• Utomhusodling 2017

    Posted by spiffspaceman on 2017-04-16 at 17:37

    Tjenare,
    Nu börjar det bli dags för mig att påbörja min första odling.
    Har införskaffat auto northern light, feminiserade som kommer att planteras utomhus efter att ha förodlat inomhus.
    Kommentarer mottages tacksamt!

    Planen :

    -Jag bor i stockholms komun så jag tänkte sikta på att plantera ut dom i början av juni. Kommer att ha lämplig jordmix med mig enligt guider här på swecan.

    -Tänkte förodla i ca 3 veckor så att dom nått ca 30 centimeters höjd innan 1’a juni.

    -Förodlingen kommer jag att utföra hemma. Lampa kommer att gå 24/7 intill plantan under denna tid:
    Tänkte köpa in denna lampa eftersom jag känner att jag ändå vill ha en växtlampa oavsett: http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4xtlampa-LED-E27/36-1324 , borde göra jobbet va ?

    -Tänker använda mig av lupp och titta på trichomerna enligt diverse guider för att avgöra när det är dags att skörda omkring slutet på augusti. Kommer förmodligen att provröka mindre bitar som jag snabbtorkar för att avgöra status efter att jag inspekterat dom med luppen :-)

    -Funderar på att inte skörda allt på en gång utan klippa “lite” åt gången under 2 veckor, dels för att se skillnaden – och dels för att jag är rookie och minimera risken att allt blir kasst på grund av att jag skördat vid fel tidpunkt. Blir möjligtvis lättare att göra torkningen då också eftersom det blir mindre “lukt” i varje batch.

    -Torkning är lite klurigt eftersom jag vill undvika lukter som stör grannarna. Som tur var har jag lite tid på mig att fundera kring detta. Om jag kan hålla koll på väderleken kanske jag gör det utomhus med sopsäckar. Fyndiga förslag på diskreta torkningsmetoder mottaget tacksamt. Inne lite på att vattenkurera det mesta:
    https://cannabis.community.forums.ozstoners.com/topic/66234-the-water-cure-guide-the-king-of-cures/

    -Man vattenkurerar utan att torka först? Eftersom man kan vattenkurera på sex dagar så kan jag ju testa detta på en liten “bit” jag klippt loss en vecka innan jag möjligtvis vattenkurerar rubbet?

    replied 6 years, 7 months ago 2 Members · 3 Replies
  • 3 Replies
  • teslakid

    Member
    2017-04-17 at 15:37

    Låter som en bra plan!

    Men lär ha ett gäng lampor isf, såg att den bara är på 6.5w eller nått.. Desto mer ljus desto bättre. Vanliga kalvita eller varmvita LE lampor eller lysrör funkar lika bra för att gro dom.
    Har du för lite ljus så kommer dom bara sträcka bli taniga och sträcka på sig onödigt mycket. Tveksamt om dom hinner bli 30cm på bara 3 veckor, men tycker 3 veckor låter som en lagom tid att förgro dom.

    Behöver inte förbereda något alls för att vatten kurera dom. Men vill du torka så kan de funka fint att bygga ett litet och väl ventilerat “tält” i skogen och hänga dom där.
    Vatten kurering kan ta längre tid än en vecka har jag för mig, men när jag gjorde de funka det bäst med ljummet vatten och höll på tills buddsen sjunker av sig själva och vattnet inte längre blir smutsigt. Sen måste dom ju torkas ändå, men luktar klart mindre.

    Testa sig fram är alltid bra! Är så man lär sig saker :)

  • spiffspaceman

    Member
    2017-09-11 at 08:53

    Tack för feedback.
    Plantorna ser rätt friska ut, men tyvärr inga blommor ännu(!)
    Är man körd utifall det inte börjat blomma i stockholmsområdet ännu, eller kan något hända framemot oktober tror ni ?

  • teslakid

    Member
    2017-09-19 at 10:33

    Börjar ju bli sent, men kan ju hoppas det blir en varm höst!

    Vänta tills första frosten iaf

Log in to reply.