Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Fritz's hydrokulturella SOG Vol.2! 1,4m2 1200w 20/6

  • kweed

    Member
    2011-10-15 at 13:50

    Är jag hög eller?

    Läste innan att du skulle göra tältet fullt med 3,5L krukor och jord. Men nu hittar jag bara info om dina 120 sticklingar som ska ta sig.
    :S

    /kweed

  • fritz

    Member
    2011-10-15 at 16:55

    @Wayne wrote:

    Tänk på att ta lika stora sticklingar bara, men det lär inte heller vara några problem :)

    Ja precis, vill bara ha grova, fina och stora toppar!

    @kweed wrote:

    Är jag hög eller?

    Läste innan att du skulle göra tältet fullt med 3,5L krukor och jord. Men nu hittar jag bara info om dina 120 sticklingar som ska ta sig.

    Det måste blivit något missförstånd!

    Jag ska köra hydron i tältet med 120st stickningar och i badrummet ska jag köra 50st plantor i cocos!

  • hasselasse

    Member
    2011-10-17 at 21:04

    @Fritz wrote:

    Det måste blivit något missförstånd!

    Jag ska köra hydron i tältet med 120st stickningar och i badrummet ska jag köra 50st plantor i cocos!

    Du är ju bara för goo alltså. Love u man! :love:

  • cthullu

    Member
    2011-10-17 at 21:41

    @Fritz wrote:

    Baljorna kommer fyllas på nolltid med dimma oavsett vilken håll dom är riktade så för spridningens skulle är det nog lugnt.

    Man kan montera ett filter på slangen innan fördelaren som förhoppningsvis tar upp de större partiklarna från tex Cannazym.
    Så jag hoppas därför att själva munstyckena inte ska täppas igen.

    För det kommer bli omöjligt att nå dem sen när plantorna börjar få mer kött på benen.

    Jag tror man kan köpa en ventilen till som man kan strypa flödet med så dem kan gå 24/7.
    Men för högtryckspumpens livlängd är det nog bäst att låta den vila då och då.

    Får se om jag hittar någon bra lösning på det där.

    risken är att om du kör dem igång konstant att de inte bara fyller baljorna utan förlorar mycket näringslösning.
    Korgarna där du har plantorna kommer du nog inte lyckas sluta tillräckligt tätt så det kan vara bättre att ha en intervall timer med mycket korta intervall och bara låta den gå så att dimman blir tät i rotlådan men inte för mycket pyser ut så att säga.
    men det där är ju praktiska småsaker du löser när du i god tid i förväg torrkör systemet utan plantor…
    Jag köpte min intervall timer av fredrik/hydrogarden för massa år sedan och den går att ställa in ner till bara några sekunder i taget. (brukar finnas två varianter, köp inte varianten på minutnivå vilken är mer lämplig för hydro än aero)

    Det där om turbulens / cirkulation även när den inte är igång var dels för att inte få stillastående unken dimma (ökar risk för otyg) men främst tror jag rötterna upptar både syre och näring ännu snabbare med en lätt rörelse. (större “kontaktyta” per tid)
    Men optional som sagt, inget måste. Har du mistern igång konstant får du dessutom naturlig rundströmmning hela tiden.

    En tanke är ju att du sätter ett mycket finmaskigt filter (nylonstrumpa eller liknande) runt pumpen för att underlätta underhåll av munstycken om filtret som följer med är för grovt – iom att ska ha en hydro/aero hybrid gör det nog inte så mycket om inte en del saker kommer med i aerosolen. Så länge du har macronäringsämnena i saltform (–> helt vattenlösliga, inga partiklar) så är det nog inga problem att den tar upp resten via vätskan givet att den har separat införsel till rotlådorna.

    Men annars – får du problem med klägg och partiklar kan du ju gå över till bara vattenlösliga produkter. För stora partiklar kan ju dessutom ändå ha svårt att följa med och sväva i aerosolen, men inte alls samma problem i en högtryckssetup jmf. m. ultraljudsmister.

    edit: och trycker en extra gång på det där med att använda h2o2 regelbundet, ta risken på allvar, en aero är i det närmaste en helt optimal grogrund för röta och annat fanskap.

  • Wayne

    Member
    2011-10-18 at 12:05

    Tror du redan vet om det här men jag vill flika in det ändå, ska bli så jävla kul att se en aero igång. :)
    Jag har inte använt aero själv, men det cthullu säger om h202 stämmer bra. Men kom ihåg att det även tar död på bra saker som finns i Rhizotonic och Cannazym. Det behöver dock inte vara något problem när man har koll på det.

  • strangebabylon

    Member
    2011-10-18 at 12:08

    Du rakar inte veta var man kan kopa neopren sa man kan skara ut ringar till bubblare sjalv?

    Kanns trakigt att behova lagga en order nar det ar allt man behover..

  • humlan

    Member
    2011-10-20 at 07:11

    Har inte haft internet förens för någon dag sedan. Jag har ju missat massor. Men detta tar priset.

    Fridens och lycka till i framtiden :)

  • fritz

    Member
    2011-10-21 at 17:36

    Cthullu, jag vill undvika h202 då jag förstått det som att det dödar en del gott i den dyrbara Cannazym’en.

    Jag tror mig dock funnit en lösning på problemet med att aerosolen’erna kan täppas igen.
    Vilket är detta filtret: http://jewelspray.nl/en/webshop?page=shop.product_details&flypage=jewelspray-flypage.tpl&product_id=35&category_id=15

    Jag kommer med stor sannolikhet få rensa filtret kontinuerligt, men det får de vara värt!

    Ska även köra pumpen på intervaler som du rekommenderar, hittade timerna på hydrogarden du tipsa om.
    Men den kostar 699:- och alla slangar, kopplingar och filter till Aeron kommer gå på 180euro. :?

    Så därför spånar jag lite på denna ghettolösingen: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2168327

    Blir betydlig billigare men lite meckigt, får se vad jag gör.
    Total summan på hela “finslipningen” av setupen samt näring etc kommer ändå hamna på 20,000:- verkar det som.
    Så 699:- för timern i det här sammanhanget blir väl lite som en droppe i havet trots allt. 🙄

    En annan sak jag funderar på dock är hur jag ska rikta aerosol’en i själva baljorna.

    För jämnas spridning får den sitta i mitten av baljans lock men ska jag rikta strålen upp eller ner, det är frågan! :thinking:
    Den här typen tänkte jag köpa: http://jewelspray.nl/en/webshop?page=shop.product_details&flypage=jewelspray-flypage.tpl&product_id=24&category_id=6

    Det är ju en liten spira den är monterad på så man bör kunna rikta den uppåt och ändå ge dimman utrymme att sprida sig i baljan innan strålen slår i “taket” av locket.

    Anledningen till att jag funderar på att rika den uppåt istället för neråt är för att jag oroar mig för att den kraftiga strålen som aerosol’en ger ifrån sig ska skada rötterna i nätkurkorna som är närmast.

    Wayne, Ja kommer bli ball med riktig Aero denna gång!
    Men jag ska nog förtydliga att jag fortfarande kommer köra DWC i kombination med Aeron, som tanken var i första rundan av mitt hydrosystem.

    strangebabylon, har inte en aning om var man kan köpa neopren tyvärr.
    Något man kanske skulle kolla upp dock, är ju hemskt lätt att göra egna!

    Humlan, du fick tillbaka uppkopplingen i rättan tid, odlingen som kommer ska slå de tidigare med bravur! 😈

  • smeagol

    Member
    2011-10-31 at 21:07

    Kul att se att du håller fanan högt! Lika bra odlingar som vanligt! Klart coolt!

  • fundamentalist

    Member
    2011-11-03 at 15:55

    har du sett denna innan fritz? kanske vore nått ist för att punga ut sådana hutlösa pengar?

    http://www.growland-hydroponics.com/index.php?a=2261&

    en god vän äger en och han kör klonerna direkt i den och kör med h&g roots excel i 10-12 dagar o går sedan direkt över till blom. ganska trevligt med skörd var 10de vecka. helt ok avkastning oxå.
    enkelt och snyggt system.

  • Rikskriminalen

    Member
    2012-01-01 at 23:16

    Fritz! Hur går det mannen? Kommer man få se något mer från dig eller har du lagt ner verksamheten?

    :hippie:

  • belair

    Member
    2012-01-02 at 20:02

    tänkte dsm.. har inte varit aktiv men han kanske åkte in?

  • allanballan

    Member
    2012-01-02 at 20:55

    Fan http://jewelspray.nl/en/webshop?page=shop.product_details&flypage=jewelspray-flypage.tpl&product_id=24&category_id=6 är inte Mac kompatibel, kan inte scrolla då smetar all text ihopsig!(skit sida!)

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-06 at 10:40

    Oj! den här tråden måste jag läsa når jag får lite tid över!
    Vad har hänt med bilderna? Bara dom på förstasidan syns

  • shivas

    Member
    2012-01-07 at 16:04

    @människa wrote:

    Oj! den här tråden måste jag läsa når jag får lite tid över!
    Vad har hänt med bilderna? Bara dom på förstasidan syns

    Prova surfa med https.

Page 11 of 12

Log in to reply.