Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Utomhusodling En tanke inför 2009 års utomhus odlingar

  • En tanke inför 2009 års utomhus odlingar

    Posted by badboy on 2008-09-03 at 18:19

    Har läst utomhus guiderna här på swecan noggrant och hunnit göra 2 rätt så lyckade utomhus odlingar. Problemet tycker jag är allt förarbeta ifall man ska göra större odlingar.

    Ska man exempelvis odla upp 100 plantor inomhus och sen gräva hundra stora gropar och dessutom fylla på med egen jord så har man rätt mycket jobb framför sig..

    Min fråga inför 2009 års sommar är följande.
    Låt säga att jag drar upp 10 moderplantor och sen tar typ 200-300 kloner, rotar dom och sen direkt planterar ut dom i små hål i naturen. Hur många kommer att överleva? Någon som har erfarenhet av att plantera direkt i naturen?

    Jag bor i zon 1 och jag vill såklart odla den straine som är så stark som möjligt för att överleva svensk natur
    Skulle låt säga bara 30 överleva hade ändå skörden kunnat bli helt otrolig lyckad. Så vad tror ni om denna metod men framför allt finns det någon som testat?

    replied 15 years ago 14 Members · 28 Replies
  • 28 Replies
  • genesis

    Member
    2008-09-03 at 19:04

    Planterar du på ett ställe där det är bra jord och bra sol så går det bra. Och sen behöver du ju ha en strain som hinner blomma dugligt länge ocskå såklart för att få lite buds.

  • cheba

    Member
    2008-09-03 at 19:58

    Om du har 300 färdigt rotade kloner och har ett bra ställe att odla på, sköter allt rätt, bra jordblandning osv, osv,, så borde ju det flesta må bra och kunna växa sej stora.
    Sen finns det ju sniglar och rådjur också som man måste ha åtgärder för..

    Lite konstig fråga tycker jag. Känns som du vill ha något speciellt svar(?).

    Man får ju alltid räkna med tungt arbete med att odla utomhus, men det är ju en del av tjusningen tycker jag.

  • badboy

    Member
    2008-09-03 at 20:32

    hehe jo frågan är kanske lite konstig jag vet inte.

    Men grejen är ju just den att jag bara vill plantera plantorna direkt i naturens jord utan att gräva stora gropar och lägga ned min egen blandade jord. Allt för att ha så lite förarbete överhuvudtaget. Vill mer bara höra synpunkter på det sättet att odla på. Jag utgår nämligen från att en hel del av dom små plantorna kommer att dö(?)

  • cheba

    Member
    2008-09-03 at 22:38

    Ok. tycker inte det låter som någon vidare idé faktiskt.
    Men om du envisas så rekommenderar jag att du NU ger dej ut och spanar ställen där växtlighet frodas (om du inte redan vet något). Asså ställen där “ogräs” växer så in i hel*ete, och växer sej stort. Kan ju vara svårt att hitta såna ställen som är passliga att odla weed på dock. Här i närheten av var jag bor finns det en gammal soptipp som är övertäckt med jord sen kanske 15-20år tillbaks, helt sjukt vad allt som växer på den kullen mår fint.

    Annars kan du alltid ge dej ut och sprida lite kompost när själen har släppt från marken efter vintern.

    Men, e du lat? Eller bara snål och inte vill spendera cäsh på bra jord eller?
    Varför inte göra det bra liksom? Då får du ju ett bättre resultat vid skörd!!

  • badboy

    Member
    2008-09-03 at 23:04

    hehe nja lat vet jag inte…mest det att jag anser att det är för jobbigt att köpa jord till så många plantor. Sen att jag tänkt att om jag sätter ut många så slipper jag bry mig om dom lika mycket då det inte spelar någon roll om en del dör. Jag vill mest bara höra ifall folk tror att det går att bara plantera ut direkt och hur hög överlevnaden bör vara i %.

    Ställen där det växer mycket ogräss vet jag många så det kan man ju satsa på

  • radix

    Member
    2008-09-04 at 14:29

    Glöm inte att ogräs ofta har gott om rötter, och dessa rötter brukar växa bra mycket fortare än nyplanterade cannabisplantors gör. Är där bra jord behöver du inte egen jord.. men se till att gräva upp jorden ordentligt och ta sönder alla konkurrerande rötter däri innan du planterar.

  • bluntman

    Member
    2008-09-04 at 22:32

    För egen odling/odlingar = bra jord = jobb = :D

    overgrow = sprid hampa! ( inte på landet)

    Bluntman

  • badboy

    Member
    2008-09-05 at 09:30

    hmm tack för svaret radix.

    Man kan ju satsa redan nu på att kolla ph på olika ställen i sin kommun då.
    Men där det redan växer mycket ogräs bör ju jorden vara rätt bra. Alternativt så kan man ju sno med lite jord hem ifrån någon plats och testodla lite hemma utan att tillsätta något annat än vatten

  • koi

    Member
    2008-09-05 at 12:45

    Ja, du kommer behöva en spade, och gräva rätt många gropar.
    Bäst vore om du redan nu kunde vända jorden i groparna du tänkt odla i. Så hinner de rötter du förstört ruttna.
    Men du kommer få räkna med att gräva en del, ju större gropar och ju lösare jord desto bättre.

  • badboy

    Member
    2008-09-05 at 21:59

    men tror verkligen inte att nya rötter hinner ta plats om jag är ute o gräver redan nu? Annars vore det faktiskt rätt så bra att redan nu förbereda det har du rätt i

  • jan_ros

    Member
    2008-09-07 at 09:49

    @Koi wrote:

    Ja, du kommer behöva en spade, och gräva rätt många gropar.
    Bäst vore om du redan nu kunde vända jorden i groparna du tänkt odla i. Så hinner de rötter du förstört ruttna.
    Men du kommer få räkna med att gräva en del, ju större gropar och ju lösare jord desto bättre.

    nässlor kommer bara att växa upp igen även om du vänder på jorden.

  • koi

    Member
    2008-09-08 at 13:09

    Självklart kommer nässlorna upp igen, kommer antagligen komma rätt mycket ogräs, men idén är att luckra upp jorden, och sabba träd, buskar och andra växters rötter just på den platsen.

    Luckrar du upp jorden nu i höst, kommer den vara mycket mer lätthanterlig i vår, och kräva mycket mindre arbete då.

  • reaper

    Member
    2008-11-19 at 17:46

    jag har testat att stoppa små plantor (10 cm) i sorkhål i jorden. dessa plantor växte betydligt sämre än de som jag använde köpt jord till. De blev som miniatyrer i skala 1 till 5 ungefär :)

  • puffthemagicdragon

    Member
    2008-12-11 at 20:47

    Men av erfarenhet från odling av annat än Cannabis kan jag säga att köpejord är väldigt överreklamerad… Anledningen till at köpejord finns på marknaden är i mina ögon mest marknadsföring.

    Hitta ett ställe med bra jord istället, och lyckra upp med grep eller spade. Kan du dessutom luckra ner lite kompost (typ gräsklipp) i överskiktet tror jag du kommer lyckas bättre än med köpejord.

  • reaper

    Member
    2008-12-13 at 20:59

    @PuffTheMagicDragon wrote:

    Men av erfarenhet från odling av annat än Cannabis kan jag säga att köpejord är väldigt överreklamerad… Anledningen till at köpejord finns på marknaden är i mina ögon mest marknadsföring.

    Hitta ett ställe med bra jord istället, och lyckra upp med grep eller spade. Kan du dessutom luckra ner lite kompost (typ gräsklipp) i överskiktet tror jag du kommer lyckas bättre än med köpejord.

    //PuffTMD

    Det kan jag tänka mig. Men så snackar vi om ett ogräs också och vad jag kan förstå så är industrihampa inte så känsligt. Jag har sett hampafält i Sverige där man inte vattnat på en hel sommar, men där det ändå växt riktigt bra. Hur det är med inomhussorter av mer exklusivt slag låter jag vara osagt.

Page 1 of 2

Log in to reply.