• Salvia och kaktus Nya bilder 0928!

    Posted by evilganja on 2005-02-20 at 23:28

    Tänkte att jag skulle lägga upp en bild på mina salvia Divinorum och pereskiopsis som växer i ett miniväxthus från IKEA. :D

    replied 18 years, 7 months ago 5 Members · 33 Replies
  • 33 Replies
  • lays

    Member
    2005-02-24 at 19:12

    trevligt trevlig…har ett sådant växthus jag med, gillar det dock inte när det har svårt o hålla väremn..posta gärna lite mera bilder i olika vinklar…

  • evilganja

    Member
    2005-02-26 at 16:00

    Tog lite nya bilder i dag. Måste verkligen skaffa mig en digitalkamera, videokameran är svår att få bra stillbilder med…

    De växer på bra i alla fall! :)

  • lays

    Member
    2005-02-27 at 12:41

    super nice super nice..ska ha min stora odlar dag idag jag :D nu ska allt ner..meloner jordgubbar tomater osv osv osv…bilder kommer under våren (om man får tag i en kamera)

  • evilganja

    Member
    2005-02-27 at 13:15

    Håller också på med diverse omplanteringar och sådant i dag. :) Har tagit sticklingar från en övervintrad chiliplanta som ska få växa till sig innan utplantering. Har också ympat lite kaktusar och annat. Vad annat kan man syssla med när det är snöstorm utomhus. 😆

  • lays

    Member
    2005-02-27 at 18:14

    hmm, det där med ympning verkar intressant, kanske ska utsätta mina små kaktusar för lite expriment 😈

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 17:39

    Jag har köpt mig ett större växthus… Lätt att hålla hög luftfuktighet i och salviorna älskar det! :D

  • reaper

    Member
    2005-03-07 at 18:02

    Snyggt snyggt..Har själv funderat på att inhadla ett likande.

    Må bäst…

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 18:07

    @stonErollEr wrote:

    Snyggt snyggt..Har själv funderat på att inhadla ett likande.

    Må bäst…

    Jag kan bara rekomendera det. Står stadigt och känns gediget, plasten är riktigt tjock så den lär isolera bra om man vill ha växthuset utomhus på hösten… av någon anledning. :)

  • reaper

    Member
    2005-03-07 at 18:09

    Vars hittar man frön till salvia ?

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 18:19

    @Enoddlar wrote:

    Vars hittar man frön till salvia ?

    Finns lite här och var, men räkna med 250-300:- /frö. Salvian sätter väldigt sällan fröer och när den väl gör det så är det endast 2-5% av alla frön som gror. Det enda vettiga sättet att erhålla salvia divinorum är via sticklingar.

    Salvia Splendens finns dock som frö, men den har inte samma psykotropiska egenskaper.

  • reaper

    Member
    2005-03-07 at 19:24

    Salvia Divinorum finns inte att köpa frön av..och det finns inga som helst dokumenterade fall av saliva divinorum som blommat under artificiella förhållanden.
    Salvia reproducerar sig via rotskott och sticklingar som skjuter iväg ifrån moder-plantan thats why..

    Må bäst…

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 20:49

    @stonErollEr wrote:

    Salvia Divinorum finns inte att köpa frön av..och det finns inga som helst dokumenterade fall av saliva divinorum som blommat under artificiella förhållanden.
    Salvia reproducerar sig via rotskott och sticklingar som skjuter iväg ifrån moder-plantan thats why..

    Må bäst…

    Det var en tomte som ruserade på shroomery för en tid sedan som bjöd ut Diviners sage frön för ca: $20 /st. Hur han fått tag på dem vet jag inte, men den snubben har fixat bilder till erowid.org på Divinorum frönr. Nu var detta ett tag sedan, men som sagt, frön till salvia D. bör ses som ett samlar kuriositum och ingenting man “sår”.

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 20:54

    @stonErollEr wrote:

    finns inga som helst dokumenterade fall av saliva divinorum som blommat under artificiella förhållanden.
    Må bäst…

    Salvia blommar mer än gärna, när dagarna blir kortare framåt hösten så skjuter det ut blommor. Ganska vackra faktiskt.

  • reaper

    Member
    2005-03-07 at 20:56

    Mjo..det finns flera som utgett sig för att ha dessa frön..men det har inte varit det.
    Och jag vet att det är så då jag är relativt aktiv på shroomerys forum oxå..specifikt deras svampodlar-forum samt The ethnobotanicalgarden forumet. ;)
    [dessutom en uppsjö andra forum..sedan ett bra tag tillbax.]

    Och jag gissar att det är det sistnämnda som du refererar till…
    stonErollEr1 heter jag där BTW..

    Må bäst…

  • evilganja

    Member
    2005-03-07 at 21:16

    Jo, man kan ju förstå att det finns folk som bluffar med att de har fröer till Divinorum och som säljer dessa dyrt till någon stackare som inte fattar att han blir blåst. Man kan ju förstå ett sådant scenario; person A tar ett gäng små kaktusfröer eller något annat smått och kör dessa i micron så de dör, säljer sedan dessa skitdyrt som Divinorum frön till person B, som förgäves försöker gro dessa och inte får upp något eftersom det är så låg grobarhet. Fin affärsverksamhet.. 😆

    Jag skulle a l d r i g köpa påstådda divinorum-frön, det är en sak som är säker. :) Om man köper sticklingar med stamtavla så vet man vilken strain man får dessutom… Ska nog göra ett inköp snart på någon inhemsk hawaiiansk strain. ❗

Page 1 of 3

Log in to reply.