Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Hur effektiv är 250w jämfört med 400w hps?

  • Hur effektiv är 250w jämfört med 400w hps?

    Posted by dimbo on 2005-03-08 at 19:29

    har läst ganska mycket bra om 250 w hps här. är det stor skillnad i resultat mellan en 250w hps och en 400w? “1:1” förhållande, alltså att ifall man får 250gram med en 250w under optimala förhållanden får man 400 gram med en 400w hps under optimala förhållanden?

    funderar på att skaffa mig en 250w hps, läst mkt trevligt om dem. dessutom slipper man ju en del värmeproblem.

    replied 19 years, 3 months ago 3 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • reaper

    Member
    2005-03-08 at 19:38

    Har för mig att 400 wattaren är närmare 3 gånger så effektiv. Men är ditt utrymme begränsat till en vanlig standardgarderob cirka halvmetern^2 skulle jag ändå rekommendera 250 wattaren. Att slippa värmeproblemen som kommer med starkare HPSer gör väldigt mkt för att få dina plantor att må bra.

  • dimbo

    Member
    2005-03-08 at 19:42

    @FarmerCC wrote:

    Har för mig att 400 wattaren är närmare 3 gånger så effektiv. Men är ditt utrymme begränsat till en vanlig standardgarderob cirka halvmetern^2 skulle jag ändå rekommendera 250 wattaren. Att slippa värmeproblemen som kommer med starkare HPSer gör väldigt mkt för att få dina plantor att må bra.

    jag har en klädkammare som jag egentligen bara har ett “hål” jag kan dra ut luft ifrån, det är ungefär 15×15 cm. skulle det funka att köra någon slags coolshade och ha utsuget där? eller det skulle bli för varmt tror ni? klädkammaren är ca 1,5-2 meter bred och kvadratisk. 2 meterhög circus.

    odlar där inne med le nu utan några som helst värmeproblem. det 15×15 cm stora hålet är igentäppt.

  • agatonsax

    Member
    2005-03-08 at 19:44

    du kan säkert odla med en 400wattare i det utrymmet om du har en cooltube. Men du borde igentligen ha ett intag också, om du kan fixa det så ska det nog vara lugnt.

  • reaper

    Member
    2005-03-08 at 22:15

    Du borde kunna köra med 600w där inne utan några större problem bara du ordnar ett aktivt in/utsug, en 125mm kanalfläkt & CoolTube är idealisk som utsug, insuget kan vara en datorfläkt eller liknande..
    Utsuget får ett helt annat motstånd som skall pressa ut luften genom rör och slangar, insuget har ju ofta fritt blås!

  • reaper

    Member
    2005-03-08 at 22:16

    Kanske skall tillägga att jag menar inget pyttedatorfläkt utan en större variant!
    Räkna med att insugetsfläkten skall ha en kapacitet på minst hälften av utblåsets..

  • dimbo

    Member
    2005-03-08 at 22:47

    okay dobidobido låter bra det!
    dock finns det bara ett ställe som jag kan skicka in/ut luft ur och jag har inga möjligheter att fixa ett extra hål då alla väggarna är av tjock betong och jag kan inte borra några hål där(hyreslägenhet, tror inte det skulle vara så poppis). ifall man skall blåsa ut och suga in luft ur samma hål, och sedan leda luften vidare via slangar/rör, hur stort behöver hålet vara då? antar att 15×15 inte räcker? :P

  • reaper

    Member
    2005-03-09 at 07:50

    @dobidobido wrote:

    Räkna med att insugetsfläkten skall ha en kapacitet på minst hälften av utblåsets..

    så skapar du ett undertryck, och risken för “jet ljud” ökar.. iom att utsugsfläkten får jobba mer än vad den igentligen behöver, och insugsfläkten kommer snurra snabbare än den är tillverkad för… vill säga om du inte ha några andra insug…

    bästa är att ha 2 likadanna fläktar… om man inte ska sätta kolfilter mm

    lycka till!

    ps. om du har 2x2m du ska odla på, kör 2x400W. eller 3x250W.
    dela gärna upp det mellan MH och HPS, då fullgör du spectrumet mer komplett!

Log in to reply.