Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Utomhusförsök 2014…

  • Utomhusförsök 2014…

    Posted by kaptain on 2014-04-28 at 18:07

    Utomhusförsök 2014…

    Förra säsongen gick över förväntan och det blev både frön, och annat…

    Så nu detta år blir det försök med de nya frön som blev till i fjol. Alltså en oberäknelig blandning av Nepal och Thyphoon som fäder, Nepal, Thyphoon och Royal Nepal som mödrar. Allt i en salig röra 😯

    Satte som första test 20 st frön den 12/3, av vilka 19 grodde och började växa. Dessa 19 gav jag bort efter en månad, den 11/4. De hade redan då börjat blomma!, och flera av dem visade tydligt kön! Efter endast en månad från grodd! Det var både honor och hanar. Höjden på dem var då mellan ca: 25-50 cm.
    Vet inte om det hade med värmen jag hade i odlingsutrymmet att göra eller/och jorden. Jorden jag använde vid den sådden var Hasselfors U-jord, och tempen låg på ca: 24-26 grader vid jordytan, och lite högre temp uppåt. Kunde se lite näringsbränna på vissa, men inget allvarligt. Belysning 150W lågenergi, mest för värmens skull, och 36W led-växtbelysning röd/blå. Belysning på 18:6 tim.

    Den 11/4 satte jag ytterligare 72 frön i Hasselfors P-jord, och sänkte värmen i odlingsutrymmet till drygt 20 grader vid jordytan när de fick komma in dit. 71 av dessa 72 grodde och växer nu fint.

    Efter sjutton dagar i jord, det är endast ledbelysning i utrymmet. vanligt ljus på undre bilden för rätta färgerna:

    OP (odlingsplats), inte bestämt ännu. Eventuellt samma som i fjol, men kanhända att det blir en annan p g a förestående gallring i anslutning till fjolårets OP. Allt beror på tidpunkten för gallringen.

    Ha det!

    Kaptain 8)

    replied 9 years, 8 months ago 5 Members · 17 Replies
  • 17 Replies
  • pipen

    Member
    2014-04-29 at 03:29

    De fröna var det bra grobarhet på :-) Hoppas du fortsätter uppdarera din dagbok så vi kan följa äventyret med dig Kaptain ;-)

  • exil

    Member
    2014-04-29 at 03:58

    De blommade förmodligen för att de blev rotbundna. Många utesorter som gör det inne i små krukor.

  • kaptain

    Member
    2014-04-29 at 06:39

    @exil wrote:

    De blommade förmodligen för att de blev rotbundna. Många utesorter som gör det inne i små krukor.

    Ok, kan det då innebära att man kan odla några inne och få en snabb/tidig skörd?

    @Pipen; Jag är helt nöjd med grobarheten :)
    Har som målsättning att det kommer bli kontinuerliga uppdateringar.

    8)

  • exil

    Member
    2014-04-29 at 07:35

    @Kaptain wrote:

    @exil wrote:

    De blommade förmodligen för att de blev rotbundna. Många utesorter som gör det inne i små krukor.

    Ok, kan det då innebära att man kan odla några inne och få en snabb/tidig skörd?

    @Pipen; Jag är helt nöjd med grobarheten :)
    Har som målsättning att det kommer bli kontinuerliga uppdateringar.

    8)

    De blir lätt hermis inne iofs så en jättebra ide är det inte att göra dom rotbundna.

  • pipen

    Member
    2014-04-29 at 10:10

    Rotbunda är ingen fördel mer än att du kan få en tidigare skörd. Nackelarna är att rotbundna får svårare att ta upp näring + att dom kan bli stressade till hemis (även om regular inte är lika lätta att bli det som femmade). Antar/gissar att rotbundna plantor som inte kan ta upp vatten lika bra lättare får rotröta också.
    Men har man frön till övers & dåligt med röka så skulle nog ja chansa på en snabb skörd ;-)

    Kul att du ska fortsätta med dagboken. Keep up the good work Kaptain!

  • kaptain

    Member
    2014-04-29 at 14:45

    Ok, tack för undervisningen :) Alltid bra när man får lära sig lite nytt.

    Har idag varit och handlat jord och lite annat. I morgon ska jag plantera om i krukor, så att de får mer utrymme tills det blir dags för utplantering.

    Sjuttioen omplanteringar tar lite tid, och plats också. Garderoben kan ju bara svälja 25 st. krukor på 11 cm.
    Tur att man har en extra liten stuga där de övriga fyrtiosex får samsas ett par veckor eller så. Där blir det inget led-ljus, utan det får bli 120W halogen och 150W lågenergi. Ska ju bara hålla dem vid liv tills de får komma ut.

    8)

  • lesseboo

    Member
    2014-04-30 at 11:05

    Hallogenljuset tillför inget,så den kan du ju skippa.150W LE borde dock räcka en bit sålänge dom är små.

  • kaptain

    Member
    2014-05-01 at 15:16

    Omplantering klar.

    25 st fick plats i garderoben, under ledlampa:

    De resterande 46, hälften belysta med 120W halogen och resten med 150W LE:

    @Lesseboo; De som står under halogenlampan ser då ut att trivas än så länge i alla fall, så den får hänga kvar.

    8)

  • enzi

    Member
    2014-05-07 at 15:39

    Hej! Kul med tråd! Plantorna är tydligt stretchiga, dvs de får inte tillräckligt med ljus. Men å andra sidan spelar det inte så stor roll om du ändå ska plantera ut dem sen, för då kan du sätta dem en bit ner i jorden och fylla upp med jord till närheten av understa bladparet, så spelar inte stretchandet nu i inledningsfasen så stor roll.

    Även om det kan ha sina poänger att bevara olika sorter hit och dit så måste jag säga att jag gillar att du blandar utomhus-sorterna hej vilt. Odlarglädje liksom. Sen så är det ju alltid så att den perfekta utomhusstrainen alltid ligger en bit in i framtiden, och vägen för att nå dit(åt) är ju att korsa… Kör så det ryker, som man säger! ;) Och lycka till!

  • kaptain

    Member
    2014-05-19 at 17:31

    Update:

    Nu har en del av de små kommit i jorden. Det blev inte på förra årets OP, utan en helt ny.
    Jag satte två i varje grop, vet ju inte kön på dem än. Varje grop har fått drygt 20L jordblandning av Planteringsjord, trädgårdsjord, U-jord, gödslad torv och potatisgödsel.
    Intressant att se hur det utvecklar sig denna sommar…

    Tre av “groparna”. Ganska bra kamouflagerat, men de kommer nog synas mer när de blir större:

    8)

  • kaptain

    Member
    2014-05-26 at 08:20

    Update:

    Var ut till de små i skogen i lördags och kollade hur de trivs efter utsättningen.
    Det var en som hade dött, men det var inte oväntat i o m att den hade fått en transportskada p g a lite gropig väg, krukan hade vält och den var nästan helt av.
    De övriga hade acklimatiserat sig fint :love: och växte på. Så jag “pinkade in” mitt revir igen.
    Tips: Använd en stor läskflaska att samla urin i, en kork med hål, bespruta stället. Håller älgar, rådjur etc. borta från odlingen.

    Igår var jag till mitt andra ställe där jag grävt nya gropar, och fyllde dessa med min jordblandning. Man blir lite slut av allt grävande och bärande, men det lönar sig nog i slutänden :hippie:
    Lite för blött idag, regnar, för att jag ska tränga mig in i skogen och plantera ut resten av de små liven, så det får nog vänta till i morgon.

    Ha det!

    8)

  • kaptain

    Member
    2014-05-28 at 19:06

    Update:

    Var i går ut till min andra OP och planterade ut mina små skyddslingar, det blev mycket bära o bubba, men det gick vägen.
    Nu är det ytterligare tjugotre som har kommit ut i skogen. De har samma jordblandning som de tolv som sattes ut tidigare.
    Så nu blir det spännande att se om det blir någon större skillnad på resultat.

    De första tolv, som reducerades till elva, är utsatta i en jord där det under det övre jordlagret mest är en sandblandad jord.
    Och de senaste tjugotre, är utsatta i en jord där det under det övre lagret mest är lite fuktigare myrjord (mullaktig), inte helt blött, men lite fuktigt i botten.

    Jag satte även ner tre plantor på fjolårets OP. En chansning p g a förestående gallring, men jag hoppas att grabbarna som röjer inte ser/bryr sig/fattar vad som växer på platsen :thinking:

    Sen har jag några kvar som jag inte har bestämt öde för än. Planteras ut eller slaktas. Ett drygt tiotal har jag redan tagit av daga i o m att de visade att de var hanar.
    Dessa plockade jag bladen av och torkade i papperspåse. Har provat röka de torkade bladen rakt av, och kände faktiskt lite effekt av det :yeah: .

    Ha det!

    8)

  • kaptain

    Member
    2014-06-05 at 16:10

    Update:

    Idag var jag ut till OP1, och “pinkade in” reviret mitt igen…
    Elva har nu reducerats till åtta p g a att tre visade att de var hanar.
    Nu har jag sex gropar med sju konstaterade honor, och en som fortfarande är oviss. De ser ut att må rätt bra.
    Behövde inte vattna, och det är skönt att slippa, men det finns vatten helt nära så det skulle inte vara något problem om det behövdes.

    Vy över OP, och bild på de sex groparnas invånare:

    Ha det!

    8)

  • kaptain

    Member
    2014-06-13 at 17:35

    Lite update igen:

    Alla är i jorden!
    Op1 = åtta st
    Op2 = tjugotvå st
    Fjolårets OP = tre st utplanterade och tre små som kommit av frön direkt i jorden.
    Op3 (ny) = fem st
    Hinkar = två st
    Krukor = två st

    På fjolårets OP börjar de tre jag satte ut att ta sig:

    De tre frögrodda på Fjolårets OP:
    http://postimg.org/image/iyyb2mahn/

    Den nya Op3:
    http://postimg.org/image/nvefd3gl5/

    Hink 1:
    http://postimg.org/image/tuuac2njv/

    Hink 2:
    http://postimg.org/image/osy1eyuuv/

    Kruka 1 (lte solskadad):
    http://postimg.org/image/mdmulfb1l/

    Kruka 2 (solskadad, våxer mycket lågsamt hittills):
    http://postimg.org/image/bp5xselg3/

    Ha det!

    8)

  • kaptain

    Member
    2014-06-17 at 15:45

    Info:

    Jag är bortrest i tre veckor nu, så det blir inget nytt här innan jag är tillbaka.
    Vill ni se den senaste updaten (140617), så får ni gå in på Norcan och kolla där, samma nick…

    Ha det!

    8)

Page 1 of 2

Log in to reply.