• Creator
    Discussion
  • #54642

    billball420
    Participant

    Vi har kommit överens med cthullu om att han skall delge oss sina tankar kring odling i en egen tråd. Det kan handla om jord, gödning, breeding, eller vad som helst inom området.

    Förhoppningsvis ger det upphov till lärorika diskussioner mellan kunniga odlare.

    Tråden finns ju i Universitetet, så ev. kommentarer måste uppfylla kraven för forumet. Jag vill inte se några frågor av typen: “Var köper jag det?”, “Kan jag ha 125W istället?” OSV.

    Vi hoppas att ni tycker det är intressant och är övertygade om att vi kommer att få nyttiga kunskaper.

Page 2 of 7
  • Author
    Replies
  • #571897

    cthullu
    Member

    tack, ska kolla påsen för säkerhetsskull nästa gång jag är i samma affär, men lövträden var inte från sverige utan ekologiskt och “rättvisemärkt” odlat i typ argentina eller liknande har jag bestämt för mig, dvs långt från tjernobyls nedfall…. men bra info att veta så man kollar noga…

    edit: hittade detta via google:

    Se upp för tungmetallerna
    Förutom att se upp för röken bör man välja rätt märke av grillkol eller briketter. Många sorter innehåller höga halter cancerframkallande tungmetaller.
    Allra sämst är grillkoll från Landmann. När det märket testades bolmade kraftig rök från grillen undet nästan en halvtimme. En analys visade att kolet innehåller höga halter av tungmetallerna kadmium och nickel.
    Även Skandivaror grillbriketter och ÖB grillkol måste förses med varningstriangel – de innehåller också tungmetaller.
    Bäst betyg får Rusta grillbriketter. De lever upp till både funktions- och hälsokraven. Vanligt grillkol från OK/Q8, som också kan köpas på Coop under namnet Gastro, får också bra betyg.

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article210809.ab

    ..så all in all, verkar som om man väljer med omsorg så är tungmetaller ingen fara, och resten av gifterna de nämner är bara farligt om man eldar och andas in röken…(?)
    (och obs, köp inte rusta grillbriketter nu för att ha i jordmix bara för att de fick bäst i denna test, alla briketter innehåller alltid bindmedel och skit man inte vill ha)

    Det är för min del OK/Q8 / Coop kolen jag använde både förra året och i år, så nu känner jag mig trygg med det, men väldans bra att ni startade denna diskussion då det helt klart är grymt bra och väldigt viktig info!

  • #571898

    gunjab
    Member

    Ok, nu spårade det iväg lite här. Chernobyl har inget större samband(om något) med det. Orsaken till detta är liksom till försvagningen av ozonlagret, växthusgaser etc. industrialiseringen under de senaste århundranden. Det är alltså “vår” västerländska livstil och inget enstaka radioaktivt utsläpp, det kommer från fabriker, industrin som använt/använder/genererar dessa metaller, det är vad som är boven i dramat.

    Sen är ju inte hälsorisken den enda aspekten, det sätter sig även på smaken liksom på själva plantan vilket är direkt oönskvärt vid förökning/förädling utav sorter, såväl med avseende på genetik som smak. Utöver att det är dåligt för kroppen.

    /G

  • #571899

    duidui48
    Member

    Hej cthullu !

    Det var ett tag sedan sist,mycket har hänt på denna sidan av jorden.Mer om det i ett PM kanske..Hur somhelst vill jag bara tacka dej å det varmaste för att du tar dej tid att undervisa oss,mycket bra tråd redan.

    Jag vill att du går till följande http://www.suretogrow.com..om du har tid och lust läs och framförallt kolla på deras videosnuttar..och ge oss din syn på detta “nya”media.
    Har själv beställt 2 säckar för att exprimentera vidare med mina Hempy Buckets.

    Ha det så gött och sköt om dej /er..

  • #571900

    cthullu
    Member

    Hejhej gamle vän :D Kan omöjligt våga säga om det där (hydro) substratet är bra eller inte, det får du avgöra åt oss efter du testat… ps, länken är lite trasig, men hittade rätt ändå.

  • #571901

    cthullu
    Member

    Bra att veta om frö odling:

    Rökat på en fröbärande hona är inte, jag upprepar inte sämre än på en icke pollinerad. Anledningen att folk är rädda och ogillar frön i buds handlar om att det är otrevligt om man försöker röka dem, pilligt att få ut dem och att om någon köper buds blir de givetvis sura om de betalat massa vikt i frön. Därav anser folk att det är sämre kvalitet, men det är alltså inte sämre potens eller rus på något sätt så var inte så orolig.
    Som vanligt uppstår det missförstånd snabbt när detta återupprepas efter att någon läst en bok, skriver det på ett forum, någon annan läser och skriver på ett annat forum osv och till slut så tror folk att de skulle tappa potens eller rusegenskapar om de blir pollinerade och en löjligt överdriven skräck uppstår.

    How to för kombinerad frö och buds odling:

    Vill man ha både frö och röka rekommenderar jag att du ger dem en _rejäl_ pollinering när de har skapligt med buds, men ändå tidigt, sedan slänger du hanen.
    Anledningen till att göra det ganska tidigt är att de behöver många veckor på sig för att bli vitala och bra frön.
    Buds som utvecklas efter detta pollineringstillfälle kommer alltså inte att bli pollinerade.
    Du kommer få helt mogna vitala frön och massor finfina buds när du sedan skördar.

  • #571902

    Anonymous
    Guest

    Tack för en fantastiskt bra tråd cthullu..
    skall aldrig mer slänga en enda matrest.
    Får man fråga vart du fått all kunskap ifrån?

    jag är helt med på att potensen inte skiljer sig från en pollinerad hona gentemot en Sinsemilla. men dock borde plantan göra åt lite energi för att skapa frö.
    bör man då inte få märkbart mindre buds på en befruktad hona, eller är det ingen större skillnad?

    //ödlan

  • #571903

    cthullu
    Member

    tack :P Vet inte riktigt, man samlar på sig lite här och lite där, hittar på en del eget (visar sig alltid att man återuppfunnit hjulet, någon annan har alltid gjort det lååångt innan) och testar mycket. Har väl läst det mesta som finns om kompostering, intensivodling, ekologisk, organisk odling, plöjfri odling (no till) osv osv… massa roligt flum som t.ex. biodynamisk odling som i mina ögon innehåller massa larv men i detta larv finns en hel del visdom gömt också man får försöka extrahera och skära bort tramset osv och anpassa det som blir kvar.
    Har väl för ganska länge sedan gått bortom rena cannabisanpassade texter då cannabisodlare faktiskt på många sätt är lite tråkigt extremt konservativa och testar få annorlunda metoder med sina dyrgripar…. folk vill väl mest använda beprövade saker de vågar lita på. (sen är väl cannabisodlare i fronten på vissa områden)

    Ja, helt klart kostar frön energi som hade gått till buds annars (varje frö är ju en mindre svullen kapsel….) Men om man bara pollinerar vid ett enda tilfälle får man väldigt mycket buds ändå. Andra odlingen i Utopia Haze tråden (länk nedanför i min signatur) har massor bilder på en sådan omgång där två utopia plantor bär på Durbantopia fröna.
    Vet ingen vikt, men blev i väldigt runda slängar storleksordningen några liter gindade buds över efter ett par tusen frön pillats ut…. (ett jäkla jobb att pilla för hand bara)

    som liten morot åt läsarna snor jag några bilder från den tråden:

    kristalltäckta frökapslar blandat med opollinerade buds:

    och plantorna den sitter på, som storleksreferens är de längsta grenarna en halvmeter långa:

  • #571904

    mad_hatter
    Member

    Hej Cthullu :)

    Nu behöver jag lite hjälp av dig igen. Jag börjar bli lite orolig för min kompostjord jag håller på med, det är så att när jag skulle fylla på med mer godsaker i form av grönsaker och kaffesump så såg jag en hel del vitt nätskumm enkelt beskrivet. Tankarna om mögel kommer ju direkt, kan det vara så?
    Lite mer info om jorden: Minns ej märket men organisk eko jord som använts i 1-2omgångar tidigare, tillför bara organiska saker allteftersom det blir över ifrån mat och matlagning (dock har jag inte steriliserat/kokat det), hade i 2dl Biobacht för att sätta lite fart på micro livet (hoppas de va smart gjort), lite Pre-mix (länk om du inte vet vad det är http://www.biobizz.nl/products.php?nid=197&cat=p ) en hel del majs/bovete/soja mjöl, lite guano, ca 30L jord i en stor back som är 99,9% ljustät.
    Dum som jag var så rörde jag om allt så har ingen bild på det men om det kommer igen ska jag komma ihåg att fota lite :)

    En annan sak jag har tänkt lite på är vad gör du med de rötter som är i jorden när du återanvänder den? Bio Bizz säger att man ska rensa bort dem innan man återanvänder sin jord. Har inget minne av att du nämner vad du gör med dem. Jag brukar rensa bort dem så gott jag orkar.

    Blessed be

  • #571905

    cthullu
    Member

    Låter som en gottig blandning :D

    mögel, svampar och bakterier av olika slag bryter ned organisk substans, så inget att oroa sig för. Det är normalt i en kompost, mögel är ganska aktivt i tidiga stadier av nedbrytningen och brukar försvinna senare.
    Aldrig gett mig problem / angripit levande plantor.

    Så tror inte det ökar risken nämnvärt (är ju mögelsporer överallt i luften ändå), men givetvis som vid all droghampaodling med kompakta buds ska man ju undvika stillastående luft i trånga utrymmen i kombination med för hög luftfuktighet.

    Täck över med ett litet lager jord om du stör dig på det / är orolig, annars bara vattna rakt genom utan problem.

    edit: angående rötter, skrev någonstans tidigare i tråden att jag låter dem följa med, tycker det ger bra struktur åt jorden och med tiden bryts även de ned.
    Tar dock bort de allra grövsta rötterna precis där stammen går ned i jorden så att säga.
    Tror det oftast inom odling rekommenderas att ta bort rötter på grund av att minska risken för olika angrepp på rötter vid nästa odling men aldrig haft problem med det själv.
    Men skulle man få rotröta eller liknande är det nog en bra ide’ att slänga alla rötter tills nästa odling och eventuellt även sterilisera en gång emellan.

  • #571906

    mad_hatter
    Member

    Ja det är en riktigt fin blandning tycker jag :D Har två cindys som står i den och växer nu och de mår dunder. Det bästa är lukten de har nu. Har haft dem i halvtaskig organiskjord innan och då lucka de gott och friskt om dem, nu i kompostjorden luktar de dunder sött typ som en injektion med sötma i näsan blandat med en awsome tropisk frukt :D Kan inte bärga mig inför blomm överväger kolfilter redan nu i vegg 8)

    Men skönt att få det bekräftat av mästarnas mästare att läget är lungt, kan nu pusta ut sätta mig ner och njuta. Förövrigt vill jag höja tummen för kompostjord!

    Bless

  • #571907

    cthullu
    Member

    fick lite frågor på pm, men tror att frågeställningarna nog är ganska vanliga och svaren av allmänintresse så postar här…

    Jag köpte ett microskop med 60-100x förstoring och det visade sig att majoriteten (90-95%) är mjölkiga och en liten del är bärnsten (5-10%). Vilket måste anses som färdiga? Den har ju redan börjat vissna, ser normalt ut som en ålders grej. Detta är ju kanon kul men jag har ju tyvärr läst på för mycket och har lite frågor om “rykten”.

    Det där är ingen exakt vetenskap, lite smak och tycke inblandat, som jag tycker:
    Ja, det är ett bra tillfälle att skörda en Indica dominerad planta.
    Sativa dominerade tycker jag blir bäst när de få stå riktigt riktigt länge.

    Först: Ska man låta plantan torka ut?
    Har läst att man ska låta jorden torka ut helt, så det är snus torrt. Stämmer det eller är det bara någon flumm snack?

    Det snabbar på torkningen en aning. Annars ser jag inga direkta stora fördelar, någon annan kanske vet mer.

    sen: Ska den stå mörkt innan man klipper?
    Läste att man ska ställa den mörkt och svalt i ett par dagar för att den ska massproducera kristaller. Läste något om att man kunde lägga is på jorden för att den ska bli stressad att producera mer thc. Bullshit eller fact?

    Att det skulle handla om att massproducera kristaller är bara rent trams. Skulle det stämma skulle alla ge dem en sådan mörkerperiod varje vecka……
    Jag påstår att Ingenting du gör i det här skedet kommer mirakelmässigt påverka potensen aldeles plötsligt.
    Vad du däremot kan påverka är smaken genom att på flera olika sätt tömma plantan på vissa ämnen.

    Mörkerperioden är just en sådan sak och ingenting annat. Man stänger av motorn i fotosyntesen helt enkelt genom att ta bort ljuset. Plantans metabolism fortsätter ändå -> plantan blir tömd på kemiskt lagrad energi.
    Det är aningen omtvistat hur mycket skillnad det gör, jag tycker att det räcker med ett dygn, en del använder sig av hela 72 timmar. Själv är jag oftast lite lat/otålig och nöjer mig med att stänga av ljuset tidigt och sedan klippa någon gång på morgonen så blir väl någonstans mellan 12-18 timmar sisådär.
    Oavsett hur länge så är detta det sista man gör innan man klipper dem.

    Slutflushen är också en sådan metod för att förbättra kvaliteten (smak och konsistens – ej potens!), fast det är andra kemiska föreningar man tömmer plantan på – upplagrad näring osv.
    “Flush” i slutflushen är inte att förväxla med den flush man gör vid näringsbränna.
    Vid fallet näringsbränna då man spolar genom jorden med rent vatten är det just jorden man tömmer på näring och inte plantan.
    För att tömma näringen ur plantan slutar man helt enkelt att ge näring under en längre period, typ 1.5 – 2 veckor. (ibland kortare, ibland längre, detta är inte en exakt vetenskap, flera faktorer inverkar).
    Plantan förbrukar helt enkelt den näring den har i sig och du tillför ingen ny så enkelt är det. Du behöver/skall alltså INTE spola genom jorden massa gånger och liknande.
    Givetvis har de snarlika benämningarna förväxlats och man kan hitta massa trams om att dagligen flusha med kallvatten och precis som med mörkerperioden råder missförstånd om orsaken och en del tror det påverkar potens osv.
    Det är även aningen omtvistad hur mycket slutflushen ger. Tyvärr förstörs ju debatten av folk som missupfattat hur man gör och varför.
    Det sägs iaf vara extra viktigt vid hydro odling.
    Jag tyckte det gav mycket bättre resultat vid jordodling med kemisk näring också.
    Sedan jag gick över till 100% organisk näring har jag oftast skippat detta steg, det verkar sakna stor del av bismaken ändå.

    sen: Måste budsen hänga när man väl klippt?
    Jag har lite problem med utrymme, dom är lite för långa :D :D :D så jag kommer inte kunna låta dom hänga och torka. Kan jag låta dom ligga på papper eller kartong? Sen självklart ner i en burk och kurera som guiderna!

    Nej de måste inte hänga. Däremot minskar det risken för att budsen trycks ihop som de annars lätt gör på undersidan om man lägger dem ned. Trycks de ihop har vi buds som utsöndrar fukt i stillastående instängd luft -> mögel som ett brev på posten. Har man de liggandes, så ha dem heltst på ett galler med luft under, plocka ut, lufta vänd på dem ofta.

    Sen: När man kurerar, ska man ha burken i kylen?
    Jag har läst lite från och till, men det verkar som att man ska köra in lufttät burk i kylen med stängt lock, sen öppet lock i något vanligt skåp. Skulle du säga att man kör hela kureringen i ett skåp eller varva med kylen?

    Kurering är faktiskt inte en av mina starka sidor. Jag brukar kurera i glasburkar stående i skåp i alla fall och det blir bra, men törs inte svara på om det blir lite bättre i kylen. Kan mycket väl vara så.

    Sen: Finns det en risk att man gör fel?
    Kan man tappa styrka om man gör fel? Om det är stängt lock för länge eller öppet för länge?

    Nej, det kommer inte påverka potensen. Däremot smaken, konsistensen, lenheten osv.
    i värsta fall mögel.

    Sen undrar jag om det finns något jag behöver göra för att förbereda plantan för slakt? Något man bör göra innan man klipper?

    Njae, inget mer än det som står ovanför.

  • #571908

    doctordoom
    Member

    Tycker du kunde “polerat” mitt språk och tagit bort emoticons :p, men annars kanon att du tog dig tid att svara. En annan användare här svarade väldigt lika dig (speciellt angående hänga/ligga) :)

    Jag tycker att biten i guiden om skörd är… Begränsad till “need-2-know” och kunde behövas en lite uppgradering.

    Igen, tack för svaret och tack till den användaren som svarade snarlikt via pm :)

    Kan lägga till “skörd guide” som sökord så sökningarna hittar hit.

  • #571909

    cthullu
    Member

    Att använda mask

    Alright, tänkte dra lite om mask.

    Inleder med själva maskarna, de maskar som jag har egen erfarenhet av och anser lämpliga är metmask och dyngmask.

    Metmasken, Eisenia hortensis kallas ofta fortfarande för “Dendrobaena veneta” vilket är det gamla namnet innan den blev omklassificerad. I fiskaffärer kan den köpas på burk under benämningen “metmask”.
    I USA kallar den den ofta för “European Nightcrawler”.
    Den är minst lika glupsk som dyngmasken och gräver dessutom ut din behållare på djupet mycket bättre samt tolererar även mycket blötare klimat.
    Nackdelarna är att den gillar lite lägre temperaturer än dyngmasken, och blir rymningsbenägen om temperaturen blir för hög. Den förökar sig inte lika fort heller vilket egentligen inte är någon stor issue tycker jag, bara starta med fler så är det löst. Det kan även vara en fördel i vissa fall.

    Dyngmasken, Einsenia foetida, är den helt klart vanligaste när det gäller kompostering.
    I princip all svensk info du hittar om maskkomposter och hur man kan ordna med dem avser denna mask. Beställer du en sats mask från internet där de säger att det är en blandning av båda dessa maskar får du ändå endast denna kan jag nästan garantera.
    Inte av illvilja utan för att de faktiskt tror det själva, men har man någonsin sett en välgödd fet två decimeter lång hortensis så ser man snabbt att dessa “blandningar” inte innehåller den arten.
    Dyngmasken förökar sig snabbt, är glupsk, tolererar relativt höga temperaturer (så gör sig mycket bra inomhus). Den håller bara till högt upp nära ytan vilket är både en fördel och en nackdel.
    Denna mask är inte alls lika lämplig som fiskbete.

    Daggmaskar gör sig inte bra varken i odlingskärl eller i komposter så gå inte och gräv fram sådana. (däremot utomhus är de välkänt fantastiska på att bearbeta marken)

    Det finns mer exotiska tropiska maskar som har metmaskens bra egenskaper men förökar sig snabbare och tolererar högre temperaturer, men de är nog svårare att få tag på. För mer info kan man kolla runt på http://www.wormdigest.org

    Lite festliga fakta: Maskar sover aldrig. Maskar vilar aldrig. Både metmasken och dyngmasken äter ca halva sin vikt varje dag. Kräver väldigt lite skötsel och anpassar själva sin biomassa (antal maskar) över tiden till att passa den arbetsbörda du ger dem. De arbetar alltså självständigt dygnet runt året om aldeles gratis åt dig….

    Användningsområden

    Kompostering med mask
    Om detta finns det redan väldans mycket info på internet så tänkte inte beskriva så ingående utan bara komplettera lite med egna erfarenheter.
    Använder du maskkompostens kung, dvs dyngmasken är det bara googla “maskkompost” och läsa på.
    Använder du metmasken så skall du efter du läst guiderna tänka på att:
    – Glöm det där med att stapla backar och blocka den understa vartefer komposten blir färdig och maskarna flyttar sig uppåt. Metmasken gräver hela tiden runt överallt och inte bara i översta lagret! Självklart kommer undre lagrena vara mer färdiga eftersom de är äldre men du kommer ändå behövs sortera ut mask och ägg.
    – Temperaturen, ställ dem kallt/svalt. Det är inte kul att vakna på morgonen och ha ca 300 halv uttorkade maskar på rymmen över hela golvet.
    Använd inte ren urin för att sätta mer fart på komposten. Maskarna har känsligt skinn och outspädd urin blir i princip dödligt i stora mängder.
    Använd slutresultatet genom att blanda det i din jordmix, strö som toppdressing ovanpå eller som bas för kompost te.

    Mask te
    Lakvattnet som rinner ur en maskkompost kallar jag mask-te. Det är alltså en slags kompost te (ej syresatt) som är väldigt kraftfull! Jag häller lite i botten av en hink och fyller upp och vattnar med det – rena dynamiten, full av näring i mycket lätttillgänglig form för växter samt väldigt biologiskt aktivt microbliv.
    Mycket trevligt alternativ som 100% organisk flytande näring när du inte orkar göra kompost te t.ex. Rekommenderad utspädning brukar väl vara 1:10 men det är inte alls så noga jag får bra resultat/boost på växterna med mycket svagare än så också.

    Kompost te
    Maskkompost är en suverän bas om du vill göra syresatt kompost te. (se första inlägg i denna tråd) Mycket biologiskt aktiv och näringsrik. Självklart blir det ännu mer sprutt jämfört med maskte’t och vill du tillsätta saker som bovetemjöl för att justera näringen eller hormoner via t.ex. alger är detta vägen för dig.

    Odling med mask
    Alla vet att mask är bra i grönsakslandet, men hur är det när man odlar i kärl?
    ja, denna fråga dyker ju upp någon gång ibland och de flesta brukar svara att det inte funkar något vidare. Gissningsvis kommer de påståendena från folk som slängt lite daggmask i en kruka.
    Jag har däremot odlat med mask i 30 liters back med bra framgång! Det gäller att välja en bra sort (metmask!) och givetvis använde ett tillräckligt stort kärl och i övrigt se till att de har det bra.
    Fördelarna som jag ser det är att de bökar runt och gräver gångar så att de kontinuerligt ser till att det finns syrekanaler till rötterna, de bajsar givetvis överallt så ditt odlingskärl kommer kontinuerligt tillföras maskkompost överallt/inifrån under odlingens gång. Metoden att kompostera matrester direkt i din jordmix är en mycket bra utgångspunkt för att slänga i 10-50 metmaskar också…
    Vill man ha ett kontinuerligt odlingskärl och inte böka om jorden kan man toppdressa mat eller använda sig av ett så kallat masktorn.

    Ja, det var väl en crash-course… fråga om någon del är speciellt intressant eller otydligt och svårt att hitta bra entydiga svar med google….

    lite bilder på min maskkompost, jag använder två 33 liters backar varav den övres botten är borrad med massor 1 cm hål (precis som locket), och den undre backen samlar upp lakvatten (mask te!).

    En dokumentförstörare för någon hundralapp eller två är en mycket bra investering, blir luftigare och bättre konstistens i komposten med strimlat tidningspapper jämfört med handrivet har jag märkt. Varvar med det och organiskt köksavfall, försöker hålla stor andel frukt/skal och liknande för att det är bättre näringsratio men har även i lite fisk och kött ibland.

  • #571910

    rambo
    Member

    Väldigt intresserad tråd läst igenom allt och fått många nya kunskaper som kan vara till stor nytta!

    Tänkte lite på det här med kompost skulle det gå om man kör hela äpplen eller mosar dom och slänger ner i en kompost?. Tanken slog mig när jag kom på att jag har ett par st äppel träd på tomten. Och är ett par äpplen som ramlar ner på marken som man kan använda, Dock bara äpplen sen om man slänger i en kött bit eller 2 vet jag inte. Tänkte också på ifall man skulle kunna slänga ner lite lingon i komposten då jag har läst att lingom bekämpar mögel på ett bra sätt. Fick problem förra året med mögel kan även tilläga att det är till en utomhusodling. Eller är jag helt ute och cyklar? inte riktigt klar i huvudet för tillfället ^^

    Mvh rambo

  • #571911

    cthullu
    Member

    Äpplen går finfint, låt bli att bekämpa möglet nere i komposten – det gör nytta där och är en del i nedbrytningsprocessen.

Page 2 of 7

Log in to reply.