Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Den ulimata belysningsguiden for dummies

  • Creator
    Discussion
  • #30681

    kagemusha
    Participant

    Det finns många frågor om belysning så det kanske finns lite frågor som behöver besvaras.

    Ljus är ljus?

    Man skulle ju lätt kunna tro att det är så.
    Men ljus är intemer än elektromagetiska vågor uppdelat i
    olika våglängder, vissa sväger för sakta för oss att se,
    dvs infrarött medans andra är för snabbt för oss att se,
    ultraviolett dvs. Gränserna för vad vi människor kan se
    ligger mellan cirka 400nm och 700nm.(Precis som växter men
    mer om det senare) Det är när vi ser alla dessa våglänger
    som vi uppfattar vitt ljus.

    Man ser tex en regnbåge för att regnet fungerar som ett
    prisma och delar upp det i dess komponenter. Observera
    att ljus spectrat på bilden ovanför är i samma ordning som
    en regnbåge.

    vilket ljus “ser” plantor?

    Växter använder sig av våglängder mellan 400-700 nm för
    att andvända sig av photosyntes, dessa våglängder kallas
    för photosyntahetically active radiation på engelska,
    förkortat till PAR. Inom detta frekvens område så finns det
    två toppar, den första vid 440 nm, dvs blått och nästa topp
    kommer vid 660 nm, rött fast mot det infraröda hållet.
    Självklart så tar växten emot alla spektra av ljus, förutom
    grönt, men den tvingas konvertera ljuset till ett sätt som
    dom kan använda vilket avger värme och energi. Så optimalt
    skulle plantan älska enbart blå och rött ljus. Dom blåa
    våglängderna stimulerar tillväxt och det röda stimulerar
    blomming

    Jag fattar inte??
    Ok, jag ska försöka förklara så att en fyraåring ska kunna
    förstå. :) Tänk dig att du har ett fort som du måste skjuta
    ditt gevär på. Du har röda, blåa, gröna och orange kulor.
    När du skjuter med dom röda eller blå kulorna så skjuter
    du rakt genom muren och dödar en fiende på andra sidan.
    När du skjuter gröna kulor så studsar dom bara bort från
    muren och när du andvänder dina orange kulor så slår du
    bort en bit av muren. Så det är mycket jobbigare att
    använda dom orange.

    Men det där om blommorna då?
    När växten vill växa och bli stor så är blå dess favorit
    färg. Och när den vill göra sig fin som en blomma så
    tycker den bättre att det är finare med rött.

    Det blir lite snack om lumens så jag tänkte förklara
    det redan nu så att alla hänger med sen

    Lumen är enheten för ljusflöde och har enhetssymbolen
    lm. En ljuskällas intensitet mäts i candela. En
    Candela är så mycket som ett stearinljus avger.

    ÖVERKURS En lumen motsvarar totala ljusflödet
    lika med intensiteten i candela multiplicerad med den
    rymdvinkel mätt i steradianer i vilken ljusets utsänds.

    Det där fattade jag verkligen inte!
    Ok, fyraåringsnivå igen. På disco finns det sånna där
    snabbt blinkande lampor. Dom lamporna kan blinka
    olika fort. Så när dom blinkar jättefort så är det
    ju mycket ljus som kommer. Och när dom blinkar
    sakta så är det inte så mycket ljus som kommer.
    Så för en fyraåring skulle jag säga att en
    lumen är som en blinkning. Få lumens är mindre
    ljus.

    Glödlamor och Halogenlampor


    Det är många som tänker lampa som lampa. Och jag
    inte är så konstigt om man inte har en susning om
    hur ljus funkar. Det kanske inte är värje person
    som går och filosoferar över sånt. Och det är
    många som säger att det inte går. Tekniskt sett har
    dom fel. Synligt ljus för människor är synligt ljus
    för växter. Men efter den här diskutionen jag haft
    med mig själv om vad PAR är och hur det påverkar
    växter och även tagit upp lumens och vad det innebär
    Men en 60W glödlampa har ju lika många lumens som
    en 11W LE? Jo, men problemet ligger i att dom
    har ett dåligt PAR spektra som dom avger ljus i.
    Vilket innebär att växten hela tiden måste arbeta
    extra mycket för att först konvertera ljuset till
    en våglängd den kan använda. Och utöver det så
    blir dom väldigt varma.

    Jag tror att jag fattar men…
    Den där fyraåringen ingen. Då kan jag bara säga
    FY! AJA BAJA! Aldrig göra så igen! FY! Om jag
    fått reda på att du ens tänkt tanken så får du
    inga julklappar!! Nu gå till ditt rum och tänk
    på det här dom närmaste timmarna!

    HID – High Intensity Discharge, HPS & MH
    Många säger att en HPS eller MH är det enda vettiga.
    Egentligen så har båda kassa PAR värden för växter.
    Jag hoppas att ni minns att växters vegativa stadie vill
    ha blått ljus och blommningen vill ha rött ljus.

    Här är en spektrumkarta för en HPS Bulb;
    OBS olika tillverkare har lite olika spektra på sina bulbar

    Det är väldigt lite blått ljus. Dom största topparna är på det röda spekrat.
    Vilket är väd växterna vill ha när dom blommar.

    Och här för en MH Bulb

    Wow! Det är ju mycket bättre än en HPS! Fortfarande mycket på
    det gula och gröna, men även hyffsat på dom röda och gröna spekrat.

    Det är bevisat MH har en mycket mer optimalt PAR för växterna
    än en HPS. Altså måste en MH vara mycket bättre än en HPS.
    Om det nu var så enkelt. Det var ju det där med lumens oxå.
    Så jag passade på att ta reda på hur många lumens en 400W HPS
    buld gav respektive en 400W MH bulb gav.
    Ett snitt på HPS bulber var 60000 (sextiotusen) lumen mendans
    et snitt på 3500. Detta varierar också mellan olika tillverkare.

    Så en HPS har mer ljus i det röda spektrat så är det växten
    vill ha medans den blömmar. Medans MH ger mer i det blåa spektrat
    vilket växter vill ha medans dom växer.

    [Overkurs]
    Optimalt skulle att andvända en MH bulb när man veggar för att
    sedan byta till HPS vid blom. Men det efter man kör med co2 tuber
    och hydro och fortfarande vill maxa sin odling

    Så att HPS & MH är bäst? Jag avvaktar med att svara på den frågan
    och tänker på en handelsträdgård jag en gång jobbade på när jag
    frågade chefen varför man använde hps och mh. Jag fick som svar:
    Dom är värdelösa men tyvärr finns det inget bättre. Jag utgår
    ifrån att han menade dom taskiga par värdena. En riktigt negativ
    sida med MH & HPS är att dom avger otroliga mängder med värme.

    Ett enkelt sätt att se skillnad mellan en MH och en HPS är färgen
    på ljuset dom avger. HPS ger ett gult ljus medans MH har en mer
    blå ton.

    Nää nu fattar jag inte alls det här
    MH-Godismanen ger dig favoritgodis, men inte så mycket.
    HPS-Godismanen ger dig dubbelt så mycket godis men precis lika mycket
    av ditt favoritgodis som MH-Godismanen.

    Om du inte ser skillnad mellan gult och blått så rekomenderar
    jag ett färgseendetest hos någon ögonexpert. :)

    Kompaktlysrör och Lysrör (Även så kallade LE)
    Så kallade LE som det oftast pratas om här eller även
    kallade Lågenergilampor som ser ut så här:

    Är egentligen samma sak som kompaktlysrör, dock brukar
    vanliga kompaktlysrör inte ha inbyggd ballast och tändare.
    Det finns många olika sorter där ute och om man nu ska vara
    tvungen till att gå budget varianten så vill man ändå ha
    lampor med så mycket lumen som möjligt, vet du inte vad en
    lumen är nu så får du nog börja läsa om allt från början.

    Jag ska visa lite om olika lampor och olika watt på lamporna.
    Clas Ohlsons är faktiskt
    snälla nog att lägga ut mycket sådan information. :)
    Här kan vi tex se att Osram, vilket jag utgår
    är ett hyffsat vanligt märke ute i hemmen. Deras 12W lampa ger
    bara 660 lm(lumen) och deras 21W lampa ger 1200 lumen, alla
    dessa kostar 89:- st. Medans Megamans 11W lamps ger 700 lm
    och deras 23W lampa avger 1500 lm och kostar 79:-

    För guds skull! Vem fan betalar 79:- för LE när det finns dom för 29:-??

    Precis vi tar och kollar på dom med. Jag tar priserna
    från Clas Ohlson här med
    ´Dom billigaste LE lamporna
    kostade 29:- styck förtuom 11W:arna som var två för 39:-.
    Deras 11W lampa ger 550 lm och deras starkaste lampa
    var på 15W och hade endast 800 lm. Så visst är det skillnad

    Och dina växter tycker om sina lumens kompisar. Sen
    är det alltid en kostnadsfråga vad man har råd till.

    Kompaktlysrör:

    Det finns så många olika i så skumma utföranden att det
    inte skulle gå att ta några exempel. Men om det är någon ´
    som för någon anledning har en hel drös med sånna amraturer
    och lampor så visst får dom resultat.

    vanliga lysrör:

    Vanliga lysrör finns att hitta i ett par olika framföranden.
    Det finns kallvita, varmvita och floura. Den sistnämnda
    är till för växtodling En optimal setup enligt mig skulle
    vara något i stil med två kallvita, en varmvit och en floura.
    Anledningen är följande; Dom kallvita avger tillräckligt med
    blåa våglängder (Optimal PAR) men brister i röda våglängder.
    Varmvita lysrör avger mer rött (också Optimal PAR) men även
    mycket orange och mindre blått. Floura lysrör ger plantorna
    ett väldigt optimerat spektra för växterna, men tyvärr ger
    bara hälften så många lumens som dom andra lysrör.
    Vanliga kallvita och varmvita ger cirka 3200 lumens medans
    fluoran bara ger 1200 lumens.

    Low Energi Growlights

    Dessa avger det bästa PAR värdet mellan alla lampor, men avger
    inte alls lika många lumens som HPS eller MH. Growlights verkar
    ha ett medelvärde på 9500 lumens. Dock eftersom dom är så
    specialiserade på sin färg nyans så skulle man eg behöva två.
    En av varje färg. Eller en dualspektrum som har båda.

    LEDs – Light Emitting Diodes – Lysdioder

    Jag har sett på många forum att det är många som försökt sig
    på detta. Inklusive min första och enda… totalt floppade
    grow. Ynglingen torkade ut när jag hade glömt henne i en
    på tok för liten kruka.
    Men jag är övertygad om att det ska funka. NASA har exprimenterat
    med detta i många år nu. Problemet är fortfarande en prisfråga.
    Lysdioder är riktigt dyra, om man ska ha superstarka (mer millicandela)
    i dom rätta väglängderna. Jag satt och räknade på det där för
    ett tag sen. Och om man skulle få en hyffsat light/utrymme av model
    mindre skulle kosta ca 3500kr och sen måste man sitta och löda dom.
    Men det skulle gå att blomma en enstaka lowrider med en 100-200 dioder.

    Det märktes att jag var trött och stukad när jag skrev det här så jag
    passar på att utveckla det lite mer.

    Anledningen till varför lysdioder skulle fungera överhuvudtaget är för
    att en lysdiod lyser med en väldigt specifik våglängd genom att ström
    skickas dioden som innehåller ett visst ämne. När man skickar electricitet
    genom ett visst ämne produceras det electromagnetisk strålning. Och
    electromagnetisk strålning inom specifika våglängder ger en viss färg
    på ljuset som vi ser.

    Vad är det bra för?
    Det var ju det där med par igen, om du kan bestämma den perfekta
    mängden blå och rött ljus precis vid dom våglängderna som det är
    lättast för växten att använda strålningen för photosyntes.

    Växter behöver ca 60% mer rött ljus än blått ljus. Så man vill
    andvända sig av blåa lysdioder med ca 440 nm vågländ och röda
    på ca 675 mn. Så man använder sig av en blå lysdiod till varje två
    röda man bygger en array.

    Du har tjatat om lumens men jag hittar ingen information om lumens
    på lysdioderna

    Nej det kommer du troligtvis inte att göra då man inte mäter lysdioder
    i lumens utan i mcd dvs millicandela. Det finns dock en konverterare
    här http://led.linear1.org/lumen.wiz

    Och medans vi redan är inne på mcd är det någon som har lust att
    bjuda på en burgare?

    Millicandela var det altså, lysdioder kommer i olika styrkor, dvs dom
    avger mer eller mindre ljus. Det är denna styrka som mäts i millicandela.
    Så nu när man har ett perfekt PAR värde så vill man självklart ha så
    mycket strålning som möjligt. Så ju mer millicandela en diod har, ju mer
    strålning avger den.

    Nu tänkte jag ta en liten sväng på okänd mark och ta upp en hypotes.
    Jag har inga bevis för vad jag nu kommer att säga förutom mina
    egna slutsatser. Anledningen till att jag inte har några bevis för detta
    är för att jag inte vet om det går att avgöra hur många lumens som
    tex en hps avger av en viss låglängd. Det finns säkert, men jag
    har inte sett någon.

    Men i alla fall. Nu tar jag min hypotes, en MH tex avger ju ca 35000
    lumens, grovt uppdelat så finns det fyra till fem synliga färger
    (lite beroende på hur man ser på det) så om vi delar 35000 på fem
    för att ge ett snitt på hur många “lumens” kommer från varje färg.
    Så 35000 delat på fem är 7000 “lumens” per färg. det finns femhunda
    olika våglänger som vi kan se, 100 per färg (det är ju inte fasta linjer
    mellan färger men tänk dig en 8-bitars färgpalett). Vilket skulle vara
    70 “lumens” per våglängd, dock är det bara ett område på ca 5nm
    som är optimalt för växterna. Vilket innebär 350 “lumens” för dom
    som har 100% PAR Detta är så självklart ett snitt då en MH av ger olika
    mängder med rött och blått ljus och dessa teoretiska beräkningar
    som jag skrivit ovan är baserat på ett snittvärde. Ett dåligt sätt
    att räkna mattematik, men det är tillräckligt bra för att man ska försöka
    förstå min hypotes.

    Så enligt ovanstående uträkningar så ger en 400w MH lampa 700
    “lumens” med 100% PAR (Jag är osäker på om man använder lumens i
    den här bemärkelsen så jag sätter det inom “” så ni åtminstone vet
    vad jag menar även om det inte är den korrekta benämningen)

    Skulle man använda sig av 4500 lysdioder, 3000 röda och 1500 blåa.
    Alla skulle ha en mcd på ca 14000 och en ljusspridningsvinkel på ca 8
    grader. Det ger en lysdiod som ger 0,214 lumens per diod. Med 4500
    dioder så skulle man få 963 100% PAR lumens.

    Då min teori bygger på att med tillräckligt många lysdioder med
    rätt sorts styrka (mcd) och våglängd(nm) så borde man kunna
    säga att det borde vara likvärdigt eller åt minstone i närheten.

    Men från en MH får du även andra våglängder av ljus som plantan kan använda?
    Det har du rätt i, men detta ljus är inte optimalt PAR ljus som växten
    måste förbruka energi för att använda. Mer ljus är nästan alltid att
    föredra. Och därför vinner nog en MH lampa över en stor LED array.

    Jag är helt lost, jag fattar inget av vad du menar här
    Då behöver du inte oroa dig över det. Så vitt jag vet så är det
    tre personer här på forumet och alla tre andvände en väldigt liten
    LED array och som jag tidigare nämt, jag har inte hittat någon
    som har kört enbart LED från början till slut på cannabis och
    berättat om sin skörd. NASA har dock många expriment med
    LED som växtbelysning.

    Men hallå! Jag är fyra, du kan väl åtminstone berätta vad en array är?
    Detta är en rund LED array:

    Lysdioder verkar ju ballt men hur kan du vara så säker att det funkar när ingen har lyckats?
    För att jag tycker att det är underbart att läsa och se hur andra har löst
    sina problem och se om det kan hjälpa en att utveckla någon ny tanke.
    Medans jag gör sånt. Läser artiklar dvs, så stöter man på sånna här saker
    Lettuce and LEDs: Shedding New Light On Space Farming

    Vad var fotosyntes nu igen?
    Fotosyntes är den kemiska process som växter använder CO2, H2O och
    ljus för att skapa socker.

    Stop! Det där fattar jag inte, jag är fyra och inte en växiolog!
    När du och mamma och pappa stoppar mat i munnen så kallar man det
    för att äta. När växter får i sig mat så kallar man det fotosyntes.

    Sammanfattning för er latmaskar som inte orkat läsa så här långt
    och redan startat fyra nya trådar om saker som står här.

    LE & Kompaktlysrör
    Fördelar – billiga, väldigt enkla att få tag på.
    Nacdelar – Dålig lumen output, vill man ha hyffsade
    lumens så blir dom genast dyrare, använder man kompaktlysrör
    så måste man även ha en ballast.

    Vanliga Lysrör:
    Fördelar – relativt billiga, ca 30kr st, hyffsat lumen output,
    Finns olika spektrum på olika lysrör.
    Nakdelar – armaturerna är rätt dyra ca 200kr för en som tar 2x36W

    Compact Growlights:
    Fördelar – avger mycket mindre värme än en hps. Nästintill Perfekt PAR.
    Näst bäst lumen output
    Nekdelar – Man behöver eg en av varje spekrum eller en dualspektrum.
    Finns inte i 400W

    HPS & MH:
    FÖrdelar – krossar allt annat. Bästa alternativet.
    Nackdelar – Många värmeproblem, dålig PAR

    LED (lysdioder)
    FÖrdelar – många, tar ingen plats, kan sättas emot löv utan att dom bränns, 100% PAR
    Nackdelar – Dyra, bra dioder kostar runt 1,20 kr st om man köper tusentals. Billiga LEDs finns numera från ca 40 öre st.
    Jobbigt att pilla med.

    Överkurs igen


    Lumen är SI-enheten för ljusflöde och har enhetssymbolen lm.
    En ljuskällas intensitet mäts i candela. En lumen motsvarar
    totala ljusflödet lika med intensiteten i candela multiplicerad
    med den rymdvinkel mätt i steradianer i vilken ljusets utsänds.

    En steradian (sr) är rymdvinkeln hos en kon som har sin spets i
    centrum av en sfär och som skär av ett stycke av sfärens yta som
    motsvarar en area lika med arean av en kvadrat vars sidor har
    samma längd som sfärens radie. Det motsvarar också den sfäriska
    yta av en polygon som har en vinkel på 1 rad.

    En hel sfär har rymdvinkeln 4π steradianer

    Candela är SI-enheten för ljusstyrka, med symbolen cd. Den är
    ljusstyrkan i en given rikting från en källa som utsänder
    monokromatisk strålning med frekvensen hertz och vars strålningstyrka
    i denna riktning är 1/683 watt per steradian, enligt det 16:e CGPM 1979.

    Från denna enhet kan lumen och lux härledas. Om ljuskällan utstrålar
    1 candela i alla riktningar, är ljusflödet per steradian 1 lumen.
    Totalt strålar källan 4π lumen. Om 1 lumen träffar en yta på får
    den ytan belysningen (illuminansen) 1 lux.

    Lux är SI-enheten för illuminans (belysning). En lux är definierad som en illuminans av en lumen per kvadratmeter, eller kortare:

    1 lux = 1 lumen / kvadratmeter.

    Edit: Snyggade till lite, ändrade något stavfel (som det säkert finns fler av) och la till ett par bilder.
    Edit igen: La till mycket mer information om LEDS och bytte tittel :D
    Nästa Edit: Bytte bild för en hps bulb anpassad för växtbelysning ist för vägbelysning.
    Edit 070417: Fixade lite bilder som hade försvunnit och fixade lite länkar.
    Edit 090413: Fixade lite bilder som försvunnit

Page 2 of 7
  • Author
    Replies
  • #357983

    kagemusha
    Member

    @kylex wrote:

    Täntke droppa in en fråga angående lila le-lampor från Nurturelite. Kan en lila ersätta både vit och röd?
    Spektrum för alla tre finnes på http://www.nlites.co.uk/CFL.htm. De kör med separat ballast, vilket borde vara bättre och billigare i längden. Det står t.o.m på denna återförsäljares hemsida att de skulle ha en verkningsgrad på 0.98-0.99 (98-99%), tack vare den separata (och bättre) ballasten.

    Först trodde jag att det var en så kallad dualspectrum LE, dvs hälften av det
    blå/vita och hälften röd/orange. Men det verkar inte som det. Dock har
    jag inte hittat någon bild med färgspektrum över duals, men det stämmer
    ändå inte. Detta verkar vara en ny sorts lampa. Dom kallar den biotropic?

    Men i alla fall, som svar till din fråga så ja, det verkar något att ha.
    Blev faktiskt sugen på att köpa ett par själv. Kanske någon gång i framtiden
    när man har ett behöv :D

    P.S.
    Remote ballast är egentligen bättre av två anledningar. 1. Man kan
    placera dom vart man vill och därav hålla tempraturen nere.
    2. Går bara bulben söder så kan man byta bara den. Eller ballasten.

  • #357984

    reaper
    Member

    det där med färgspektra undrar jag om.. borde det inte gå att sätta något färgfilter eller typ färgade LE-lampor så att ljuset blir bra balanserat blått/rött? skulle en färgad lampa mitt bland “vanliga” lampor göra skillnad?

  • #357985

    kagemusha
    Member

    @Kornelius wrote:

    det där med färgspektra undrar jag om.. borde det inte gå att sätta något färgfilter eller typ färgade LE-lampor så att ljuset blir bra balanserat blått/rött? skulle en färgad lampa mitt bland “vanliga” lampor göra skillnad?

    Ja, du skulle kunna filtrera bort olika våglängder av ljus för att bara ha
    blått på 440nm och rött 760nm. Men frågan är varför?

    Exakta våglängder och sånt är väldigt avancerade grejer. Inte för att dom
    är så svåra, utan för att vi snackar om så små förändringar att man troligtv is
    inte ens märker det. Dvs förändringar för plantan. Den största anledning
    till att ens behöva ha koll på sånt här är om man ska köra med LED och
    vill optimera ljusflödet. Men det är lika nödvändigt som att få lysdioderna
    att blinka i samma hastighet som plantorna kan ta upp ljuset.

    Det är inte så att det övriga spektrat är skadligt för växterna på något sätt,
    snarare tvärtom. Plantorna har BÄST ljusupptagningsförmåga vid dessa
    våglängder. Det betyder inte att dom inte kan ta upp någon annan. Dom
    kan ta upp alla våglängder förutom grönt. Så varför ta bort ljus ifrån dom?

    När man pratar om röda och blå LE så handlar det eg mindre om vilket
    ljus som är bäst för plantorna. Utan egentligen handlar det om elförbrukning

    Tänk dig så här ist.
    DU har 200 watt av ljus. När växten är liten, dvs i vegg,
    så är den bäst på att ta upp blått ljus, så den kan ta emot mycket ljus, läs
    engeri, som den kan konvertera till energi som den kan använda för att
    växa.[/i] Om du vill att den ska växa så mycket som möjligt när den är
    i vegg så vill du ha mycket blått ljus. Därför skapar man en lampa som
    har extra mycket ljus i det specktrat. På så sätt så kan du “optimera” din
    elförbrukning. Hänger du med? :D Två stycken röda LE skulle tex ge
    din planta lika mycket blått ljus som en blå, men med dubbelt så dyr
    elräkning. Kort sagt iaf.

    Jag är lite osäker vad du menar med en färgad lampa. Så jag skippar
    den frågan. Men om du inte pratar om en färgad LE lampa, Vegg LE,
    Blom LE, LE Osram Fluora, Varmvita och kallvita. Dom sista tre är lysrör,
    vilket är samma sak som LE bara i annan utformning.
    Så är svaret nej.
    Det hjälper inte. ;)

  • #357986

    kagemusha
    Member

    @Henning wrote:

    hej ja jag kanske e dum 😳 men kan jag ha en hps under både vegg och blom eller blir det dåligt

    Jag kan förstå att man känner sig lite dum med en sån fråga efter att ha läst
    en odlingsguide och/eller läst denna tråd.

    Ja du kan ha en HPS under hela tiden.

  • #357987

    kagemusha
    Member

    @whiterabbit wrote:

    Säkert några dumma frågor men..

    1.Tänkte höra hur många 21w LE behöver man för att odla 4 plantor samtidigt?

    2. Hur många 125W LE röd/orange behöver man isf?

    3. Hur många 125w LE Blå/vit behöver man?

    Tjoo

    Finns bara en motfråga.. Hur stora hade du tänkt att dina 4 plantor skulle
    bli? Vi säger så här, jag odlade upp 6 st lowrider, (varav två dog innan jag
    hann göra något) under 7 st LE på ca 130w totalt. (på den tiden var det
    jobbigt att ens få tag på 20w så det var lite blandat 20, 17 och 16 watts
    lampor) Fick fyra stycken tokkompakta Lowriders på ca 15-20 cm höga
    och var en enda stor bud ungefär lika stor som en knytnäve.

    Detta kanske inte skulle gå med en annan strain som man låter bli
    större. Allt hänger på hur stora du låter dom att bli.

  • #357988

    reaper
    Member

    Jag testade med att driva upp 2 afgani + 2 skunk + 2 WW under en
    125 w LE ( röd ) + 4 st “vanliga” 20 w LE
    Sket i veggfasen och satte timern på 12 -12 direkt.
    Det funkade bra, “flickorna” blev visserligen lite småväxta (ca: 35-50 cm)
    men var och en av dem var som en enda stor toppcola.
    Det tog 9 v allt som allt.
    Så jag hoppar även forsättningsvis över veggfasen.

  • #357989

    Nått du inte nämner i din guide är avstånd till plantan och att tex LE och LED kan placeras extremt nära och därmed uppväga den mindre ljusstyrkan, tror jag sett en liten tabell på detta någonstans.. Även Om tabellen redan finns på annat ställe så tycker jag du ska komplettera med något liknande, då behöver jag aldrig leta efter ljusfrågor igen (=

    Mycket bra jobbat!!!!

  • #357990

    reaper
    Member

    Jag vet inte riktigt hur stora dom kommer bli men har som aldrig odlat själv förut, har rätt bra med plats men inte pengarna så jag tro jag kör på “125 w LE ( röd ) + 4 st “vanliga” 20 w LE ” Fast ist 23w LE
    Att ha dom i vegg och blomm på den setupen borde väl funka??

  • #357991

    kagemusha
    Member

    @whiterabbit wrote:

    Jag vet inte riktigt hur stora dom kommer bli men har som aldrig odlat själv förut, har rätt bra med plats men inte pengarna så jag tro jag kör på “125 w LE ( röd ) + 4 st “vanliga” 20 w LE ” Fast ist 23w LE
    Att ha dom i vegg och blomm på den setupen borde väl funka??

    Hur stora du låter dom bli, inom vissa gränser är beroende på hur länge du
    har dom i vegg. Du kan ha en planta i vegg i ett halvår, fast kommer nog då att ta upp ett litet rum, eller så kan du sätta i blom på en gång och då kan
    du se till att den håller sig till typ 50 cm. Det är du som bestämmer.

    Men annars, ja ljuset är bra. Du har en röd lampa och le som ger blått ljus.
    Dvs du har det bästa av båda världar.

  • #357992

    kagemusha
    Member

    Jag gör ett tillägg i belysningsguiden här och lägger in en tabell över hur
    när det är optimalt att ha sin HPS lampa.

    Först kollar man vad man har för lumens på sin lampa och så kollar man
    på tabellen hur många tum du ska ha lampan ifrån för att få bäst ljussättning.
    1 tum ~ 2.5 cm

    Glöm inte att det fortfarande kan behövas kylning så att strålningsvärmen
    från lampan inte bränner topparna.

  • #357993

    Nu har jag hittat tabellerna jag sökt, dom finns under “magazin”/”Odling: Högwatts LE, den nya generationens odlingslampor!”

    https://swecan.org/files/luxvalues.png

    https://swecan.org/files/luxvalues2.png

  • #357994

    reaper
    Member

    Okej ja då får man se hur det går:) Ska slå på odlingen så fort jag får hem mina beställningar! Tack för svaren

  • #357995

    kagemusha
    Member

    @Pepper wrote:

    Okej så är ni typ nå profesorer i fysik och kemi ? för det ser det ut iallafall :P. :hmpf:

    Professor? Nej. Bara allmänt nyfiken. Det finns tonvis med information för
    den som vill ha den. Bara att läsa.

  • #357996

    reaper
    Member

    Skitbra guide!

    Den här ska jag gå igenom nogrannare… imorrn när man är lite vaknare! :P

  • #357997

    reaper
    Member

    Till detta vill jag till lägga att all info här är mest angående synligt ljus, Men att tillägga är UV-B strålning en betydligt viktigare i prossesen av thc,cbd cbn m.m.. Men är väldigt komplicerat att applicera till en ‘hemma odling’ Men bara att tillägga. 😈
    Uv-b går att applicera via led tillex.. Vill du veta mer skicka ett PM, Men bara om du verkligen vet vad du pratar om, 💡 /Svampen

Page 2 of 7

The discussion "Den ulimata belysningsguiden for dummies" is closed to new replies.