Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Samhälle och kultur U| Cannabisaktivisten Jag är (kanske) med i radio idag 16:00 i P1

  • Loffe

    Member
    2004-11-11 at 15:53

    Ja, bra jobbat med de förutsättningarna! :P
    Bra att du fick in det där med milt fysiskt beroende, du har verkligen pluggat!
    Fast då började ju givetvis den där andra figuren prata om “psykiskt beroende”, som tydligen var värre än heroin, fick man uppfattningen av iaf.
    Roligt ändå! :D

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 15:55

    Jag tycker att vi borde skriva till [email protected] och delge våra åsikter om programmet. Främst lägga fram klagomål ,men även beröm till de få men bra argumenten som fanns.

  • PachiPachiHand

    Member
    2004-11-11 at 16:08

    Ja en applåd för tomster, som lyckades få in ett par bra argument trots tidsbristen! Verkligen för kort tid för att debattera ett så här stort ämne. Skulle behöva en timme bara för att diskutera fördelar med legalisering och att avliva myter om cannabis. Men man får väl säga att det var hyffsat bra iaf! :)

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 16:11

    Jag tycker att programmet var ovanligt välnyanserat. Särskilt uppskattade jag kriminologiprofessorns medverkan (eller var han möjligen blott doktor?). Tomster gjorde förövrigt ett mycket bra jobb, om än han kunde betonat skadan av bruksförbudet tydligare. 😉
    Betänk huru otänkbart detta program vore för fem år sedan. Framtiden ligger inför oss, bröder och systrar! :D

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 16:13

    det var bra jobbat!

    jag hade nog svarat annorlunda på fredriks eller vad han hette när han sa “cb är beroendeframkallande det vet vi på checkpoint (i verkligheten)”

    hade jag nog svarat nåt i den här stilen: “jo det är klart det är beroendeframkallande, det är juh en drog! du vet, som alkohol bla” ditt svar var annars bra det där med milt fysiskt kontra psykiskt beroende.

    vet inte vad jag annars hade svarat annorlunda, kanske lagt beröm till den tanten som prata om uppsökande arbete, för de som inte klarar att passa tider. och proffesorn när han prata mer om förebyggande sociala åtgärder till marginaliserade grupper som han uttryckte det. men det hade varit svårt att klämma in i den knappa tid du fick.

    Betänk huru otänkbart detta program vore för fem år sedan. Framtiden ligger inför oss, bröder och systrar!

    definitivt! dock måste vi avliva myten om drogliberalen.

  • drullper

    Member
    2004-11-11 at 16:13

    @Mr_Bones wrote:

    Du kan ju nämna att normals första möte hade 300 besökare. Större delen av dom var ungdomar. Inte många intresseorganisationer har så många unga röstare på sina möten.

    Hey, Mr Bones… Tommie var en av våra talare på MMM och är en av medlemarna i föreningen, han representerade Svenska NORMAL i Slitz. Han var med när vi förberedde innan arrangemanget (MMM), han var en av oss funktionärer under arrangemanget och han var med efter när vi diskuterade igenom dagen som hade gått.. Han har nog pejl… 😉

    puss

  • tomster

    Member
    2004-11-11 at 16:31

    Kul detalj: min far lyssnar på P1. Sååå han gick inte riktigt på det fejkade namnet och ringde just med frågan “Röker du cannabis en gång i veckan?”.

    Jag är på jobbet så jag avslutade konversationen där… ska bli intressant att se hur det går.

    Min upplevelse är ungefär densamma som ni har. Noterbart var framför allt två kommentarer från deltagarna, Anna Lidbergius (gnn) som sa “unga vuxna” menande (som att unga vuxna som jag har dålig koll) och killen från Checkpoint som sa “i verkligheten” om upplevelsen att många börjar med cannabis som kommer till dem. De var ju där i reklamsyfte.

    Värst tyckte jag nog om tanten från krogar mot knark, hon sa ju till och med att det flyttat ut till lägenheter etc, dvs den föreningens enda syfte är att säkra att krogarna kan tjäna pengar på sprit. Givetvis får det positiva effekter också, minskat våld och så vidare och jag är även av åsikten att eftersom det inte är lagligt att knarka på deras krogar har de ju rätt att kasta ut folk som faktiskt gör det.

    Narkomanerna hade ju heller inte använt cannabis, det är rätt tydligt att en stor skiljelinje i dramatiska effekter av en drog går efter cannabis… jesus, att förneka att man har problem när man bränner hundra lax i månaden på koks är ju… problematiskt.

    Men det var den gamla vanliga, folk som förnekar har problem. Idioti.

    Jag hann inte säga hälften, jag ville klämma in att en legalisering av cannabis kommer inte lösa några problem för en missbrukare, förutom en hel del indirekta problem, men kriminaliseringen gör det lika lite. Problemen måste addresseras med uppsökande verksamhet och sånt som hon från behandlingsavdelningen.

    Det cyniska med den svenska narkotikapolitiken är att den är så ekonomiskt driven. Ambitionen är ju att få ett narkotikafritt samhälle så man slipper kostnaderna för behandling t.ex.

    Jaja. Ska jobba lite. Lite fjärilar fortfarande, lät jag nervös eller ÄR JAG KUNGEN?

    //Tommie

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 16:31

    Nu har jag missat något igen…
    När lägger dom ut dagens program på hemsidan tro? Det jag lyckades ladda hem var snack om “Hur mycket fuskar svenskarna”. inte alls vad jag hade hoppats på när jag klickade där. :P

    [Edit]
    Nu är det rätt program som ligger inder länken på deras hemsida.
    Komentarer kommer om en halvtimma. ;)
    [/Edit]

  • Loffe

    Member
    2004-11-11 at 16:56

    Nej, du lät inte ett dugg nervös. :P
    Tyckte det lät välformulerat, sansat och korrekt vad du sa…hade du puffat innan? :D

  • friggs

    Member
    2004-11-11 at 17:11

    @boven5478-239 wrote:

    Särskilt uppskattade jag kriminologiprofessorns medverkan (eller var han möjligen blott doktor?).

    Leif Lenke heter han och han är professor. En mycket klok man.

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 17:17

    Gillar hur du svarade på hans hans “/…/kan man juh fråga oss på checkpoint, hur det ser ut i verkligheten.”. ;) *tummenupp*

    Jag vill veta vad det var du skulle säga i komentaren. Tycker det var oshysst att bara avbryta direkt sådär.

    Du är kungen ❗ :mrgreen:

  • YriLuvan

    Member
    2004-11-11 at 18:25

    @tomster wrote:

    ÄR JAG KUNGEN?

    //Tommie

    Ja du är kung!!!
    Jag har inte lyssnat klart än (har precis börjat lyssna) men jag hade nog inte kunnat vara så vältalig och påläst som du.
    *kram* :pleased:

  • smurfish

    Member
    2004-11-11 at 21:19

    Bra jobbat tompster! Synd bara att du inte fick säga så jätte mycket :?

  • reaper

    Member
    2004-11-11 at 23:33

    @smurfish wrote:

    Bra jobbat tompster! Synd bara att du inte fick säga så jätte mycket :?

    Men desto bättre sa han det!

  • smurfish

    Member
    2004-11-11 at 23:41

    Håller med! Han var grym! :D

Page 2 of 4

Log in to reply.