• Olika blomtid i nft? (GT424)

    Posted by jimspliff on 2011-01-19 at 11:04

    Mitt problem;
    Ursprungstanken var att placera 4 st Arjans Haze #3 tillsammans med 4 st K-train i mitt GT424 (nutriculture).
    En riktigt pigg sativa som kompliment till blytunga K-train. Småttingarna står redo med friska vita rötter utstickandes från kuberna.
    Sen slog det mig att blomtiden skilljer dem åt så pass mycket att jag tror att jag får problem?
    9 mot 11 veckor!
    Kommer jag få problem under K-trains sista veckor om jag inte får bort alla gamla haze rötter från spridarmattan och från indicans rötter? Jag vet ju hur trasligt det blir under locket, och att särskillja blir svårt…
    Några erfarenheter??

    replied 13 years, 3 months ago 3 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • Anonymous

    Guest
    2011-01-19 at 11:41

    Du kan tillsätta t:ex Cannazym som hjälper till att bryta ner döda rötter och låta Hazen ta hand om alla nyttigheter som finns i dina K-train rötter.
    Det du kan klippa bort från K-trains rötter klipper du bort, resten låter du Cannazymet ta hand om.

    Här en en länk med text + en video som förklarar i detalj:
    http://www.canna-uk.com/cannazym

    /mvh

  • jimspliff

    Member
    2011-01-19 at 12:29

    Tack för snabbt svar! Jag skall ge det ett försök, fanns på hydrogarden för dryga hundringen…

    Någon som har erfarenhet av detta?

  • wayne

    Member
    2011-01-20 at 07:30

    Om du klipper de tidigast skördade plantorna en bit upp så kan rötterna leva ett tag till. De fortsätter att suga vatten genom osmos som dunstar genom stammen och så kan de leva någon vecka till (vet inte hur länge man jag har låtit plantor stått kvar i bubblare tre veckor utan några större problem.)

    Och som vardagsterroristen sa: ANVÄND CANNAZYM

  • jimspliff

    Member
    2011-01-20 at 10:15

    Bra tips! Någon som vet om jag har något att vinna på att spara ett antal av de nedre grenparen sitta kvar? Eller rent av bara klippa av buddsen och låta “skelettet” sitta kvar?

    Cannazym beställt, kommer tillföra detta under hela växtfasen dessutom.(gick stenhårt på deras reklam)

  • wayne

    Member
    2011-01-20 at 21:26

    Rötterna håller sig helt klart fräscha längre ju mer av plantan du sparar. Sedan är det ju en balansgång gentemot torkningen.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-20 at 22:23

    @jimspliff wrote:

    Bra tips! Någon som vet om jag har något att vinna på att spara ett antal av de nedre grenparen sitta kvar? Eller rent av bara klippa av buddsen och låta “skelettet” sitta kvar?

    Cannazym beställt, kommer tillföra detta under hela växtfasen dessutom.(gick stenhårt på deras reklam)

    Beror på hur stora och buskiga plantorna är.
    Ofta är det positivt att spara de nedre grenarna om dom inte utvecklats så bra pga lite ljus och blomma dom en 10-14 dagar till för att få lite vikt på dom.
    Men det är en avvägning, har man nya plantor/kloner som ska in och blommas är det helt klart inte värt det.

  • wayne

    Member
    2011-01-21 at 16:04

    Budsen på grenarna längst ner brukar bli mogna före de högre upp. Fast de blir mindre såklart.

Log in to reply.