Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Hydrofunderingar Gro-tank 205i/flogro 500

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-05 at 19:05

    @mrdolittle wrote:

    Thats it!
    Nu köper jag mig ett hydrokit oxå 😈 Trött på att sitta varje kväll o sukta. Flo gro here I come! Hoppas inte flickvännen dampar ur nu bara :)
    Tack för inspirationen PinkHaze! Hoppas det inte går på mer än 5000kr alltsomallt, annars blir det ingen projektor att sitta o flumma med efter skörden :(((

    Du fick mig o börja fundera på projektor… tanken har aldrig ens slagit mig tidigare.. ;D

    -ph

  • sinsemillan

    Member
    2006-10-05 at 19:19

    @mosaiq wrote:

    @sinsemillan wrote:

    Är väldigt sugen på att köra NFT verkar ruskigt smidigt. Men finns det något system som går in en 60×60 cm garderob?
    Alla system jag har sett har varit större.

    //Sinsemillan

    flo gro får plats i din garderob 😉

    Ja jo det vet jag men flogro är ju inte NFT. Tycker det verkar så lättskött och effektivt med NTF.

  • urban

    Member
    2006-10-06 at 10:02

    Lite billigare här, 570 spänn. Vet inte vad frakt kostar dock. Finns massor med system och info om man kollar runt lite på sidan

    http://www.hydroponic-shop.com/product_info.php?cPath=21&products_id=415

    Också jävligt sugen på att testa NFT i framtiden. Ska bli intressant att följa Pink Haze

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-06 at 11:33

    @urban wrote:

    Lite billigare här, 570 spänn. Vet inte vad frakt kostar dock. Finns massor med system och info om man kollar runt lite på sidan

    http://www.hydroponic-shop.com/product_info.php?cPath=21&products_id=415

    Också jävligt sugen på att testa NFT i framtiden. Ska bli intressant att följa Pink Haze

    Jag känner att jag måste lära mig mkt mer innan jag börjar.. Har lite svårt att hitta bra hydro-guider. De som är länkade i TULL är ju många från og.

    -ph

  • urban

    Member
    2006-10-06 at 11:57

    “learning by doing” :D Det finns ju gott om böcker i ämnet. 😉 köp en bok, en tank, lite näring och kör så det ryker :D

  • reaper

    Member
    2006-10-06 at 13:14

    @PinkHaze wrote:

    @DR_WEED wrote:

    Jag har testat vanliga leca, hydrocorrels och coco och cocon har funkat bäst av dom 3.

    Hej tack för inlägget

    Varför tyckte du cocon var bättre? Finns det några fördelar med nåt av de andra medierna du testat o vad var nackdelarna?

    tacksam för ytterligare info

    -ph

    Cocon har varit mycket stabilare ph har inte behövt justera nåt efter blandning. Med leca och hydrocorrels drog ph iväg till oönskad nivå och man fick sänka varje dag.

    sen är det betydligt dyrare med correls 500kr inkl frakt, cocon kostar 25kr + frakt.

    Kommer nog aldrig köra leca igen.

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-06 at 13:19

    Det finns verkligen en uppsjö böcker inom hydroodling..

    Finns det någon som kan rekommenderas?

    tack för infon dr_Weed..

    behöver man medium i en nft? funkar coco isf?

    kan man börja i torvbriketter?

    tacksamt
    -ph

  • Riot

    Member
    2006-10-06 at 15:38

    nej du behöver inget medium till NFT utöver rockwool-kuber eller jiffys, som sedan sitter i nätkrukor.

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-06 at 21:48

    @Riot wrote:

    nej du behöver inget medium till NFT utöver rockwool-kuber eller jiffys, som sedan sitter i nätkrukor.

    tack! låter ju underbart smidigt. på bilderna ser man inte men ingår det nån sorts lock? eller sätter man plast över? vad håller fast nätkrukorna?

    behöver man köpa nätkrukorna till eller ingår dom?

    om nån orkar svara så blir jag glad annars får jag säkert reda på det när jag får min order :P
    ;D

    -ph

  • Mr_Canna

    Member
    2006-10-07 at 11:57

    @PinkHaze wrote:

    @Mr_Canna wrote:

    PinkHaze,

    Jag tycker Du ska pröva att köra med en NFT. Det är lättskött o växer som bara den. Rotmassan blir enorm, likväl plantorna. Dessutom passar det perfekt för ditt utrymme.

    Du lär inte bli besviken. Köp på dig extra spridarmatta (på rulle) på en gång och toppar av plast (dessa kan du annars enkelt göra själva av en plastbit, men de är så billiga så varför besväret…) för kommande odlingar.

    Mr_Canna :)

    Jättebra post :D Får mig definitvt NFT-inriktad.

    Vad ska man ha för medium och vad har man topparna i plast till? Finns dessa också på swegrow?

    spridarmatta såg jag att det fanns.
    Du kanske har förslag på en bättre butik att handla i?

    Är det något annat jag ska tänka på? Vet du nån bra guide som du kan länka till så jag slipper ställa massa newbie frågor? ;D

    Tacksamt!

    -ph

    Swegrow är bra att handla på. Där får Du all info Du behöver. Egentligen är den självförklarande. Bara se till att inget ljus sipprar ner till rötterna, Då får Du alger. Men det är enkelt fixat med lite tejp eller ngt ovanpå korgarna med lekakulor som Du ställer ner i hålen Du borrat (eller ngt jobbigare skärt ut…) för dom. Köp en tillsats för borren så Du kan borra hål, finns på Claes Ohlson billigt, kanske en hundring.

    Mr_Canna 😆

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-07 at 11:59

    Just nu förstår jag kanske bara 15% av all info i denna tråden men jag hoppas det ska klarna när jag fått min leverans.

    -ph

  • greengoblin

    Member
    2006-10-07 at 14:27

    ja nu måste jag rycka ut o försvara lecakulor!
    jag har ingen praktisk erfarenhet av hydrocorrels så det skippar ja.
    men om man jämför kokos o leca så är min erfarenhet att dom är lika stabila i ph:t.
    jag fattar inte riktigt hur o varför folk fått problem med fluktuerande ph.
    dom odlare jag känner som kör hydro är det nog 50/50 som använder leca respektive kokos och ingen av dom har några större problem med ph.
    och det säger mig att gör du rätt så kommer inte ph:t spöka vilket medium du än använder.
    för båda mediumen så gäller det att göra rent och “soaka” dom så att mediumet ph är stabilt innan man sätter igång.

    fan va svårt det är o förklara ibland!
    learning by doing är nog det bästa tipset.

  • reaper

    Member
    2006-10-08 at 08:35

    @greengoblin wrote:

    jag fattar inte riktigt hur o varför folk fått problem med fluktuerande ph.
    dom odlare jag känner som kör hydro är det nog 50/50 som använder leca respektive kokos och ingen av dom har några större problem med ph.
    och det säger mig att gör du rätt så kommer inte ph:t spöka vilket medium du än använder.
    för båda mediumen så gäller det att göra rent och “soaka” dom så att mediumet ph är stabilt innan man sätter igång.

    Givetvis så gjorde jag rent dom och lät dom ligga i 24h i ph 5, men ph steg alldeles för högt ändå. Körde visserligen med cannas näring med leca och hesi till coco annars är förutsättningarna samma.

    Men leca BORDE ju funka men tydligen en del som får problem.

  • reaper

    Member
    2006-10-08 at 09:36

    Pink Haze:

    Om du har tid och lust så får du väldigt, väldigt gärna dokumentera hur det här projektet utvecklar sig. Ju mer precist ju bättre givetvis, gärna med inköpslistor och allt. Och mycket bilder :)

    Skulle det bli så, så visar jag gärna min uppskattning genom att erbjuda dig 15 av de SSH-frön jag köpte av HappyGilmore i slutet på augusti.

    För det blir väl GroTanken, eller?

  • PinkHaze

    Member
    2006-10-08 at 09:49

    @swt wrote:

    Pink Haze:

    Om du har tid och lust så får du väldigt, väldigt gärna dokumentera hur det här projektet utvecklar sig. Ju mer precist ju bättre givetvis, gärna med inköpslistor och allt. Och mycket bilder :)

    Skulle det bli så, så visar jag gärna min uppskattning genom att erbjuda dig 15 av de SSH-frön jag köpte av HappyGilmore i slutet på augusti.

    För det blir väl GroTanken, eller?

    Japp det lutar helt åt grotanken! Kommer lägga upp så mkt info jag kan men det blir först i december/januari jag kan sätta igång med allt ordentligt pga en flytt. Jag har en uppsjö av frön eftersom jag samlar på dom (inte bara för odling alltså =)) Men tackar aldrig nej till fler och ssh ska ju vara dunder =)

    Hittils har planerna kommit så långt att jag filar på inköpslistan samt att jag fortfarande inte har bestämt mig om jag ska köra på dom lampor jag har (3x125w LE röd/orange) eller införskaffa en 400w hps. Tänkte ha ett litet skåp med bonsaimorsor under en 125w LE blå.

    Har inte funderat på om jag ska köra SCROG, om jag ska köra många små eller 1-2 stora plantor etc. Kanske kan köra lite olika olika skördar och testa vad som passar mig bäst ;D

    -ph

Page 2 of 3

Log in to reply.