Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Klädskåp. 300w HPS. 6st BlueberryxBlackDomina i jord

  • Klädskåp. 300w HPS. 6st BlueberryxBlackDomina i jord

    Posted by conky on 2012-02-07 at 13:33
    Conkys klädkammarprojekt

    Konstruktionen är klar och utrustningen provkörd. Nu är det äntligen invigning hos Conky.
    6 honplantor har nu fått kliva in i klädskåpet för att ägna resten av sina liv i blomfasen.

    Setup:
    Ljus: 300w hps. Digital ballast(Gavita Digistar) Dimmbar i lägen 300, 400, 600 och 660watt.
    Philips master SON-T PIA Greenpower. Reflektor: Lumatek. Köpte större ballast än jag behöver för att gardera inför framtiden.

    Ventilation: Kanalfläkt: 380m3/h. TD350 silent S&P. 20dB. Kolfilter, ljuddämpad ventslang och utrymme klätt i ljuddämpande matta vid utblåset.
    Cirkulationsfläkt: Honeywell HT800E och en liten bordfläkt.

    Utrymme: Klädskåp/garderob. Djup 58cm. Bredd 150cm. Höjd 157cm. (effektiv odlingsyta). Klätt på insidan med reflekterade material
    Ballast, kanalfläkt samt kontakter m.m. är beläget i en separat del ovanför odlingskammaren. Ljustätt.

    Medium: Jord i 11liters smartpots. Blandning med 55% plantagens planteringsjord, 15% hasselfors örtjord, 15% perlite, 15% vermiculite.

    Näring: Biobizz bio-bloom.

    Strain: Big Dick. Det är en egen (amatör)korsning mellan Blueberry och Black Domina från en tidigare fröskörd. (Mer om den historien i framtida uppdateringar.)

    Plantor: 6 stycken. ca 3mån gamla. Från frö.


    Här står dom i den lilla growboxen. Bilden tog i julas.

    Varje tjej har fått bidra med ca 3 kloner som numrerats och som nu ska få vänta i vegfasen tills pågående blomrunda är över. Förhoppningsvis kommer det att bli skillnader i de olika plantornas ruskaraktär och klonerna från den bästa av dessa kommer att få tävla om moderplantstatus och ev. bli arkiverad i en DWC. Plantorna fick dock uppleva hård behandling i sitt förra hem (en liten grow-byrå) och är rätt slitna. Men en ny krukstorlek på 11liter lär tillfredsställa dem. De har innan vuxit under 2st 36w, 6400k, LE-lampor från Kjell&Co.


    Numrerade kloner, 1-6

    Dessa plantors frön sattes i början av November. Allt eftersom odlingsutrymmet förfinats så har de fått vänta. Målet är kvalité och nu kör vi så det ryker!


    Plantor, nr 1-6

    Plantorna är för tillfället mellan 26- 44cm på grund av olika toppningar och böjda grenar under deras hårda liv i vegfasen men håller på att återhämta sig och skjuter på med sina skott. Fläktarna blåser om kring ordentligt och ruskar om bladen. Dock med låg luftfuktighet på köpet. Nyvattnade går Rh upp till 30% i ca6 timmar för att sedan gå ner igen. Har en konstruktion med segelmetoden, men ska testa att bygga en större sådan för att se om det blir någon skillnad. Det känns inte som något livsavgörande, men den där luftfuktaren på biltema kanske kan göra nytta. Vad tror folket?

    Honeywellfläkten är riktad mot lampan och blåser kyliga vindar, inställd på steg 2 (av 3). Kan hålla handen under lampan länge, på ett avstånd som ger rädslan av att råka nudda bulben. Får se så småningom ifall jag ska öka effekten på lampan från 300w till 400w. Upplever inget direkt behov av att öka mer än så.


    Har kört försiktigt med lampan och haft den extra högt upp i början. Men sänker den nu eftersom för att sedan kunna dyka ner bland topparna med reflektorn. Plantorna grupperas så att de två kortaste får stå direkt under lampan.


    Temperaturen ligger för tillfället på 25 grader vid ljus och 21 grader när det är släckt. Kör dock inte kanalfläkten på natten än, men ska börja med det när det börjar dofta. Kan tänka mig att mörkertemperaturen kan komma att bli ännu lägre då. Funderar därför på att eventuellt installera någon typ av värmekälla för nattskiftet, för att kunna hålla en konstant temp på 25 grader. Fördelaktigheten något som kan hängas i taket. Är tacksam för förslag. Plantorna vattnas med endast vatten tills jordens näring inte räcker till och det finns behov av att tillsätta bio-bloom.


    Klädskåpet har konstruerats utifrån ett säkerhetsperspektiv med två kriterier: Vara tyst & ha ett stealth utseende. Ljudnivån är väldigt låg tack vare den tysta kanalfläkten, ljudisolering med ljuddämpande skumgummi och diverse mjuka material. Om man står bredvid det så kan man urskilja ett surrande ljud (Pga honeywell fläkten) men en bit ifrån avtar det och kan inte urskiljas när man står vid tröskeln med vidöppen dörr. Ingen annan än jag själv är hursomhelst inte behörig att gå in dit. Odlingsklädskåpet är ljustätt och enkelt att öppna trots lådanordning(av enklare typ).

    Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, men den gamla kameran arbetar så hårt den kan. Ska lösa detta problem så småningom och kanske få möjlighet att delta i Månadens bild (vilket jag anser vara ett trevligt initiativ)

    I framtida uppdateringar kommer jag hänvisa till musik(låtar), som stämningshöjande åtgärd.
    Låten till dagens uppdatering är:
    Joe Cocker- With a little help from my friends. Liveversionen från woodstock 1969, ca 1:15 in på dokumentärfilmen.

    För övrigt så hoppas jag att detta äventyr ska bli lyckat, sparar några godbitar och kommer att beskriva strainen och utrymmets specifikationer framöver. Jag anser mig inte vara i närheten av expert inom området och tar med glädje emot feedback som kan gynna mina flickor.

    replied 12 years ago 12 Members · 36 Replies
  • 36 Replies
  • conky

    Member
    2012-02-07 at 15:10

    Fläktarna blåser om kring ordentligt och ruskar om bladen. Dock med låg luftfuktighet på köpet. Nyvattnade går Rh upp till 30% i ca6 timmar för att sedan gå ner igenr.

    Satt och lurade ang. luftströmmarna i skåpet och testa att mäta temperatur på många olika ställen. Det visade sig att plasten där mätaren satt inte var så lämpad, eftersom det var sämst luftfuktighet där av alla mätade ställen i skåpet. Kan konstatera att RH inte längre utgör något problem. eftersom det egentliga värdet är ca 32%, flyttar mätaren nu.

    25,1 grader och 32% luftfuktighet

  • windowlicker

    Member
    2012-02-07 at 15:11

    Det här kommer bli kul att följa!
    Alltid roligt med folk som gör sina egna korsningar. Bilderna är nice, beskrivningen är väldigt bra. Det kommer verkligen bli intressant att se utvecklingen.

  • robinho

    Member
    2012-02-07 at 20:05

    Ja det här ser verkligen intressant ut! Kommer bli kul att följa.

    Men snälla, vänta inte med att berätta om din/dina tidigare korsningar, do it now!

  • conky

    Member
    2012-02-08 at 18:29

    Tack! :D Känns verkligen roligt att få komma igång på riktigt. Flickorna mår bra och växer på. Nu står man och lyfter smartpots om kvällarna. Det är väldigt lätt att uppskatta fuktighet i jorden med dessa påsar.

    @robinho: tålamod är en knarkodlares bästa vän. Ska göra en större uppdatering ang. det framöver :)

    Tänkte visa bilder på min luftfuktare a´la segelmotoden. Det är en stor glascylinder-vas som inskaffats på en inredningsbutik en gång i världen. Va tänkt att ha “dekorativa pinnar” i den. Ville inte riktigt ödsla utrymme på en stor hink så jag valde att ta denna eftersom den är smal och hög.

    Den rymmer 6L, håller på att räkna ut förbrukning för tillfället och ev testa olika typer av tyger.

  • conky

    Member
    2012-02-14 at 19:55

    Glad alla hjärtansdag kamrater.

    Har rätt mycket att stå i för tillfället och i den tillgängliga tiden för odling så prioriteras plantorna istället för forumet, sry.
    Men! kan meddela att allt rullar på utmärkt och flickorna har nu blommat i 13 dagar och budsen växer på bra. Märker hur de utvecklats från morgonkaffet (man vill ju inte äta frukost själv) fram tills kvällen då de fotograferas innan jag säger god natt.
    Tillsatte idag en väldigt reducerad mängd biobloom, som sen ska höjas eftersom.

    Så här ser det ut för tillfället:

    soundtrack: Eek-A-Mouse – Ganja Smuggling
    Ciao!

  • fl

    Member
    2012-02-15 at 09:23

    trevlig liten djungel du har där :) den här kommer jag följa.

    Och du, TPB är det bästa som någonsin har gjorts 8)

  • conky

    Member
    2012-02-16 at 14:31

    Dags för uppdatering :D

    Odlingen är under kontroll de har varit i blom i 15 dagar nu, har vattnat relativt sällan och låtit jorden torka ut ordentligt i mellan.
    Äldre fanleaves som blev skadade i veggfasen har ramlat av eftersom. Plantorna har pga tidigare toppningar väldigt olika
    karaktärer i både längd och grenar. Färgnyanser och struktur på bladverket skiljer sig också litegrann och det ser lovande ut
    inför framtida utvärdering av skillnader mellan dem. Har schimsat dem så att de alla har samma avstånd till lampan. Honeywell fläkten
    surrar på och skapar ordentlig luftcirkulation i utrymmet, dock är ljudnivån rätt enerverande eftersom det är det enda som
    skapar något märkbart ljud. Är ju stealth som är prioritet och att vrida upp lampan till 400w skulle medföra att jag även måste
    köra honeywellen på rätt höga varv. Har därför lite planer på att svika min lumatek reflektor och uppgradera till en luftkyld
    reflektor för att kunna öka ljusstyrkan och även ta bort honeywell fläkten. Det systemet kommer att ha en egen fläkt som blåser luft
    utifån utrymmet–>reflektor–> ut från utrymmet utan något kolfilter i kedjan. Finslipar just nu på en optimal lösning för klädskåpet.


    De blir hårigare och hårigare


    Planta nr 1, har störst budtillväxt för tillfället, men lite annorlunda bladväxt.


    De har inte sträckt sig så värst mycket sedan de introducerades till blom

    Tänkte berätta lite om deras hem nu

    Utrymmet (klädskåpet) består av en tredörrars garderob med lådor och ser nästan ut som den här:

    Men jag har tagit bort innerväggen som delade av skåpet i två olika sektioner. Har även avlägsnat lådmekanismen och gjort ett litet utrymme
    bakom lådorna. Därifrån låser man enkelt skåpets mittendörr med en sprint betående av 3tumsspik. En likadan spik skjuts även in från
    skåpets tak in i mittendörren. På så sätt är mittendörren låst och de övriga två dörrarna låses upp med hasplar från insidan, dvs efter
    mittendörren öppnats. Men detta behövs väldigt sällan då man från mittendöreen har bra räckvidd och översyn på flickorna. Tid för att
    låsa/låsa upp skåpets mittendörr uppskattas till mindre än 10 sekunder.

    I klädskåpet finns det som ni ser ett utrymme ovanför blomkammaren. Detta var ursprungligen ganska stort, men jag gjorde om det
    och minskade dess höjd, anpassat till kanalfläktens storlek. Fläkten omges av ljuddämpade matta och befinner sig tillsammans med elektroniken
    på ‘övervåningen’, brevid detta utrymme (till höger) finns ljuddämparlådan. Dit blåser luften från fläkten och detta utrymme har en öppen
    baksida och har ljudisolerats med dämpande skumgummimaterial och en del texiler.

    I botten av klädskåpet sitter det passiva insuget som tar luft underifrån, genom en ljusfälla och kolfiltermatta.

    Skåpet har även förstärkts med bultade vinkeljärn för att förstärka de annars rätt så ostabila väggarna.

    Ytan på 0,87m2 ger med 300w ca 344w/m2 och komme vid en ökning till 400w att motsvara ca 460w/m2.

    Verkligen intressant utveckling hos flickorna. Den som har störst tillväxt i budstorlek är planta nr 1 som är bland de kortaste. Men nr 2
    och 6 verkar vara på gång att bygga ihop fina långa buds längst sina huvudstammar.

    Gnällde lite förut på dålig kamera, men det har visat sig att det är jag som är problemet. Försöker att lära mig att hantera kameran
    på bästa sätt och det går faktist rätt bra

    Dagens låt: The Doors- The Soft Parade

  • theone

    Member
    2012-02-16 at 16:09

    Väldigt vackra plantor du har där! kommer följas! lycka till!

    bara för du nämnde The doors så vart ja sugen på denna! mycket skön låt o lyssna på när man sitter i soffan o röker en :)

    http://www.youtube.com/watch?v=jChqf7syif0

    Peace

  • conky

    Member
    2012-02-20 at 22:33

    Godafton, vilket hemskt väder det varit på senaste tiden, tur att man kan sätta sig med flickorna en stund och njuta av
    deras tropiska miljö. Tog en bild igår som jag tänkte lägga upp, men budsen hann svälla så mycket under dagen så jag skippar
    den bilden och tar nya imorgon. Doserar nu 1ml biobloom/liter vatten och förbrukade 1 liter vatten per planta vid förra vattningen.

    Tjejerna sträcker inte så mycket på sig. Spekulerar i att detta beror på att lampan är väldigt nära plantorna i kombination
    med låg kvävehalt i jorden och näringen. 11-5-18 i jorden och 2 – 6 – 3,5 i näringen. De två har, som ni ser, nästan likadana
    N och K ratios inom bra blomvärden. Dock svårt att jämföra fosfor då dessa i Sverige anges på olika sätt. Vilket jag tror att de gör,
    har dock ingen aning om hur det räknas olika.

    Förövrigt så börjar planerna inför ombyggnaden till luftkyld reflektor att klarna mer och mer. Kommer att inhandla en liten VKO
    fläkt med ca 100m3 kapacitet. Denna kommer att strypas till lägre varv och hamna i en liten ljuddämparlåda för att sedan,
    under ljustimmarna, blåsa luft genom reflektorn och ut på samma ställe som storkanalfläkt’n.
    Har spanat in coolstar air på H&N eftersom den ligger bra till i pris, men den verkar (enligt bild) ha stor spridning i
    sidled, något som jag inte behöver.
    Någon som har erfarenhet av denna eller kan rekommendera andra modeller?

    Godnatt folket, vi hörs imorrn!

    Låt: The Beatles – Golden slumbers

  • smogmeister

    Member
    2012-02-21 at 04:30

    Själv har jag använt 4ml biobloom i 0.5L vatten de senaste veckorna och det har min planta gillat. Jag rekommenderar att du testar öka lite och ser hur de gillar det. :)
    Golden slumbers är bra. Hela Abbey road skivan är suverän!

  • conky

    Member
    2012-02-21 at 08:24

    @smogmeister wrote:

    Själv har jag använt 4ml biobloom i 0.5L vatten de senaste veckorna och det har min planta gillat. Jag rekommenderar att du testar öka lite och ser hur de gillar det. :)
    Golden slumbers är bra. Hela Abbey road skivan är suverän!

    Hej! :D
    jo tanken är att öka successivt. Men 8ml/Liter låter rätt högt. Det sägs ju att biobizz organiska karaktär gör den tacksam mot övergödning. Har du märkt att den växer bättre med 8ml än 5,6,7 osv eller har du lagt dig på gränsen till näringsbränna och sedan backat lite? Har valt att ligga lågt med näringen, dels för att inte slösa men även för att minimera de salter som lagras i jorden.

    Fruktansvärt suverän skiva! Känslan av soul värmer.
    ha det!

  • smogmeister

    Member
    2012-02-21 at 14:30

    Jag kom snabbt upp i 4ml/0,5l men valde att stanna där för jag såg att bladspetsarna började gulna lite. Kan inte riktigt jämföra hur mycket näringen påverkar eftersom jag bara har 1 planta och det är första gången jag använder biobloom.

  • conky

    Member
    2012-02-21 at 18:37

    Godkväll kamrater,
    Fettisdagen har bjudit på både det ena och det andra, flickorna sover nu efter en dag med mycket Co2 tillskott..

    Givetvis firades denna högtid med fika
    Med kaffekopp i handen och semla i munnen så kom farbror brevbärare med en present
    bestående av inte mindre än de 80 beställda fröerna från Tanksa, dock så var det inte
    bara 80 frön, utan en hel del extra! TACK TANSKA. Är imponerad av det fina brevet och
    den korta leveranstiden från Danmark till södra norrland, 2 dagar.


    Det blev 3 olika sorters fröer: Nepal, Typhoon och RoyalNepal inför sommarens äventyr.

    Idag har det även vattnats, ungefär en liter per tjej beroende på hur torra det var.
    Två av dem hade ‘druckit’ mer än de andra, men de hade även stått närmast honeywellfläkten
    som troligtvis trycker/drar in luft i smartpotsen. Detta undersöks fram till nästa vattning.

    Budsen växer så det knakar. De har nu varit i blom i 20 dagar och har ca 40 dagar kvar. Räknar blomtid
    från första dagen i 12/12 eftersom de haft lite preflowers och kom i gång direkt. Kommer nog att prova
    skörda plantorna i två omgångar, tidigt och sent.

    En tredjedel av tiden in i blomm ser planta #1 ut såhär:

    Kvällens låt: Arlo Guthrie – Coming Into Los Angeles

  • windowlicker

    Member
    2012-02-21 at 18:41

    Verkligen kul att läsa igenom dina inlägg, och se på bilderna. Du har verkligen gjort denna tråden spännande att följa. Dina damer ser onekligen mycket fina ut.

    Bra jobbat :D

  • dudin

    Member
    2012-02-21 at 19:27

    mkt snyggt och rolig läsning. kul med egna korsningar.

Page 1 of 3

Log in to reply.