Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken KruCans 1400W flip/flop, WWxBB + BG [skördat]

  • KruCans 1400W flip/flop, WWxBB + BG [skördat]

    Posted by krucan on 2012-02-29 at 01:31

    Tjena odlingsvänner!

    Min vana trogen så brukar jag inte kunna hålla mig särskild länge till ett och samma utförande i odlingsutrymmet innan jag bestämmer mig för att bygga om och förbättra designen – inget undantag denna gång.

    Jag har hållit på rätt så länge att bygga om, började för lite drygt en månad tillbaka. Jag hade tänkt dela med mig av ombyggnadsprocessen tidigare men det har inte blivit av förrän nu. Nu är jag i princip klar men jag har hunnit tagit några bilder under tiden i alla fall, håll till godo.

    Odlingsutrymmet består precis som tidigare av samma lönnutrymme och mäter ca 5,7 x 0,8 x 2,2 m (B x D x H). Tidigare hade jag en rum i vardera änden på ca ett meters djup med en 600 W HPS hängades vertikalt (se min tidigare odlingstråd för att få en bild av hur det såg ut). Det fungerade bra men det var rätt så mycket av utrymmet som blev outnyttjad, det ville jag ändra på. Innan jag började riva och bygga om skissade jag upp hur jag ville ha det, så här hade jag tänkt mig:

    Tanken här var att förlänga vardera rum så pass mycket att jag får plats med 2 st 400 W HPS som belyser båda sidor av plantorna. Den i mitten hängandes vertikalt är fortfarande en 600 W HPS. Tidigare erfarenheter när jag körde enbart en 600 W vertikalt så blev det en massa popcornbuds på ‘utsidan’, det hoppas jag ska bli annorlunda denna gång.

    Det jag menar i trådtiteln med flip/flop är att vardera rum lyser 12 timmar åt gången, så det är alltid tänt i ett rum, men aldrig båda samtidigt. På så sätt kan jag hålla en jämn temperatur dygnet runt.

    Sagt och gjort, på med verktygsbältet! Den här bilden visar hur det såg ut innan jag började bygga om. Bilden är tagen innifrån ena rummet, härmed rum 1, och i andra änden ses det andra rummet, således rum 2.

    Mylar på väggar och tak i rum 1.

    Rum 1 klart. Här får plantorna som ska fördelas i de båda rummen vegga medan jag bygger klart rum 2. Val av strain är 6 st White Widow X Bid Bud och 6 st Bubblegummer, mer om det senare.

    Rum 2 innan och efter mylar är på plats, samt lite kabeldragning.

    Rum 2 fortsätter ta form.

    Damerna i rum 1 har växt till sig lite.

    Rum 2 klart.

    Bild inifrån rum 2. I bakgrunden kan plantorna som håller på att vegga i rum 1 skymtas.

    Då var det mesta av ombyggnationen klar. Nästa sak att bygga var flip/flop-boxar innan jag kan komma igång med 12/12.

    Lite bakgrund först. Då varje rum har 3 HPS i gång 12 timmar om gången så behövs det bara 3 ballaster, bara man kan leda strömmen från ballasten till lampan i det rum som lyser, för att switcha det till det andra rummet när det går i gång. För att spara in kostnaden på extra ballaster (ca 1700 kr kostade de 400-600 W dimbara elektroniska ballaster jag har) bestämde jag mig för att bygga flip/flop-boxar innehållande ett relä som styr riktningen till respektive rum.

    Här är en bild på vad jag använde mig av för att bygga dem här boxarna, inklusive ett 30 A industrirelä.

    Kopplat och klart.

    Ytterligare några timmar senare, alla boxar ihopmonterade och klara.

    OBS! Jag är ingen elektriker och rekommenderar ingen att bygga dessa. Möjligtvis som inspiration till behöriga elektriker!

    Ytterligare en varning! Jag har läst att flip/flop-boxar inte fungerar med vissa elektroniska ballaster. Jag har ingen lust att testa om mina fungerar eller inte så jag har löst det på följande sätt. Jag har en digital timer till ballasten och en digital timer till reläboxen som jag har syncat tiden på. Sen har ställt in dessa enl. följande:
    19:59 Timer OFF till digitala ballasten
    20:00 Timer ON till relä
    20:01 Timer ON till digitala ballasten
    07:59 Timer OFF till digitala ballasten
    08:00 Timer OFF till relä
    08:01 Timer ON till digitala ballasten
    På så sätt är digitala ballasten aldrig på när relät slår av/på. På den magnetiska ballasten har jag bara en timer till relät, den behöver inte vara av när jag slår av/på relät. Både vad jag har läst mig till och av egen erfarenhet.

    Boxar, ballaster, timer och kablar på plats.

    Det som saknas är att få drippsystemet på plats, för tillfället handvattnar jag.

    Slutligen lite om själva plantorna. De senaste svängarna har jag kört sativadominerade strains, men nu är jag sugen på något mer åt indicahållet. Som val av strains har jag valt Bubblegummer och White Whidow x Big Bud, båda från Female Seeds. Jag har aldrig prövat dessa förut, så det ska bli spännande.

    Jag har precis switchat till 12/12, men jag har inte hunnit tagit några bilder än. Jag återkommer inom kort med en uppdatering.

    Till dess, må väl.

    replied 11 years, 5 months ago 22 Members · 43 Replies
  • 43 Replies
  • dudin

    Member
    2012-02-29 at 04:37

    Får lite batman känsla med hemliga silvriga rum, du är swecans Bruce Wayne. Mkt inspirerande och stiligt. Glöm inte en rejäl brandvarnare om något skulle gå snett. Lycka till.

  • botanisten

    Member
    2012-02-29 at 05:28

  • vicksj

    Member
    2012-02-29 at 07:12

    Imponerande, minst sagt :)
    Hur mycket tid och pengar har du lagt ner på det hela?

  • robinho

    Member
    2012-02-29 at 08:12

    Äntligen får vi se ett riktigt kreativt och välgjort utrymme som man ser på många andra forum, det är annat än våra vanliga tält odlingar! Och nog får du en imponerande elräkning också!
    Önskar dig all lycka

  • bollore

    Member
    2012-02-29 at 09:17

    Mycket imponerande bygge :clap:
    Men nu har du väll ändå fått till ett optimalt utrymme som inte behöver byggas om igen?
    Brandvarnare nämndes här ovan, kan även rekommendera dig en jordfelsbrytare.

    Ser ruggigt bra ut, ser fram emot att följa ditt odlande :D

  • mad_hatter

    Member
    2012-02-29 at 10:08

    Ååh MYCKET stiligt KruCan! Du har många fiffiga lösningar i ärmen du, måste säga att det är riktigt inspirerande att följa dig. Det ska bli riktigt kul att se vart detta leder.
    Jag har en liten fundering bara, om jag minns rätt så bör Lumatec ballasterna vila 15min mellan av/på. Vill minnas att jag har läst det på deras hemsida (ska se om jag kan snosa upp det igen). Men det är ju enkelt löst för dig om du vill göra något åt det. Annars är det verkligen tummen upp för din “el central” om man kan kalla det så. Har sett så många som har massa grendosor m.m. i en jävla trassel hög i ena hörnet och inte vet vilken kabel som är till vad, FARLIGT!! Men du har ju visat riktiga prakt exempel på hur det ska göras :)

    Hoppas allt går vägen för dig nu, ska bli ett rent nöjje att följa detta mäster projekt :)

  • kimzar

    Member
    2012-02-29 at 13:55

    väldigt imponerande bygge du har där, redigt proffsigt :) ska bli kul att förlja denna tråd i framtiden lycka till med dina fina damer :)

  • krucan

    Member
    2012-03-01 at 18:01

    @dudin wrote:

    Får lite batman känsla med hemliga silvriga rum, du är swecans Bruce Wayne. Mkt inspirerande och stiligt. Glöm inte en rejäl brandvarnare om något skulle gå snett. Lycka till.

    Hehe, tackar. Önskar bara att man hade hans häftiga leksaker och mad skillz. :-)

    @botanisten wrote:

    ser fint ut! =) Jag skulle gärna ser mer bilder på hur du fäst ditt vertikala scrog nät, hur har du fått det runt? Är det ett metall-nät?

    Det är ett galvaniserat nät inhandlat på Ö&B för runt 200 kr. Det kommer på 10 meters rulle, så det är runt redan. Jag klippte bara till en lämplig längd på ca 2 meter (2m / pi = 0,6m diameter) och överlappade det något och hakade fast de avklippta ändarna i varann. Inte den bästa fokus på bilden, men jag hoppas du förstår.

    Jag har fäst nätet med rep i taket i ena rummet. I det andra rummet hade jag redan armaturer på plats, så jag kom inte riktigt åt att fästa nätet i taket så jag ställde det helt enkelt på krukorna. Det ska jag ordna så småningom, men det får duga så länge.

    @Vicksjätten wrote:

    Imponerande, minst sagt :)
    Hur mycket tid och pengar har du lagt ner på det hela?

    Jag vet faktiskt inte, och jag tror inte jag vill veta heller. :-) Jag har handlat på mig en massa utrustning genom åren som jag har använt mig av, säkert flera 10-tusentals kronor totalt. Tiden vet jag inte heller, jag har hållit på några timmar nu och då under lite drygt en månads tid att bygga om till nuvarande utförande, men själva utrymmet i form av väggar är byggt långt tidigare.

    @bollore wrote:

    Mycket imponerande bygge :clap:
    Men nu har du väll ändå fått till ett optimalt utrymme som inte behöver byggas om igen?
    Brandvarnare nämndes här ovan, kan även rekommendera dig en jordfelsbrytare.

    Ser ruggigt bra ut, ser fram emot att följa ditt odlande :D

    Tack. :-) Jag har faktiskt idéer hur jag kan förbättra saker redan. T.ex. kommer jag att få problem med värmen fram till sommarn, därför hade jag tankt borra lite extra hål för till- och frånluft till cooltubarna, så att luften som går genom dem är helt isolerade från odlingsutrymmet. Men det får jag lösa när det problemet kommer.

    @Mad_Hatter wrote:

    Ååh MYCKET stiligt KruCan! Du har många fiffiga lösningar i ärmen du, måste säga att det är riktigt inspirerande att följa dig. Det ska bli riktigt kul att se vart detta leder.
    Jag har en liten fundering bara, om jag minns rätt så bör Lumatec ballasterna vila 15min mellan av/på. Vill minnas att jag har läst det på deras hemsida (ska se om jag kan snosa upp det igen). Men det är ju enkelt löst för dig om du vill göra något åt det. Annars är det verkligen tummen upp för din “el central” om man kan kalla det så. Har sett så många som har massa grendosor m.m. i en jävla trassel hög i ena hörnet och inte vet vilken kabel som är till vad, FARLIGT!! Men du har ju visat riktiga prakt exempel på hur det ska göras :)

    Hoppas allt går vägen för dig nu, ska bli ett rent nöjje att följa detta mäster projekt :)

    Tackar tackar. Hmm, jag har läst tvärtom, att digitala ballaster inte behöver vila mellan av och på. Det vore toppen om du kunde hitta den informationen, i så fall får jag helt enkelt låta dem vila längre. Men det fungerar uppenbarligen att bara låta dem vila bara ett par minuter, frågan är bara om det påverkar livslängden.

  • krucan

    Member
    2012-03-01 at 19:26

    Som lovat, här kommer bilder på själva odlingen.

    Jag slog om till 12/12 förra helgen, så det är första veckan i blom.

    Rum 1 – Bubblegummer – 1v blom

    Rum 2 – WW x BB – 1v blom

    WW x BB är ca 2 dm högre än Bubblegummer och bra mycket buskigare, så det kan nog bli riktigt trångt i rum 2. Dessutom lär stretchen hålla på ytterligare ett par veckor. Jag kanske borde slagit om till blom tidigare, men nu är det som det är. :-)

  • professor-haze

    Member
    2012-03-02 at 07:05

    i have done some thinking… och jag kom fram till att du har den i särklass fetaste setupen jag någonsin sett i hela mitt liv! big upp till dig! har du fått drippersystemet på plats än?

  • mad_hatter

    Member
    2012-03-02 at 08:54

    Sorry KruCan för in villseledande info :P Har kollat runt lite nu bl.a. på Lumateks egna hemsida, det är om man har en dimmbar ballast eller mellan varje tändning utav själva lampan och det är ju inget problem du har då du byter mellan olika lampor :) Hoppas inte jag har ställt till det för dig nu.

    Bless

  • skev

    Member
    2012-03-02 at 13:24

  • theone

    Member
    2012-03-04 at 17:14

    Helt klart Insane måste ja säga! Tummen upp för dig! ska bli grymt roligt o följa ! ;D

    Peace

  • alt_under_ctrl

    Member
    2012-03-04 at 22:53

    Vackert! :D

  • krucan

    Member
    2012-03-20 at 15:18

    Tack för alla snälla kommentarer!

    Jag hållit mig väldigt passiv p.g.a. den senaste händelsen. Riktigt trist det som har hänt, jag lider med alla som har blivit tvugna att rensa sina hem till följd av detta.

    Jag tänker inte uppdatera tråden förrän det blir möjligt att visa bilder igen. Jag kommer att fortsätta fota och ta bilder dock, så jag kan sammanfatta veckorna som gått när man kan se bilder igen.

    Tills dess, surfa säkert!

Page 1 of 3

Log in to reply.