Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken KruCans lönnrum – 600W vertikal scrog [upd. 29/9 – skörd]

  • KruCans lönnrum – 600W vertikal scrog [upd. 29/9 – skörd]

    Posted by krucan on 2011-07-15 at 17:22

    Hej allihopa!

    Har byggt om mitt odlingsytrumme för ett litet tag sedan och kommit igång så smått med odlingen igen. Tänkte jag skulle dela med mig.

    Odlingsutrymmet ligger bakom en lönnvägg och är ca 6x1m stort, den i sin tur består av två blomrum på ca 1x1m. Det övriga utrymmet utnyttjas av en vattentank och lite annat krimskrams.

    Belysningen i båda rummen är 600W HPS. Mediumet är cocos i smart pots och bevattningen sker med hjälp av ett drippsystem utrustade med Blumat Tropf.

    Jag har dock bara ett rum igång än så länge, tänkte pröva setupen en runda innan jag kör igång med båda rummen. I rummet som är igång finns 2x Super Lemon Haze, 3x Chocolope och 2x Tangerine Dream.

    Till bilderna då (klicka för strörre bild).

    2011-06-20 – Ca 3 veckor i vegg

    2011-06-30 – Sista dagen innan 12/12

    2011-07-05 – 5 dagar i blom

    2011-07-12 – 12 dagar i blom

    Det var allt för den här gången!

    replied 12 years, 3 months ago 36 Members · 58 Replies
  • 58 Replies
  • rikskriminalen

    Member
    2011-07-15 at 17:42

    Detta ser onekligen intressant ut. 600w i det utrymmet måste ge några gram tycker man. Kommer följas! :)

  • Anonymous

    Guest
    2011-07-15 at 18:13

    Underbar setup, kul att se att folk experimenterat lite.
    Gissar att du inte har några problem att dra på kanalfläkten för fullt, borde bli rätt varmt där inne annars.
    Gram/watt kanske inte blir optimalt men utgångsytan är ju rätt liten och det lär se fett ut innanför nätet när det blir klart.
    Ös på bara och håll oss uppdaterade jag håller andan här i spänd förväntan på nästa uppdatering.

  • imported_bl

    Member
    2011-07-15 at 18:21

    Jäkligt kul med annorlunda setups! Kommer följa din tråd med stort intresse.

  • dudin

    Member
    2011-07-15 at 18:59

    Oj oj oj det där såg fint ut. En coloseum grow skulle nog kunna funka i ditt extremt härliga utrymme. Fina sorter du valt dessutom. Tangerine dream tog väl hem cupen i år dessutom. Lycka till.

  • krucan

    Member
    2011-07-17 at 21:28

    Tack för alla fina kommentarer!

    Angående setupen. Utrymmet ligger som sagt bakom en falsk vägg i ett uthus. Jag har haft folk helt ovetandes där inne ett flertal gånger, så det känns – tryggt. Inte samma paranoia som under den tiden jag bodde i lägenhet och hade en garderobsodling precis. :-) Enda problemet egentligen är att det inte finns något vatten i byggnaden. Därför har jag en 200 l vattentunna där inne som jag fyller upp med jämna mellanrum.

    Jag körde tidigare en “vanlig”, horisontell setup där inne, med 2x600W på en yta av ungefär 2,5m². Jag hittade inte någon bild som visade hela utrymmet, men de här bilderna ger en hyffsad bild hur det såg ut (på andra bilden är det 3 st skördade NL).

    Jag hade plats för 12 st 11-liters tecu-krukor. Det ena problemet var att det blev så trångt där inne, gick knappt att komma åt plantorna närmast väggen. Det andra problemet är att det blev rätt så kallt där inne under mörkertimmarna då vintern var som jävligast. Därför fick jag ha igång ett element under den tiden. Det känns lite som att elda till kråkorna, jag har hellre en HPS igång som värmer upp utrymmet.

    Av den anledningen ville jag ha två blomrum där inne som är igång 12 timmar växelvis. På så vis kan jag hålla det uppvärmt dygnet runt utan något element.

    Sen efter att ha hämtat inspiration från ett internationellt CB-forum, forumsdelen Vertical / Colloseum Growing, beslöt jag mig för att ge det ett försök. Jag körde en runda i det gamla utrymmet med 3 st sativas, här är ett par bilder hur det såg ut.

    Efter det var jag såld. Jag säger som jänkarna, once you go vert, you never convert.

    Anledningen just med att ha lampan vertikalt är att utnyttja så mycket som möjligt av ljuset. Om vi tar mitt utrymme som exempel. Ska se om jag kan förklara mha SketchUp.

    Horisontellt blir den ytan som får direkt solljus 1m². I mitt fall däremot, med ett nät på en diameter på ca 65cm och en höjd på 1m blir den ytan lika med omkretsen * höjden. Dvs, 0,65*pi*1= 2,04 m². Det blir alltså en dubbelt så stor yta som får direkt solljus. Jag ska inte säga för mycket, men jag hoppas givetvis på att knäcka 1g/w-gränsen. :-)

    Som näring kör jag Cannas utbud, med coco A+B, CannaZym, PK13/14 samt House & Garden Drip Clean. Det med ett automatiskt drippsystem. Jag nämnde Blumat Tropf i det första inlägget, det är en keramisk kona med en ventil som öppnar eller stänger beroende på hur fuktigt mediumet är. Jag brukar finjustera dom så att mediumet håller sig tillräkligt fuktigt utan run-off. För att förklara hur det fungerar så droppar den t.ex. oftare under ljustimmarna då plantan dricker mer, än under mörkertimmarna. Sen ställs dom in individuellt och frekvensen av droppandet är oberoende hur dom andra har ställts in. Det hela bygger på gravitation, det är därför jag har tanken så högt placerat. Jag har kört ett par rundor tidigare med dom och det har fungerat riktigt bra. Den som vill läsa mer om blumat kan kolla in den här tråden på icmag, 90+ sidor om ämnet.

    Det som är nytt inför den här omgången är krukorna, smart pots. Dom är tillverkade av ett tyg som låter mediumet och rötterna andas på ett annat sätt än i vanliga krukor. Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av dom, men jag har läst mycket positivt om dom. Det växer ju onekligen så det knakar, det två första veckorna i blom stretchade dom en halvmeter nästan.

    Det är enkelheten med den här setupen som tilltalar mig. Cocos är ett förlåtande medium, men det växer som i en hydro nästan. Jag behöver aldrig kolla pH, jag blandar bara min näringslösning och låter drippsystemet sköta sitt. Jag kan vara bortrest i en vecka utan att behöva oroa mig, bara jag ser till att det finns tillräckligt i tanken.

    Återkommer med nya bilder när dom slutat strecha, men sativadominerade sorter som dessa brukar ju ta lite längre tid på sig. :-)

  • cthullu

    Member
    2011-07-18 at 05:52

    Härlig setup! Och man blir ju sjukt avundsjuk på utrymmet med lönnvägg :D

    Tänkte kolla om du märker någon skillnad med smartpotsen? Min tanke är att cocos ju redan i sig är ett _extremt_ luftat medium med i princip helt fritt luftflöde rakt genom även när det befinner sig i behållare av solid plast, iaf de cocosvarianter med lite grövre granularitet…

  • acman

    Member
    2011-07-18 at 08:33

    Mycket intressant och detta ger mig lite att fundera över inför nästa års setup. Ser med spänning fram emot hur det ska gå med din skörd.

  • flipflop

    Member
    2011-07-18 at 11:57

    Hur är det med lukten då? Känner man någonting?

  • dudin

    Member
    2011-07-18 at 14:57

    Är du inte rädd för att något blad alt ännu värre gren ska smita in till din heta lampa ( hela din odling är iofs het). Går du och pillar ut sånt som kommer innanför?

  • folderman2

    Member
    2011-07-18 at 15:06

    @cthullu wrote:

    Härlig setup! Och man blir ju sjukt avundsjuk på utrymmet med lönnvägg :D

    Hehehe.. I mitt förra hus gick man in på kontoret. Öppnade garderoben. Lyfte bort den dubbla botten på garderoben och klättrade ner genom garderoben på en stege till mitt 176Kvm odlingsutrymme under huset :)

    Hade dock bara 1,70m till tak där nere men lönngången var 8)

  • imported_bl

    Member
    2011-07-18 at 17:53

    @Folderman2 wrote:

    Hehehe.. I mitt förra hus gick man in på kontoret. Öppnade garderoben. Lyfte bort den dubbla botten på garderoben och klättrade ner genom garderoben på en stege till mitt 176Kvm odlingsutrymme under huset :)

    Hade dock bara 1,70m till tak där nere men lönngången var 8)

    Haha snacka om drömläge! Får nog ta fram spaden och börja skotta i källaren…;)

  • detai

    Member
    2011-07-18 at 18:44

    @Folderman2 wrote:

    @cthullu wrote:

    Härlig setup! Och man blir ju sjukt avundsjuk på utrymmet med lönnvägg :D

    Hehehe.. I mitt förra hus gick man in på kontoret. Öppnade garderoben. Lyfte bort den dubbla botten på garderoben och klättrade ner genom garderoben på en stege till mitt 176Kvm odlingsutrymme under huset :)

    Hade dock bara 1,70m till tak där nere men lönngången var 8)

    Med 176m2 odlingsyta måste man kunna betala av huset rätt fort, tom i en storstad ;-)

    Slutsats: Jag måste köpa hus! :-)

  • krucan

    Member
    2011-07-18 at 18:52

    @cthullu wrote:

    Härlig setup! Och man blir ju sjukt avundsjuk på utrymmet med lönnvägg :D

    Tänkte kolla om du märker någon skillnad med smartpotsen? Min tanke är att cocos ju redan i sig är ett _extremt_ luftat medium med i princip helt fritt luftflöde rakt genom även när det befinner sig i behållare av solid plast, iaf de cocosvarianter med lite grövre granularitet…

    Tackar! :-) Svårt att svara på då jag inte har några vanliga krukor där inne att jämföra med, men jag tycker dom växer på bra. Dom har en annan fördel också som jag aldrig nämde. När rötterna når tyget så trimmas dom istället för att växa längs med krukväggen vilket ska stimulera rotväxten ytterligare. Låt mig citera:

    Basically they auto-prune the roots. The pots are made out of a fabric which allows the transfer of air between the soil in the pot and the room.

    When the roots hit the edge rather than turn down and hit the bottom of the pot and begin swirling around and around, these pots force the roots to stop at the wall of the container and not turn down but rather the roots begin to grow out from the sides.

    When you harvest the plant and remove the plant from its container, it is almost impossible to break the root ball apart. The amount of roots contained within the root ball is nothing like you’ve ever seen.

    Efter skörden ska jag utvärdera dom, då kan jag nog ge dig ett vettigare svar. Jag hittade förresten ingen som sålde dom på någon svensk/europeisk growshop, så jag beställde mina från USA.

    @FlipFlop wrote:

    Hur är det med lukten då? Känner man någonting?

    Där inne luktar det, men utanför känner man inget, det tar kolfiltret hand om. Här är ett par bilder på hur resten av utrymmet ser ut.

    I taket på första bilden kan du skymta kolfiltret. Den andra bilden visar det andra rummet som står tomt för tillfället, där kan du även se utsuget genom väggen.

    @dudin wrote:

    Är du inte rädd för att något blad alt ännu värre gren ska smita in till din heta lampa ( hela din odling är iofs het). Går du och pillar ut sånt som kommer innanför?

    Visst är det så. Nu under den värsta strechen har jag i princip dagligen fått pilla in grenar bakom nätet som trängt sig igenom. Bara dom börjar fokusera på att bilda buds snart så jag slipper tänka på det. Fan, jag har ju semester snart, då har jag inte tänkt att vara hemma speciellt mycket. :-)

  • ganjalars

    Member
    2011-07-19 at 07:07

    Mycket intressant och inspererande odlingsteknik och växterna ser ut att trivas :)

  • sandmellant

    Member
    2011-07-21 at 11:48

    riktigt nice, ska bli ett nöja att fälja detta

Page 1 of 4

Log in to reply.