Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Samhälle och kultur U| Cannabisaktivisten Tankesmedja inför 2008 – Året det hände!

  • Tankesmedja inför 2008 – Året det hände!

    Posted by lebowski on 2008-01-15 at 18:04

    Hur ska vi agera inför 2008 för att få till stånd en humanare cannabispolitik?

    Jag funderade på något som någon pratade om i en annan tråd, om att starta upp företag där man t.ex. inte drogtestar personer. Sen hade ju jag en idé om att starta en fröbank dit personer kan skicka sina frön och där fröbanken säljer vidare, tar en viss procent själv och skickar pengar tillbaka till säljaren. Säkert och tryckt för alla, dessutom skapar det ett jobbtillfälle för någon som inte har något att dölja! :-) Man skulle bland annat kunna sälja strains som lämpar sig speciellt för medicinskt bruk under beteckeningen “frön för sjuka papegojor” etc. Vad tror ni? Ett sätt att driva ett företag samtidigt som man driver politik. Någon som är driftig och arbetslös? Varsågod, idén är bara att ta!

    En annan sak som jag också funderade på var att skapa en PDF tidning som kanske kunde lanseras via “Magazinet” där olika användare här skriver artiklar om vad som händer inom cannabisvärlden, som t.ex High Times eller Cannabis Culture. Givetvis trycker vi upp pappersexemplar och skickar till samtliga bibliotek samt alla riskdagsledamöter m.m.
    Vad tror ni?

    Jag såg dokumentären om Marc Emery och den gav mig mycket motivation och idéer!

    Flera bra idéer?

    Ja, Ovegrow går väl också vidare, tusan vad här ska “tappas” frön!

    (Lebowski tar en slur white russian och känner sig nöjd) 😆

    replied 15 years, 11 months ago 13 Members · 47 Replies
  • 47 Replies
  • donkey

    Member
    2008-01-18 at 18:08

    Det var dålig respons på bra ideér :P Tycker det låter som en grym idé med en fröbank. Finns ju liknande saker i Danmark så det är absolut något vi borde ta efter här. Strains för det nordiska klimatet (Frön till nordiska parakiter =), typ olika autoblommande korsningar osv. Men någon swecan offical seedbank lär det väl aldrig bli tal om 8) Det krävs nog endå att man har vissa “kända” breeders som kan erbjuda ett basutbud så man vet att man får riktiga frön…. Hmm .. tycker det var en grym idé iaf. En tidning vore ju ett utmärkt sätt att sprida kunskap om cannabis, och ifall man är ett gäng någorlunda skrivkunniga personer så skulle man lätt kunna knåpa ihop lite artiklar om odling, nyheter, andra länders inställning till cannabis and so on… Keep it coming :hippie:

    Mvh

  • selk

    Member
    2008-01-18 at 19:41

    Soft secrets finns ju på flera språk som både gratis PDF-tidning och papperstidning. http://www.softsecrets.nl/

    Kanske skulle man kunna hjälpa till att översätta den till svenska…

  • anybodysmoker

    Member
    2008-01-18 at 20:39

    Jag hade samma tankar som du för ett par år sedan och har arbetat utifrån det och tycker vi som tänker i dessa banor ska träffas och disktuera.

    Själv är jag klar med min vision om 2008 och vad vi kan göra för att ändra världen (iaf Sverige, måste ju börja nånstans). Just cannabis legalisering var det jag började kämpa för, och när jag rotade djupare i historien så märkte jag att det är inte bara cannabis som måste bli lagligt, hela samhället har tagit en sväng emot något vi alla skulle frukta: George Orwells 1984.

    Det där med tidning är intressant, och jag har även lite idéer där. Tror dock vi behöver träffas och disktuera mer person till person.

    Och om några grisar smyger sig in, välkomna för om jag skulle åka fast så ger dem mig gratis frisparkar till att börja riva systemet ifrån insidan. Jag skulle aldrig blir martyr av egen vilja men om samhället vill sätta fast mig på ngt sätt så kommer dem få mer problem än vad jag någonsin kan få – dem skulle aldrig låtit mig finna mig själv ifrån första början ;).

    Men idén du har är grymt grymt bra lebowski!

    Allting handlar om att ta tag i det och utveckla det, och jag kommer kanske kunna fixa detta vid sommarens slut. Och ja, 2008 kommer bli året vi tittar tillbaks på som året då det vände :D

  • donkey

    Member
    2008-01-18 at 21:17

    Se där, nu har även anybodysmoker hittat denna tråd, about time 8) Visst är det så att det är mer än cannabisfrågor som måste ändras. Men det är alltid en början, och det är ju något som alla vi som hänger här har gemensamt. Någonting måste göras, och det är hög tid att ta tag i saken. Vi kommer aldrig att uppnå förändring med att bara sitta och planera vad som “borde” göras. Det finns ju uppenbarligen personer här som har ideér och visioner om hur man ska gå tillväga för att uppnå förändring i detta galna samhälle…så varför inte göra något åt saken!

    Mvh :hemp:

  • reaper

    Member
    2008-01-19 at 12:38

    Ja varför inte?..
    jusst det där med att träffas låter ju jätte bekvämt men kanske inte precis går i en handvändning då säkert avstånden kan vara ganska stora mellan oss.
    så varför inte diskutera här? swecan’s forum är ju presis som gjort för att man ska kunna diskutera sånna här saker med likasinnade.
    det där med en svensk cannabis tidning tycker jag låter intresant och skulle nog kunna tänka mig att prenumiera på något sånt om det fanns (skulle nog det flästa här i o försig)
    det jag vill komma till är alltså att jag tror att en tidning kan vara mycket marknads värt men kan nog lätt bli ett fjasko om man inte orkar driva projektet med järn hand.
    därför vore det kanske vättigt att skriva ihop lite pilot tidningar och sedan släppa dom gratis tex här på swecan, för att först och främst se om det blir något intresse för den och sen också se att vi har tillräckligt med vilja för att driva igenom ett sådant projekt.
    dessutom värvar man nog ganska mycket läsare genom att släppa den på ett sånt här ganska poppulärt forum med rätt anda ifrån början..

  • lebowski

    Member
    2008-01-20 at 10:13

    @Selk wrote:

    Soft secrets finns ju på flera språk som både gratis PDF-tidning och papperstidning. http://www.softsecrets.nl/

    Kanske skulle man kunna hjälpa till att översätta den till svenska…

    Ja, det är en bra idé med en svensk översättning, men det hade varit bra med en helsvensk tidning då den politiska situationen är annorlunda än i UK och NL.

  • lebowski

    Member
    2008-01-20 at 10:16

    Tack! Jag visste att Anybodysmoker skulle vara på! Dags för en bokstavligt oberoende liberal tidning där alla åsikter är välkomna… funderade lite på eventuellt innehåll. Om bara låt säga 20-30 av Swecans 8000 användare skriver en artikel så har vi ju en tidning :D Spottar härmed ur mig lite idéer om en tidning.. Vad tycker ni?

    – Vad ska tidningen isåfall heta? (+logotype?)

    – Ledare

    – Notiser

    – Nyheter och kommentarer om dessa (som en motvikt till den vanliga pressen som bara skriver ”dödsknark”.)

    – Reportage, varför inte berätta om t.ex Overgrow, eller nyårsprojektet med cannabisbladet på tornet som det också finns en tråd om?

    – Test av olika rullpapper?

    – Recensioner av olika strains, t.ex hur de är att odla, röka, fungerar som medicinsk användning. Det borde ju finnas massor med folk på Swecan som har att tycka till och kan -skriva om det!

    – Recept

    – En ordlista eller ett kåseri om cannabisjargong hade varit festligt.

    – Guider, t.ex. att komma igång med odling, hur man rullar, gör en egen bong, hur man argumenterar, kreativ odling; t.ex om att odla i gropar, tunnor, datorlådor etc.

    – Musik (Det hade varit fett med en intervju med Ri-Fa eller Timbuktu)

    – En avdelning tillägnad medicinsk cannabis. Varför inte försöka göra en intervju med någon som använder medicinsk marijuana? (kanske killen på medicinskmarijuana.com är på?)

    – Resereportage; Amsterdam test av coffeshops, Framställning av fin svensk cannabis etc..

    – Nya produkter

    – En utvikningsbild på en fin planta, med kommentar om strain etc.

    – Serier (det finns ju en tråd om detta)

    Vi hade ju kunnat arbeta tillsammans online, har för mig att Google har en gratistjänst för det, annars kan man ju kommunicera och samla ihop artiklar via e-mail, t.ex. gmail som har ganska stora utrymmen så man kan skicka dokument mellan varandra och sen sätter en person ihop det i InDesign eller liknande? Någom som är bra på DTP program?

  • reaper

    Member
    2008-01-20 at 13:36

    ooo det var många bra och intresanta punkter
    frågan är hur många sådana punkter man kan ha med i varje nummer.
    då kommer vi ju direckt till frågan hur många sidor ungefär ska varje tidning innehållla?
    hmm tog en titt på en illustreradvetenskaps tidning som jag brukar tycka är lagom tjok att trycka sig igenom.. blev lite förvånad när jag så det sissta sidnummret (91 sidor) 😯

    logotype? .. hehe jag vet att domän namnet redan är upptaget av aftonbladet men annar vore ju AfroBladet ganska passande 8)

    Utviknigs bilder på plantor?.. defenetivt! och då kanshe också en mindre intervju med odlaren skulle sitta fint

  • lebowski

    Member
    2008-01-20 at 14:28

    Vad sägs om den här framsidan?

    Man skulle ju kunna skicka dem / själv placera ut tryckta exemplar i bibliotek, men jag vet inte hur regelverket kring det ser ut, någon som vet?

  • weedloco

    Member
    2008-01-20 at 15:01

    Riktigt bra initiativ och snyggt första utdrag på framsida Lebowski 😉
    Jag är riktigt sugen på att “smutsa ner händerna” så nu tycker jag vi försöker se till att få till nånting här!

  • undercoverhippie

    Member
    2008-01-20 at 15:43

    Säger som föregående, bra initiativ. Det börjar bli dags att cannabisälskare från alla samhällsklasser vågar resa sig, göra revolt, kräva.

    Om vi alla skulle stå för vårat bruk och kräva vår rätt att bruka cannabis, så finns det inte en chans att dem skulle kunna hålla emot under en längre tid. Visst skulle många kanske bli fängslade, förlora våra jobb osv men vi skulle garanterat inte förlora vår stolthet. Detta är ju bara ett drömscenario, kommer aldrig ske.

    Att smussla och smyga med sitt rökande och sedan gråta över att det är olagligt, det är rätt pinsamt egentligen.

    Rök din gås var du vill, när du vill och hur du vill. Tveka inte att sätta dig på en sten i city och tända en. Valet är ens eget, trygghet eller stolthet.

    Skall dem ha råd att fängsla oss alla? Plocka bort 100 000? människor? Vad skulle folk runtomkring tänka när den trevlige och samhällsnyttige Janne, VD för Blahabla AB blir inlåst, när den glada kassörskan Anna i lokala butiken likaså blir inlåst and so on.

    I stort sett dem enda som står för sitt rökande i dag är människor som “skiter i” för mycket, människor som inte gör någon nytta för samhället.

    Martin Luther King Jr.

    Den som bryter mot en orättfärdig lag måste göra det öppet, kärleksfullt och med bredvillighet att acceptera straffet

    Feghet ställer frågan: Är det tryggt? Bekvämlighet ställer frågan: Är det artigt? Fåfängan ställer frågan: Är det populärt? Men samvetet ställer frågan: Är det rätt? Och det kommer en punkt när man måste inta en position som varken är trygg, artig eller populär; man intar den för att ens samvete säger att det är rätt.

  • reaper

    Member
    2008-01-20 at 17:47

    Vad sägs om den här framsidan?

    Man skulle ju kunna skicka dem / själv placera ut tryckta exemplar i bibliotek, men jag vet inte hur regelverket kring det ser ut, någon som vet?

    mm den var ju rätt sjysst men tycker nog ändå att man ska göra iordning ett flertal försätts sidor så man har lite och välja mellan, sammt att man får ett bredare perspecktiv på hur tidningen ska utformas där efter (första intrycket är ju väldigt vicktigt liksom)
    jag ska försöka pilla ihop ett förslag jag också när jag är lite mer klar i hvudet (så himla förkyld)
    det blir nog nångång i veckan.

    appropå det här med att ställa in tidningen på ett bibliotek.. Jo nu var det så här att jag råkade ha en ganska nära bekant att fråga om den här saken (en ricktig bibliotikarie)
    och hon sa det att för att en tidning ska få vara på ett bibliotek i någon av hyllorna så måste den först bli godkänd utav avdelnings ansvarie (vilket någon av alla biblotikarierna på biblioteket är)
    så för att få in sin tidning bör man nog först gå till receptionen och fråga efter den ansvarige för den avdelningen man nu vill fåin tidningen på, och sedan via henne/honnom be om att få ställa in den i en hylla
    det är då också mycket bra att ha med sig ett tidnings ex då biblotikaren gärna vill granska tidningen eftersom statliga bibliotek inte får släppa ut vilken information som helst.
    i vårat fall kommer dom förmodligen också att behålla tidningen en längre tid för att diskutera igenom beslutet med sina kolegor på morgon mötet

  • donkey

    Member
    2008-01-21 at 11:33

    Härligt lebowski, bra att någon tar tag i saken :P Några 90 sidor tror jag är att sikta lite högt, man kanske skulle fokusera på att göra 5-6 riktigt bra reportage istället, kvalitet istället för kvantitet 8) Det kanske rent av finns någon häromkring med journalist bakgrund som har lust att skriva lite, eller åtminstone se över själva upplägget på reportagen och redigera innan man trycker ut dom. Det är ju viktigt att blir riktigt gjort, rubrik, ingress, brödtext underubriker and so on. Ifall det blir seriöst och vi kan få tidningarna utplacerad på olika bibliotek runtom så kanske det finns ett intresse från svenska growshops att ha reklam i tidningarna, men det är nog en bit bort…..hmmm…

    Mvh

  • reaper

    Member
    2008-01-21 at 12:33

    angående fröbanken… jag har funderat lite kring det hela och är väldigt sugen.
    men det poppade upp väldigt många frågor.
    nu förutsätter vi såklart att jag inte har nåt nåt att dölja vilket jag naturligtvis inte har…
    för det första så måste man ta ut en ganska stor del av priset till sig själv eftersom det kommer att ta mycket tid att t.ex uppdatera en hemsida varje dag, skicka frön, organisera och flytta pengar. så frågan om det här blir en heltidstjänst.och om det blir det kan man slå ihop det med tidningen då? faktiskt gå så långt som att ha 2 st heltidare som ordnar och pular med allt kanske tom en mindre lokal för ändamålet.. då kan man ju faktiskt få en del av pengarna som dom som jobbar med det här behöver för att gå runt komma från t.ex gruppköp av odlingsmateriel och dylikt. låt säga att si och så många laddar ned pdf:en och det kanske to. finns en efterfrågan på en pappers dito så kan man ju börja sälja annonser för att finansiera det hela. finns det potentiella kunder så finns det nog företag som är villiga att köpa annonsplats

    en annan fråga är anonymiteten hos säljarna respektive köparna.
    man kan ju t.ex gradera fröna efter betyg satta av köparna eller trovärdigheten hos säljaren.men jag undrar om polisen kan begära utdrag ur ens listor över köpare och säljare och hur man kan jobba runt det hela med sekretesser av olika slag.

    hur löser man det hela med ångerätt. går ju att lösa med nåt slags avtal(enkel “ja jag accepterar avtalet” knapp)
    hur som helst det tål absolut att tänkas på.

  • snoris

    Member
    2008-01-21 at 12:42

    @Lebowski wrote:

    Vad sägs om den här framsidan?

    Såg riktigt skön ut tycker jag! :D

Page 1 of 4

Log in to reply.