Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Samhälle och kultur U| Övrigt odlande Herbivores första odling. Uppdaterad 4/03/2008

  • Herbivores första odling. Uppdaterad 4/03/2008

    Posted by reaper on 2008-02-09 at 14:45

    Hej allesammans!
    Tänkte ta och dra igång en tråd om min första odling. Eftersom jag inte har någon direkt utrustning så får man ta vad man har.
    I det är fallet så består min setup av ett hyllplan av en bokylla.
    Armaturen går att höja och sänka genom att flytta upp hyllan ett hack.
    Odlingsmediumet är vanlig blomjord av billigt märke. Just nu så är plantorna små så dem står allesammans i en blomlåda.
    Det hela är på inga som helst vilkor seriöst, men i alla fall någon stans att börja.

    Växterna jag odlar är: Sibirisk hjärtstilla, Malört, Bondtobak, Citronmellis, Kamomill och någon buske jag sprang på häromdagen och tog ett par fröer från.

    9 Februari 2008

    I armaturen sitter ett 18w Sylvania Gro-Lux lysrör som är till för akvarieväxter. Men det funkar ju inte sämre för det ;)!
    Det hela är upphängt i blåa paketsnören för att gör det hela lite festligt.

    Så här ser det utan inuti.

    Här är en suddig bild av några malörtsfrölingar som just tittat upp. Vet inte om ni ser det :(

    Det var allt för denna gång!

    Bästa hälsningar – Herbivore

    ________________________________________________________________________________

    10 Februari 2008

    Nu har det börjat hända saker här och jag tänkte slå ihjäl lite tid genom att uppdatera tråden.

    Har bytt Lysrör nu från Sylvania gro-lux till ett helt vanligt Cool white från jula och växterna tycks verkligen gilla det.
    Cool white ska ju vad jag vet vara väldigt bra för vegg perioden.

    Här i glaset ser vi en Leonorus Sibiricus dvs Sibirisk hjärtstilla eller “lilla marijuana”-fröling som har fått en rejäl boost av lyset.
    Dem två krukorna längst nerär malört vilken inte verkar ha hänt så mycket mer med.

    Här har vi vad jag kallar “burren”. Det är alltså ett för från busken som jag sprang på som har grot här.
    Fick nyss reda på att det egentligen är ett ogräs men jag kommer ihåg hur fin den var i sommras med sina lil-rosa blommor. It stays 8)!

    Och så här långt har tobaken kommit

    Då tar vi och sänker ner lampan igen så att dem små får växa ifred.

    Välkommen åter

    Bästa hälsningar – Herbivore

    ________________________________________________________________________________

    29 Februari 2008

    Hej allesammans!
    Har hänt en del tråkigheter som gjort att jag blev tvungen att pausa min odling ett tag. Min griniga hyresvärd som jag hyr i andra hand av komm in och såg min odling och babblade något om att det skulle vara brandfarligt. Biatch :blrrt:!
    Därför har växterna fått stå i fönstert. Växterna har inte alls mått bra av att stå i fönster mot norr. Dem har sträckt på sig och blivit veka. Inte har dem vuxit mycket heller.

    Hur som helst har jag tagit ny tag och börjat odla stealht 8). Så nu mera odlar jag…..

    Så här!
    i en helt vanlig amerika koffert. Detta är förstås ännu mera brandfarligt, om det nu kan ta eld överhuvudtaget. Temperaturen har förvisso aldrig stigit över 31 grader och då har belysningen stått på 24/7 i snart en vecka. Har även bytt lysrör till ett nyinköpt Gro Lux-rör.
    Det helt ljustätt så kärringen misstänker ingenting.
    Har även kommit över två nya frösorter som ska sås i dem tomma krukorna. Lejonöra och yerba mate ligger just nu och gror

    Så här ser det ut inuti
    En räddningsfilt reflekterar det lilla ljus som systemet frambringar

    Här ser vi hjärtstillorna

    Den här hjärtstillan har växt mer än dem andra, men också sträckt sig mer än övriga

    Så här vill vi att hjärtstillan ska se ut. kompakt med kort stamm. bladen är egentligen inte gula.

    Tobaken trivs bra trotts att den är en aning trångbod, med undantag i båda fallen för plantan längst till höger.

    “burren(tm)” börjar återhämta sig från ljusfastan. Vid andra bladparet så växte bara ena skottet ut tills för två dagar sedan då även det andra börjar växa.

    Slutligen har vi Malörten som inte kommit så långt.

    Det var allt för denna gång.

    Slutligen skulle jag bara vilja tillägga att:
    Visst är det hemskt att man ska behöva smyga med odling för att det finns korkade människor som ska lägga sig i vad andra gör. Men det är jag nog inte ensam om att vara med om.

    Til` next time. Peace and chicken grease!

    Bästa hälsningar – Herbivore

    ________________________________________________________________________________

    4 Mars 2008

    Har byggt lite för att förbättra setupen. Naturligtvis i trailer trash-anda 😉 , dvs väldigt crude.

    Har lagt till en 100mm datorfläkt som drivs av en batteriladdare. Fläkten är uppsatt med universalmedlet tejp.
    Ljud nivån är för övrigt så låg att det inte hörs om man inte står alldeles nära kistan och anstränger sig.

    Även en primitiv form av luftfuktning har satts upp som består av en disktrasa.

    Jag märker att växterna mår bättre av varje liten förbättring man gör, och jag kan inte sluta att fantisera om hur min framtida setup kommer att får växterna att bli stora och starka.

    Lejonöronen som jag sådde för 4 dagar sedan har skjutit upp sina första blad. Återkommer med bilder när det är något värt att se.

    replied 15 years, 1 month ago 2 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • bone

    Member
    2008-02-10 at 17:47

    Intressant att se lite lagliga odlingar för en gångs skull :)

    Keep it up!

    Mvh / Benet

  • reaper

    Member
    2008-02-10 at 18:13

    Härligt! :D Fortsätt posta, denna skall följas!

  • reaper

    Member
    2008-02-10 at 19:41

    Uppdaterad 10/02/2008

  • reaper

    Member
    2008-02-29 at 23:09

    Uppdaterad 29/02/2008

    Kommentera gärna, kom med förslag och synpunkter etc.

  • reaper

    Member
    2008-03-04 at 10:58

    Uppdaterad 4/03/2008

    Har lagt till lite nödvändiga saker på setupen.

    Föresten, är det någon som vet hur man blir av med småflugor som lever i jorden???

  • reaper

    Member
    2008-03-06 at 15:36

    Riktigt najs! ;)

    Gillar din “primitiva luftfuktning” 😆

  • reaper

    Member
    2008-03-09 at 18:05

    vart fick du bondtobaks frön??

  • reaper

    Member
    2008-03-09 at 18:50
  • reaper

    Member
    2008-03-09 at 19:12

    @FulKjell wrote:

    “Ifall du kan döda en ko och äta upp den, så borde du också få tillåtelsen att plocka upp en växt för att röka den.”:

    Det där citatet är från Sebastian bach eller hur :D?

  • reaper

    Member
    2009-04-03 at 21:31

    Kanske lite sent, men angående 29feb eller vad det nu var (orkade inte redigera citat från det långa inlägget) där du skrev att tobaksplantorna såg trångbodda ut, så bör du ASAP plantera om dem.

    En planta i en kruka, de växer fort som du säkert märkt.
    Måste ju ha flera i en i början pga att fröna är så minimala och grobarheten inte så superbra, men när dem väl är i den storleken som var på bilden du tog över en månad sen så ska dem planteras om.

    Hinner bli en meter höga på någon månad om du har stora krukor och bra med ljus.

    Trivs utmärkt på balkongen (iaf inglasad) under våren/sommaren, men kolla dem ofta efter spinnkvalster.

  • reaper

    Member
    2009-04-03 at 21:34

    @Herbivore wrote:

    Uppdaterad 4/03/2008

    Har lagt till lite nödvändiga saker på setupen.

    Föresten, är det någon som vet hur man blir av med småflugor som lever i jorden???

    Ställ in ett litet glas, typ 10cl, med en droppe diskmedel och vatten. Blanda om. Ytspänningen försvinner och dem små stackarna drunknar när de landar och ska dricka lite.
    Funkat utmärkt för mig (om man nu haft det i isolerat utrymmet som du verkar ha). Massa små svarta döda flugor som flyter i glaset.

    För övrigt så är dem ofarliga för växtens hälsa.

Log in to reply.