Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken flemms utomhusodling 2014

  • flemms utomhusodling 2014

    Posted by flemm on 2014-06-07 at 17:06

    Hejsan!
    Det här blir mitt tredje år som utomhusodlare i zon 2.
    Nepal har alltid fungerat bra och jag gillar sativa-ruset. Förutom Nepal ska jag testa en F1-korsning mellan Nepal och Panama som jag har gjort. Panama ska vara en ren sativa men den har mycket tätare buds än Nepal. Fast den är gjord för att odlas inomhus, så vi får se om hybriderna blommar utomhus i huvudtaget.

    På ställe #1 satte jag ut två små Nepaler första veckan i maj. Jag ville skydda dom mot kylan på natten och sniglar så jag satte avklippta PET-flaskor över plantorna. Luftombyte i flaskan är nog bra tänkte jag så jag gjorde ett stort hål i sidan där jag tejpade fast ett nät.
    Plantorna ser väldigt lyckade ut nu, jämfört med hur mina plantor brukar se ut iaf :P Det här var mest som ett experiment och jag gjorde bara en liten grop som jag fyllde med några liter kogödsel och satte dit plantorna med flaskorna. Flaskorna togs bort efter ca 3 veckor.

    Ställe #2 har hundratals liter med kompostjord men platsen är ganska skuggig. Jag satte ut Nepal-plantor här i mitten av maj. Det ser inget vidare ut. Hällde på mer näring och satte dit mina Nepal/Panama-hybrider nyligen.
    Sorry för dålig bild.

    Nepal/Panama-plantor innan utsättning.

    Burkarna med dom spretiga kanterna hjälper mot sniglar ibland. Jag har också placerat ut snigelgift med järnfosfat som inte ska vara skadligt för andra djur. Snigelgiftet löses upp av regn så jag har placerat det i burkar av olika slag som är öppna på sidan.
    Harar eller om det är rådjur har ätit upp några av mina plantor tidigare år så jag försöker använda nät på dom ställena där det är möjligt, nätet kanske syns tydligare än själva plantan :/

    Bilder på fler ställen kommer.

    replied 9 years, 8 months ago 9 Members · 20 Replies
  • 20 Replies
  • flemm

    Member
    2014-06-19 at 18:00

    Ställe #1 ser bra ut. Rätt bra med sol trots att det är så mycket buskar runt omkring.

    Ställe #2, fotad från andra hållet. Jäkla jättesniglar som har tagit sig innanför nätet :P

    Ställe #3. Dumt att jag lät plantorna växa genom nätet och bli så stora, nu kan jag inte ta loss nätet utan att klippa sönder det. Hoppas att ingen kommer och äter upp plantorna.
    Borde ha täckt jorden bättre med t ex gammalt gräs innan jag lade på nätet också. Kan nog bli bra ändå.

    Ställe #4. Två plantor som satt i pyttesmå pluggkrukor för länge och nästan började blomma inomhus. Det är praktiskt för att man märker vilka plantor som är hanar några dagar innan honorna börjar blomma, men då måste man plantera om honorna illa kvickt för att dom inte ska börja blomma och förbli pyttesmå.
    Jorden är inte förberedd alls och den ena plantan är angripen av sniglar. Dåligt med ljus på platsen. Jag sätter hellre ut dåliga plantor än slänger bort dom iaf.

    Och en liten bonus:
    Ställe #2 i höstas.

  • hugler

    Member
    2014-06-21 at 20:01

    Härligt utomhus projekt du har, man ser att det lagts ner tid och själ i det. Sätter stängsel osv, det kommer löna sig.

    Jag tycker du borde rycka in och stödja plantorna innan det kan vara försent. Speciellt på plats 1 du har där. Och att odla i direkt solljus utan buskage ivägen är ju bättre. Nepal har potential att bli mye större än så och tyngre.

    Tummen upp :) jag följer

  • pipen

    Member
    2014-06-25 at 11:46

    Det verkar vara en bra utomhus säsong i år.
    Tycker det är skitkul att det finns fler & fler bildtrådar att följa här.

    Tycker du lagt ner tid & tanke på ditt odlande. Kommer följa dig & dina plantor om du fortsätter med att uppdatera ;-)

  • flemm

    Member
    2014-06-29 at 12:57

    Kul att det uppskattas :)

    Eftersom mina odlingsplatser är omgivna av buskar så blåser det inte speciellt mycket där. Om det ser ut att bli monsterbuds så ordnar jag kanske stöd :)

    Det hade varit kul att få riktiga monsterplantor. Det finns nog flera anledningar till att mina plantor inte blir så stora.
    Förkultiverade i för små krukor eftersom mitt odlingsutrymme är minimalt.
    Planterat ut plantorna när dom är små, kanske skulle gå bättre om dom fick växa till sej mer inomhus.
    Inte solljus hela dagen.
    Inte >10l näringsrik jord per planta.

    En av Panama/Nepal-hybriderna fick växa i en större kruka ca 10 dagar längre än dom andra innan den planterades ut. Det ser ut som att den verkligen har tagit fart nu.
    Fixar bilder snart. Hoppas att vädret blir bättre så att plantorna växer och jag får en anledning att fota dom. Nu såg det ut att knappt vara någon skillnad från dom förra bilderna.

  • flemm

    Member
    2014-07-12 at 17:13

    Ställe #1. Blommar på fint. Sorry för oskarp bild.

    Precis bredvid ställe #1. Törstiga plantor som fick vatten efter att bilden togs.
    Till vänster är det en Nepal. Jag blötte upp fröet inomhus tills roten tittade fram och sen planterade jag ut det direkt, i början av maj tror jag. Det var totalt tre frön och det var bara en planta som blev någorlunda okej. I fortsättningen kommer jag förkultivera alla plantor inomhus.
    Till höger har vi Nepal/Panama-hybriden som fick växa längre inomhus än dom andra. Den växer fint och det verkar vara en hona :)

    Ställe #3. Törstiga plantor som såg ut att behöva mer näring, så dom fick både gödsel och vatten.

    Det var alla bilder för idag. Hoppas att det regnar rejält inom kort.

  • pipen

    Member
    2014-07-13 at 06:55

    Riktiga spjut plantor :-) Men dom såg väldigt törstiga & hungriga ut som du skrev. Om du bor i södra svergie så har dom hotat med regn under söndag ;-)

  • flemm

    Member
    2014-07-29 at 07:22

    Ställe #1, ser bra ut.

    Alla brännäslor och andra växter dör trots att det har kommit en del regn på senare tid. Inte bra, mina plantor blir mer synliga. Jag får försöka böja ner dom lite.

    Ställe #4, foto taget med blixt. Man kan tydligen odla cannabis utan ljus :p

  • boondock-1

    Member
    2014-07-29 at 09:00

    Ser bra ut :) Dom tar sig börjar hända saker nu.

  • johnsilver

    Member
    2014-07-31 at 13:33

    Ser nice ut! :clap:

  • Anonymous

    Guest
    2014-08-02 at 20:27

    Här ser man verkligen styrkan i den här växten, going strong trots att den till synerligen är mitt i en döende buske :D

  • flemm

    Member
    2014-08-06 at 18:10

    Tack hörrni :)

    Jag har fått vattna plantorna i busken en hel del och dom tappade några blad efter den värsta torkan så helt odödliga är dom ju inte ;)

    Ställe #1

    Plantorna bredvid är rejält nerböjda, trodde inte att dom skulle gå att böja så lätt när dom är såhär stora. Det ser faktiskt ut som att det kommer lite nya blad på brännässlorna också.

    Samma plantor uppifrån. Lilla Nepal nere till vänster och den stora är Nepal/Panama-korsningen som är väldigt seg på att blomma.

    Snigelgiftet med järnfosfat verkar fungera jättebra. Tidigare år har jag haft stora problem med sniglar men i år har jag inte haft några problem alls.
    700g räckte tyvärr inte så långt, nu är det nästan slut.

    5kg kostar 875kr i Sverige, 175kr/kg.

    20kg kostar 764kr i Tyskland, 38,2kr/kg… Fast just den där säljaren verkar inte vilja skicka till Sverige.

  • dirtybastard

    Member
    2014-08-06 at 18:56

    Raderad

  • spektakel

    Member
    2014-08-07 at 02:13

    kör ölburkstricket mot sniglar :) .

    skär av toppen/locket på burken. gräv ner så sliglar precis kan ta sig över kanten. häll av drunknade sniglar, repetera.

    :)

  • flemm

    Member
    2014-08-07 at 13:49

    Mina Nepaler brukar bli klara under september eller möjligtvis i början av oktober, synd att jag inte har något datum på bilden från förra året. Undrar om man kan få dom att börja blomma tidigare? Det vore intressant att höra när dom danska sorterna blir klara för andra odlare.

    Nepal/Panama-korsningen är väldigt seg på att blomma, vet inte om den hinner klart. Jag ska nog pollinera delar av den med Nepalpollen för att få en eventuell nästa generation att blomma tidigare.

    Ölfällor är så jäkla vidriga :dead:
    Det luktar hemskt med ruttnande sniglar och jag vill inte hålla på och kladda med det där. Burken blir full med sniglar någorlunda fort och då lockas fortfarande fler sniglar dit som inte dör i fällan utan går vidare till dom grönaste plantorna i närheten.

  • flemm

    Member
    2014-08-08 at 12:40

    Någon tipsade i en annan tråd om billiga makrolinser från Ebay. Jag var tvungen att testa när det kostade mindre än 25kr :)

    Det här är förra årets Nepal. Jag kanske borde skörda lite tidigare i år för att undvika mörka trikomer.

Page 1 of 2

Log in to reply.