-
Greensymphonys ljuddämpningsguide!
Hur förklarar du för ditt one night stand din volvo 140 som står på tomgång i din garderob?
Nee, jag kom inte heller på en vettig förklaring och jag vet att många med mig har ett normalt
socialt liv vid sidan om odlandet, eller rättare sagt har odlandet vid sidan som sitt normala sociala liv.
Därför har jag valt att lägga stor vikt på att få en såpass ljudlös setup för att eliminera risken att folk
som vistas i mitt hem ska undra över mystiska ljud. Tänkte med denna tråd dela med mig av tips, erfarenheter
och diverse bilder som behandlar ämnet.I och med att tillgången på HPS och MH ökat och många idag har råd att investera i kraftig belysning mellan 250-1000w
ökar behovet av fläktar med med större verkningsgrad såsom t.ex kanalfläktar med anslutningsdiametrar på 100, 125, 160, 200 och 250 (millimeter)
som klarar av att transportera luftmängder från 140m3/h till över 1000m3/h, vilken fläkt som passar just ditt utrymme hänvisar jag till denna tråd
Dom mest förekommade kanalfläktarna för mindre garderobsodlingar för privat bruk, brukar vara kanalfläktar med 100 respektive 125 mm i anslutningsdiameter.
Dessa fläktar är tillförlitliga, konstruerade och utvecklade av branchfolk och är redan från fabrik förhållandevis tysta om man ser till den faktiska
verkningsgrad dom har. Men många gånger tänker man inte på det när man beställer sin första setup från en growshop och får sig en rejäl chock när
flygplansturbinen startar på full effekt! Ljudet som uppstår kommer dels från luft som är i rörelse och dels fläktens mekaniska funktion.
Ljudet förvärras när kanalfläkten är stumt monterad på vägg/tak då vibrationer från fläkten förflyttas.
(Ni som bor/bott i höghus vet att är det någon som borrar 10 våningar upp känns det som att det lika gärna skulle kunna vara grannen bredvid!)
Det finns många olika sätt att få ner ljudvolymen och här nedan kan du läsa om olika alternativ!Hastighetsreglering
Att kunna reglera hastigheten på sin fläkt är både bra för att uppnå en optimal temperatur i utrymmet och även att hålla ljudnivån i schakt!
Det finns olika tillvägagångssätt för att reglera en fläkt, den mest förekommande är en varvtalsregulator som generellt är tyristorbaserad. Denna typ av regulator klipper sinuskurvan enligt förinställt värde på vredet och på så sätt regleras hastigheten. Missljud från fläkten kommer att uppkomma, men fläkten tar inte skada på någotvis som vissa på forumet hävdar, varvtalsregulatorer används av branchfolk!Tyristorbaserad regulator: http://catalogue.systemair.com/item/item.aspx?id=11130&tab=20&source=i
Det andra alternativet är en transformator, som till skillnad från regulatorn inte klipper sinuskurvan utan helt sonika transformerar ner primärspänningen till fläkten. Denna typ av reglering är inte steglös som regulatorn men med lite mer ändamålsanpassade transformatorer så har man 5 olika lägen att välja. Dessa kostar givetvis lite mer (cirka 1200kr), men är man mån om att ha en tyst setup är detta det självklara valet. Man måste heller inte stirra sig blint på just dessa 5-stegs varianter utan en 110V USA transformator från Clasohlson fungerar också, men skillnaden att du är fast i en hastighet!
5-steg: http://catalogue.systemair.com/item/item.aspx?id=10944&tab=20&source=i
Billigare 5-steg trafo: http://www.luftbutiken.se/5stegs-transformator-230v-p-655.html
Ljuddämpare:
Man läser på forumet ibland om ljuddämpare och hur pass effektiva dom är. Dom är effektiva till sitt ändamål om man förstår sig på hur den är tänkt att fungera. En ljuddämpare placerar man som sista del innan sitt utblås, den absorberar ljud som uppkommer av luft i rörelse samt ljud som följer med in i ljuddämparen. Vid utblåset kommer ljudet att vara som en svag bris, ungefär som frånluftsventiler med självdrag som sitter i badrum t.ex. Dvs det är inte knäpptyst, men det väcker å andra sidan inte någon märkvärdig uppmärksamhet.
Däremot kommer ljuddämparen inte hjälpa dig att få bort ljud som “läcker” från dina vanliga flexibla ventilationsslangar mellan fläkten och ljuddämparen, eller dämpa det mekaniska ljudet från din kanalfläkt bortsett från det ljudet som åker med i röret in i ljuddämparen, vilket är långt ifrån allt ljud! I kombination med ljuddämpade ventilationsslangar (vilket jag inte har någon personlig erfarenhet utav) så kan man nog inte få det så mycket tystare. Summan av kardemumman är att ljuddämparens uppgift är att få ditt utblås att hålla käften!Ljudisolerad låda till kanalfläkt:
Enligt mig det bästa sättet dämpa ljudet från din fläkts mekaniska funktion. Den är enkel att bygga om man inte har tummen mitt i handen.
Innan man ger sig på att bygga en låda bör man ha vissa saker i åtanke! Dels ställer lådan krav på utrymmet, en “walk in closet” med måtten 100x100x230 cm är nästan ett minimum och dels väger lådan betydligt mycket mer än man kan fantisera om, för att ge Er lite perspektiv var vi 2 pers för att hänga upp den i taket! Jag avråder starkt att försöka hänga upp en sådan låda i t.ex en Homebox eller Secret jardin, då lämpar sig lådan mer på golvet utanför tältet.
Lite materialkännedom är bra att ha också, då olika material dämpar ljud olika effektivt, här nedan följer
en kort beskrivning av olika förekommande skivmaterial lämpliga till vårt ändamål!@OSB wrote:
Oriented strand board (OSB) är en träfiberskiva som ofta används som underlag till att skruva gipsskivor mot för att få en vägg som tål en
större belastning att fästa till exempel inredning i.@Plywood wrote:
Plywood, eller kryssfaner, är en skiva av tunnare korslagda faner som är limmade med fenolhartslim och pressade med högt tryck under värmebehandling,
till en relativt hållfast och formstabil produkt.@MDF wrote:
MDF betyder Medium Density Fibreboard och är en träfiberskiva att tillverka inredning av, förekommande i bland annat köksskåp och listverk samt
inne- och ytterdörrar. Materialet är perfekt till högtalarlådor. Eftersom materialet består av finfördelade fibrer är även bearbetade ytor släta
och lämpar sig därför väl till målning. Därför används det ofta till just målade snickerier. MDF har även använts till väggbeklädnader i byggnader.
MDF-skivan tillverkas av 100% barrträ, vilket ger en mycket ljus skiva. MDF måste alltid förborras.OSB skivan är den billigaste av dom alla men är inte särskillt kompakt vilket gör att skivan i sig har sämst ljuddämpande egenskaper, men fungerar självklart för att bygga en låda.
Plywoodskivan är till skillnad från OSB skivan lite dyrare, men i gengäld har du bättre ljuddämpande egenskaper då skivmaterialet är mycket kompaktare!
MDF, valet var för mig väldigt naturligt! Helt klart det enda vettiga alternativet om man vill ha en låda och samtidigt ha maximalt ljuddämpande egenskaper redan i stommen! Materialet är väldigt kompakt! Dessvärre är MDF skivan ganska tung och kostar av ovan nämnda skivmaterial mest! jag använde mig utav 19mm tjock MDF skiva till mitt bygge!Förutom att försöka hitta skivmaterial som dämpar ljud behöver vi någon form utav isolering att klä insidan av lådan med, ganska tidigt fastnade jag för en ljuddämpnings matta från biltema. precis som jag nämnde i början av tråden om den där volvo 140’n i garderoben så vore ju en dämpningsmatta avsedd för att ljudisolera kupén från motorrummet i en bil ganska lämpligt. Plus i kanten är att den är självhäftande på ena sidan och ett vettigt pris!
@Ljuddämpnings matta från Biltema wrote:
Ljuddämpningsplatta För bil, båt, husvagn m.m. Av skumplast. Försedd med ytskikt av aluminiserad polyesterfolie och självhäftande baksida.
Dämpar effektivt ljud och värme från motor, växellåda och chassi. Tål temperaturer från -30 °C till +120 °C. ISO 3795Artikelnummer för 20mm skivan: 36-9218
Dessa plattor finns i 10, 20 och 30 mm i tjocklek, Jag valde att använde mig utav 20mm varianten, enda anledningen till det var att 30mm varianten var slut när jag var där och skulle handla.
Jag har inte så mycket erfarenhet av andra isoleringsmaterial och vad dessa har för verkningsgrad, med jag kan med handen på hjärtat säga att jag känner mig väldigt tillfredsställd med denna isolering!Övriga detaljer:
4st Trumstosar i den storlek som motsvarar anslutningsdiametern på din kanalfläkt
4st Slangklämmor passande diametern på din fläkt/stosar
2st Takkrokar för att hänga upp fläkten inutilådan
2st Maskingängade krokar (Minst M10) Med tillhörande mutter och avlastningsbricka på minst 50mm i diamter
1st Cykelslang att hänga fläkten inuti lådan för att minska ljudöverföring via vibrationer
1m Flexibel ventilationsslangBeroende på vilken kanalfläkt och isolering du använder så blir måtten på lådan olika. I mitt fall är lådan 450x500x450 mm, där 500 är avståndet mellan stosarna!
Tråkigt nog slog aldrig tanken mig att dokumentera bygget förens vid detta skedet, lådan är färdigbyggd och isolerad!
Stosarna jag använde mig utav är på 125mm och kostade runt 60-70kr stycket.
Kanalfläkten upphängd i en cykelslang för att minska ljudet från vibrationer! Alla bäckar små! Man ser att lådan kunde varit lite mindre, men dels ville jag ha marginaler och dels var tanken att jag skulle använda mig utav grövre isolering.
Locket påsatt och 125mm anslutningen tätad med silikon för att inte luften ska få för sig att ta sig in i lådan!
Fuska inte med upphängningen, en sådan här låda väger en hel del och det är viktigt att säkerställa att det sitter fast på ett säkert sätt! Min första tanke var att hänga upp lådan i cykelslang, men jag insåg att den väger för mycket och använde mig av tågvirke istället!
Tja, såhär ser lådan ut när den är monterad i min walk in closet, kanske kommer en bättre bild i senare skede.
Log in to reply.