Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Ds60 från Pg, 250 eller 400w?

  • torskis

    Member
    2011-11-24 at 12:45

    någon? :/

  • dudin

    Member
    2011-11-24 at 12:53

    Kolla robinhos 250w odling. Jag tror att du får en massa andra bekymmer som hög temp och låg rh med 400w. Är du erfaren är det kanske inget bekymmer men annars tror jag du ska vara nöjd med den lilla. Sköter du det rätt blir det kanon.

  • spiders

    Member
    2011-11-24 at 21:27

    Har ett 60x60x140 tält och 250w. Odlat två gånger. Första gången på sommaren och då fick jag en del värmeproblem. Andra gången på sena hösten och då var det rätt okej men lite värmeproblem. Så jag skulle inte köra på 400w. Men då har jag inte cooltube. Polaren köpte en liknande set-up som jag 250w fast med cooltube. Ska höra vilken värme han får.

    Hur som fick jag ut 110 gram på 5 plantor på första odlingen. Ett resultat som gör att jag inte känner nått behov av mer watt än 250. Det blir ju ändå högre elräkning och när man börjat odla vill man bara odla igen och igen. Då är det bra om man kan göra det flera gånger billigt. Finns ju så många olika strains att pröva!

    Lycka till!

  • yesai

    Member
    2011-12-05 at 01:00

    Ifall du tänkt köra med cooltube så fungerar det med 400w utan tvekan. Sålänge rummet tältet står i inte är skitvarmt. :) Men det är lite som att elda för kråkorna kan jag tänka mig. Med tanke på ex. robinho’s odling så kan man definitivt få ut riktigt fina damer med riktigt feta buds.

    Dock kostar 400wattaren inte så mycket mer så vill man ha några extra lumen’s och kanske tänker byta upp sig till en större yta ex 90×90 eller 100×100 så kan den vara värt de få hundralapparna och en några kronor dyrare elräkning.
    Nu är jag ingen expert och det är enbart min egen erfarenhet jag talar från, så någon mer kunnig får gärna flika in för lite mer input.

  • torskis

    Member
    2011-12-05 at 13:59

    ahh blir nog som du säger ett 90*90 tält från H&N ist!: )

  • whtname

    Member
    2011-12-05 at 19:12

    Tips är att tänka på framtiden också, kommer du vilja ha ett 90×90 tält i din bostad året om? :)

  • torskis

    Member
    2011-12-05 at 19:29

    nej packar ner de när jag är klar? :)

  • whtname

    Member
    2011-12-06 at 07:20

    @torskis wrote:

    nej packar ner de när jag är klar? :)

    Haha, när man väl börjar odla vill man inte sluta… Det kommer inte vara nerpackat länge ;)

  • wayne

    Member
    2011-12-06 at 07:45

    Den här då? 250-400W 155€ +10€ frakt (hur mycket du än beställer)
    http://www.head-nature.com/07011

  • torskis

    Member
    2011-12-06 at 20:35

    redan bestämt mig för http://www.head-nature.com/07203 :) riktigt prisvärt kit enligt mig! :)

  • wayne

    Member
    2011-12-06 at 23:19

    Det är dock en magnetisk ballast. Den blir skitvarm och är dyrare i drift än en elektronisk ballast. (Är det någon skillnad mellan elektronisk och digital ballast?)
    Det kan vara bättre att ha en nyare ballast än de där gamla, de höjer tempen i tältet ifall du inte har den i ett annat rum än där du tar in luften ifrån.

    Den som är dimbar kan vara användbar ifall man får temperaturproblem vissa perioder under sommaren till exempel.

  • torskis

    Member
    2011-12-07 at 11:26

    hmm det låter logiskt då att ha i ett sånt tält! :) kanske blir att köpa en sån då.. men vad är de för skillnad mellan elektronisk och och digital ballast?

  • yesai

    Member
    2011-12-07 at 13:12

    Värt att nämna som jag missade tidigare är att jag har luftkonditionering utöver cooltuben. Så h&n-paketet verkar helt klart mer rimligt i ditt fall.

    De enda skillnaderna jag hört är mellan magnetisk ballast och digital ballast(den magnetiska ballasten är ju definitivt elektronisk den med eftersom det förs ström in & ut från den)
    Men med elektronisk ballast tror jag att man menar digital, att de begreppem mer eller mindre är synonyma med varandra i det här avseendet.
    Rätta mig gärna om jag har fel :)
    Bless

  • wayne

    Member
    2011-12-07 at 17:24

    Hehe ja, det står eletronic ballast på H&N, men digital på en del ställen, därav min förvirring.

Log in to reply.