Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Hydrofunderingar Gro-tank 205i/flogro 500

  • Hydrofunderingar Gro-tank 205i/flogro 500

    Posted by pinkhaze on 2006-10-04 at 12:30

    Hej!

    jag funderar lite på att införskaffa ett hydrosystem av mindre modell.
    Vad jag har läst verkar Gro-tank 205i jättebra men så har jag sett fina resultat med flogro 500.

    Jag har inte kunnat hitta måtten på Gro-tank 205i och undrar ifall nån kan hjälpa mig där.

    Sen undrar jag också ifall det är något särskilt man ska tänka på att införskaffa förutom det som kommer i paketen man köper. Jag har en ph-mätare men ingen ec.

    Angående medium: är det lecakulor som gäller i båda eller finns det bättre förslag?

    vad jag har kunnat förstå av Gro-tank 205i så måste man köpa en ny spridarmatta för varje grow. stämmer det?

    Ifall ni har något helt annat system att rekommendera så lyssnar jag :D

    Dessa 2 har jag hittat på swedish-growsystems.se men ifall ni vet något smidigare/billigare ställe att handla från är jag idel öra :)

    Går det att starta fröna i torvbriketter eller är det något annat som man ska ge sig på?

    Tacksam för all input!

    -ph

    ps. jag tänkte odla i en 80×55 cm IKEA garderob ca 2 m hög förmodligen med 375-400w (antingen LE 3×125 eller en HPS)

    replied 17 years, 1 month ago 8 Members · 35 Replies
  • 35 Replies
  • reaper

    Member
    2006-10-04 at 12:47

    jag vet inte exakta måtten på 205i men den är iallafall större än din garderob….satsa på flogro istället :)

    angående medium tycker jag verkligen att du ska satsa på canna cogr slabs… väldigt enkelt att odla i det.och förutom hydron så behöver du givetvis en syre pump.

    lycka till

  • greengoblin

    Member
    2006-10-04 at 13:47

    kan inte heller måtten på 205i men jag vet att flogro 500 går in i en standardgarderob med lite plats över.
    angående medium kär jag själv med leca har läst endel om folk som haft problem med fluktuerande ph värden. jag hade det precis när lecan var ny
    men en desificering senare försvann dom problemen.
    fördelen med leca över kokos är att du kan använda lecan om och om igen medans kokosen måste bytas mellan odlingar.
    en extra syrepump är inte nödvändigt i flogron men den minimerar risken för rotröta och mättar vattnet med syre vilket boostar tillväxt.
    så det är egentligen en ekonomisk fråga, har du råd o slänga ut ett par hundra extra så gör det om inte så är det inte hela världen.
    angående ph och ec mätare är det bra men inte ett måste så länge du har gröna fingrar och kan läsa dina plantor jag har själv genomfört en hydro odling utan någondera bara för att se om jag kunde och det gick bra.
    men det blir ju bra mycket lättare med mätare.
    är det nåt mer som undras så ska jag försöka svara på det med.

  • pinkhaze

    Member
    2006-10-04 at 13:54

    @mosaiq wrote:

    angående medium tycker jag verkligen att du ska satsa på canna cogr slabs… väldigt enkelt att odla i det.och förutom hydron så behöver du givetvis en syre pump.

    lycka till

    angående slabsen så har jag funderat på dom oxå men då måste man ju ha aquatrays? eller kan man dela upp slabsen o freelance:a lite? jag har tittat på cannas odlingsguide vad gäller cogr. får en sån plats i en 80×55 garderob?

    jag har en syrepump som är från mitt gamla akvarie.. den lär ju fungera om jag köper ny sten o slang typ..

    angående leca – låter ju bra att kunna återanvända det hela, om man sköljer lecan eller låter den ligga i ph-neutralt vatten kanske man kan undkomma ph-fluktuering (hjärnsläpp! hur stavas det?).

    tack för all input – jag lutar helt åt flogro just nu pga storleken mest..
    finns det nåt nft system som skulle passa eller är alla stora?

    tacksamt
    -ph

    tack för all input.

  • riot

    Member
    2006-10-04 at 14:53

    ja, det tog mig 40 sekunder ganska exakt att googla fram måtten på 205i, förstår inte riktigt var mysteriet i det hela ligger..

    695mm x 385mm x 185mm

  • reaper

    Member
    2006-10-04 at 15:50

    swegrow har ju cocos för 25kr en sån räcker till en flogro

    Jag har testat vanliga leca, hydrocorrels och coco och cocon har funkat bäst av dom 3.

  • pinkhaze

    Member
    2006-10-04 at 19:35

    @Riot wrote:

    ja, det tog mig 40 sekunder ganska exakt att googla fram måtten på 205i, förstår inte riktigt var mysteriet i det hela ligger..

    695mm x 385mm x 185mm

    sorry måste haft hjärnsläpp, tittade bara på några få grow-sidor.. 😳

    stort tack iafl för att du skänkte mig 40 sek av din tid :)

    -ph

  • melo

    Member
    2006-10-05 at 11:15

    Jag går i liknande tankar som dig, köpa en flogro500 och köra med cocos i den. Verkar vara något enormt bra system, men jag har ett par frågor som jag tänkte passar i den här tråden..

    Är det nödvändigt att rengöra den varje eller varannan vecka under hela odlingen? Hur funkar det om man använder väteperoxid i vattnet bara? Låter jobbigt med tanke på att jag planerar köra scrog som första projekt och helst inte vill rycka i plantan hit och dit.

    Hur fungerar det att köra flera sticklingar i en flogro? Skulle vara jävligt fint om man kunde köra t ex fyra sticklingar för att odla sog-style. Så behöver man inte vegga så länge utan bara rota sticklingarna i torvbricketter och sen blomma typ.

    Hoppas det här tillför något för dig också PinkHaze, annars får du ge mig en sur smiley nu.. :)

  • greengoblin

    Member
    2006-10-05 at 12:26

    då ska vi se om vi kan hjälpa till lite.
    jag kör förvisso med leca som medium men jag behöver inte göra rent den mellan odlingar över huvud taget.
    och jag är inte överdrivet noga med steriliteten kör en rejäl decificering mellan odlingarna det räcker.

    jag gjorde ett experiment med 8 sticklingar som fick 2 dar på sig innan blom efter omplantering till flogro 500 det fungerade galant dom blev inte så stora
    och jag märkte att det va noga med att dom hadde utvecklat lika mycket rötter. skörden blev helt ok. viktmässigt inte så mycket skillnad men fortare går det. hoppas det räckte annars e det bara hojta till.

  • pinkhaze

    Member
    2006-10-05 at 12:26

    Helt klart intressanta frågor melo :)

    Själv vill jag veta mer om Grotanken eftersom den verkar passa helt lagom i en sån garderob jag tänkt odla i.

    -ph

  • pinkhaze

    Member
    2006-10-05 at 12:27

    @DR_WEED wrote:

    Jag har testat vanliga leca, hydrocorrels och coco och cocon har funkat bäst av dom 3.

    Hej tack för inlägget

    Varför tyckte du cocon var bättre? Finns det några fördelar med nåt av de andra medierna du testat o vad var nackdelarna?

    tacksam för ytterligare info

    -ph

  • mr_canna

    Member
    2006-10-05 at 15:58

    PinkHaze,

    Jag tycker Du ska pröva att köra med en NFT. Det är lättskött o växer som bara den. Rotmassan blir enorm, likväl plantorna. Dessutom passar det perfekt för ditt utrymme.

    Du lär inte bli besviken. Köp på dig extra spridarmatta (på rulle) på en gång och toppar av plast (dessa kan du annars enkelt göra själva av en plastbit, men de är så billiga så varför besväret…) för kommande odlingar.

    Mr_Canna :)

  • sinsemillan

    Member
    2006-10-05 at 16:12

    Är väldigt sugen på att köra NFT verkar ruskigt smidigt. Men finns det något system som går in en 60×60 cm garderob?
    Alla system jag har sett har varit större.

    //Sinsemillan

  • reaper

    Member
    2006-10-05 at 16:39

    @sinsemillan wrote:

    Är väldigt sugen på att köra NFT verkar ruskigt smidigt. Men finns det något system som går in en 60×60 cm garderob?
    Alla system jag har sett har varit större.

    //Sinsemillan

    flo gro får plats i din garderob 😉

  • reaper

    Member
    2006-10-05 at 17:51

    Thats it!
    Nu köper jag mig ett hydrokit oxå 😈 Trött på att sitta varje kväll o sukta. Flo gro here I come! Hoppas inte flickvännen dampar ur nu bara :)
    Tack för inspirationen PinkHaze! Hoppas det inte går på mer än 5000kr alltsomallt, annars blir det ingen projektor att sitta o flumma med efter skörden :(((

  • pinkhaze

    Member
    2006-10-05 at 19:03

    @Mr_Canna wrote:

    PinkHaze,

    Jag tycker Du ska pröva att köra med en NFT. Det är lättskött o växer som bara den. Rotmassan blir enorm, likväl plantorna. Dessutom passar det perfekt för ditt utrymme.

    Du lär inte bli besviken. Köp på dig extra spridarmatta (på rulle) på en gång och toppar av plast (dessa kan du annars enkelt göra själva av en plastbit, men de är så billiga så varför besväret…) för kommande odlingar.

    Mr_Canna :)

    Jättebra post :D Får mig definitvt NFT-inriktad.

    Vad ska man ha för medium och vad har man topparna i plast till? Finns dessa också på swegrow?

    spridarmatta såg jag att det fanns.
    Du kanske har förslag på en bättre butik att handla i?

    Är det något annat jag ska tänka på? Vet du nån bra guide som du kan länka till så jag slipper ställa massa newbie frågor? ;D

    Tacksamt!

    -ph

Page 1 of 3

Log in to reply.