Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Durban Poison 600w HPS – Skördat

  • cthullu

    Member
    2009-09-13 at 17:24

    ser bra ut franke, bara låta dem göra sitt jobb nu ett litet tag :)
    så här i början med småttingar och första odlingen är det svåraste att bara helt enkelt ha tålamod och låta dem vara – man vill liksom hjälpa dem för mycket hehe

    @qwerty wrote:

    @franke wrote:

    Tack tack det låter kul, kommer lägga upp mer bilder strax, växt snabbt tycker jag på 6 dagar, kolla och avgör själv sen :D

    Jo växtkraften är det inget större fel på. Odlar också F2órna.

    Jag tycker F2:or har ett aldeles för stort oförtjänt rykte, tar nästan hellre F2 eller F3 från någon som haft koll och selekterat än en F1 hybrid direkt från breedern när det handlar om ostabiliserade strains som i sin tur ganska ofta är korsningar av två andra ostabiliserade strains osv. Och är originalfröna stabila som i det här fallet spelar det ju ingen roll… :)

  • franke

    Member
    2009-09-14 at 14:08

    @Libanesen wrote:

    Gött mos. Ballt utrymme!
    Tror det är en fördel att ha ett svalt utrymme. HPSen ger ju bra med värme. Men under mörkerperioden lär det nog behövas lite extra värme.

    Ja jag hoppas kylan kan hjälpa på nått sätt :D

  • franke

    Member
    2009-09-14 at 14:10

    Liten update, hänt lite :) (10 dagar sedan fröna kom)

    Close up på en som det går bra för:
    http://i29.tinypic.com/112d0cy.jpg

    en annan som växer:
    http://i29.tinypic.com/1fczr5.jpg

    Och en översikt, är lite skitigt, ska göra rent idag:
    http://i29.tinypic.com/312zskx.jpg

  • reaper

    Member
    2009-09-14 at 15:10

    Det tar sig sa mordbrännaren !
    Ser fint ut.

    Är det mäsk du har i pet-flaskorna ?

  • franke

    Member
    2009-09-14 at 17:13

    @qwerty wrote:

    Det tar sig sa mordbrännaren !
    Ser fint ut.

    Är det mäsk du har i pet-flaskorna ?

    Ska fixa en HPS 400 Wattare för blom iaf :) Hoppas de tar sig bättre då, japp mäsk i flaskorna :D har inte en aning om det gör någon nytta men har det varit där hittils så vill jag inte ändra på för mycket! :D

  • reaper

    Member
    2009-09-14 at 23:33

    Tycker du har fått till det så bra man kan få de hittills!
    Känns som att detta inte är första gången för dig? :)
    Mäsken tror jag inte gör någon märkbar skillnad direkt, men heller ingen skada.

    Ser verkligen fram emot att se hur detta kommer utvecklas.

    Bless.

  • franke

    Member
    2009-09-15 at 08:43

    @qwerty wrote:

    Tycker du har fått till det så bra man kan få de hittills!
    Känns som att detta inte är första gången för dig? :)
    Mäsken tror jag inte gör någon märkbar skillnad direkt, men heller ingen skada.

    Ser verkligen fram emot att se hur detta kommer utvecklas.

    Bless.

    Hoppas det blir någon skörd tillslut! :D Skulle vara fint, ska försöka fixa någon fin indica eller någon mix snart när de här ska flytta in i sitt nya hem :D

    Detta är första gången, vart intresserad av odling för några veckor sen :)

    Mesken får leva klart nu som test, inte tillsätta någonting mer för att se om de växer sämre.

    De har växt ganska okej nu!

    Förvåna över att de växer så mycket med tanke på det lilla lyset de får

    Uppdate kommer senare ikväll :D

  • franke

    Member
    2009-09-15 at 09:20

    @cthullu wrote:

    ser bra ut franke, bara låta dem göra sitt jobb nu ett litet tag :)
    så här i början med småttingar och första odlingen är det svåraste att bara helt enkelt ha tålamod och låta dem vara – man vill liksom hjälpa dem för mycket hehe

    @qwerty wrote:

    @franke wrote:

    Tack tack det låter kul, kommer lägga upp mer bilder strax, växt snabbt tycker jag på 6 dagar, kolla och avgör själv sen :D

    Jo växtkraften är det inget större fel på. Odlar också F2órna.

    Jag tycker F2:or har ett aldeles för stort oförtjänt rykte, tar nästan hellre F2 eller F3 från någon som haft koll och selekterat än en F1 hybrid direkt från breedern när det handlar om ostabiliserade strains som i sin tur ganska ofta är korsningar av två andra ostabiliserade strains osv. Och är originalfröna stabila som i det här fallet spelar det ju ingen roll… :)

    vad står F1-3 för egentligen? är inte så insatt i detta, försöker läsa på så mycket det går :D

  • reaper

    Member
    2009-09-15 at 18:17

    För att citera ordlistan här på swecan :

    F1 (F1-hybrid) = Första avkomman från två korsade plantor av olika strain.
    F2 (F2-hybrid) = Avkomman av två likadana F1-hybrider.

    F3 borde då vara avkomman av två likadana F2-hybrider.

    Bless

  • reaper

    Member
    2009-09-15 at 18:24

    @cthullu wrote:

    Jag tycker F2:or har ett aldeles för stort oförtjänt rykte.

    Förstår inte de där med “för stort oförtjänt rykte” Då du verkar vilja föredra f2or framför ostabila f1or

  • cthullu

    Member
    2009-09-15 at 18:57

    @qwerty wrote:

    @cthullu wrote:

    Jag tycker F2:or har ett aldeles för stort oförtjänt rykte.

    Förstår inte de där med “för stort oförtjänt rykte” Då du verkar vilja föredra f2or framför ostabila f1or

    Haha – jag är tydligen dyslekker. ;) Skulle stå “för stort oförtjänt dåligt rykte”. 😳

    menar att visst det kan “trilla genom” lite till F2 generationen, men kommer de från bra linjer samtidigt som den som gjorde dem selekterade den bästa phenotypen ur F1 generationen…..

    Ytterligare en generation selektion till av F2 orna -> F3 som qwerty säger och har han som gjorde dem koll som sagt -> ännu bättre.

    Ibland används termen IBL som står för InBreed Line, dvs man har tagit en strain och inavlat den selektivt på en viss phenotyp i princip.

    Finns hur mycket som helst att läsa om sånt, själv är jag långt ifrån avancerad på det. Snokar man lite i gamla inlägg och i genetik forumet här finns det en del folk som verkar ha grym koll :)

    Kontentan förenklat är att om man bara tar en hel klump F1 (de flesta kommersiella frön du köper är F1 hybrider) och gör F2 utan koll – låter alla hanar sprida pollen över alla honor – är nog F1:orna att föredra. Har personen som påbörjar sin IBL koll blir det däremot “bättre” för varje generation.

    Är det en stabil (ofta kallat “true breeding”) strain är det inte alls lika noga.

    I princip alla kommersiella breeders uppmuntrar och framhäver självklart F1 “hybrid vigour” och gör allt för att skrämma folk från F2:or, dvs de vill ju att man ska köpa deras frön varje odling och inte byta med varandra eller göra egna osv.

  • baralillajag

    Member
    2009-09-15 at 19:02

    F1or är normalt väldigt stabila och homogena (alla plantor xy), om man nu inte korsar 2 plantor som står mycket nära varandra – för då borde man kunna få en avkomma som påminner mer om F2, som är extremt ohomogen.
    Vill man odla en SOG från frö så är F1or eller en väldigt stabil “äkta” strain att föredra.
    Letar man efter den ultimata moderplantan så väljer man F2 eller F3or, där det råder stor genetisk variation (yy, xx, xy).
    Jag håller med om att F2or absolut inte förtjänar nåt dåligt rykte…det är där jag letar……. 😉

  • franke

    Member
    2009-09-18 at 08:33

    Ja nu har det gått 2 veckor sedan brevet med fröna kom, någonting man ska göra nu, eller ska man låta de vara?

    http://i29.tinypic.com/2z8chae.jpg
    http://i29.tinypic.com/whdwlk.jpg

    Ser det okey ut?

  • cthullu

    Member
    2009-09-18 at 19:22

    Ser prima fint ut! Bara att se till att vattna lagom nu ett tag… :D

    Svårt att få perspektiv känsla i bilder, hur stora är krukorna de står i nu?
    Du kan börja klura på hur du ska göra med gödningen nu i god tid om du inte redan bestämt dig…

  • avva66

    Member
    2009-09-18 at 19:29

    Snyggt jobbat, Durban Poison har jag odlat också.
    Blev fint röka, trots mitt misslyckande. (Hermisar)

Page 2 of 9

Log in to reply.