Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Odlingsplatsen – design & konstruktion Stealth box + Flogro 500 försök, idéer och tips mottages :)

  • Stealth box + Flogro 500 försök, idéer och tips mottages :)

    Posted by stealthy on 2010-04-12 at 11:08

    Tjo alles,

    Nu har jag suttit och läst gneom olika trådar, allt från Panthers sepestora ordling till Sinsemillans mästerverk..

    Så, jag har nu funderat, men vet inte om jag är HEEELT galet ute nu.
    (bifogar bild)

    Den är INTE vacker, jag vet, utan mer om jag har tänkt rätt med utrymme och HPS och shit.. Bilden är mest för min egen del just nu för att få lite idéer om allt..

    Vad tror ni?

    Såga mig eller hylla mig, säg vad som är fel, om jag ska tänka på ngt annat, byta lampor osv?

    // stealthy

    replied 13 years, 11 months ago 5 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • thomtefar

    Member
    2010-04-13 at 08:11

    Bara bra fortsätt och bygg så kan vi komma med kommentarer!!!!!!

  • pink

    Member
    2010-04-13 at 18:12

    @stealthy wrote:

    Tjo alles,

    Nu har jag suttit och läst gneom olika trådar, allt från Panthers sepestora ordling till Sinsemillans mästerverk..

    Så, jag har nu funderat, men vet inte om jag är HEEELT galet ute nu.
    (bifogar bild)

    Den är INTE vacker, jag vet, utan mer om jag har tänkt rätt med utrymme och HPS och shit.. Bilden är mest för min egen del just nu för att få lite idéer om allt..

    Vad tror ni?

    Såga mig eller hylla mig, säg vad som är fel, om jag ska tänka på ngt annat, byta lampor osv?

    // stealthy

    Har byggt likande; men då med min LE 200w. I denna setup skulle jag ta en kanalfläck, och via en EL-regulator, trimmar ner varvtalet samt till sist sätta ett kolfilter. Klar att användas som blomlåda! 😉

  • stealthy

    Member
    2010-04-14 at 07:16

    Glimrande, det där var verkligen en smart sak, men får skiten plats, det är det jag tänkt på.

    150W HPS, kolfilter, fläktar osv.. ;)

    Så, nu e min fundering att kanske ja ska köra på en LED odling, för att få ner värmen, utrymmet osv.
    Är ju inte direkt storskaligt detta skall bli :)

    Inputs på detta?

    // merQrie

  • reaper

    Member
    2010-05-07 at 14:53

    Blir det inte väldigt trångt om du skall ha en FloGro 500 (de är 29-30 cm höga) plus lampa, reflektor, slangar osv – blir ju inte så mycket yta att odla på. Kanalfläkt och kolfilter kan du ha utanför boxen, men de andra måste du ju ha i själva boxen. Jag som tycker att det är trångt som fan i min box och den är ändå över 2 meter hög. :)

    Du ska ju iofs sköra Scrog, men jag är ändå tveksam till FloGro-baljan då den tar en massa onödig plats. =)

  • stealthy

    Member
    2010-05-08 at 09:31

    @BlazeIt wrote:

    Blir det inte väldigt trångt om du skall ha en FloGro 500 (de är 29-30 cm höga) plus lampa, reflektor, slangar osv – blir ju inte så mycket yta att odla på. Kanalfläkt och kolfilter kan du ha utanför boxen, men de andra måste du ju ha i själva boxen. Jag som tycker att det är trångt som fan i min box och den är ändå över 2 meter hög. :)

    Du ska ju iofs sköra Scrog, men jag är ändå tveksam till FloGro-baljan då den tar en massa onödig plats. =)

    Jo, jag har börjat planera om lite, men om jag kör led så behöver jag inte kanalflkten, kan köpa jonisator för lukten ist för kolfilter, mycket mindre plats och pris..

    // Stealthy

  • wayne

    Member
    2010-05-08 at 10:30

    Ett NFT-system behöver inte vara högre än tio centimeter.

  • stealthy

    Member
    2010-05-08 at 15:54

    @Wayne wrote:

    Ett NFT-system behöver inte vara högre än tio centimeter.

    Hmm sant det, vilket kan du rekommendera då?
    // stealthy

  • wayne

    Member
    2010-05-08 at 17:01

    Köp bara en plastlåda alt. svetsa en som går in i din låda och fäst en skiva som är en bit kortare än själva lådan i ena kortsidan och längs med långsidorna. Och så borrar du hål för vattenrinningen i mitten på kortsidan där skivan sitter fast i lådan. Det finns beskrivningar i forumet, titta i Hydrodelen om du inte finner något här.
    I ditt fall är det nog bäst att bygga själv, du behöver ju bara en vattentät låda med en skiva där vattnet rinner över skivan och ner i lådan igen. Och så täcker du allt med något för att ge rötterna mörker.
    Kolla annars icmag.com för NFThemmabyggen.

    Du behöver lådan, skivan, täckmaterial en pump och en kort bit slang till pumpen. Och så helst en matta som sprider vätan jämtn och ger rötterna något att fästa sig i. Du kan låta plantorna stå i rockwool t.ex. Du kan behöva en syrepump och syresten också men man kan ju låta vattenpumpen gå hela tiden så bör vattnet hållas syresatt ändå. Bygger du själv så får du nog anpassa dig lite… Rötterna tar ju plats och täpper till senare vilket kanske gör det nödvändigt med lite luftbubblor under skivan för att få ordentlig rörelse i vattnet.

    Edit: Det minsta NFTsystem jag sett till försäljning låg på 20 liter. Ju mer vatten desto mindre skötsel, lättare att hålla pH osv samt mindre risk för strul. Jag skulle siktat på minst 20.

  • stealthy

    Member
    2010-05-09 at 07:58

    @Wayne wrote:

    Köp bara en plastlåda alt. svetsa en som går in i din låda och fäst en skiva som är en bit kortare än själva lådan i ena kortsidan och längs med långsidorna. Och så borrar du hål för vattenrinningen i mitten på kortsidan där skivan sitter fast i lådan. Det finns beskrivningar i forumet, titta i Hydrodelen om du inte finner något här.
    I ditt fall är det nog bäst att bygga själv, du behöver ju bara en vattentät låda med en skiva där vattnet rinner över skivan och ner i lådan igen. Och så täcker du allt med något för att ge rötterna mörker.
    Kolla annars icmag.com för NFThemmabyggen.

    Du behöver lådan, skivan, täckmaterial en pump och en kort bit slang till pumpen. Och så helst en matta som sprider vätan jämtn och ger rötterna något att fästa sig i. Du kan låta plantorna stå i rockwool t.ex. Du kan behöva en syrepump och syresten också men man kan ju låta vattenpumpen gå hela tiden så bör vattnet hållas syresatt ändå. Bygger du själv så får du nog anpassa dig lite… Rötterna tar ju plats och täpper till senare vilket kanske gör det nödvändigt med lite luftbubblor under skivan för att få ordentlig rörelse i vattnet.

    Edit: Det minsta NFTsystem jag sett till försäljning låg på 20 liter. Ju mer vatten desto mindre skötsel, lättare att hålla pH osv samt mindre risk för strul. Jag skulle siktat på minst 20.

    Hoppla, tack för det uttömmande svaret, det var ngt att tänka på faktiskt,
    det låter ju faktiskt som det bästa jag skulle kunna köra då kanske..
    ska se över icmag med, har sutttit där ett bra ag nu men inte för at leta NTF ;)

    tack igen, lev väl..

    // Stealthy

  • wayne

    Member
    2010-05-09 at 20:39

    Ja, jag tycker att NFTs största fördel är att man tillåts ha en rätt låg “krukhöjd”.
    Du skulle i och för sig kanske kunna bygga en låg bubblare också, skulle vara kul att se. Men en låg NFT kan man få helt tyst.

  • stealthy

    Member
    2010-05-10 at 07:21

    @Wayne wrote:

    Ja, jag tycker att NFTs största fördel är att man tillåts ha en rätt låg “krukhöjd”.
    Du skulle i och för sig kanske kunna bygga en låg bubblare också, skulle vara kul att se. Men en låg NFT kan man få helt tyst.

    Aa, jag har suttit och tittat fram och åter,
    och här är ju en rätt ok grund att bygga efter..
    http://www.swedish-growsystems.se/se/art/nutriculture-grotank-205.php

    Sedan har en del klagat på att det porlar i NTF, men ha en tvättsvamp under vattnet eller så borde ju dra ner ljudet totalt..

    jag e osäker på vad jag sak göra, men NTF verkar ju vara en nice deal..

    // Stealthy

  • wayne

    Member
    2010-05-10 at 15:26

    Jag har kört lite NFT (i en färdig setup) och den var knäpptyst. Det porlade ingenting men har man för hög höjd/lite vatten eller för hög fart på pumpen så kan det ju porla, men det borde gå att lösa i de flesta fall. Jag vet inte om jag skulle vilja ha en tvättsvamp i näringslösningen, så lite grogrund för alger som möjligt tänker jag… Men det går säkert bra.

  • stealthy

    Member
    2010-05-10 at 17:01

    @Wayne wrote:

    Jag har kört lite NFT (i en färdig setup) och den var knäpptyst. Det porlade ingenting men har man för hög höjd/lite vatten eller för hög fart på pumpen så kan det ju porla, men det borde gå att lösa i de flesta fall. Jag vet inte om jag skulle vilja ha en tvättsvamp i näringslösningen, så lite grogrund för alger som möjligt tänker jag… Men det går säkert bra.

    hmm där sa du en sak, det tänkte jag faktiskt inte på..
    fan tack för all feedback.. Vad kör du nu da?

    //Stealthy

  • reaper

    Member
    2010-05-27 at 00:59

    http://www.youtube.com/watch?v=pmvtpwm-JXs&feature=related

    Riktig intressant video han inspirerade mig totalt

    dock 24 delar av videon.

Log in to reply.