Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Inomhusodling Hydro Kalibreringsproblem med Adwa pH (AD-100)

  • Kalibreringsproblem med Adwa pH (AD-100)

    Posted by groddarn on 2006-04-04 at 09:29

    Hej vänner ! :)

    Som rubriken lyder så har jag problem att kalibrera min pH-mätare av märket Adwa, modell AD-100. Så här gör jag:

    1. Slår på mätaren
    2. Sätter ner den i kalibreringsvätskan
    3. Trycker på “cal”

    Först börjar det blinka. Då blinkar både siffrorna och “ph”. Efter ytterligare ett tag slutar “ph” att blinka. Efter ett tag börjar den blinka igen. Problemet är det att efter att jag kalibrerat och läser av i vätskan så läser den av 6.5 när det ska vara 7.0. Så sist när jag kalibrerade lät jag mätaren stå i kalibreringsvätskan och kalibrera tills den stängde av sig själv. Den hade ändå inte blivit riktigt kalibrerad. Tyvärr har jag inte tillgång till en manual och har sökt frenetiskt efter en på nätet men kan ej finna någon.

    Tilläggas kan ju att jag även kommer kalibrera efter 4.01-vätska för att ha två referenspunkter.

    /mvh groddarn

    EDIT:

    Nu har jag gjort hela proceduren med 4.01-vätskan, dvs. låtit mätaren stå och kalibrera tills den stängde av sig själv. Även här kalibrerar den fel med 0.5 och visar 3.5 istället för 4.0. Gör jag fel eller är mätaren sönder ?

    replied 18 years ago 2 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • reaper

    Member
    2006-04-04 at 10:58

    Hej! :D

    Nu har jag inte manualen framför mig, men ska göra ett försök ändå.

    Tryck in cal som ovan, tryck på/håll in cal en gång till. Nu ska 7.0 börja blinka.

    Nu sätter du ner mätaren i vätskan och trycker på read.

    Upprepa proceduren, tryck ytterliggare tills 4.0 börja blinka, sätt ner mätaren o tryck på read osv.

    Nu var det ett tag sen jag kalibrerade men har för mig att det är så man skall gå till väga.

    Felet du gjorde var att den inte började blinka, alltså läste du bara av kalibreringsvätskan som dessutom läste fel.

    Lycka till!

    mvh C

  • groddarn

    Member
    2006-04-04 at 13:55

    Tackar de ödmjukaste crenata ! :P

    Det fungerade. Nu är jag gud i odlingsrummet, jag har full kontroll över allting ! 😈

  • reaper

    Member
    2006-04-04 at 15:59

    Hehe, gött snack!
    Lite trixigt innan man hittar de rätta knapparna… 😉

    Såg du mätaren i mitten? “waterproof” rätt bra när man har med vätska att göra… 😆

    mvh Crenata

  • reaper

    Member
    2006-04-10 at 23:20

    Hej!

    Jag har fått en : Hanna HI 98108 pHep with auto temperature compensation

    http://www.growshopalien.com/onlineshop/index.html?lang=en-uk&target=d26.html

    Fick dock alla instruktioner på holländska och ingen kalibreringsvätska. dock ett papper som verkade vara ett intyg på att den nyligen kalibrerats. Men fattar inte hur jag ska använda denna apparat. Och hur testar jag nu PH på t.ex. plantor i jord. Ska jag ta vattnet som rinner ut krukan eller?

    PS. snabb testade på mitt kranvatten och fick PH 7.8 . kan det stämma?

Log in to reply.