• Greensymphonys ljuddämpningsguide!

    Posted by greensymphony on 2009-10-10 at 19:56

    Hur förklarar du för ditt one night stand din volvo 140 som står på tomgång i din garderob?
    Nee, jag kom inte heller på en vettig förklaring och jag vet att många med mig har ett normalt
    socialt liv vid sidan om odlandet, eller rättare sagt har odlandet vid sidan som sitt normala sociala liv.
    Därför har jag valt att lägga stor vikt på att få en såpass ljudlös setup för att eliminera risken att folk
    som vistas i mitt hem ska undra över mystiska ljud. Tänkte med denna tråd dela med mig av tips, erfarenheter
    och diverse bilder som behandlar ämnet.

    I och med att tillgången på HPS och MH ökat och många idag har råd att investera i kraftig belysning mellan 250-1000w
    ökar behovet av fläktar med med större verkningsgrad såsom t.ex kanalfläktar med anslutningsdiametrar på 100, 125, 160, 200 och 250 (millimeter)
    som klarar av att transportera luftmängder från 140m3/h till över 1000m3/h, vilken fläkt som passar just ditt utrymme hänvisar jag till denna tråd
    Dom mest förekommade kanalfläktarna för mindre garderobsodlingar för privat bruk, brukar vara kanalfläktar med 100 respektive 125 mm i anslutningsdiameter.
    Dessa fläktar är tillförlitliga, konstruerade och utvecklade av branchfolk och är redan från fabrik förhållandevis tysta om man ser till den faktiska
    verkningsgrad dom har. Men många gånger tänker man inte på det när man beställer sin första setup från en growshop och får sig en rejäl chock när
    flygplansturbinen startar på full effekt! Ljudet som uppstår kommer dels från luft som är i rörelse och dels fläktens mekaniska funktion.
    Ljudet förvärras när kanalfläkten är stumt monterad på vägg/tak då vibrationer från fläkten förflyttas.
    (Ni som bor/bott i höghus vet att är det någon som borrar 10 våningar upp känns det som att det lika gärna skulle kunna vara grannen bredvid!)
    Det finns många olika sätt att få ner ljudvolymen och här nedan kan du läsa om olika alternativ!

    Hastighetsreglering
    Att kunna reglera hastigheten på sin fläkt är både bra för att uppnå en optimal temperatur i utrymmet och även att hålla ljudnivån i schakt!
    Det finns olika tillvägagångssätt för att reglera en fläkt, den mest förekommande är en varvtalsregulator som generellt är tyristorbaserad. Denna typ av regulator klipper sinuskurvan enligt förinställt värde på vredet och på så sätt regleras hastigheten. Missljud från fläkten kommer att uppkomma, men fläkten tar inte skada på någotvis som vissa på forumet hävdar, varvtalsregulatorer används av branchfolk!

    Tyristorbaserad regulator: http://catalogue.systemair.com/item/item.aspx?id=11130&tab=20&source=i

    Det andra alternativet är en transformator, som till skillnad från regulatorn inte klipper sinuskurvan utan helt sonika transformerar ner primärspänningen till fläkten. Denna typ av reglering är inte steglös som regulatorn men med lite mer ändamålsanpassade transformatorer så har man 5 olika lägen att välja. Dessa kostar givetvis lite mer (cirka 1200kr), men är man mån om att ha en tyst setup är detta det självklara valet. Man måste heller inte stirra sig blint på just dessa 5-stegs varianter utan en 110V USA transformator från Clasohlson fungerar också, men skillnaden att du är fast i en hastighet!

    5-steg: http://catalogue.systemair.com/item/item.aspx?id=10944&tab=20&source=i

    Billigare 5-steg trafo: http://www.luftbutiken.se/5stegs-transformator-230v-p-655.html

    Ljuddämpare:
    Man läser på forumet ibland om ljuddämpare och hur pass effektiva dom är. Dom är effektiva till sitt ändamål om man förstår sig på hur den är tänkt att fungera. En ljuddämpare placerar man som sista del innan sitt utblås, den absorberar ljud som uppkommer av luft i rörelse samt ljud som följer med in i ljuddämparen. Vid utblåset kommer ljudet att vara som en svag bris, ungefär som frånluftsventiler med självdrag som sitter i badrum t.ex. Dvs det är inte knäpptyst, men det väcker å andra sidan inte någon märkvärdig uppmärksamhet.
    Däremot kommer ljuddämparen inte hjälpa dig att få bort ljud som “läcker” från dina vanliga flexibla ventilationsslangar mellan fläkten och ljuddämparen, eller dämpa det mekaniska ljudet från din kanalfläkt bortsett från det ljudet som åker med i röret in i ljuddämparen, vilket är långt ifrån allt ljud! I kombination med ljuddämpade ventilationsslangar (vilket jag inte har någon personlig erfarenhet utav) så kan man nog inte få det så mycket tystare. Summan av kardemumman är att ljuddämparens uppgift är att få ditt utblås att hålla käften!

    Ljudisolerad låda till kanalfläkt:
    Enligt mig det bästa sättet dämpa ljudet från din fläkts mekaniska funktion. Den är enkel att bygga om man inte har tummen mitt i handen.
    Innan man ger sig på att bygga en låda bör man ha vissa saker i åtanke! Dels ställer lådan krav på utrymmet, en “walk in closet” med måtten 100x100x230 cm är nästan ett minimum och dels väger lådan betydligt mycket mer än man kan fantisera om, för att ge Er lite perspektiv var vi 2 pers för att hänga upp den i taket! Jag avråder starkt att försöka hänga upp en sådan låda i t.ex en Homebox eller Secret jardin, då lämpar sig lådan mer på golvet utanför tältet.
    Lite materialkännedom är bra att ha också, då olika material dämpar ljud olika effektivt, här nedan följer
    en kort beskrivning av olika förekommande skivmaterial lämpliga till vårt ändamål!

    @OSB wrote:

    Oriented strand board (OSB) är en träfiberskiva som ofta används som underlag till att skruva gipsskivor mot för att få en vägg som tål en
    större belastning att fästa till exempel inredning i.

    @Plywood wrote:

    Plywood, eller kryssfaner, är en skiva av tunnare korslagda faner som är limmade med fenolhartslim och pressade med högt tryck under värmebehandling,
    till en relativt hållfast och formstabil produkt.

    @MDF wrote:

    MDF betyder Medium Density Fibreboard och är en träfiberskiva att tillverka inredning av, förekommande i bland annat köksskåp och listverk samt
    inne- och ytterdörrar. Materialet är perfekt till högtalarlådor. Eftersom materialet består av finfördelade fibrer är även bearbetade ytor släta
    och lämpar sig därför väl till målning. Därför används det ofta till just målade snickerier. MDF har även använts till väggbeklädnader i byggnader.
    MDF-skivan tillverkas av 100% barrträ, vilket ger en mycket ljus skiva. MDF måste alltid förborras.

    OSB skivan är den billigaste av dom alla men är inte särskillt kompakt vilket gör att skivan i sig har sämst ljuddämpande egenskaper, men fungerar självklart för att bygga en låda.
    Plywoodskivan är till skillnad från OSB skivan lite dyrare, men i gengäld har du bättre ljuddämpande egenskaper då skivmaterialet är mycket kompaktare!
    MDF, valet var för mig väldigt naturligt! Helt klart det enda vettiga alternativet om man vill ha en låda och samtidigt ha maximalt ljuddämpande egenskaper redan i stommen! Materialet är väldigt kompakt! Dessvärre är MDF skivan ganska tung och kostar av ovan nämnda skivmaterial mest! jag använde mig utav 19mm tjock MDF skiva till mitt bygge!

    Förutom att försöka hitta skivmaterial som dämpar ljud behöver vi någon form utav isolering att klä insidan av lådan med, ganska tidigt fastnade jag för en ljuddämpnings matta från biltema. precis som jag nämnde i början av tråden om den där volvo 140’n i garderoben så vore ju en dämpningsmatta avsedd för att ljudisolera kupén från motorrummet i en bil ganska lämpligt. Plus i kanten är att den är självhäftande på ena sidan och ett vettigt pris!

    @Ljuddämpnings matta från Biltema wrote:

    Ljuddämpningsplatta För bil, båt, husvagn m.m. Av skumplast. Försedd med ytskikt av aluminiserad polyesterfolie och självhäftande baksida.
    Dämpar effektivt ljud och värme från motor, växellåda och chassi. Tål temperaturer från -30 °C till +120 °C. ISO 3795

    Artikelnummer för 20mm skivan: 36-9218

    Dessa plattor finns i 10, 20 och 30 mm i tjocklek, Jag valde att använde mig utav 20mm varianten, enda anledningen till det var att 30mm varianten var slut när jag var där och skulle handla.
    Jag har inte så mycket erfarenhet av andra isoleringsmaterial och vad dessa har för verkningsgrad, med jag kan med handen på hjärtat säga att jag känner mig väldigt tillfredsställd med denna isolering!

    Övriga detaljer:
    4st Trumstosar i den storlek som motsvarar anslutningsdiametern på din kanalfläkt
    4st Slangklämmor passande diametern på din fläkt/stosar
    2st Takkrokar för att hänga upp fläkten inutilådan
    2st Maskingängade krokar (Minst M10) Med tillhörande mutter och avlastningsbricka på minst 50mm i diamter
    1st Cykelslang att hänga fläkten inuti lådan för att minska ljudöverföring via vibrationer
    1m Flexibel ventilationsslang

    Beroende på vilken kanalfläkt och isolering du använder så blir måtten på lådan olika. I mitt fall är lådan 450x500x450 mm, där 500 är avståndet mellan stosarna!


    Tråkigt nog slog aldrig tanken mig att dokumentera bygget förens vid detta skedet, lådan är färdigbyggd och isolerad!


    Stosarna jag använde mig utav är på 125mm och kostade runt 60-70kr stycket.


    Kanalfläkten upphängd i en cykelslang för att minska ljudet från vibrationer! Alla bäckar små! Man ser att lådan kunde varit lite mindre, men dels ville jag ha marginaler och dels var tanken att jag skulle använda mig utav grövre isolering.


    Locket påsatt och 125mm anslutningen tätad med silikon för att inte luften ska få för sig att ta sig in i lådan!


    Fuska inte med upphängningen, en sådan här låda väger en hel del och det är viktigt att säkerställa att det sitter fast på ett säkert sätt! Min första tanke var att hänga upp lådan i cykelslang, men jag insåg att den väger för mycket och använde mig av tågvirke istället!


    Tja, såhär ser lådan ut när den är monterad i min walk in closet, kanske kommer en bättre bild i senare skede.

    replied 12 years, 5 months ago 6 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • greensymphony

    Member
    2009-12-17 at 17:32

    Uppdaterat ursprungsinlägget med en länk till en 5-stegstrafo som är knappt hälften så dyr som systemair’s variant med samma specifikation!

    Tack till Buddah som postade länken i en annan tråd.

  • gbf

    Member
    2009-12-17 at 19:22

    borde det inte vara ännu effektivare att använda vanlig isolering alltså den gula “ullen” bergull, glasull eller vad den nu heter.

    Den är ju väldigt luftig och borde absorbera ljud väldigt bra.

    Sen om vi ska vara lite teoretiska så borde två lager av ljuddämpningsplatta eller glasull med en luft spallt mellan vara ännu efektivare en ett lager bara.

    Typ såhär i ordningen platta-luft-platta

    _______________________________________



    _______________________________________

    okej jobbigare att bygga men rent teoretiskt så bör det vara effektivare.

  • zerp

    Member
    2010-04-27 at 11:56

    Bra guide!

    Jag funderar på att införskaffa mig en 700m3/h-fläkt som man drar ner till ~400. Det borde bli tystare än att köpa en 400m3/h-fläkt som man struntar i att varva ned. Kombinationen med isoleringslåda, ljuddämpande slangar samt varvtalsstyrning borde ge resultat.

    Några frågor som någon kanske kan kommentera.. Du rekommenderar minst 100x100x230 för att få plats med lådan – men på dina bilder ser det ut att vara extremt luftigt ? Behöver lådan i sig vara så luftig eller skulle man kunna slimma lådan?

    Anledningen är att jag har ett mindre utrymme än så, och vill ha en betydligt större fläkt.

  • reaper

    Member
    2010-07-17 at 12:42

    Jag tänker köpa en ljuddämpningsplatta från Biltema av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB. Kan limmas fast. Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795.

    Ljuddämpningsplattan + MDF-skiva + Fan 180 m³/h – 100mm från H&N kommer att finnas i min låda. Kommer med update och bilder om ett tag!

  • sodapop

    Member
    2011-11-16 at 10:35

    När du postade den här fina tråden så kände jag på mig att förr eller senare, så skulle jag bygga en sån låda. Och jag fick liknande frågeställningar som zerp när jag läste tråden.
    Blev väldigt nöjd med lådan och jag visar gärna upp resultatet för er.

    På grund av begränsat utrymme så blev jag tvungen att slimma lådan kraftigt. Yttermått blev således BxHxD ~ 40x36x38cm plus stosarna 4cm vardera.
    Vikt färdigbyggd inklusive fläkt ~ 22kg.

    20mm MDF och 30mm ljudisolering. Satte fast två gångjärn och lite tätningslist som jag häftade dit och fick därmed en lucka. Lucka var ett måste eftersom
    fläktkontrollern är i inbyggd i fläkten.

    Fläkten ~ Prima Klima 400m3 125mm med inbyggd GSE digital fläktkontroller, som jag hängde upp i remsor av avklippt cykelslang upphängd på 4 “punkter”.
    Denna låda byggde jag åt en vän. Personligen hade jag valt en kraftigare fläkt utan inbyggd fläktkontroller, den har jag hellre separat utanför lådan då det känns mer praktiskt.

    Lådan är upphängd i en 16tum cykelslang, 5mm maskingängade öglor, 6mm maskingängade krokar och 50mm nyckelringar.

    Kantgångjärn.

    Kasthake.

    Sist vill jag tacka dig greensymphony för inspirationen och en bra guide.

  • greensymphony

    Member
    2011-11-19 at 12:04

    Stiligt som fan ju!! =)
    Smart grej med luckan på lådan, ifall man behöver göra service, eller som i ditt fall som har regulatorn inbyggd! Själv har jag inte kvar min låda, men jag saknar den för den gör verkligen skillnad :D

  • fl

    Member
    2011-11-19 at 12:24

    Snygga byggen där gott folk :) Den här tråden kommer väl till hands nu när jag håller på att designa min egen garderob, och den sitter alldeles innanför ytterdörren i min lägenhet, så tyst drift är ju nästan ett måste.

    Jag tänkte dock på den ljudisolerade lådan till kanalfläkten så skulle man ju kunna använda en hink/container i lätt plast med tillhörande lock. Om man hittar en med lämplig dimension så skulle kunna ljudisolera den med dämpningsmattor eller skumplast. Det kanske inte isolerar lika bra som en låda med flera mm trämaterial, men den skulle definitivt vara lättare än en sådan :)

    Må väl

Log in to reply.