-
flemms utomhusodling 2014
Hejsan!
Det här blir mitt tredje år som utomhusodlare i zon 2.
Nepal har alltid fungerat bra och jag gillar sativa-ruset. Förutom Nepal ska jag testa en F1-korsning mellan Nepal och Panama som jag har gjort. Panama ska vara en ren sativa men den har mycket tätare buds än Nepal. Fast den är gjord för att odlas inomhus, så vi får se om hybriderna blommar utomhus i huvudtaget.På ställe #1 satte jag ut två små Nepaler första veckan i maj. Jag ville skydda dom mot kylan på natten och sniglar så jag satte avklippta PET-flaskor över plantorna. Luftombyte i flaskan är nog bra tänkte jag så jag gjorde ett stort hål i sidan där jag tejpade fast ett nät.
Plantorna ser väldigt lyckade ut nu, jämfört med hur mina plantor brukar se ut iaf Det här var mest som ett experiment och jag gjorde bara en liten grop som jag fyllde med några liter kogödsel och satte dit plantorna med flaskorna. Flaskorna togs bort efter ca 3 veckor.
Ställe #2 har hundratals liter med kompostjord men platsen är ganska skuggig. Jag satte ut Nepal-plantor här i mitten av maj. Det ser inget vidare ut. Hällde på mer näring och satte dit mina Nepal/Panama-hybrider nyligen.
Sorry för dålig bild.
Nepal/Panama-plantor innan utsättning.
Burkarna med dom spretiga kanterna hjälper mot sniglar ibland. Jag har också placerat ut snigelgift med järnfosfat som inte ska vara skadligt för andra djur. Snigelgiftet löses upp av regn så jag har placerat det i burkar av olika slag som är öppna på sidan.
Harar eller om det är rådjur har ätit upp några av mina plantor tidigare år så jag försöker använda nät på dom ställena där det är möjligt, nätet kanske syns tydligare än själva plantanBilder på fler ställen kommer.
Log in to reply.