Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Kabelfråga till 250w ballast och lampa

  • Kabelfråga till 250w ballast och lampa

    Posted by dock on 2009-02-11 at 21:55

    Glömde naturligtvis köpa kablar. Alltid är det nåt skit man glömmer. Nu till frågan.

    Har köpt den här på H&N.
    http://www.head-nature.com/04688-SYLVANIA-SHP-TS?id=kzH9oc73&mv_pc=223

    Vad behöver man för kablar till ballasten och lampan. Jag menar grovleken på kablarna alltså. Funkar det det med 0.75m2 eller behöver det vara 1.5m2. Har nämligen en uppsjö nätkablar till datorer som jag kan “slakta”, och dom är ju 0.75m2. Har även en förlängningskabel som är 1.5m2 (misstänket jag på grund av grovleken). Men den vill jag egentligen inte “slakta”, om jag inte måste förstås. :?

    replied 15 years, 3 months ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • Shimasonti

    Member
    2009-02-11 at 22:14

    kör definitvit inte för klena kablar i alla fall. blir ganska hög spänning när bulben tänds.
    ju grövre destu bättre så att säga. menar du 220v sladden mellan väggen o nättaget så fungerar den ja, men sladdar inannför dataskalet så nej!

  • dock

    Member
    2009-02-11 at 22:18

    @Shimasonti wrote:

    kör definitvit inte för klena kablar i alla fall. blir ganska hög spänning när bulben tänds.
    ju grövre destu bättre så att säga. menar du 220v sladden mellan väggen o nättaget så fungerar den ja, men sladdar inannför dataskalet så nej!

    Jo, precis den kabeln. Det som gjorde mig tveksam var grovleken, det vill säga 0.75m2. I och för sig är väl kanske kabeln på 1.5m2 helt fel ändå. Det är ju ändå en “heavy-duty” kabel godkänd för utomhusbruk så den ska ju i alla fall palla trycket, om man säger.

  • z0rdim

    Member
    2009-02-11 at 22:25

    mellan balast och väggutag så var jag så smidig att jag tog och klipte av en strömkabel för dator, jordad sådan givetvis.

    Mellan balast och lampa så har jag en vanlig tvåledad strömkabel.

  • dock

    Member
    2009-02-12 at 00:54

    Det bidde 1.5m2 kabeln. Och nu pågår testkörning. :D

    Nu vet jag inte om det berodde på kabeln och grovleken, men lampan kickade igång direkt och ballasten är knappt varm. Nu har jag i och för sig bara kört i 30 minuter. Men allt funkar som det ska i alla fall.

  • rixkrim

    Member
    2009-02-12 at 18:29

    @DocK wrote:

    Det bidde 1.5m2 kabeln. Och nu pågår testkörning. :D

    Nu vet jag inte om det berodde på kabeln och grovleken, men lampan kickade igång direkt och ballasten är knappt varm. Nu har jag i och för sig bara kört i 30 minuter. Men allt funkar som det ska i alla fall.

    Skulle du få du problem med att ballasten blir för varm så kan du ta en gammal CPU kylare med fläkt om du har. sätt den på ballasten och koppla in fläkten till ett gammalt ATX nätagg från dator. Glöm inte att by-passa den gröna kabeln i ATX kontakten från nätagget bara annars får nätagget inget motstånd och ger då inte ut någon ström.

    Jag fick ner tempen på ballasten brutalt, Från stekhet till ljummen. :D

  • dock

    Member
    2009-02-12 at 22:27

    Hur lång tid tar det för ballasten att bli varm? Jag har testkört min i 3 timmar och jag har inga som helst problem att hålla handen på den. Den är varm, men inte alls het på något sätt.

Log in to reply.