Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Utomhusodling En galnings guide till utomhusodling

  • En galnings guide till utomhusodling

    Posted by nesta on 2007-12-27 at 19:14

    GameGenies guide till utomhusodling.

    Introduktion

    När man skall odla utomhus på vår breddgrader så måste man vara noga med vilket / vilka strain man väljer att plantera ut. Fröer köper man lämpligast hos t.ex Seedsdirect.to eller direkt på seedbankers hemsidor. Dom måste blomma snabbt nog att hinna bli klara innan ljuset blir för svagt & höstregnen kommer. Boende i Skåne, Öland & Gotland kan odla nästan vad som helst – eran säsong går fram tills mitten / slutet av Oktober. Vi andra får försöka plantera sorter som blir klara i September.

    Här är några strains som man lyckas med i Sverige:

    1. Stuporsonic från Sagermathra Seeds
    2. Ruderalis Indica, Ruderalis Skunk, Early Girl, Guerilla`s Gusto & Mexican från Sensi Seeds
    3. KC33, KC36 & Mango från KC Brains
    4. First Lady & B52 från Homegrown Fantaseeds
    5. Papa Pot från THCdk

    OBS. Detta är endast ett litet axplock från dom hundratals sorter som finnas att välja på, tveka inte att testa något strain för att det inte står med här!

    Läs all tillgänglig information om strainet/strainen du tänkt odla på seedbankens hemsida och cannagenetics.com!
    Hos Cannagenetics hittar du ofta bilder och åsikter m.m från andra odlare som prövat just strainet du spanar på. Tar du lite egna bilder senare så skicka gärna in dom till Cannagenetics, glöm inte att skicka bilder i bra format samt att berätta i mailet kort om vilket strain det handlar om – lämna gärna mer information också(på engelska)!
    Man kan så fröna direkt i marken men det är en mycket osäker metod.
    Fåglar & gnagare är snuskigt förtjusta i små smaskiga cannabisfrön!
    Dom små frölingarna kan ruttna pga ihållande regn eller dö pga ett par dagar torka.
    Det bästa är att starta plantor inomhus eller i drivhus / växthus.
    Vare sig du startar med kloner eller med frön så tjänar du alltid på att starta så tidigt som möjligt.
    I Februari/Mars är egentligen den ideala tiden att så sina frön inomhus men man kan så fram tills midsommar!
    Om man startar tidigt med frölingar så har man tid att könsbestämma dom, sätta över dom i vegetativ fas igen & sedan plantera ut dom som honor med ca 90% säkerhet!
    På så sätt så kan man bespara sig eventuella besök hos plantorna för att röja bort hanar i början av blomningssäsongen!
    Besök gärna dina plantor i mitten av blomningsäsongen och inspektera dom noga så att inte någon av dom utvecklas till hermafrodit, med kloner så slipper man det här minimala bekymret.
    När man arbetar med kloner så vet man ju oftast vad för kön det är på donatorplantan. Eller man SKA veta det innan man klonar i större skala för sådana här utplanteringsprojekt.

    Hur du än förbereder dina plantor för det vilda utomhuslivet så se till att:

    1. Du helst vet vad det är för kön på dom plantor du sätter ut.
    2. Att plantan är ordentligt rotad(rotbunden) och att rötterna ser fina och friska ut.
    Rotbunden är plantan när dess rötter har fyllt ut krukan, nått botten av den & bildat ett fint rotnät där.
    Annars kan en planta som innan bodde isolerad i en kruka smitta en hel utplanterad koloni med ev rotröta/rotsjukdom!
    3. Att plantan växer bra & ser frisk ut, bladen skall vara gröna och fina!

    Om du startar din planta i drivbänk/växthus så behöver du inte härda den innan du planterar ut den.
    En planta helt uppvuxen under HID/LE inomhus måste härdas innan dom planteras ut, ha dom vid ett öppet fönster några nätter eller liknande, en balkong är idealiskt!
    Plantor uppvuxna i drivbänk/växthus kan behöva få sina stammar härdade lite med en fläkt några dagar innan för att inte vika sig över på sidan av vinden!
    Små frölingar har ofta större motståndskraft mot nattfrost och tom snö än vad knähöga plantor har men jag avråder ändå starkt ifrån att plantera ut innan 1-20 Maj lite beroende på vart du bor i landet!
    En införskaffad digital termometer kan placeras ett par nätter på platsen så man kan kolla bottentempen som varit innan man planterar ut. Som allt möjligt annat litet plock och pund så köper man termometrar lättast hos Clas Ohlson.

    Spana och sondera terrängen

    Innan man kastar sig ut och planterar så är det bra att ORDENTLIGT inspektera eller leta upp den / de platser man tänkt plantera på!
    Gå långa promender i ogästvänlig terräng och försök hitta platser som ingen förväntas besöka förräns i slutet på Oktober tidigast!
    Det ideala är platser dom du har möjlighet att besöka regelbundet och se till dina plantor men det är inte nödvändigt för att lyckas!
    Allt som lutar mot söder är det som får mest solljus och blir varmast fortast på våren, billiga kompasser finns hos bl.a Clas Ohlson eller din lokala sportaffär! Att plantera på plan mark är näst bäst, stanna på platsen en stund, se hur solen vandrar och försök klura ut om andra växter kommer skugga din plantor.
    Helst så skall dom ha fullt solljus hela dagen men dom kan växa med halva dagen i skuggan också.
    Tänk på att solen är som starkast när den står högt på himlen och den perioden är vikktigast att ta vara på för fullt.

    När du letar platser så tänk på:

    1.Gå alltid runt en ev plats i en vid 360 graders cirkel och inspektera den nogrannt från alla håll. Ta ev ett jordprov du kan Ph-analysera när du kommer hem! På så sätt så kan du arrangera Ph-värdet i krukan för att minimera ev chock vid utplanteringen. Finns det vatten / vattendrag i närheten?
    2. Försök bilda dig en uppfattning om jorden du skall plantera i!
    Kommer du kunna gräva lätt i den t.ex!?
    Är det löv / barr eller blandskog, kommer du behöva att kalka?
    Ser dom andra växterna på platsen friska ut?
    3. Gå hem och sov på saken!
    4. Undersök platsen igen och se vad för annat som växer där, kommer dom fungera bra som kamouflage? Eller kommer dom skymma dina plantors solljus delar av dagen?
    5. Undersök noga omgivningarna, går det några stigar/vägar i närheten – tror du någon kan tänkas leta svamp eller bär på den plasten i höst?

    Bra platser att plantera på kan vara t.ex:

    1. Baksidan av en bondes gödselstack
    2. Öar som fungerar som fågelreservat på sommaren
    3. Man kan plantera i en sjös vasskant
    4. Igenväxta diken mellan åkrar
    5. I trädgårdarna hos obebodda nedfallna hus
    6. I dom gator som finns röjda under kraftledningar. Plantera inte för nära stolparna bara, dom är impregnerade med en massa hemskheter dom avger till sin omgivning! Ca 10 meter är en bara regel att hålla på.
    7. Sankmarker / Myrområden
    8. Oländiga bergssidor
    9. Soptippar, försök att inte plantera där det sker avrinning från dom dock!
    10. EKO skogsplantager / julgransodlingar
    11. Om man följer gamla nedlagda järnvägsspår så hittar man ofta många bra platser, det finns fler i närheten av dig än du ofta! Liksom kraftledningsstolparna så är också trallarna impregnerade men en massa snuskiga kemikalier. Plantera på andra sidan diket från spåren!
    12. Ödsliga delar av kyrkogårdar, jag har bl.a haft 2 lyckade skördar mitt inne på Västa Kyrkogården i centrala Göteborg!
    13. Lite riskabelt men t.ex militära skjutfält & övningsområden står oftast öde – försvaret har ju som bekant skurit ner en hel del dom senaste åren & har inte råd att skjuta granater hur som helst för nöjes skull längre som tur är! Rör för guds skull inga ev garanter eller projektiler ni kan tänkas hitta i terrängen!

    Använd fantasin och försöka att inte sätta alla dina plantor på ett och samma ställe! Du satsar väl inte hela din lön på en enda giva om du skulle spela Poker!?
    Plantor fördrivna inomhus / i drivhus blir lätt 3-4 meter höga så tänk på att dom inte skall synas med sina halvmeter långa toppbuds i September.
    Att välja enskilda platser eller kamouflageväxter är A & O när man vill odla stor plantor.
    En del strains blir länge än andra, Indicor blir oftare mindre och kompaktare än Sativor. Räkna med att en Indicadominant kommer fördubbla sin höjd from det att hon börjar blomma, en del Sativadominanter kan tre & till och med fyrdubbla sin höjd dom sista 8 veckorna! Blandningar eller sk hybrider ökar oftast längden 1-2 gånger på samma tid.

    Fördelen med att alltid besöka platsen minst 2 gånger är att det är femtioelva tusen gånger lättare att hitta dit igen på hösten om man varit där 2 gånger – särskilt när man har många platser att hålla reda på.
    Hos din bokhandel brukar dom sälja orienteringkartor över lokala områden, annars kan man köpa från närmaste orienteringsklubb – kolla gula sidorna!
    Glöm inte att gömma en karta med utmärkt platser mycket väl, helst på någon bra plats utomhus eller iaf utanför ditt hem om du odlar där eller sysslar med allmänt kriminell verksamhet!
    Plasta gärna in kartan för 5:- hos en copy-shop och märk ut men en bra spritpenna så du inte plockar fram en regnblöt papperskarta ur en sedan länge tom fågelholk. Skall du använda dig av en fågelholk så sätt upp en egen, stör inte fåglarna i sina holkar så här på vårkanten. Lägg kartan underst med lite bomull åvanpå om några fåglar skulle sätta bo i den sent.
    När du behöver kartan till hösten är dom redan utflugna ändå. Någon kan t.ex stjäla den hur din översta låda när du har fest också och bli intresserad.
    Om polisen skulle hitta kartan skulle det kunna få förödande konsekvenser med tanke på den stora totalvikt som det blir lätt på ett femtiotal plantor utomhus..

    Allmänna förberedelser

    Tyvärr måste man ha en del saker för att kunna plantera.
    Det är t.ex oftast svårt och jobbigt att gräva gropar för hand eller med en plankbit!
    Man behöver t.ex inte gräva ut gropar åt sina plantor men det är bra om man gör det, en grop på ca 20 liter är minimum – ju större desto bättre kan man säga..
    Även om du inte har tänkt ta dit mer jord så gräv ändå ut en grop och vänd runt jorden i den ordentligt, sabba lite av rötterna för dom inhemska plantorna på platsen på djupet! Där du tänk plantera bör du gräva ut och vända till ett djup av minst 40 cm.
    Tänk på att gå runt varje planta i cirkel ca 1 meter i diameter, vänd ett jordlager på ca 15-20cm eller stick ner spaden i marken 25-30cm med 5cm mellanrum i stora cirklar!
    På så sätt hindrar du att andar plantors rötter tar sig in på dina smås område – konkurrerar ut din planta och stjäl dess plantjord som du släpat dit i ditt anletes svett.
    Finns det vatten i närheten av platsen du har tänkt odla på så bred gärna ut jorden du tänkt bära med dig i solen på t.ex en presenning hemma & torka den om den är fuktig så blir den lättare att bära!
    En köpt säck med planteringjord på 50l väger ca 10-12kg, torkad ca hälften så mycket. Man kan packa jorden hårt i en annan säck innan transporten och sedan luckra upp den på plats.

    Jordblandningar:

    Nu är det också läge att blanda ut jorden med något lämpligt – här ser du hur mycket olika medium väger & dränerar:

    1. Leca – dränerar mycket bra, ganska lätt
    2. Kogödsel – mycket bra att plantera i, tyngre än jord, dränerar inte bra
    3. Äggskal / kalk (planterar du i barrskog är det ofta ett måste)
    4. Perlite – dränerar bra, lätt (blandas gärna med vermiculite
    5. Vermiculite – håller kvar vatten bra, lätt, dränerar inte så bra
    6. Vattenabsorberande kristaller el. vattenpolymer – lätt , håller kvar vatten mkt bra, dränerar bara överflödigt vatten
    7. Grus – dränerar bra, tungt, billigt
    8. Sand – dränerar bra, tungt, billigt

    Här är några ex på jordblandningar:
    1. 50% jord, 25% leca, 25% kogödsel
    2. 70% jord, 30% Leca
    3. 50% jord, 25% perlite, 25% vermiculite, 1% vattenabsorberande kristaller
    4. 70% jord, 5% äggskal, 25% perlite, 1% kristaller
    (Alla fungerar bra & är bara exempel – det finns andra som säkert funkar bättre)

    Där du köper jord kan du oftast köpa kogödsel & leca på säck också, dom tre i en blandning 1/3 av varje är en mycket bra kombination. I Sverige kan man endast köpa Perlite & Vermiculite hos Succseed on-line mig veterligen. T.ex Weibulls & Granngården har det i sina butiker, ring runt och fråga annars.
    I stället för kalk kan man använda äggskal, många sköljer ur och sparar sina skal under hela året – dosera ca riktiga 3-4 grabbnävar krossade skal / 20l jordblandning, dolomitkalk doserar du efter instruktionerna på förpackningen.
    Jord du köper på säck har ofta ett bra Ph och det skall stå angivet någonstans på förpackningen.
    Utomhus tar man lätt ett jord Ph-test – man kan köpa riktigt Ph-mätare av jordmodell för ca 500:-, en enklare kombovariant med ljusmätare & fuktighetsmätare kostar ca 150:- hos bla Willab men den är inte 100% tillförlitlig. Ljusmätaren är dock mycket effektiv och är lätt värt 150:- bara den – fast mest användbar inomhus!
    Jord Ph-test kan man köpa hos bl.a Odlingsshopen.

    Jordblandningar packas bäst i säckar eller i Ica-kassar placerade i en väska el. ryggsäck för enkel & hygienisk transport.
    Vattenabsorberande kristaller / vattenpolymer finns i två olika typer, en bryts ner på ca 6 månader och är direkt olämplig för Cannabsiodling för den sätter smak på slutprodukten! Dom tillverkade av Polyakrylamid bryts ner på ca 5 år till Co2 & syre, dom är oftast billigare också.
    Det skall stå angivet på förpackningen hur lång nedbrytningstid produkten har.

    Om du skall använda dig av någon långtidsnäring som tex gröna näringsstavar(Substral eller Blomstra) eller pressade stavar av bränd hönsskit så blanda i det nu också!
    På de gröna stavarnas förpackning så står det angivet antal stavar / krukans diameter, beräkna 0,5 – 0,75 stavar / liter jord! Hos dina lokala Garden-shop så hittar du andra långtidsverkande näringar som t.ex benmjöl, fiskmjöl och blodmjöl, alla 3 mycket bra komplement till hönsskiten, dosera till 50% av den rekommenderade mängden när du gör din jordblandning.
    Du kan enkel gödsla din planta med mera under säsongens lopp genom att strö ut det i ett fint lager runt din planta, använd halva din ursprungsdos / planta och tillfälle.
    Utomhus gör sig alltid fullt organiska gödningar bäst.
    Jordblandningar packas bäst i säckar eller i Ica-kassar placerade i en väska el. ryggsäck för enkel & hygienisk transport!

    Annan utrustning du behöver ha med dig kan vara t.ex
    1. Spade
    2. Såg / Sekatör för att röja bland vegetationen på platsen, sekatören är bra mot envetna rötter när man gräver ut hål också!
    3. Kniv & kanske en mindre yxa
    4. En flaska/dunke med vatten, gärna en färdig späd näringslösning(halv dos) med ett tillsatt rotningsmedel som t.ex Rhitzotronic tillsatt(full dos)!
    5. En stadig lunch och ett par jointar, glöm inte något att dricka!

    Ibland upptäcker man att man kommer få gå två eller flera gånger för att få dit allting.
    Har man en god och pålitlig vän tillgänglig så föreslår jag att man tar hjälp av han eller henne!
    Kolla alltid din lokala väderprognos på Smhi.se innan du ger dig ut på planteringsstråk!
    Packa plantorna väl i separata plastpåsar, försök få med rötterna så hela som möjligt ur den gamla krukan & låt den gamla jorden sitta kvar!
    Mindre plantor upp till 50cm transporteras lättast i en papperpåse av Ica-modell. Större plantor lägger man ner i en större väska av hockey-trunk typ, var inte rädd för att lägga plantor på varandra – det är ett ovanligt härdigt “ogräs” du hanterar!
    3,5l Tecu krukor från Swegrow är jättesmidiga att både driva upp i inomhus flytta plantorna i!
    Man kan packa en sjuhelsikes massa plantor(49st på 105x105cm) på lite mer än 1 kvm.
    När man skall plantera ut så lägger man ner kruka och allt i väskan och tar bort krukan på plats i terrängen.
    Höjden på krukan låter plantan utveckla en bra tapprot också, lägre krukor hämmar lätt tapprotens tillväxt annars.
    Tänk på att alltid vara diskret när du/ni rör er ut i terrängen för att plantera eller reka! Hur många Svensson`s går egentligen runt med ryggsäck + en stor väska & en spade i andra handen i skogen??
    En ev skogsmulle, scout eller hemvärnsman som får syn på dig kommer till minst 90% smyga efter för att se vad du sysslar med!
    Ihopfällbara spadar av militär modell införskaffas lätt hos t.ex Överskottsbolaget, kostar ca en hundring och är en investering för livet!

    När du fått allt nödvändigt till platsen så:

    1. Sätt dig ner och tänk efter: “igen hur vill jag ha det?”, även om du gjort det innan så gör det igen! Nu kan vara ett bra tillfälle att tända första jointen.
    2. Bestäm vilka andra växter du skall röja bort på platsen, en del kan du kanske använda som kamouflage, resten bör du släpa minst något hundratal meter bort.
    Repa gärna av alla blad från buskar & träd du röjer bort och lägg dom i botten av dina planteringsgropar. Dom kommer brytas ner under säsongen och ge nyttiga och ganska välbalanserad näring åt dina plantor.
    3. Möt ut hålen du tänkt plantera i, det bör vara minst 1 meter mellan plantorna, helst 2-3 eller mer.
    Dom blir stora på en säsong utomhus, dom breddar ut helt sinnessjukt och skymmer lätt sina kamrater annars.
    Jord som blir över från när du grävde kan du använda till att göra en liten kulle du planterar plantan på.
    Fördelen med det är att en del av rötterna då hamnar över normal marknivå och plantan kommer klara ihållande regn med mycket blött i marken bättre!
    4. Gräv ut hålen och vänd helst det 20-30cm av det översta jordlagret i en cirkel med diameter på minst en 1 meter runt dina grävda hål!
    5. Vid det här laget så är man ofta lite trött och svettig så fram med matsäcken & tänd en joint till.
    Är inte du hungrig så vill nog gärna en ev hund ha dina ostfrallor.
    6. Sätt ut plantorna med varsam hand, tälj till några pinnar och sätt intill dom i marken som stöd den första tiden. Nu sätter man också upp ev nät eller andra skydd.
    7. Vattna plantorna och ordna med det sista av pillet på platsen!
    8. Sitter ner med dina plantor en stund. Rök en fet till, andas ut – packa ihop och gå hem. Du kommer garanterat att sova gott den natten! Ta med dig allt ev skräp hem från plasten, lämna inte det ute i naturen!

    Specialtekniker

    Odling i skrev på bergssida:

    Konventionell med mycket effektiv metod som dock kräver mer jobb och planering än dom flesta andra men kan vara väl värt mödan! Mycket få människor uppskattar att röra sig i sådan terräng för att det är just det: livsfarligt!
    Att söka efter platser lämpliga för odling är ofta krångligt och tar lång tid, & kräver ofta många besök på plasten innan allt är klart. Med en kikare kan man ofta reka av ett berg ganska bra på avstånd eller iaf bilda sig en uppfattning om var det kan vara värt att försöka. Oavsett om man räknar med att behöva fira sig ner till en lämplig plats eller inte så måste man ha ett lång rep man kan ha som säkerhetslina – en god vän är också absoult att rekommendera!
    En mobiltelefo är att kunna kalla på hjälp efter ett ev fall är ett måste också.
    Vanliga blå snickarbyxor som skydd & en kraftig livrem i läder att fästa repet i är ett måste.
    Många blir lätt frälsta på det här och utvecklar en andra hobby.
    Försök att inte vara för stukade..
    Ett problem vid sådan är odling är vattningen eller snarare bristen på vatten. Ett måste är att ta vatten till platsen, hälla på berget och se hur det rinner, försök att hitta skrevor som vattnet rinner till.
    På så sätt kan du nödvattna eller gödsla dom på distans under säsongen utan att behöva klättra.
    Dessutom behöver du oroa dig mindre för dina plantorns vattenförsörjning, kanske kan du försöka leda vatten mot dina plantor – men hejda dig lite, dom behöver ingen bäck varje gång det regnar..
    Känner man sig mycket säker på sin sak så man man dra en trädgårdsslang nedför berget till sin plantage, köp en sprayburk och måla den grå eller i annan lämplig färg!
    Det största problemet med att odla så här är oftast bristen på vatten & näring. Jorden som finns i bergsskrevorna är mycket urlakad & näringsfattig.
    Du får därför vara beredd att frakta dit större mängder jord än till en vanlig platage i skog & mark.
    Försök att byta ut all jord i skrevan, den som finns där kan du ev bygga planteringskullar med – planteringskullar får gärna vara upp till en halvmeter höga för övrigt!
    Jordblandningen behöver också mer omsorg – användning av vattenabsorberande kristaller(köps bl.a hos Sensiseeds.com) är nästan ett måste. Man använda bitar av rockwool / isolering & lägger i botten av skrevan, använd helst både/och slösa gärna!
    Om man odlar i en skreva som det rinner mycket vatten till är det absolut nödvändigt att lägga ett nät i botten av den för att hindra att allt ditt medium spolas bort av ett ihållande regn!
    Myggnät köps bl.a hos Clas Ohlson.
    En bit kraftig presenning som du egenhändigt gör ett par hundra hål i med en spik går också bra.
    Det är också viktigt att blanda ut sin jord med upp till 30-40% leca eller Perlite så att den dränerar bra om det kommer rinna mycket vatten genom den – det får aldrig bli vatten ståendes i skrevan!
    Finns det vattendrag i närheten kan en bärbar bensindriven vattenpump införskaffas hos Clas Ohlson för ca 2000:-, den kommer garanterat att inspirera dig till stordåd!
    Om du inte kan hälla vatten till skrevan eller helt enkelt inte orkar jobba dig så behöver den prepareras med någon form av långtidsverkande näring.
    Personligen rekommenderar jag pressade stavar av bränd hönsskit, dom bryts ner på ungefär 3 månader & räcker gott för veggsäsongen. Inför hösten så kommer du garanterat vilja ge dina plantor lite blomnäring & PK 13-14 när du varit där och tittat till dom i mitten av Augusti..

    Odling i vass / träskmark & på öar

    Nu tror många att vi är ute på djupt vatten, men det är vi inte alls.
    Ibland kan det vara det idela sättet att försäkra sig om en god skörd!
    Den kräver också mycket jobb & förberedelser, fördelen är att man kan plantera på så avlägsna plaster som möjligt!
    Tyvärr förutsätter det ofta att man äger en båt. Men man kan använda sig av gummibåt, hyra en båt eller kanot & ge sig ut på äventyr – det är 100 gånger roligare än det låter.
    Ta med hunden & en kompis eller varför inte flickvännen?
    Kolla under “kanotuthyrning” i gula sidorna.
    En större kanot / kanadensare klarar lätt 2 personer och ett par hundra kilo packning om man kan styra den & är försiktig av sig.
    Det största hotet mot dina plantor är det totala överflödet av vatten där du odlar, Cannabis är iofs en växt som dricker mycket vatten och man kan dränera hela våtområden på några år genom att plantera ut stora mängder Cannabis där!
    Vass växer sig hög och tät och är en idealisk kamouflageväxt att ha intill sina kära plantor!
    Dom sen tidigare bekant planteringskullarna kommer nu ofta till användning för att höja en del av rotsystemet över land / vattennivån. Annars finns det ett par andra effektiva tekniker:

    1. Man sågar ur bottnen på en hink och låter hinken sticka upp över marken, den omgivande vegetationen skall skymma den effektivt annars får du byta metod / plats! Hinkar från 15 liter och uppåt är att rekommendera, jordblandningen bör innehålla en stor del Leca eller Perlite & Vermiculite för att ventilera bra!

    2. Större nätkorgar fyllda med ett gott medium ställd direkt i vassen fungerar också utmärkt, likaså hinkar med 30 eller fler 1 cm stora hål borrade i sig(även hål högt upp på sidorna!
    Nätkorgar säljs bl.a hos Willab men alla Garden-shop`s som säljer dammtillbehör har det.
    Du kan använda flätade krogar i naturmaterial, fast då måste du skaffa nya varje / vartannat år – dom kostar från ca 75:- och uppåt

    3. Ibland är vattnet såpass djupt i vassen att man inte kan ställa någonting där.
    Mät då djupet(ex 1 meter) och såga till 1 pinne el. planka / kruka med en längd av 1,5-2 meter.
    Vässa pinnen el. plankan i en änden och spika fast krukan i den andra, se till att krukan har gott om hål i bottnen så att rötterna kan växa ut ur den och ner i sjövattnet!
    Driv ner pinnen med krukan i sjöbottnen tills din hink är ca 2-3 cm över vattenytan!

    4. Man kan också släpa dit ris, pinnar eller annan bröte och bygga en odlingsgrund inne i vassen, kanske bygga en enkel flotte man förankrar med ett rep och en sten!

    Vilken metod du använder så se till att använda långtidsverkande gödning!
    När du använder hink på planka eller flotte metoderna så tryck gärna ner en del risbuskar under där du tänkt sätta plantorna för att skydda rötterna mot hungriga fiskar, en del av dom är växtätare som du säkert minns..

    Trädtoppsodling

    Så du gillar att klättra? Eller känner du att det är enda sättet?
    Metoden påminner i stort sett mycket om odling i bergsskreva men ändå inte på sina håll!
    Det viktigaste att tänka på är vattningen & val av träd / plats, & hur har du tänkt sköta dina plantor?
    Du kan inte räkna med att den nederbörd som landar i din hink kommer att räcka för att försörja din planta för det kommer inte räcka på långa vägar! Du måste se till deras vattenförsörjning på något sätt!
    Dom vanligaste är:

    1. Att man helt enkelt klättrar och sedan firar upp vatten, ägna din egen säkerhet en tanke innan du sätter igång – glöm alla sk. “stödholkar” före klättringen! Se till att ha en vän på marken om du faller..

    2. Att man har en slang dragen ned längs ned trädstammen som man kopplar till en bensindriven pump.
    Men det drar till sig en del uppmärksamhet, både slangen & pumpen när man fraktar dit / ifrån den – för att inte tala om när man har igång den..
    Man kan iofs seriekoppla flera träd på samma slang!
    Om man anser sig ha tiden för sig så kan man leta upp en bra spot och plantera t.ex kaprifol som man hjälper / binder upp längs med trädstammen under ett par år! Sedan har man ett fullgott kamouflage för sina slangar i många år framöver – vad du sår idag..

    3. Du kan med hjälp utan ca 1 meter långa grönmålade suprör eller t.ex grönmålad takplåt skapa lite extra tillrinning till din kruka uppe i trädet!
    Tänk på att använda en så stor kruka som möjlig, dasstunnor på lite över 40 liter är idealiska!
    Tänk på att fästa din kruka ordentligt upp i trädet, man kan snickra ihop en liten plattform för den att stå på t.ex. Oavsett om du gör det eller låter den stödja dig på några grenar så ta och borr två hål i sidan på tunnan, dra ett rep igenom som du sedan kan binda fast runt trädet – glöm inte att måla tunnan i en lämplig färg heller, tänk på att lövträd gulnar på hösten…
    Man kan också t.ex maskera tunnan med pinnar så den liknar ett fågelbo.
    Barrträden är också ofta mycket lättare att klättra i än lövträd!
    Använd en rik jordblandning som ändå dränerar bra, gärna vattenabsorberande kristaller & mycket Leca eller Perlite/Vermiculite.
    Borra 1 cm stora hål i botten av tunnan och lägg myggnät i bottnen för att hindra att mediumet spolas ut..
    Rätt skött & placerad kommer din planta att riktigt götta sig i solljuset & växa sig riktigt stor! Bind ner den men snören i trädet under säsongens lopp så den inte sticker upp 4-5 meter ur trädtoppen till hösten.
    En 40L tunna vattnar du med ca 5 liter / gång, kanske upp emot 7,5 liter om du har vattenabsorbernade kristaller i, dosera inte kristallerna över rekommendationen på förpackningen – annars kan du dränka din planta i rena välviljan!
    Det är bra att ha ett rep man kan fira ned på plats uppe i trädet så man slipper klättra med det varje gång, en god vän på marken är ett gott tips också – man kan ju ramla ner..
    Ett tips är att man helt enkelt tar ut en stege till skogen och gömmer ordentligt någonstans i närheten.
    På så sätt kan man såga av alla grenar på sina träd upp till stegens höjd och göra det svårare för ev nyfikna hugande spekulanter att ta del av din välsignelse!
    Man kan också tillverka stegar av material i skogen, hammare/rep/spik är ett måste för sådana byggen!
    Ni som fortfarande också som jag kan björnklättra har nu också fått användning för våran kanske hitills onödigaste & jobbigaste friluftskunskap..

    Odling intill / på åkermark:

    Ibland planterar bönderna bra maskeringsgrödor åt dig på sina åkrar.
    Det finns nästan alltid diken runt åkrarna och eftersom bönder är allmänt lata så orkar dom nästintill aldrig gå där & inte många andra heller!
    Bönder är snälla och sprider ut en massa gödsel på sina åkrar, en del av denna rinner bort från området via dikena så det är ett idealt ställe att plantera.
    Ofta växer där en massa annat, ris, sly, buskar & mindre träd – perfekt kamouflage för dina grödor.
    Att tänka på här är att inte sätta ut för små plantor, rådjur trycker ofta i gömmor här under dagarna & dom älskar just dina små plantor. Plantera inte ut för tidigt & se till att det växer en annat massa gott åt dom att äta, träden & buskarna skall ha fått blad, marken en del blommor osv!
    Rådjur älskar små plantor med fina fibrer men planterar du ut plantor som blivit ca 50-60 cm och som fått kraftig stam så kommer rådjuren iaf att äta såpass lite av den att den förhoppningsvis överlever!
    Bambi älskar fina fibrer och ratar dom grövre.
    Billiga och enkla försäkringar mot Bambi är:

    1. Stålnät sk. Fårnät, kan köpas på 10 m. rulle – ca 1,2 meter i hög hos närmast järn/byggvaruhus. Räcker till 15-20 plantor, ta med en bra sidavbitare och en rulle ståltråd samt en kniv/yxa att ordna lite stödpinnar med på plats! Detta är den bästa och enklaste metoden. Man kan använda sig av tunna plastnät också som man t.ex skyddar jordgubbslandet med. Men Bambi är inte korkad och lär forcera det nätet fortare än kvickt!

    2. Rasta din / grannens hund i området ett par dagar i veckan så att du kan va säker på att dom står längre bort – på natten hängder dom inte där ändå, då är dom ute på matletarjakt i villaträdgårdarna

    3. Man kan också hänga upp nylonstrumpor med hundhår men räkna inte med att det skrämmer dom någon längre tid, ligger den inte i vindriktningen heller så funkar den ännu sämre!

    4. Avföring, döda djur & blodmjöl skrämmer många växtätande djur men drar istället dit kopiösa mängder av andra djur och insekter! Luktar hemsk gör det också, Metoden rekommenderas inte mot rådjur – däremot mot människor på en del platser. Tänk på att en överkörd hare och en låda fiskrens garanterat kommer dra till sig uppmärksamhet från förbipasserande hundar + ev deras ägare.

    Man kan också köra en fuling på bondens bekostnad, man driver upp lämpliga plantor av ett snabbt blommande strain inomhus under 24/0 tills dom är ca 80-100 cm höga. Dom skall vara klara inomhus tills runt Midsommarafton, sedan går man ca 10 meter in i fältet på den sida som ligger längst bort från allt / alla. Röjer små halvcirklar på ca 50-80 cm, sedan planterar man 1 planta / halvcirkel.
    Nu är också ofta läge att toppa dina plantor så dom inte kommer sticka upp över bondens gröda & väcka onödig uppmärksamhet ifrån marken. Från luften så borde ingen upptäcka din lilla plantage heller, hur ofta flyger en snokande polishelikopter över en åker??
    Övrig flygtrafik ligger oftast för högt upp i luften och har på tok får låg bry-faktor om att spana på prylar på marken!
    Om du skulle hitta en plats där man odlar EKO skog så har du en perfekt plats för dom närmaste åren, skogen röjs med 5-8 års mellanrum.
    EKO skog planteras väldigt tätt så det är krångligt och bökigt att röra sig inne i den, inegn springer runt där frivilligt förutom kanske en och annan manisk skogsmulle.
    Det här innebär alltid en risk men efter ett tag så lär man sig att anpassa sig, granplantager är också ofta bra platser – på andra sidan viltstängsel längs med motorvägen är kan man hitta många bra ställen.
    Hur många tänker på en växt 15-20 meter eller mer in vid sidan av vägen när man susar fram i kalla 120km / timme??

    Banditodling

    Så det kliar i fingrarna, svårt att låta bli kofoten eller bultsaxen?
    Men banditodling så menar jag odling där man måste begå olaga intrång för att kunna plantera eller se om sin växt.
    Lämpliga ställen för sådan här odling är t.ex industriområden, allt som är inhägnat och ser hyfsat “här gör någon aldrig någonting, mer än kanske gräver ner ett lik men då skiter man ju i min planta!
    Ofta finns det schyssta HPS`er & en massa annat kul att hitta när man snöar runt på industriområden!
    Öppna ögonen och se er lite omkring, ni kommer hitta mängder av inhägnade platser som bara ber om att få sin tillvaro förgylld av lite magiska undergörande örter!
    En bekant odlar sedan flera år tillbaka inne på området som tillhör den firma han arbetar för, på så sätt kan han titta till plantorna ibland på arbetstid!
    En lurig metod är att hitta en nedlagd handelsträdgård(dom finns överallt) någonstans i närheten & odla inne på deras omårde. Dom halvtrasiga växthusen duger ibland gott att odla i och områdena är ofta inhägnade.
    Annars går det lika bra på utsidan av växthusen, allt man behöver verkar alltid att finnas på plats där också!
    En mycket effektiv men ganska riskabel metod är att ta sig upp på byggnader med stora tak och plantera där upp, kom ihåg att du kommer behöva ta dig in kanske upp emot två gånger / vecka för att vattna!
    Att välja avlägsna byggnader med låg bryfaktor & bra tak är svårt men långt ifrån omöjligt
    Tänk på att en ev upptäckt planta kan bevakas när det börjar närma sig skörd av kanske en väktare som går där varje dag!
    En del sådana här typer bara längtar efter ett tillfälle att få bli hjälte för dagen, en del har väldigt låg bry-faktor med tanke på yrkesvalet..
    Vidtag största möjliga försiktighet när du ser till din planta den sista månaden.
    Odling i igenvuxna villaträdgårdar räknas också in i den här kategorin, försök att köra, cykla el. gå förbi huset ca 1 gång / vecka så det inte dyker upp en mäklarskylt..

    Semestervattnare

    Vid plantering i trädtopp eller på bergssida så kan det vara bra att investera 189:- i en sk “Big Drippa” från Willab.
    Den består enkelt av två 10l vattensäckar i kraftig plast som man hänger alt lägger i en sluttning, från säckarna går det slangar med ställbara droppmunstycken. Fördelen är att du kan få dit en större mängd vatten och dessutom få den distribuerad under en längre period. Dom svarta vattensäckarna måste dock skyddas från direkt solljus för att inte bli på tok för varma – det är dessutom alltid bra om dom inte syns..
    Om man kan placera en större behållare med vatten på platsen så kan “Hydromat” bevattningsystem(också från Willab) göra underverk utomhus också.
    Se Willab.se för bilder och mer utförlig produktinformation.
    Likande produkter / lösningar från andra tillverkare finns att få tag på hos ditt lokala Garden-center.
    Med hjälp av en vattendunk, några meter 3mm Pel-slang, lite lim och ett droppmunstycke så kan man lätt bygga egna liknande modeller. Ev kan man använda några grenkopplingar och mata flera plantor från samma reservoar.
    Prova att hänga dunken / reservoaren på olika höjd för att få en så långsam och bra dosering av vattnet som möjligt.
    Desto högre du placerar den desto mer kommer det att rinna, lämplig placeringhöjd är från 50 cm och uppåt.
    Hos välsorterade sportaffärer så säljer dom speciella campingdunkar för vatten. Dom är gjorda av mjuk plast och går att knyckla ihop när dom är tomma, dom har också ett bärhandtag för enkel transport – kostar från ca 100:- för en på 10l.
    På många ställen ute i naturen så kan man gräva fram vatten men ofta är det direkt olämpligt eller för jobbigt för den medelstukade hobbyodlaren – men för er med mer maniska drag så..
    På eller i närheten av tomter som det en gång legat hus på brukar det alltid finnas någon gammal brunn att hitta.
    Den vara fylld med sten eller annat och totalt oanvändbar men ibland kan det vara värt att kika efter den.
    Har man ambition och tiden för sig så kan det vara värt att tömma en del av brunnen på sten och göra den bruklig igen – speciellt om man har tänkt sig att nyttja den flera år framöver. Kom ihåg bara att man aldrig skall göra sådant arbete på egen hand.

    Av GameGenie

    replied 16 years, 3 months ago 0 Member · 0 Replies
  • 0 Replies

Sorry, there were no replies found.

Log in to reply.