• evilganja

    Member
    2005-03-07 at 21:29

    http://www.sagewisdom.org/splendens.html

    Bland andra impecta säljer fröer till denna praktfulla blomma! 40 frön för 13:-
    Brukar gå att köpa blommande så kallade “prakt salvia” lite varstans.

  • Trestor

    Member
    2005-03-09 at 01:23

    EvilGanja: Fortsätt i den här tråden, men håll er till reglerna. Endast odling!

  • evilganja

    Member
    2005-03-09 at 12:07

    Trestor: Nu har jag lusläst reglerna, sorry för övertrampet. :(

    …men nu över till lite fler bilder, för det är ju alltid kul. :D

    Först en bild jag tog i dag. De största bladen har växt ca: 1cm på längde sedan i går kväll. (på salviorna). Mina pereskiopsis är lite taniga för att de har levt i för små krukor.

    Översiktsbild:

    Mystisk kaktus stulen från Cyperns fauna. Växer snabbare än pereskiopsisarna(var. spathulata) jag har. Någon som har tips på ID? Försöker ympa lite på dem så snart får vi se vad det blir av det.

    Den mystiska kaktusmamman:

    Nyfödda Lophopora Diffusa:

    4 veckor gamla Trichocereus peruvianus:

    5 veckor gamla Lophophora Williamsii(var. cristata):

    Det var allt för den här gången. Fortsätter att uppdatera denna tråd kontiunuerligt i väntan på att mitt CB-growroom ska bli klart!

    Peace out… :P

  • lays

    Member
    2005-03-14 at 15:55

    wow 😯 vad finnt det går för kaktusarna…mina är 1 år gamla o är lika små som dina..kanske dom stannar i växten 8)

    mycket fint iaf, ser fram emot mera biler framöver…

  • evilganja

    Member
    2005-03-16 at 19:05

    Här kommer en nytagen halvdålig bild på mina Salvior. Växer så det knakar!

    De ska toppas snart, och en av dem håller jag på att vänja vid lägre luftfuktighet, fungerar hyfsat. Bara man sprayar den en gång om dagen..

    En översiktsibild: Tomater en våning ner.

    Kaktusar: Lophophora W. till vänster och L. Diffusa till höger. Jag tycker “diffusan” ser ut som någon trichocereus i växtsättet, annars växer de jävligt diffust. 😆 Tror jag fått fel frön, jaja… :pleased:

  • evilganja

    Member
    2005-03-16 at 19:06

    @lays wrote:

    wow 😯 vad finnt det går för kaktusarna…mina är 1 år gamla o är lika små som dina..kanske dom stannar i växten 8)

    mycket fint iaf, ser fram emot mera biler framöver…

    Verkar som om mina också stannat i växten. Några som jag har ympat har dock blivit dubbelt så stora som de på bilden. :D

  • evilganja

    Member
    2005-03-31 at 12:28

    Här kommer en liten uppdatering. Hade tänkt vänta på min nya digitalkamera, men den kom inte i dag så jag tog ett par med videokameran.

    Salviamammorna: Dessa har toppats 2 ggr och växer runt 1 cm per dygn. Det verkar som om de klarar direkt soljus om RH ligger runt 100%.

    Sypriotisk räcerkaktus: En ympad Lophophora har växt fast och börjat ta fart! Ungefär dubbelt så stor som sina icke ympade syskon efter ~3 veckor.

  • Torso

    Member
    2005-04-04 at 23:35

    Ser underbart ut. Har själv en liten Lophophora Williamsii bebis.
    Man kan väl säga att jag adopterade henne när hon va ett år gammal
    ungefär men eftersom tiden springer iväg så har hon hunnit bli 5år snart,
    har inte haft henne sen födseln men känns som min alldeles egna ändå. :)

  • evilganja

    Member
    2005-04-14 at 20:09

    I går ympade jag en williamsi och i dag lekte jag med min nya kamera. Enjoy! :D

  • reaper

    Member
    2005-04-15 at 06:04

    Snyggt EG..

    Tänkte fråga om du var säker på att den cypriotiska växten var en kaktus..
    annars så går det tyvärr inte att ympa in andra växter av släktet cactaceae på dom..men det var ju löst iom att det verkar fungera. ;)
    Hittade denna bild och du verkar ha hittat en opuntia..[vilka fö fyngerar väldigt bra att ympa på.]
    http://www.cactaceae.be/fotos/Opuntiasubulata.jpg

    Tyvärr, så måste jag nog säga att om du köpt Lophophora w var. cristata http://www.mushmush.nl/images/gallery/cacti/lophophora_williamsii_cristata_crest_20041009235242.jpg

    Så har du nog blivit lurad..då cristata är en mutering och således inte går att få ifrån frön på det viset även om det finns en risk att dom innehåller vissa anlag för att bli sk. crests.
    Sen så ser alla nyfödda kaktusar nästan identiska ut…men särdragen kommer, dom kommer..

    Må bäst…

  • reaper

    Member
    2005-04-15 at 07:27

    Här kommer en länk med lyckade grafts med samma cactus som du hittade på cypern och just lophophora.

    http://www.cactus-art.biz/technics/Grafting_on_Opuntia_spp_Your_prsonal_experience/Mike/Mike.htm

    Må bäst…

  • evilganja

    Member
    2005-04-15 at 08:16

    Schyst stoneroller! Ja, det verkar onekligen vara en Opuntia… tack för bilderna!
    Från början hade jag inte en susning om att det var en kaktus, men graften verkar ju ta så… :)
    Dock så mörknar de små och växer låååångsamt. Den sista bilden (macrot) visar en wille på en Pereskiopsis spathulata, den är ju onekligen populärast att använda som rotstock och nu har jag fått en del rotade att leka med så det blir den jag kommer att använda främst framöver.

    …precis som du säger så kommer mina frön från en Cristata varför det sannolikt kommer att bli någon missbildad liten kaktus av de 100 frön jag planterade. Tydligen ska den typen av “defekt” visa sig ganska snart efter man ympat den och det är en sådan lirare jag är ute efter. :)

    Här kommer en bild på en stamympad wille på en Opuntia. Den ser inte ut att stormtrivas, men den lever.

  • reaper

    Member
    2005-04-15 at 08:21

    Snygg den oxå.. :)
    Cristata fröna kommer nog att resultera i “vanliga” williamsii´s med en viss genetisk procent att kunna bli en cristata..den är dock liten men betydligt större än för “vanliga” williamsii´s.

    Må bäst…

  • evilganja

    Member
    2005-04-15 at 12:19

    Hoppas på en i alla fall. Den växer ju så grymt… :D

  • evilganja

    Member
    2005-09-28 at 13:21

    En liten uppdatering är på sin plats. Mina ympade lophisar fick svampinfektioner och endast en lever ännu :(. Men på skoj ympade jag en Trichocereus på en spathulata och här är resultatet efter en månad:

    Mina Salvia D. växer så jag knappt vet var jag ska göra av dem. De har stått i ett västerfönster i sommar och nu står de och får lite frisk luft på altanen:

    Salviorna växer som ogräs och jag har redan tagit en massa sticklingar varav en faktiskt fortfarande lever utplanterad i Stockholm, trots nätter nedåt -3 och frost! 😯 Ska ta ett kort på den när jag har vägarna förbi. :)

Page 2 of 3

Log in to reply.