktuellt men kommer med sannolikhet inte bli i ditt fall, jag antar att du kommer få skyddstillsyn/övervakning alt böter/samhällstjänst. Men detta är vad jag tror, så ta det med en nypa salt min vän så håller jag tummarna för dig framöver !
Hittade en matnyttig länk till dig att läsa för information.
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/cannabisinfo/lagen.php
/razer :hippie:
-
Får man fråga hur det gick till när du fick påhälsningen?
Eftersom du verkar ha ett ordnat liv så blir man nyfiken på vad som ledde polisen till dig. -
Det handlar till stor del om vad DU säger/kan under förhör!
Samt VAD du säger till din advokat!
Jag har fått 8000kr i böter för för 486gram på 2 odlingar, men en vän fick 3månader för 296gram under samma rättegång!Din förmåga att skapa empati är under förhör är a-o för straffsatsen, att utlämna info är SKYLDIGHET, och framföra din egen förlust är din rättighet!
men nämn INGEN annan under förhör, utan styr förhöret mot dig själv, och dina egna svagheter.
Försök inte sprida skuld, erkänn DINA svagheter, lämna övrigt osagt, och håll benhårt på dom korten!
DU är den ända vän, din advokat är INTE din vän, avväg varje ord till din advokat, det du inte sagt kommer inte upp under rättegång! (och om det gör det, NEKA!)
Försök inte spela tuff i tingsrätten, visa din ånger, påvisa dina personliga svagheter pga straff! (ekonomiska/frihetsberövande pga ev straff)
Var naturlig och lidande under rättegång, avstå från allt som heter tuffhet och kalllhet, visa ånger!
i tingsrätten dömer amatörer, och kan man spela en roll så kan du tjäna en hel del på det!Sen när det gått så långt som till rättegång så har du inget val att hålla dig 100% ren, du kommer bli kollad igen!
vad du än gör försök inte spela ball, det kostar bara i straffskalan!
-
Ja precis som Allan säger så måste du inge ånger, dvs “leka” skådespelare. Att bara sitta och försöka hålla masken och vara kall och obrydd under förhör/rättegång är oftast inte till ens egen fördel. Spela, men spela bra! Överspelar du din “ånger” så lär dem ta märke vid detta och då blir reaktionen mest troligt den motsatta från vad du ville ha. Får man fråga hur det gick för dig förresten?
-
razer wrote:Ja precis som Allan säger så måste du inge ånger, dvs “leka” skådespelare. Att bara sitta och försöka hålla masken och vara kall och obrydd under förhör/rättegång är oftast inte till ens egen fördel. Spela, men spela bra! Överspelar du din “ånger” så lär dem ta märke vid detta och då blir reaktionen mest troligt den motsatta från vad du ville ha. Får man fråga hur det gick för dig förresten?
Om du menade mig så fick jag 8000kr(+2x500kr tillbrotofferfonden) i böter.
Men då sänkte jag med flit mina inkomster till existensnivå.
Sen får man jobba extra, vilket inte räknas inn!
Sen sitter jag på två år villkorligt straff med, men körkortet är det tyngsta straffet för mig!
Det vart jag av med i ett år, men fick inte veta att jag skulle lämna pissprov i 6månader, och det fick jag reda på en månad innan jag skulle fått tillbaka körkortet, så det blev 1,5år utan körkort!TS dom kan nog ta ett tag till, min sista polisutredning tog ganska precis ett år!
Dom utträdde mig i ett år för att inte kunna utdela en krona i böter eller en dag i straff, hur många av mina skattepengar gick åt till denna parodi?? -
Några små påpekanden från städpersonalen.
1. Bötersbeloppet i kr är fullständigt irrelevant. Sluta skriv ut penningsumman, skriv ANTALET DAGSBÖTER. Storleken på dagsboten varierar från person till person.
2. Spekulera inte så mycket.
3. Var tydliga med vad som är egna erfarenheter och vad som är allmänkunskap. Är det egna erfarenheter ange gärna någon form av tidsstämpel, typ första halvan 2008 eller andra halvan 2012. Varför är det här då relevant, jo det har kommit ett gäng domar från HD där man börjat ta större hänsyn till vad narkotikan avsett, eget bruk, distribution osv..
Tidigare har det varit ganska enkelt att säga, 200g gräs = 2 månaders fängelse (vilket blir villkorligt), 1 kg = 1 års fängelse (sitter av 8 månader) osv… Jag tror inte den enkla kurva över mängd/påföljd som Sterzel tagit fram i sin bok “Studier rörande påföljdspraxis” kommer följas lika slaviskt längre, dvs inte lika lätt att peka på ev påföljd. Förhoppningsvis kommer underrätterna göra samma trestegsraket i sin prövning som de gör i alla andra mål (men som i praktiken inte tillämpats avs narkotikabrott).
//D