• Hjälp med Adwa ad100!!

    Posted by reaper on 2008-01-03 at 14:44

    Öppnar en ny tråd för denna, behöver nämligen hjälp snarast med denna idiot grej om nån kan.
    Gör precis som manualen säger.
    10 minuter i ph7 lösning sen spolar jag av med kranvatten, låter den bli helt torr. Öppnar en NY ph7 lösning stoppar i mätaren och skall kalibrera, då kommer det jävla EC upp. Kommer inte EC upp så hoppar den till ph4 istället.
    Är så sne så att jag snart slänger den jävla mätaren i väggen. Skall ju för fan inte vara så krångligt.
    Har även försökt hitta Adwa’s hemsida utan resultat.

    HJÄLP MIG SNÄLLA!!!!

    replied 12 years, 3 months ago 5 Members · 15 Replies
  • 15 Replies
  • fatboy

    Member
    2008-01-07 at 08:36

    Du skall inte spola med kranvatten och toppen får aldrig bli torr.

    Det räcker med ett par droppar kranvatten i din kalibreringsvätska för att den skall bli kass och därmed visa ec i rutan. Även om toppen är torr så finns salterna kvar.

    Använd endast destillerat/avjoniserat vatten till din ph-mätare. Köp tex batterivatten på närmsta mack eller vatten till strykjärn om du hittar det.

    Toppen skall alltid hållas fuktig…..får inte bli torr.

    Står det så i din manual???att toppen skall bli torr?? Jag har en sådan själv och jag är helnöjd med den.

  • reaper

    Member
    2008-01-07 at 19:25

    Ok, tackar för svaret Fatboy. Skall prova genast, och förvarar mätaren gör jag med några droppar ph 4 i korken. Det är bara mellan provmätningarna som jag låter den bli torr.
    Iväg att inhandla batterivatten.

    OCD

  • groddarn

    Member
    2008-01-07 at 19:58

    Av vad jag läst mig till ang. Adwas pH-mätare behöver de inte alls jämt vara i en fuktig miljö. Däremot bör man slänga i lite bufferlösning 4.01 i “korken” om man märker att mätaren börjar få kalkavlagringar. Min fungerar perfekt. Den är ALLTID torr mellan mätningarna. Tror ni fått det hela om bakfoten.

  • reaper

    Member
    2008-01-07 at 20:13

    Groddarn:Ok, vet inte var jag fick det ifrån att den skulle vara torr mellan mätningarna. Var nog bara önsketänkande i ren desperation ;) . Hittade denna sida http://www.hennepdesk.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=1
    men min holländska suger kraftigt, så 1/3 når kanske fram
    🙄
    Fick göra en snabb kalibrering där jag sänkte ner den i en ny 7.01 lösning och tryckte “Read” med en gång, likadant med 4.01
    Det fungerade ett tag, men nu hoppar den hejvilt 👿
    Får börja om på ruta ett.

  • fatboy

    Member
    2008-01-08 at 11:17

    Att toppen inte bör bli torr är en generell regel för ph-mätare. Men det är kanske inte så viktigt trots allt.

  • groddarn

    Member
    2008-01-08 at 11:23

    @Fatboy wrote:

    Att toppen inte bör bli torr är en generell regel för ph-mätare. Men det är kanske inte så viktigt trots allt.

    Har jag faktiskt aldrig hört talas om. Inte står det något om det i manualen jag laddat hem heller. Jag kontrollerar alltid efter jag kalibrerat genom att mäta i kalibreringsvätskan och den visar alltid rätt. Dessutom har jag kontrollerat efter en veckas användning utan någon förändring så den funkar perfekt trots att den alltid är torr mellan mätningarna.

  • reaper

    Member
    2008-01-08 at 15:47

    Har du nån länk till manualen Groddarn?

  • groddarn

    Member
    2008-01-09 at 14:59

    @Fatboy wrote:

    Att toppen inte bör bli torr är en generell regel för ph-mätare. Men det är kanske inte så viktigt trots allt.

    Du har så rätt Fatboy. Lusläste igenom manualen nu. Man skall tydligen ha kalibreringsvätska 4.01 i korken då mätaren inte används. Hur är det med Ec-mätaren ? Gäller det den också ?

    @OCD wrote:

    Har du nån länk till manualen Groddarn?

    Tyvärr inte. Kommer däremot ihåg att den var väldigt svår att hitta.

  • fatboy

    Member
    2008-01-11 at 09:30

    Ec-mätaren behöver ingen fukt, den kan man plåga utan att den tar skada.

  • reaper

    Member
    2008-03-08 at 08:55

    Tips för kalibrering av pH-mätarn.

    Så här gör jag och det fungerar bra:

    * Spar buffertlösning i små plastburkar med plastfolie över, två för 4 och två för 7. Gammal / ny.
    * När det är dags att kalibrera: vaska av mätaren lite i vanligt kranvatten (eller destillerat/RO om du vill vara superseriös). Doppa sen i gamla 7.0- lösningen för att göra av med ev. påverkande rester och förbereda mätaren med en “nästan rätt” beläggning av buffertrester SEN i den senaste du har (på detta sätt kan den återanvändas flera gånger innan den flyttas över till ‘gamla’ burken. Buffertlösningarna är otroligt stabila har jag märkt vid provmätningar – så länge man inte kontaminerar dem med rester från lösningar med annat pH..).
    * När den stått klart i 7.0, tryck read – fyra hoppar upp.
    * Vaska snabbt av i kranvatten igen (det har visserligen ett pH på 7-9 men det är så svagt buffrande att det är mycket bättre att få bort rester av ph7-buf-lösningen så den inte börjar påverka 4-lösningen! Verkar som en del inte tänker på detta steg. Detta spelar förstås ingen större roll om man alltid använder ny buf-lösning, men det är som sagt mycket onödigt), sen i gamla ph4-lösningen och sen i “nya” ph4-lösningen tills mätaren är nöjd eller du avslutar kalibreringen.

    Se till att kranvattnet, liksom buffertlösningarna, har stått i rummet du är i så länge att de aklimatiserat sig. Om du hoppar mellan olika lösningar med olika temperaturer (kallt kranvatten direkt från kran, rumstempererade buf-lösningar) så påverkar det mätaren mycket negativt, också detta har jag märkt att många inte tänker på. (Vad fan ska man ha en pH-mätare med 0.1 upplösning om man använder den på ett sätt så att det fluktuerar upp till 1 i pH??)

    pH-mätaren justerar ju för temperaturen men om den utsätts för olika temp hela tiden kommer den att förändras upp och ned och eftersom materialerna i mätaren ändrar temp långsammare så kommer den inte vara i sync med vätskornas temp om man hoppar mellan olika. (alltså – den kalibrerar för en annan temp än den vätskan har)

    Med EC-mätaren gjorde jag ett test med detta med några olika vatten med olika temp och den visade 0.24 för ett av källvattnen som senare visade 0.46 när tempen jämnats ut på alla (efter några timmar). Detta är också det korrekta värdet, och finns dessutom uppmätt vid ett vattenprov jag lämnade in. Detta är visserligen EC-mätaren och jag har inte gjort samma experiment med pH-mätaren – men den är mycket känsligare, så var inte förvånad om mätresultaten skulle vara ännu mer åt pipan då!

    Jag brukar köra kalibreringen två gånger efter varandra för att den ska visa riktigt rätt.

    Och det där med fuktig/torr. Jo det rekommenderas att mätarn aldrig ska bli torr, men min pH-mätare blir torr emellanåt också och det har inte påverkat vad jag märkt heller. Så det verkar som vi kan sluta oss till att det gäller. Kanske slits den ut i förtid eller påverkas tillförlitligheten i det långa loppet – det kan vi ju inte veta förstås!
    Hade inte hört det om ph4 i korken innan – låter konstigt! Ska kolla upp och köra på det i så fall.

    Ovan kanske låter krångligt, men det är det inte alls – det handlar bara om lite rutin.

    * Ställ in vätskor och rent vatten i rum du ska kalibrera i några timmar innan.
    * Vaska av – vaska i gammal buf7 – ner och låt stå i ny buf7.
    * Vaska av – vaska i gammal buf4 – ner och låt stå i ny buf4.

    Tycker någon att min praktik är upp åt väggarna så är jag intresserad av detaljer.

  • reaper

    Member
    2008-03-25 at 15:42

    @ReeferMad wrote:

    Tips för kalibrering av pH-mätarn.

    Så här gör jag och det fungerar bra:

    * Spar buffertlösning i små plastburkar med plastfolie över, två för 4 och två för 7. Gammal / ny.
    * När det är dags att kalibrera: vaska av mätaren lite i vanligt kranvatten (eller destillerat/RO om du vill vara superseriös). Doppa sen i gamla 7.0- lösningen för att göra av med ev. påverkande rester och förbereda mätaren med en “nästan rätt” beläggning av buffertrester SEN i den senaste du har (på detta sätt kan den återanvändas flera gånger innan den flyttas över till ‘gamla’ burken. Buffertlösningarna är otroligt stabila har jag märkt vid provmätningar – så länge man inte kontaminerar dem med rester från lösningar med annat pH..).
    * När den stått klart i 7.0, tryck read – fyra hoppar upp.
    * Vaska snabbt av i kranvatten igen (det har visserligen ett pH på 7-9 men det är så svagt buffrande att det är mycket bättre att få bort rester av ph7-buf-lösningen så den inte börjar påverka 4-lösningen! Verkar som en del inte tänker på detta steg. Detta spelar förstås ingen större roll om man alltid använder ny buf-lösning, men det är som sagt mycket onödigt), sen i gamla ph4-lösningen och sen i “nya” ph4-lösningen tills mätaren är nöjd eller du avslutar kalibreringen.

    Se till att kranvattnet, liksom buffertlösningarna, har stått i rummet du är i så länge att de aklimatiserat sig. Om du hoppar mellan olika lösningar med olika temperaturer (kallt kranvatten direkt från kran, rumstempererade buf-lösningar) så påverkar det mätaren mycket negativt, också detta har jag märkt att många inte tänker på. (Vad fan ska man ha en pH-mätare med 0.1 upplösning om man använder den på ett sätt så att det fluktuerar upp till 1 i pH??)

    pH-mätaren justerar ju för temperaturen men om den utsätts för olika temp hela tiden kommer den att förändras upp och ned och eftersom materialerna i mätaren ändrar temp långsammare så kommer den inte vara i sync med vätskornas temp om man hoppar mellan olika. (alltså – den kalibrerar för en annan temp än den vätskan har)

    Med EC-mätaren gjorde jag ett test med detta med några olika vatten med olika temp och den visade 0.24 för ett av källvattnen som senare visade 0.46 när tempen jämnats ut på alla (efter några timmar). Detta är också det korrekta värdet, och finns dessutom uppmätt vid ett vattenprov jag lämnade in. Detta är visserligen EC-mätaren och jag har inte gjort samma experiment med pH-mätaren – men den är mycket känsligare, så var inte förvånad om mätresultaten skulle vara ännu mer åt pipan då!

    Jag brukar köra kalibreringen två gånger efter varandra för att den ska visa riktigt rätt.

    Och det där med fuktig/torr. Jo det rekommenderas att mätarn aldrig ska bli torr, men min pH-mätare blir torr emellanåt också och det har inte påverkat vad jag märkt heller. Så det verkar som vi kan sluta oss till att det gäller. Kanske slits den ut i förtid eller påverkas tillförlitligheten i det långa loppet – det kan vi ju inte veta förstås!
    Hade inte hört det om ph4 i korken innan – låter konstigt! Ska kolla upp och köra på det i så fall.

    Ovan kanske låter krångligt, men det är det inte alls – det handlar bara om lite rutin.

    * Ställ in vätskor och rent vatten i rum du ska kalibrera i några timmar innan.
    * Vaska av – vaska i gammal buf7 – ner och låt stå i ny buf7.
    * Vaska av – vaska i gammal buf4 – ner och låt stå i ny buf4.

    Tycker någon att min praktik är upp åt väggarna så är jag intresserad av detaljer.

    på ADWA´s PH-mätare står det så på baksidan av förpackningen…

    att man konstant ska ha några droppar buffert 4.01 i locket för att inte dioden ska torka ut.

    varför den inte ska göra det, torka ut alltså, står inte.

    så… ReeferMad, du får väl börja med det då. 😉

  • b52

    Member
    2008-03-25 at 18:19

    Vet inte hur många ph-mätare man “torkat” sönder 😳
    Ett tips är att ha en bit bomull/tygbit som man häller lite vatten i botten på “korken” till mätaren, dom håller ngr mån längre iaf 😉

    Har en Methrohm 744 Ph meter om nån är intresserad

  • reaper

    Member
    2008-10-27 at 23:53

    @skevrot – jag testade detta med att ha ph4 i locket. Men skvätte alltid ur det av glömska så fort jag tog av den. Så det rann ut i sanden (pun not… ok, forget about it)… Men det är säkert bra då, därför fundering:

    De sista gångerna jag kalibrerat min Adwa så har den diffat typ 0.05 (ja, den vickar mellan 7 o 7.1 alltså) på 7an efter en månads användning… 4an ligger spot on.

    Tycker det känns hel ok. Och “ligger alltid torr”… Men det låter ju lite oroande det här med uttorkade pH-mätare måste jag säga. Hur lång tid tar det? Hur går det till?? Den visar ju inga tecken på att vara instabil, snarare konstigt stabil(!)

  • reaper

    Member
    2008-10-28 at 00:10

    Kan ju förresten nämna att jag totalt dumpat den otroligt onödiga metoden för kalibrering jag tidigare använde. Märkte att mina tidiga försök med mätarna varierade typ enbart pga just temperaturskillnader och för lite väntande.

    Nu kör jag bara direkt i nya 7/4-påsar. Fast med vask-vatten emellan förstås…

    Anyways – sökte nätet. Och kollade wikipedia. Ja, det är som ni säger där med. Man ska ha en “lagringsvätska” på pH 3.0. Om man inte har den så pH4-buf eller 7, men då behövs mer frekventa kalibreringar. Annars, om man använder vanligt vatten som fuktare längre perioder, så “sugs joner” från elektroden och degraderar den.

    Ok, jag kör på det. Dumt att chansa. Bomull lät jävligt smart. Ska se om jag inte kan hitta några såna där smink-pads i någons låda här hemma, hehe.

  • chiicano

    Member
    2011-12-30 at 11:49

    i min manual står det, ”NEVER USE DISTILLED OR DEIONIZED WATER FOR STORAGE PURPOSES.” så jag tror nog inte de är så jävla bra.. :P

Log in to reply.