Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Räcker 180cm för en planta?

  • Räcker 180cm för en planta?

    Posted by h on 2011-10-04 at 17:20

    Bara generell fråga.

    Räcker 180cm i höjd för en planta utan att använda några metoder för att hålla nere längden med ett cooltube set?

    Eller skulle 2m behövas?

    replied 12 years, 7 months ago 7 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • palm

    Member
    2011-10-04 at 17:41

    olika strains och krukstorleken kan du spela med.
    mindre kruka = mindre planta.

  • hazegrower

    Member
    2011-10-04 at 17:41

    beror ju på strain val även hur länge du skall vegga den/dem.
    Men en indica dominant strain med 3-4veckors vegg tid borde funka.

    Ha som tanke att dom blir dubbelt så höga än var dom var i vegg, när dom e färdiga, minst. Annars är scrog/sog en väldigt rolig teknik.

    Mvh Haze

  • h

    Member
    2011-10-04 at 20:17

    jag har funderat på SOG, men det verkar som att mycket av generna spelar stor roll, samt krukorna, upplevde att mina Vanilla Kush kloner i relativt stor kruka inte fick några förgreningar alls.

    har övervägt SOG en längre period, men känner mig lite osäker bara.

  • iamthemoon

    Member
    2011-10-05 at 03:17

    Svar: Ja, du har ju sett folk odla i datorchassin? Du behöver ju inte vegga så satans länge, då klarar du dej med 180.

  • hazegrower

    Member
    2011-10-05 at 07:56

    @Hövdingen wrote:

    jag har funderat på SOG, men det verkar som att mycket av generna spelar stor roll, samt krukorna, upplevde att mina Vanilla Kush kloner i relativt stor kruka inte fick några förgreningar alls.

    har övervägt SOG en längre period, men känner mig lite osäker bara.

    Senaste gången jag körde scrog använde jag mig utav strainen Moby dick (Haze x white widow) Indica dominant, grymt bra grenutväckling och även rekommenderad till just scrog. Körde denna i smart pot på 7,5L, gold label näring, mycket boost av rootjucie som verkligen hjälper tillväxten på plantan, inte sätt sådan snabb utveckling på någon av mina tidigare odlingar.
    Det gäller att hitta en bra strain som kan anpassa sig till odlarens teknik, eller snarare odlaren får anpassa sig efter plantan egenskaper.

    I sog gäller de ju bara att binda “ut” grenarna som man får en jämn krona, toppa binda o lite sånt kul.
    Annars kan du låta dom växa vilt ett tag sedan supercropar du dem, blir ungefär som en sog, du får en jämn krona precis som i sog, även där kan de vara bra att binda ut grenar.

    Jag har kollat på din vanilla kush, de jag undrar är om du för veggade dom något? Jag har själv aldrig testat på mig kloner ännu men tänkt att göra inom kort.
    Hur uppförde sig modern till plantan, var hon likadan?
    Dock ser det förbannat coolt ut måste jag säga en enda stor monster bud hehe!

    Hoppas du kommer fram till rätt beslut, testa sog/scrog/supercrop något du kommer att älska!

    Mvh Haze

  • h

    Member
    2011-10-05 at 08:57

    @iamthemoon – Man vill ju vegga tillräckligt för att få ut grenar som ger mer än bara en 1g popcorn, men jag förstår vad du menar.

    @Hazegrower – de veggades endast någon vecka efter att de börjat utvecka rötter, för att få ett fint rotsystem i krukan. de omplanterades från 3,7L krukor till 5,7L samtidigt som de sattes i 12/12, tog ca 2 veckor innan de visade tecken på blomning och rötterna hade spridit sig fint i krukan under dessa två veckor. Mödrarna hade lite likhet med detta, då de var mer orienterade kring att utveckla en stark huvudstam och topcola, men kan vara svårt att avgöra då jag LSTade dessa.

    Ska läsa lite om SOG, SCROG och Supercroping lite till och försöka avgöra vad som borde vara bäst.

    Jag hade dock sett fram emot att kunna göra mig några moderplantor som jag tog kloner av som jag sen kunde låta växa fritt i tältet efter en ansenlig tid av vegg, utan någon metod.

    Men som det skrivits hittills så beror det på fler faktorer än vad jag tycker det borde, så som strain, kruka, avstånd till lampa osv…
    Får se hur det blir, vill inte känna att jag kan få slut på höjd sen bara, är trött på att ha en begränsad höjd.

  • n

    Member
    2011-10-05 at 10:14

    Jag skulle väl föreslå att du mäter vad du har (180 prick?) när du räknar med åtminstone 20 cm från lampan, vegga sen till ungefär halva höjden och slå i blom! Oavsett strain.

  • h

    Member
    2011-10-05 at 10:22

    Själva tältet kommer vara 180 högt, sen krukorna ca 30cm höga, lampan tar ca 40cm (med 20cm mellanrummet diträknat), så vegga plantorna tills de är ca 55cm höga, sen blomma efter det?

    Låter logiskt :)

    Tack

  • aztek

    Member
    2011-10-05 at 13:45

    @Hövdingen wrote:

    Själva tältet kommer vara 180 högt, sen krukorna ca 30cm höga, lampan tar ca 40cm (med 20cm mellanrummet diträknat), så vegga plantorna tills de är ca 55cm höga, sen vegga efter det?

    Låter logiskt :)

    Tack

    kanske inte? ;) blom brukar dock vara ett vettigt val i det läget :). som jag förstår att du menade :)

    Peace

  • h

    Member
    2011-10-05 at 13:58

    Haha, precis, blom.

    hövdingen wrote:
    Själva tältet kommer vara 180 högt, sen krukorna ca 30cm höga, lampan tar ca 40cm (med 20cm mellanrummet diträknat), så vegga plantorna tills de är ca 55cm höga, sen blomma efter det?

    Låter logiskt

    Tack

  • cthullu

    Member
    2011-10-05 at 14:59

    ta lite marginal, och ordentligt med marginal första gången du odlar en ny sort.
    Det kan skilja väldigt mycket på stretch mellan olika sorter.

  • n

    Member
    2011-10-06 at 02:17

    Jag antar att om man kör med lagom mycket fosfor i blom ska den inte stretcha så mycket, men det har ju med mängd vatten att göra också.
    Det är ju kvävet som stimulerar tillväxten (av bladmassa)så lite mindre kväve i blom hjälper nog en del också.

Log in to reply.