• biologen

    Member
    2005-05-21 at 08:30

    @MotherTrucker wrote:

    Men hur påverkar det bakteriehalten/svamp/alger om man håller på och tillsätter socker till hydrovattnet hela tiden? Eller menar du bara att det skall användas under blom eller menar du som boost under hela vegg/blom-fasen

    “Socker” är en kolhydrat. Kolhydrater är inte socker. En kolhydrat är inget mer än vatten, väte och kol-atomer. Namnet säger sig självt…

    Kolhydrater är ett samlingsnamn för SOCKER och dvs föda för bakterier och svampar.
    Men därmed inte sagt att det du snackar om inte fungerar, det gör det antagligen men det ökar som sagt risken för svamp och bakterieangrepp.

    Du MT jag utgår oxå från att du inte har provat att “hälla i ett hormon” i tanken och därmed att du inte vet om det några positiva effekter på rotvolymen eller ej. Såklart i en väl avvägd koncentration.

  • reaper

    Member
    2005-12-04 at 19:10

    @Biologen wrote:

    @MotherTrucker wrote:

    Men hur påverkar det bakteriehalten/svamp/alger om man håller på och tillsätter socker till hydrovattnet hela tiden? Eller menar du bara att det skall användas under blom eller menar du som boost under hela vegg/blom-fasen

    “Socker” är en kolhydrat. Kolhydrater är inte socker. En kolhydrat är inget mer än vatten, väte och kol-atomer. Namnet säger sig självt…

    Kolhydrater är ett samlingsnamn för SOCKER och dvs föda för bakterier och svampar.
    Men därmed inte sagt att det du snackar om inte fungerar, det gör det antagligen men det ökar som sagt risken för svamp och bakterieangrepp.

    Du MT jag utgår oxå från att du inte har provat att “hälla i ett hormon” i tanken och därmed att du inte vet om det några positiva effekter på rotvolymen eller ej. Såklart i en väl avvägd koncentration.

    Socker är en kolhydrat,
    men alla kolhydrater behöver inte vara socker.

  • b52

    Member
    2006-04-28 at 20:26

    Mycket bra skrivet av alla inblandade, kan bara tacka för att ni delar med
    er av era erfarenheter ❗

  • reaper

    Member
    2006-06-06 at 13:35

    Hej!
    Ser att ni pratat om Cytokinin men inte tagit upp vad det hormonet gör (om jag nu inte missat nått) men iaf, det Cytokinin gör är att det stimulerar förgreningar. Har gjort vissa experiment med detta hormon på bla tomatplantor å lite andra saker, ljade en droppe vid en förgrening på en planta en gång om dagen i en vecka på hälften av alla plantor och det blev HELT KLART skillnad.
    Så om man vill ha buskiga plantor så rekomenderar jag att spraya plantan med Cytokinin en gång dagligen, kommer bildas bya skott som bara *** 😈
    Kommer tyvär inte ihåg vad hormonet som gör att dom sträcker på sig som as heter, men det gjorde oxå helt klart skillnad, det roligaste var att kombinera dom båda å spraya dagligen, blir STORA buskar 😆

  • reaper

    Member
    2006-06-06 at 14:14

    DrWhy;

    Vart får man tag på cytokinin då?
    Nån länk du har lust att posta??

    :hippie:

  • reaper

    Member
    2006-06-06 at 14:20

    Nerv:
    Du kan ju börja studera på SLU å läsa till agronom 😉
    Ne men ja vet inte vars man kan beställa det tyvär, fick de på skolan då vi labba med lite växter å så… KUL :D

    Peace

  • reaper

    Member
    2007-07-24 at 00:18

    Halloj!

    Känns som om jag inte hänger med fullständigt i eran diskussion, men jag är ju här för att lära mej :P

    Har några frågor. Kanske verkar dumma för er, men frågar man inte så får man inget veta :)

    Går det att köra maxicrop med förlängd ljuscykel på jordodling?

    Trådskaparen förespråkade 18/6 ljus i vegg, varför inte 24/0?

    PEACE!!

  • reaper

    Member
    2007-12-14 at 17:26

    hej hej!

    jag skulle vilja veta mer om den omvändna toppningen, tänkte testa nämligen men vill göra rätt. kom gärna med en utförlig beskrivning, bilder också kanske tom :D

    vore grymt!

  • word

    Member
    2009-02-03 at 11:36

    Man klipper av dom 4 – 5 nedersta grenarna;
    1. Dels för att det bara ger popcornbuds eftersom dom inte får något ljus.
    2. För att stammen tjockar på sig och kan bära meda vikt.
    3. För att denna “Lollipop” variant yealdar enormt, Har varit med om 1 g/w i “Special Mix” jord.

    Konstigt att det inte är mer omtalat och andvänt här på forumet.

    Lycka till!

  • warmgalaxy

    Member
    2009-04-27 at 21:49

    Man klipper av dom 4 – 5 nedersta grenarna;
    1. Dels för att det bara ger popcornbuds eftersom dom inte får något ljus.
    2. För att stammen tjockar på sig och kan bära meda vikt.
    3. För att denna “Lollipop” variant yealdar enormt, Har varit med om 1 g/w i “Special Mix” jord.

    När bör man klippa av dem? 1 vecka in i blom? 2 veckor? Direkt efter plantan slutat med den snabba tillväxtfasen? Eller mitt i själva “rapid growth”-fasen?

    MVH

Page 2 of 2

Log in to reply.