• Lite tankar om GMM 2005 och framtiden

    Posted by tomster on 2005-05-10 at 23:24

    Tjena gott folk.

    Hoppas ni var på plats i lördags när GMM blev av. Återigen tycker jag att det var skönt att det blev av, skönt att det är gjort. Det viktigaste är att det händer alls.

    En del personer kritiserade evenemanget i en annan tråd som jag tror slängts redan. Nu är det så att evenemanget förtjänar kritik, precis som allt annat. Jag menar, vill vi göra en lista över saker som inte var bra är inte det så svårt, elen strulade, det regnade, vi hade en knepig tid (18:00), kristi himmelsfärd är en suboptimal helg, två av tre talare lämnade återbud, en återkom via mobil osv osv osv osv. I förberedelsefasen finns oerhört mycket att fundera på och vad gäller upplägg likaså.

    Det vi inte får glömma, när vi kritiserar GMM är dock den här grejen: vi är rädda. Jag är rädd. Jag erkänner det nu. Jag är rädd för att få min bild tagen och publicerad i DN under rubriken “Drogliberaler demonstrerar i Stockholm”. Jag har (vilket inte alla vet) redan förlorat ett jobb pga intervjun i Slitz (kanske, jag vet faktiskt inte, men det känns mest troligt pga en del omständigheter) och nu har jag förvisso fast anställning men jag jobbar på ett företag med 13 anställda och flera familjefäder etc. Jag orkar verkligen inte med en massa jidder just nu på jobbet.

    Men… det var jag som stod där på Hötorget. Felet var kanske att jag tog på mig saker alls i förberedelserna, det stressade ur mig helt… Vårt stora problem är inte arrangemanget som sådant. Det är att hitta folk som kan sitta med i styrelser, ringa och arrangera utan att få trubbel med sitt nuvarande jobb (ett problem som drabbat minst en av förra årets arrangörer), visa sitt ansikte utan fruktan. Flera personer har inte ens outat sig för sina päron. Mina föräldrar vet att jag är aktivist (sen Slitz, sen de fattade att jag rökte och sen jag var med i radio i höstas och de kände igen min röst…), men de vet inte om GMM i lördags.

    Vi som är aktiva inom Normal, om man nu kan kalla det jag presterat det senaste halvåret för aktivitet, är bara människor. Riktiga människor med t.ex. arbeten. En av mina kollegor är aktiv i ett innebandylag. Han ringer och donar på jobbet. Jag däremot kan inte göra det. Jag kan inte surfa på swecan på jobbet (gör det ibland dock). Det är INTE lätt att försöka få saker gjorda på dagtid.

    Försöker jag ursäkta en låg kvalité? Nej, jag försöker definiera varför det är så svårt att göra det här vi gör. Varför det blir som det blir.

    Vi satt också och tänkte ut mycket sköna idéer inför GMM, vi gjorde saker på rätt sätt i planeringen, kan man tycka. Men i slutändan är det inte snack som gäller utan vad som görs. Och då blev det som i lördags. Vill du ha högre kvalité, erbjud dina tjänster. Om du tycker att saker ska göras på ett annat sätt så kräver jag absolut inte att man måste göra dem för att det ska räknas. Men om man vill vara SÄKER på att det blir gjort som man själv vill, då får man ta och göra det själv också.

    Som Drullper sa i en annan tråd: det handlar inte om vad som bestäms utan vad som blir gjort. Så vi kan bestämma att GMM ska bli skitbra nästa år, men vi kanske inte får det gjort. Vi behöver givetvis all hjälp vi kan få. Men förslag, det har vi miljarder. Vi behöver doers, organizers, spiders in the web. Jag är en av världens sämsta doers, så jag borde egentligen vara diskad.

    Så, inför nästa år, vad ska göras annorlunda? Hur ska upplägget vara?

    GMM heter det, Global Marijuana March. Kanske dags att genomföra en marsch? Eller kanske en liten minifestival med några band, lite försäljning, några matstånd och chill stämning? Eller kanske nåt helt annat?

    Vad ska syftet vara? Vi har ju ett dubbelproblem: Vill vi ha dit media? Ja, om vi vill ha uppmärksamhet så måste vi ha dit dem. Men som en tjejkompis till mig sa: jag vill inte bli filmad när jag lyssnar på mina kompisar, ifall att nån på jobbet kollar och får fel uppfattning. Allt det här luktar ju homofobi i princip. Så hur ska man lösa det? Får vi dit mycket media kommer ju folk inte vilja vara där…

    Så frågan är: hur ska GMM vara? Vad vill den som reser till Stockholm ha? Då räcker det kanske inte med tre tal på hötorget? Man kanske måste ha lite samvaro och mys för att sen ha en marsch eller manifestation?

    Hur ska vi fixa förberedelserna? Hur ska vi få tag i artister och talare som håller måttet? Hur ska vi få ekonomi till allt det här?

    För övrigt vill jag säga att jag är rätt nöjd med mitt tal. Främst för att jag skrivit ett, förra året var bara pinsamt mest från min sida. Nästa år ska jag dock fixa en talarstol så man kan lägga fusklapparna nånstans lite smidigare… Very Happy

    Tack alla som jag träffade och talade med under dagen / kvällen / natten.

    Kram,
    Tommie

    replied 18 years, 1 month ago 19 Members · 34 Replies
  • 34 Replies
  • reaper

    Member
    2005-05-11 at 01:20

    okej nu när ja fick höra alla omständigheter å allt omkring som du nämnde så förstår ja varför de blev som de blev.

    varför kan inte alla bära rånarluva nästa år? skulle sätta jävligt starkt intryck tror jag, spciellt om media e där å de är mkt folk! lätt första sidan i aftonbladet å expressen 😉 å då kanske de är fler som vågar komma oxå? ifall man hjälps åt å sprida ut information om marschen 2006 genom att skriva om GMM på de där papperet som vi diskuterar i “har en idé” tråden så skulle man kunna fylla hela hötorget utan tvekan. tänk er vilken uppmärksamhet i media de skulle väcka? skulle nog öppna upp mkt debatt i tv oxå grejer tror jag.

  • reaper

    Member
    2005-05-11 at 01:22

    Att ha rånarluva tror jag inte gör saken bättre, snarare tvärtom? 🙄

  • reaper

    Member
    2005-05-11 at 01:24

    @hoffan wrote:

    Att ha rånarluva tror jag inte gör saken bättre, snarare tvärtom? 🙄

    alltså neeej de gör de inte alls? så länge folk beter sej så väcker de ingen sån uppmärksamhet. de skulle vara mer en symbolisk grej för å visa att vi är en förtryckt minoritet som inte vågar visa våra ansikten!

  • reaper

    Member
    2005-05-11 at 02:04

    kom å tänka på en till grej oxå! på de här sättet blir ju GMM mkt mer känt till nästa år. då kan man locka dit massa artister oxå, vilket i sin tur lockar mer publik?! :D timbuktu, ken, å säkert massa andra rappare och reggaeartister oxå utan tvekan.. man delar ut ballonger osv. sen ska de stå massa folk i publiken me sånna där flaggor lr va man nu kallar de, där de står massa slagkraftiga argument. sen om man nu genomför den här idén som vi snackar om i andra tråden om att släppa ett
    “swecan-brev” i brevinkast så kan man även göra reklam för NORMAL att man kan skänka pengar dit. säkert artister som skänker lite större summor kanske? sen kanske de ska gå runt nå folk på GMM me en sparbössa å samla in pengar på de sättet? :) finns så sjuukt mkt möjligheter alltså.. ingen fler än jag som e sugen på att skapa revolution????? :D

  • reaper

    Member
    2005-05-11 at 04:47

    För det första så uppfattar jag, och dom flesta andra det som ett tecken på feghet och att man inte står för sina åskter om man kommer maskerad till en demonstration. Dessutom tror jag att det är olagligt. Sen så behöver man tillstånd för att bedriva insamling, kanske inte det lättaste att få eftersom det ofta missbrukas. Att springa och släppa in reklamflyers i brevinkast kan vara en bra idé, men då måste dom vara mycket, mycket väldesignade och icke-offensiva, annars kommer dom bara att framstå som pojkstreck.

  • hankrearden

    Member
    2005-05-11 at 06:00

    Tycker ni som var arrangörer verkar ha ganska bra koll på vad som inte fungerade. Det man kan lägga till var ju vädret, varför fixade ni inte solsken från början? 8)

    Själv har jag inte i dagsläget något emot att vare sig stå för drogliberalism eller att göra det offentligt. Har för övrigt stått för den åsikten offentligt tidigare i ett kanske värre forum. Med andra ord, vill ni ha med en till person i styrelsen som varken odlar eller röker är det bara att höra av sig. Problemet för många som har arbete är att många företag och organisationer har drogpolicys.

    Gällande själva tillställningen har jag svårt att se vad en riktig march skulle göra? Förvisso visar vi oss lite mer därmed så det är kanske en poäng, själv tycker jag det dock är mest töntigt. Jag skulle dock vilja se ballonger och fler flaggor på plats, något som dock bör åläggas deltagarna. Det viktiga är att vi blir fler på plats och det borde kunna gå att ordna.

  • nesta

    Member
    2005-05-11 at 07:59

    Hej alla!
    Hej Tomster!

    Börjar…Emilio:

    varför kan inte alla bära rånarluva nästa år?

    Det tror jag inte på, signalerar för mycket “terrorist”, IRA osv…
    Däremot att göra det till lite mer happening med att folk klär ut sig, maskerar sig typ maskerad med temat cannabis vore en annan sak.

    Jag själv är lite inne på en del som Tomster spånade på:

    GMM heter det, Global Marijuana March. Kanske dags att genomföra en marsch? Eller kanske en liten minifestival med några band, lite försäljning, några matstånd och chill stämning? Eller kanske nåt helt annat?

    Kanske en kombinerad parad och möte med musik efteråt?

    Det ultimata vore annars att anordna Sveriges första”smoke in”, kanske i samband med ovanstående….det skulle skapa intresse från media, men hur många skulle våga komma?
    Är vi tillräckligt många skulle det nog inte bli några problem, då skulle polisen vara tvungna att avvakta ett ingripande,kanske :?

    Jag är gärna med och planerar och genomför nästa års manifestation.

    ps. Tomster: Jag hoppas verkligen att du inte tar åt dig personligen av den kritik som en del för fram, det du gör kräver mod. ds.

    // Mvh Nesta

  • drullper

    Member
    2005-05-11 at 09:11

    Jag tänkte reflektera lite över de saker som kommit fram i tråden.

    @Emilio wrote:

    varför kan inte alla bära rånarluva nästa år? skulle sätta jävligt starkt intryck tror jag, spciellt om media e där å de är mkt folk! lätt första sidan i aftonbladet å expressen 😉 å då kanske de är fler som vågar komma oxå? ifall man hjälps åt å sprida ut information om marschen 2006 genom att skriva om GMM på de där papperet som vi diskuterar i “har en idé” tråden så skulle man kunna fylla hela hötorget utan tvekan. tänk er vilken uppmärksamhet i media de skulle väcka? skulle nog öppna upp mkt debatt i tv oxå grejer tror jag.

    1. ang maskering så verkar inte den lagrådsremiss som gick ut för ett år sedan gått igenom ännu, SFS 2005:103 innehåller de senaste ändringarna av ordningslagen och de tar inte upp maskeringsförbudet. Det är alltså tillåtet att maskera sig. Däremot så handlar det också mycket om vilka signaler vi vill sända, en folksamling i rånarluvor skickar inga bra vibrationer ut i TV sofforna för att uttrycka det snällt. Kreativa lösningar med diverse utklädningar som tex enorma cannabislöv skickar däremot ett betydligt mer positivt budskap.

    2. ang ”har en ide” tråden så är den knappast nyskapande eller nydanande, det är väll den tusende gången den kommer på tal här på forumet. Det närmaste någon kommit att genomföra den och fått någon form av genomslag var några medlemmar som för några år sedan bombade skåp på sin skola med propagandaflyerserna som finns på forumet. Detta resulterade i någon artikel i berörd lokaltidning. Ni sitter och snackar en hel del om att skaffa fram flygblad, men ni använder inte de som redan finns, inte heller spred ni dem som Normal hade på sin hemsida. För att sammanfatta det hela, det är ofta väldigt mycket snack och väldigt mycket bestämmande men sällan något verkligt göra. Hade det varit något drag i er så hade ni slutat sitta och vänta på flygblad i er tråd att ramla ner på er som mana från himmelen och börjat sprida de som redan finns. För att vi ska lyckas är det dags att göra göra göra göra göra göra göra göra göra göra och sluta snickesnacka snickesnacka snickesnacka så jälva mycket. Att sprida information är bra, det håller jag med om. Men att snacka om att sprida information gör ingen glad.

    3. ang media. Du skriver att det ”lätt förstasidan på aftonbladet och expressen”. Det är inte ”lätt förstasidan på aftonbladet och expressen”…. Svenska Normal skickade ut pressmeddelande (som var skrivet av en utbildad journalist) till över hundra presskontakter, dels redaktionernas kontakter men sen även direkt till ett stort antal journalister som mer eller mindre huvudsakligen sysslar med politisk journalistik av ett eller annat slag. Du såg själv vad det resulterade i, tror du något tusental flyglblad har större genomslagskraft medialt?

    @Nesta wrote:

    Det ultimata vore annars att anordna Sveriges första”smoke in”, kanske i samband med ovanstående….det skulle skapa intresse från media, men hur många skulle våga komma?

    4. Allt under 200 rökande personer i en sådan aktion skulle nog leda till ingripande (ca 5 normalstora bussar skulle då krävas för bortförsel av aktivisterna). I år så var vi ca 250 personer som mest, något som bara efter någon timme var nere i ca 150-170 deltagare (mina egna bedömningar). Jag tror det är mycket få av dessa som skulle vara beredd att riskera eventuell lagförning för narkotikabrott i en sådan aktion. Sen så skulle detta även innebära böter eller fängelse för personen som står på eventuellt demonstrationstillstånd. I dagsläget är det nog ingen som är beredd att ta en sådan smäll. En eventuell ”smoke in” skulle även göra det omöjligt att få något nytt tillstånd.

  • dimbo

    Member
    2005-05-11 at 09:12

    @FlyingFinn wrote:

    Att springa och släppa in reklamflyers i brevinkast kan vara en bra idé, men då måste dom vara mycket, mycket väldesignade och icke-offensiva, annars kommer dom bara att framstå som pojkstreck.

    Definitivt! Men jag tycker faktiskt att detta årets flyer var riktigt bra och ser seriöst och fint ut!
    http://normal.nu/files/gmm05-flyer1.pdf

    Apporpå pengar. Har ni några sponsorer nu? Hade ni ett postgiro-konto på gång? Hade gärna donerat en slant varje månad men vill inte hålla på och krångla med paypal. Postgiro hade varit riktigt smidigt för då kan man slänga iväg en betalning till normal varje gång man betalar andra räkningar.

    Tycker för övrigt att ni i normal ska ha alla cred i världen! Förstår att det inte är enkelt.

    Det här om att ha gmm i flera städer, tror ni det blir av inom en snar framtid? det är kanske bättre att vänta lite med det egentligen och koncentrera alla sina krafter på stockholm tills man blivit lite mer “varm i kläderna” så att säga :) Bättre att lägga all sin energi på en plats och göra det bra där än att ha 3 stycken halvdana rallys.

    Och det här med flyers. Någon som vet något bra och billigt tryckeri där man kan trycka upp en massa flyers för en billig slant? Kanske på internet tom.
    Var det någon som faktiskt skrev ut flyers och delade ut? Måste kosta mycket pengar att göra det på en vanlig skrivare och posters blir ju inte särskilt vattentåliga.
    Att bara kliva in på ett tryckeri och be dem trycka upp några hundra ex av ett papper med en massa cannabisblad på kräver nog en hel del mod. Och man kan väl antagligen inte vara anonym heller.

  • a-dam

    Member
    2005-05-11 at 09:22

    Demonstration, 1 maj, GMM… allt låter så pretentiöst. All heder åt Tomster för det han gör med Normals knappa resurser. Låt en amatör tro lite: gräsrötter… det saknas. Hur byggs en organisation upp? Genom att träffa andra aktivister och stoners. GMM borde kunna föregås av en lång rad träffar under året. Antingen på en bar med fast datum per månad. Där finns bira och DJ, det finns många såna intresseklubbar i Stockholm. Där snackas aktivism osv. Där läggs grunden till gräsrötterna. När det närmar sig GMM så finns alla där redan. Bar kan bytas ut mot lokal om man vill vara hemlig.

    Nästa års GMM. Hoppa över “demonstrationen”. Gör det enklare, kvällstid, DJ. Fest, dans och aktivism. Normal kan ha ett bord där de sprider information. Piece Pipe kan sälja sina grejor, Le Mirage kanske vill vara med på ett hörn? Finns det fler kommersiella intressen så bjud dit dem. Få dit folk istället för att försöka få dit press. Pressen kommer när det blir intressant, vi kan ju inte tvinga dit dem. Knarkpropaganda är ju inte direkt världens mest prioriterade ämne för svenska journalister ändå.

    Aktivism i all ära men maskera den till fest istället.

  • drullper

    Member
    2005-05-11 at 09:24

    @Dimbo wrote:

    Apporpå pengar. Har ni några sponsorer nu? Hade ni ett postgiro-konto på gång? Hade gärna donerat en slant varje månad men vill inte hålla på och krångla med paypal. Postgiro hade varit riktigt smidigt för då kan man slänga iväg en betalning till normal varje gång man betalar andra räkningar.

    PG kommer innom överskådlig tid. Normal valde att lägga sitt engagemang på arrangemanget nu under våren istället för papperstrassel, det måste reggas hos lite andra myndigheter innan pg kommer.

    Ang sponsorer så sponsrade swecan en stor del av omkostnaderna till årets arrangemang medans resten kom från arrangörernas egna fickor.

    Ett rörligt arrangemang kommer att kosta betydligt mer än de stillastående på hötorget så när postgirot väl dyker upp någon gång (förhoppningsvis under sommaren) så kan ni väll vara berädda att öppna upp plånböckerna om ni vill ha till en förändring. För sådanna pengar som det kräver kan varken swecan eller arrangörerna pynta upp själva…

  • yogi

    Member
    2005-05-11 at 09:34

    @Drullper wrote:

    Sen så skulle detta även innebära böter eller fängelse för personen som står på eventuellt demonstrationstillstånd. I dagsläget är det nog ingen som är beredd att ta en sådan smäll. En eventuell ”smoke in” skulle även göra det omöjligt att få något nytt tillstånd.

    Vänta nu. Inte ansvarar den som sökt demotillståndet för att ingen som deltar i demonstrationen bryter mot lagen?!

  • drullper

    Member
    2005-05-11 at 09:52

    @Yogi wrote:

    Vänta nu. Inte ansvarar den som sökt demotillståndet för att ingen som deltar i demonstrationen bryter mot lagen?!

    Körs det en organiserad “smoke in” så kommer den som sökt tillståndet med största sanolikhet hållas ansvarig.

    ur ordningslagen
    “16 § Den som anordnar en allmän sammankomst eller offentlig
    tillställning skall svara för att det råder god ordning vid
    sammankomsten eller tillställningen.”

  • yogi

    Member
    2005-05-11 at 10:03

    Jag är mycket tveksam till det du säger. Jag vet att folk tycker det är tjatigt men i det här fallet skulle det verkligen behövas en källa.

    Att “svara för att det råder god ordning vid sammankomsten” tolkar inte jag som att man kan lagföras för brott som andra individer begår under tillställningen, men jag kan ju ha fel.

    Som sagt otaliga ggr förrut så skulle vi verkligen ha nytta av en jurist här. Har NORMAL någon sådan knuten till sig? Kan tyckas vara i det närmaste nödvändigt i ett land med så skruvade lagar.

    Ursäkta om det här blev för OT.

  • knarkkorven

    Member
    2005-05-11 at 10:28

    Ang maskering så är ju inte svarta rånarluvor det enda alternativet.

    Fixa en utdelning av gröna ögonbindlar som tänker ögon och näsa. Lagom maskering för att minska igenkänningsgraden på foton i tidningar.

    Jag tror inte att det största problemet är att hitta folk som vill lyssna, det är att hitta folk som är villiga att riskera att se sitt ansikte på bild i tidningen som ens ovetande mamma och pappa, chef, arbetskamrat eller antidrogliberala bästa vän läser.

    Gröna ögonbindlar är mindre “terroriststämpel” än svarta heltäckande luvor. Givetvis tar talarna också upp problemet att man som svensk idag inte kan ha drogliberala åsikter utan att riskera exemelvis sitt jobb. Åsiktsförföljningen i Sverige, den måste belysas mera!

Page 1 of 3

Log in to reply.