Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Samhälle och kultur U| Cannabisaktivisten Tankesmedja inför 2008 – Året det hände!

  • lebowski

    Member
    2008-01-21 at 19:20

    Det är roligt att det blivit så bra respons på den här tråden! Det inspirerar mig och säkert flera som bara läst, men inte tyckt till.

    Med tanke på hur många medlemmar här finns så måste det finnas mycket folk som är ivriga att dela med sig av reportage. Man behöver inte vara journalist för att skriva. När vi kommer igång med det här så korrekturläser vi såklart varandras texter så att det blir så hög klass som möjligt och ger varandra konstruktiv feedback. Jag letar just nu efter någon internetbaserad arbetsmijlö för just det här, men det verkar som om googles tjänst dör att dela dokument online inte är publik ännu. Det blir nog svårt att träffas IRL för många av oss som är intresserade av projektet, då är internet en bra väg. Det finns ju också många cannabisvänner som lever i landsflykt i t.ex. Nederländerna, det skulle vara kul att höra med någon om hur de upplever det att bo i Nederländerna..

    Jag har iallafall hittat två gratis DTP program; Scribus samt Serif Pageplus SE (det sistnämnda är riktigt trevligt!)

    Så… innan jag flummar iväg och börjar göra kopplingar till den eminenta filmen the Secret… Låt inte skrivkramp stoppa aktivisten i dig!

  • lebowski

    Member
    2008-01-22 at 21:56

    Nu finns de några sidor tidning för utvärdering på Rapishare i PDF format. Ni som är intresserade av att skriva, layouta eller bidra på något sätt kan väl höra av sig här eller via pm. Håll till godo än så länge…

    http://rapidshare.com/files/85806285/svcbpr.pdf.html

    EDIT: Uppdaterad version med förbättringar och totalt tio sidor finns här: http://rapidshare.com/files/86255965/svenska_cb_pressen.pdf.html

  • reaper

    Member
    2008-01-23 at 11:56

    Det är också möjligt att posta artiklar i swecans magazin.
    Verkar inte finnas några skribenter i forumet…

  • reaper

    Member
    2008-01-23 at 21:44

    @Lebowski wrote:

    Nu finns de några sidor tidning för utvärdering på Rapishare i PDF format. Ni som är intresserade av att skriva, layouta eller bidra på något sätt kan väl höra av sig här eller via pm. Håll till godo än så länge…

    http://rapidshare.com/files/85806285/svcbpr.pdf.html

    hehe, schysst…såg väl nåt enstaka stavfel, men annars bra! tack för filmtips 😉

  • lebowski

    Member
    2008-01-23 at 21:48

    @gammal_christianit wrote:

    Det är också möjligt att posta artiklar i swecans magazin.
    Verkar inte finnas några skribenter i forumet…

    Jag ska försöka bidra mer till magazinet, har skickat in en artikel precis faktiskt. Tidningen ser jag som ett komplement för de som inte orkar sitta på Swecan hela dagarna men som vill ha koll på stonerkulturen.

  • reaper

    Member
    2008-01-27 at 17:51

    Jag är på fröbanken! Det är något som vi verkligen borde gräva djupare i helt klart, sitter framför en dator-jävel hela kvällarna på jobbet så jag skulle lätt ha tid! Den som är intresserad att diskutera vidare kan ju PM´a.
    Tidningen är ju ett underbart initiativ Lebowski! Är tanken månads eller kvartals utgivning?

  • lebowski

    Member
    2008-01-27 at 19:06

    @Morbiddragon wrote:

    Jag är på fröbanken! Det är något som vi verkligen borde gräva djupare i helt klart, sitter framför en dator-jävel hela kvällarna på jobbet så jag skulle lätt ha tid! Den som är intresserad att diskutera vidare kan ju PM´a.
    Tidningen är ju ett underbart initiativ Lebowski! Är tanken månads eller kvartals utgivning?

    Tack. Min tanke var ju att försöka få ihop två till fyra nummer om året. Men eftersom vi bara är fyra än så länge som skriver så känns två mer realistiskt. Kanske fler blir intresserade när de fått läsa det första numret, som vi har som mål att släppa i mitten av februari.

    Det kommer att innehålla (hittills):
    Ledare
    Artikel om: Overgrow
    Vad betyder 420?
    Coffeshopsbesök (resereportage)
    Gör cannabissmör
    Historisk tillbakablick (hasch)
    Top 10 stonerfilm
    Musikrecension: Ri-fa
    Nyheter
    Röksignaler (insändare) SKICKA IN FLER! PM:a MIG!
    Stonerskämt
    Kalendarium 2008
    Dinge (bildsida med roliga cannbisprylar)
    Årets svenska stoner 2007 (när vi röstat här på Swecan)
    Kärt barn har många namn… (om alla olika namn på joint..)
    In the garden of Eden (Bild på en cannabisplanta, med kommentar från odlare)
    EDIT: Strainklassiker: Tillbakablick på Northern Light
    EDIT: Cannabiskorsord
    EDIT: Bokrecensioner;
    – Marks, Howard – The book of dope stories
    – Jonas, Nick – Spliffs – A celebration of Cannabis Culture

    Saknas:
    Guider! scrog, sog, bongguide, allt möjligt är välkommet!
    Musik, film, bokrecensioner om sånt som rör canabiskulturen
    Resereportage
    Vi är helt öppna för förslag! PM:a mig om du har någon idé och vill bidra på något sätt!

    Hittills är vi uppe i 23 sidor, målet är 40 sen blir det release!

  • bone

    Member
    2008-01-27 at 19:29

    Lebowski: Jag är fett imponerad!

    Respect fan.

  • undercoverhippie

    Member
    2008-01-27 at 20:52

    Verkligen, creds till dig lebowski. Mycket snack och mycket verkstad.

    Må väl

  • reaper

    Member
    2008-01-27 at 23:31

    satt och fipplade med att göra om aftonbladet…något att fippla vidare på? :P

  • reaper

    Member
    2008-01-28 at 03:12

    Bra jobbat dudes!!

    Hjälper gärna till och drar min stock till stacken *tummen upp*

  • lebowski

    Member
    2008-01-28 at 19:15

    @DaWoo wrote:

    satt och fipplade med att göra om aftonbladet…något att fippla vidare på? :P

    He he, ja om man vill irritera aftonbladet så 😆 Jag gillar ditt förslag eftersom det är komiskt, men det är nog bättre att göra någon egen logotype, sen är Aftonbladets sunkiga journalistik kanske inget man vill förknippas med. Namnförslaget Cannabladet är ju annars bra. Kanske t o m bättre än arbetsnamnet Svenska Cannabis Pressen?

  • anybodysmoker

    Member
    2008-01-28 at 20:16

    @Lebowski wrote:

    @DaWoo wrote:

    satt och fipplade med att göra om aftonbladet…något att fippla vidare på? :P

    He he, ja om man vill irritera aftonbladet så 😆 Jag gillar ditt förslag eftersom det är komiskt, men det är nog bättre att göra någon egen logotype, sen är Aftonbladets sunkiga journalistik kanske inget man vill förknippas med. Namnförslaget Cannabladet är ju annars bra. Kanske t o m bättre än arbetsnamnet Svenska Cannabis Pressen?

    Cannabladet är klockrent! :) Gillar verkligen den logon också! Cannabladet – Sverige Cannabis Magasin nr. 1 !! hehe

  • reaper

    Member
    2008-01-31 at 07:23

    Jag har ju inte sagt nåt i den här tråden innan men jag måste nog säga att för mej låter “Cannabladet” lite beige.
    Jag föreslår något helt eget namn eller en anspelning på “High Times”, så som norska Normal har gjort när de kallar sin tidning för “På hög tid”.

    Jag skulle gärna se att deras tidning distribuerades i Sverige i större utsträckning än idag också.

  • lebowski

    Member
    2008-01-31 at 18:59

    Namnet är nu satt till Cannabladet och en hemsida är registrerad. Det låter kanske lite Kalle Anka över namnet, men samtidigt är det ju vitsigt med “blad” som anspelar både på tidning och på marijualöv och så är det ju ett eget namn, alltså ingen anspelning på de amerikanska cannabistidningar som redan finns.

Page 2 of 4

Log in to reply.