Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Garderob, Blueberry, CFL200W, Upd 13/12, Dag 57

  • Garderob, Blueberry, CFL200W, Upd 13/12, Dag 57

    Posted by nisse_hult on 2011-11-05 at 08:31

    God morgon på er.

    Tänkte faktiskt inte ha kört någon mer dagbok mestadels pga att jag redan gjort 2st för just Blueberry men nu tänkte jag: Äh, ni behöver ju inte läsa/titta om ni inte vill =)
    Nytt för denna gången är att jag kommer att toppa alla plantorna.
    Funderar även på att prova scrog, lst eller nått mer men har inte bestämt mig. Kanske skall ta en sak i taget och börjar med toppning.

    Samma setup som vanligt… Drar lite kortfattat.

    Utrymme: Garderob. Ca mått: 150cm hög efter lampan, 47cm djup, 50cm bred.
    Ljus: 200W CFL Röd.
    Strain: DP Blueberry F2or. (Mina egna fröer).
    Medium: Hasselfors P-jord. Även Hasselfors Lecakulor i botten och toppen på krukorna.
    Näring: Kommer köra med en kaktusnäring.
    Krukor: 2L till 3.6L. Beroende på hur många som är damer så blir det 3.6L och 6L krukor.
    Utsug: 2st 120mm datorfläktar.
    Insug: 2st 120mm passiva insug.

    Har inte tagit några bilder faktiskt förutom idag. Idag fyller dem första 5 plantorna 19 dagar över jord. Inte helt korrekt för jag väntade med Dag 1 tills alla hade rest sig upp helt.

    Vid Dag 14 så hade alla 5 fått sitt 4e bladpar och jag tog snabbt fram saxen för att för första gången prova på att toppa mina plantor. Toppade alla 5 rätt av.
    Här har jag faktsikt 2 bilder på hur det har blivit. Vet inte vad som är rätt men alla toppningar verkar lyckade fast en av dem verkar det växa ut nya blad där jag klippte? Alltså, bortsett från dem 2 nya topparna…
    Och en annan verkar ju ha LST’at sig själv eller nått, haha… Han/hon ser rätt rolig ut.
    Skall även bli intressant att se om dessa väljer att visa kön senare pga toppningen eller inte. Dem brukar visa kön vid dag 23-26 utan toppning.

    Här kommer lite bilder…

    Liten samlingsbild.

    Suddig skärpa men man ser att den får blad där jag toppat… Nått växer ut där iaf…

    Denna har LST’at sig själv eller nått konstigt. Den har inte växt rakt upp iaf :)

    replied 12 years, 4 months ago 8 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • puffovich

    Member
    2011-11-05 at 09:10

    Good luck! Men du kan väl denna strainen utantill nu? ;)

    Vad tycker du om blueberryn som röka?

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-05 at 10:15

    Tack. Ja, börjar få kläm på den faktiskt. Det blir ju enklare och samtidigt roligare.

    Har inte rökt så många olika sorter men jag är kanonnöjd med Blueberry. Fyller mina behov iaf. Kanske är därför jag inte odlar mina andra fröer jag har? Jo, så är det nog =)

    Funderar även på att skörda lite tidigare än vad jag brukar för att se hur ruset blir. Om man ens märker någon skillnad.

    Jag hoppas på 4 honor av dessa 10. Då blir det 6L krukor för alla. Annars blir det 3.6L.

  • Anonymous

    Guest
    2011-11-07 at 16:50

    Jag funderar på BB till nästa odling. För ja har läst att det ska vara ett euforiskt rus. Är det något du kan hålla med om?

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-07 at 17:15

    Oja! Speciellt om du menar att man blir glad/lycklig å fnittrig. Kan jag kan intyga att så är fallet! Kör på säger jag. Gillar du inte BB så är det bara att byta sort :)

    Nästa vecka toppar jag resterande 5 plantor. Dem 5 som jag redan toppat blev lyckade men… Varför växer det ut nya blad där jag klippte/toppade? :) 3 av 5 får nya blad där. Klippte jag för högt upp/långt ner?

  • Anonymous

    Guest
    2011-11-07 at 17:23

    Tack. Låter toppen :)
    Min toppning gick nog sådär också. Toppade en lady i torsdags, och det har fortfarande inte kommit sidoskott (förutom några millimeter)

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-07 at 17:32

    @människa wrote:

    Tack. Låter toppen :)
    Min toppning gick nog sådär också. Toppade en lady i torsdags, och det har fortfarande inte kommit sidoskott (förutom några millimeter)

    Mina sidoskott/toppar blev 2st på varje planta så där blev allt bra men just där jag klippte kommer nya blad också. Det skall det inte göra på bilder å texter jag kollat på.
    Skall försöka ta en bild så ni ser exakt vad jag menar :D

    Edit:

    Fasen också… Tror faktiskt att jag har missuppfattat det hela? Exakt där man klipper skall det växa ut 2 nya? Isåfall har toppningen bara lyckats på 2 av 5 växter… På dem andra 3 har det inte hänt nått alls….

    Eller är det dem grenarna precis under som skall växa 2st av? Hmm… Går tillbaks å tar 2 bilder… Kommer snart…

    Edit:

    Här kommer 3 bilder på 3 olika växter på toppningen… Vad säger ni???

    Är det såhär en toppning egentligen skall se ut? Dvs, skotten på sidan växer medans den avklippta huvudstammen slutat växa typ?

    Eller skall det se ut så här efter en toppning?

  • hazegrower

    Member
    2011-11-07 at 18:13

    Den första bilden du har är en vanlig toppning, dom andra två ser det ut som du lyckats FIMMA, mycket bra då de blir 4 mainbuds i stället för endast 2, vilket de blir vid vanlig toppning.
    Grattis och lycka till i fortsättningen!

    Mvh Haze

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-07 at 18:23

    Tack för svar! Trodde att det var nått som inte stämde. Inte lätt att förstå allt ;)

    Det är både bra och dåligt att det har blivit som det är. Denna gången är ju “bara” en provomgång för att prova toppa osv.
    Vad jag inte förstår är hur det kunnat bli en fimmning när jag mer eller mindre klippte likadant på växterna? Nått måste jag ha gjort eller så reagerar dem helt enkelt olika? Skall bli kul å se hur det kommer bli…

  • hazegrower

    Member
    2011-11-07 at 18:35

    @Nisse_Hult wrote:

    Tack för svar! Trodde att det var nått som inte stämde. Inte lätt att förstå allt ;)

    Det är både bra och dåligt att det har blivit som det är. Denna gången är ju “bara” en provomgång för att prova toppa osv.
    Vad jag inte förstår är hur det kunnat bli en fimmning när jag mer eller mindre klippte likadant på växterna? Nått måste jag ha gjort eller så reagerar dem helt enkelt olika? Skall bli kul å se hur det kommer bli…

    vid “vanlig” toppning gör jag i alla fall så att jag helt enkelt bara klipper av toppen i stammen. Fimning klipper man långt ner i dom nya blad paren som håller på att utvecklas. Det är så jag uppfattat det, har testa att fimma utan lyckat resultat så toppar helt vanligt, då det är enklare att lyckas direkt. Haha lata vägen kan vara bra, då de blir som man tänkt sig.

    Mvh Haze

  • whtname

    Member
    2011-11-07 at 18:43

    @människa wrote:

    Tack. Låter toppen :)
    Min toppning gick nog sådär också. Toppade en lady i torsdags, och det har fortfarande inte kommit sidoskott (förutom några millimeter)

    Tar ett par dagar när man toppar väl? Tillväxten hämmas ju osv.. Bättre å köra LST är min uppfattning :)

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-07 at 18:44

    Precis så har jag också uppfattat det!

    Valde också att göra en toppning just för att det skall vara enklare. Och ändå har jag lyckats göra båda sätten ofrivilligt.
    Sedan är väl fimming mer krävande för plantan och dessutom bör behöva mer näring osv?

    Hoppas jag får en hona av varje “funktion” så jag kan kolla om det har någon större betydelse för slutresultatet.

    LST är också en kul variant :) Har ju inte direkt några höjdproblem, speciellt inte när jag kör 12/12 direkt från start. Även så kräver ju LST mycket pill å tid.
    Ja, när jag toppade så tappade jag ca 3-4 dagar i tillväxten. Kanske blir mer i slutändan. Skall också bli intressant å se.
    Dessa 3 grows jag kört har mina Blueberry ALLTID visat kön ca Dag 23-26 och tar det som en referenspunkt, kanske är fel men men..

  • hazegrower

    Member
    2011-11-07 at 18:51

    @Nisse_Hult wrote:

    Precis så har jag också uppfattat det!

    Valde också att göra en toppning just för att det skall vara enklare. Och ändå har jag lyckats göra båda sätten ofrivilligt.
    Sedan är väl fimming mer krävande för plantan och dessutom bör behöva mer näring osv?

    Hoppas jag får en hona av varje “funktion” så jag kan kolla om det har någon större betydelse för slutresultatet.

    Har du fimade frön och dom har bra genetik spelar de nog ingen större roll hur du hanskas med din planta så länge den är frisk och “läkt” när du sätter den i blom. Att sätta en skadad planta i blom är aldrig bra, de stressar dom en hel del, även en som inte är helt frisk.

    Jag brukar kombinerar toppning och lst, toppar inte bara toppen på plantan utan i stort sätt alla grenar den producerar. Resultatet blir en sog i min syn på saken, då jag släpper lös allt när den stretchat klart i blom.
    Blir en fin stor matta av buds :D

  • robinho

    Member
    2011-11-07 at 22:35

    @Nisse_Hult wrote:

    LST är också en kul variant :) Har ju inte direkt några höjdproblem, speciellt inte när jag kör 12/12 direkt från start. Även så kräver ju LST mycket pill å tid.

    LST är awesome. Enkelt och säkert. Och det är inte bara användbart för höjd issues, det gör även att de nedre regionerna får mer ljus.

  • rosvo

    Member
    2011-11-07 at 22:43

    Härligt :) Blueberry är en fin strain ! :) Kommer att följas :)

    Mvh

  • nisse_hult

    Member
    2011-11-08 at 18:25

    Kör inga femmade fröer alls faktiskt. Kommer jag över några billigt så kan jag överväga att köpa men det är ju så enkelt att bara sätta 10-12 fröer och så har man iaf 4 damer :) Har man inte tillräckligt med fröer så får man ju göra en fröskörd först, hehe

    Får väl se vad som händer med mina blåbär nu då.

    Nej det är sant robinho. Men det kräver ju också en hel del jobb än att bara låta dem växa :) Känner inte att jag har tålamodet till det.

    Troligen så blir detta min sista odling helt, eller så provar jag fröna som jag köpte av Bob-Jarl för ett bra tag sedan. Durbantopia X (White Widow x Blueberry) … Har jag för mig att det var. Hittade bara 1st som odlat dem och dem fick tydligen inga bra betyg i rus? Men man kanske borde prova på ändå :)
    Odlar jag dem sätter jag nog 8st i sådd och gör en fröskörd på 1 dam så har jag till framtiden… Man vet ju aldrig :)

    Å tillbaks till blåbären igen. Tror dem kommer visa kön under denna veckan faktiskt, ser så ut på dem :) yay. Har även märkt att jag räknat fel på antal. Trodde jag hade 10st men det är ju bara 9st där inne, LOL.

    Edit:

    Dag 23. Gör ingen större update men jag tror tyvärr att jag har 3st hanar redan. Den som jag lyckades fimma är nog till 90% hane. Får vänta 1-2 dagar till för att verkligen veta. Snyft.

Page 1 of 2

Log in to reply.